سایت جامع خودرو در ایران


» شاخ‌به‌شاخ قدبلندها! مصاف lexus RX با مرسدس GLC و لینکلن MKX ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶


مزه‌ی کراس اوورهای لوکس میان سایز چگونه است؟!
دوستانتان به شما زنگ می‌زنند و می‌گویند: “هفته‌ی آینده برنامه‌ی تفریح پایان هفته به راه است. آیا در شمال به ما ملحق می‌شوی؟” با چه می‌روید؟ همان سدان کهنه خسته‌کننده؟ نه! شما چیزی می‌خواهید که هم خوش استایل باشد و هم فضای کافی برای حمل وسایل پسندیده و مجاز تفریح پایان هفته را داشته باشد. این‌ها بخشی از انگیزه ها گزینش یک کراس اوور لوکس هستند؛ ولی کدام‌یک را برمی‌گزینید؟

2016-Lexus-RX-350-F-Sport-Lincoln-MKX-AWD-EcoBoost-Mercedes-مرسدس بنز-GLC300-rear-three-quarter-in-motion
ما ۳ کاندیدای قدر را گزینش کرده‌ایم: lexus RX 350 F Sport باز طراحی شده که از کهنه‌های کلاس بوده و نخستین برنده‌ی پاداش‌ی شاسی‌بلند موتورترند نام گرفته است. لینکلن MKX، فینالیست بخش شاسی‌بلند سال ۲۰۱۶ موتور سیکلت ترند و درنهایت، مرسدس GLC300 کاملاً جدید که جایگزین GLK جعبه‌ای شده و نمایی گیرا را با سخت‌افزارهای C کلاس و انبوهی از فناوری‌ها ترکیب نموده است.

2016-Lexus-RX-350-F-Sport-Lincoln-MKX-AWD-EcoBoost-Mercedes-مرسدس بنز-GLC300-front-three-quarters-04
هر ۳ خودرو با سیستم چهارچرخ جنباننده، پکیج‌های اسپورت، سیستم‌های اطلاعات سرگرمی ممتاز و خیل عظیمی از ساز و برگ ایمنی سفارش داده شده‌اند. نخستین قدم این بود که خودروها برای به دست آوردن اعدادی سخت به پیست ببریم. پس‌ازآن مسافرتی طولانی از لس‌آنجلس تا کالیفرنیا را ترتیب دادیم. در پایان خودروها را در مسیرهای مختلفی از بزرگراه‌های ۴ بانده گرفته تا راه‌های ناهموار آزمایش کردیم.

2016-Lexus-RX-350-F-Sport-Lincoln-MKX-AWD-EcoBoost-Mercedes-مرسدس بنز-GLC300-front-three-quarter

سواری و راحتی

اشرافیت بدون دربرداشتن بخش عظیمی از راحتی آرش( arash) ندارد. راحتی در راه‌ها آغاز می‌شود و عیناً در صندلی راننده نمود می‌یابد. این سخن بدین آرش( arash) است که هر عنصری در این میان مهم است، از سایز لاستیک گرفته تا سیستم تعلیق و تنظیم سفتی بوش‌ها و کیفیت چرم‌های بکار رفته در صندلی‌ها. طراحان رینگ‌های ۲۰ و ۲۱ اینچی را به خاطر نما جذابشان دوست دارند. مهندسان سیستم تعلیق هرچند می‌دانند که به کارگیری لاستیک‌های دیواره کوتاه و سفت مایه کاهش نرمی سواری و هندلینگی پسندیده می‌شود. هر دو خودروی لینکلن و مرسدس از سیستم تعلیق قابل تنظیم خودکار و دستی سود می‌برند و در میان این سه خودرو همگان درباره‌ی یک نکته متفق‌القول بودند: lexus RX 350 F Sport راه را اشتباه رفته است. بدون آپشن سیستم تعلیق هوشمند و با داشتن فنرهای نرم و دامپرهای سنتی، سواری این خودرو در دست‌اندازها با نوسان همراه است. MKX و GLC300 تأثیر ناهمواری‌ها را به دست کم می‌رسانند و در این میان سواری نرمی را ارائه می‌کنند. لینکلن دریافتن ایزوله‌ی بیشتری را نسبت به مرسدس برپایی می‌کند. به‌علاوه این دو خودرو می‌توانند با فشردن یک دکمه به حالت سخت فنربندی تغییر کنند، چیزی که lexus از انجام هنگام ناتوان است.

2016-Lincoln-MKX-AWD-27-EcoBoost-rear-three-quarter-in-motion
در برابر، lexus RX 350 بهترین خودرو برای خوش‌گذرانی است. چرم نرم و صندلی‌های جلوی گرم و سرد شونده در سفرهای طولانی عملکرد خوبی دارند. صندلی‌های بنز سفت‌تر بوده و بالشتک‌های پهلویی را برای پشتیبانی از تن سرنشینان بکار می‌گیرند و در جاده‌های پرپیچ‌وخم بسیار به درد می‌خورند. صندلی راننده‌ی آپشن لینکلن بصورت برقی و در ۲۲ جهت تنظیم می‌شود و ۱۵۰۰ دلار بها دارد که به ماساژور نیز مجهز بوده و همانند تخت پادشاهی است. البته باید گفت که این صندلی وقتی در حالت مشت و مال باشد آسان‌تر است. حتی فن‌های خنک‌کننده‌ی هنگام صداهای ریزی برپایی می‌کنند. ایده‌ی درستی است ولی کارایی کمی دارد.

2016-Lexus-RX-350-F-Sport-rear-three-quarter-in-motion
اوضاع درباره‌ی صندلی‌های عقب نیز همان‌گونه است. lexus بهترین و لینکلن بدترین! نزدیک بهً به همان انگیزه ها بالا. بلندی صندلی در MKX به‌طور غیرعادی بالا بوده که فضای سر را تحت تأثیر پیمان می‌دهد بنابراین تنظیمات خم شدن بکار می‌آید. صندلی‌های عقب مرسدس خم نمی‌شوند ولی فضای سر بسیار است. صندلی‌های عقب lexus همانند جلو آسان‌اند و در مواقع نیاز خم و تا می‌شوند.

2016-Mercedes-مرسدس بنز-GLC300-4Matic-rear-three-quarters-uphill
اگر سکوت و آرامش نخستینگی اصلی باشد، در گزینش میان GLC300 و MKX مردد خواهید بود. درباره صدای کابین lexus یکی از همکاران می‌گوید: “حتی باد هم بدست سطوح بدنه‌ی lexus گیج می‌شود.” ما فهمیدیم که این خودرو بیشترین نویز لاستیک را برپایی می‌کند، مخصوصاً در سطوح بتنی. ترکیب لاستیک‌های ساکت، پیشرانه‌ی آرام و نمای بیگانه صیقلی در GLC300 نشان می‌دهد که این خودرو زمان زیادی را در دالان باد سپری کرده است.

کیفیت و جزئیات

گاهی اوقات توصیف سخت است ولی تعریف کیفیت و لوکس بودن زمانی که دست و چشم‌هایتان را روی سطحی پیمان دهید آسان‌تر می‌شود. مطمئناً با پروا به جزئیات و کشیدن دست بر روی سطوح درونی خودرو، درک می‌کنید که کسی به کار روی خودرو اهمیت داده و آنچه را که چشمداشت دارید برآورده ساخته است.

لینکلن از متریال خوب و بد کاربرد کرده است! چوب و چرم پسندیده به همراه برخی پلاستیک‌های باکیفیت نمای خوبی دارند ولی زمانی که داشبورد به شیشه‌ی جلو می‌رسد، مواد ارزان‌بها و خشن خودنمایی می‌کنند. دکمه‌ها عالی هستند و نمایی شفاف دارند ولی صدای بر خواسته از هنگام‌ها در زمان فشار دادن می‌توانست بهتر باشد. همکارمان می‌گوید: “کمی سروصدا و تق‌تق در کابین هستی دارد که البته پرهیز‌ناپذیرند.”

از سوی دیگر در lexus چرم روی درب را داریم که به‌چهره استثنایی نرم بوده و همواره لوکس بودن این خودرو را یادآور می‌شود. همه‌ی کنترلرهای ثانویه دریافتن نرمی و روانی دارند و مکان‌های در نظر گرفته شده برای اشیا هوشمندانه گزینش شده‌اند. دشوار این است که در طراحی کلی همبستگی دیده نمی‌شود. این‌گونه به نظر می‌رسد که سیستم صوتی خودرو تیم طراح متفاوتی داشته و پس‌ازآن یک تن وظیفه‌ی برپایی پیوستگی میان عناصر را بر دوش گرفته است. ما چشمداشت طراحی بهتری را در این شاسی‌بلند لوکس داریم.

سنجش‌ی کابین lexus با لینکلن و به ویژهً بنز، تفاوت‌های زیبایی‌شناسی را شفاف‌تر می‌سازد. چوب ممتاز بکار رفته در کابین بنز اندکی بهتر بوده و طراحی کلی کابین و کاربردی بودن هنگام یک پله بالاتر از دیگران پیمان دارد. عملکردهای گوناگون نیز در صدر پیمان دارند. هر متریال بکار رفته در GLC300 حس اعتماد و اشرافیت را برپایی می‌کنند. چوب چوب است، فلز فلز است و حتی چرم مصنوعی هنگام دریافتن متقاعدکننده‌تری نسبت به چرم راستین لینکلن دارد. هر دکمه و سوئیچی در استانداردی بالاتر از بها خودرو پیمان دارند. مرسدس با عرضه‌ی GLC300 سنگ محک جدید را درباره طراحی درونی رو کرده است.

ساز و برگ و فناوری

شناسایی و نمایش یک چیز است و اجرا و عملکرد یک چیز دیگر. RX 350 هم‌اکنون صفحه‌نمایش دلچسب‌پروا ۱۲٫۳ اینچی رنگی دارد ولی گرافیک هنگام از مد افتاده است. لزوم دانلود اپلیکیشن ویژه lexus برای اسمارت فونتان و برای دستیابی کامل به کاربردها مایه برهمکنشی دلچسب با سیستم اطلاعات سرگرمی می‌شود.

با صفحه‌نمایش MyLincolnTouch، گشت‌وگذار میان سیستم ناوبری، تلفن و تهویه دلنشین به‌چهره نوین چهره می‌پذیرد ولی به این اندیشه می‌کنیم که چرا لینکلن با عدم به کارگیری تازه ترین سیستم Sync3 ما را گیج کرده است؟ ما پیش‌ازاین موستانگ جدید و F-150 را با سیستم جدید تجربه کرده‌ایم، بنابراین چرا برندی لوکس همچون لینکلن نباید نرم‌افزار جدید را دریافت کند؟ و چرا خروجی ۱۲ ولت در مکانی نهان و نزدیک بهً غیرقابل‌دسترس پیمان گرفته است؟ دوباره، ایده‌ای درست ولی عملکردی ناتوان! شاید سیستم COMAND مرسدس پیشرفته‌ترین سیستم در مباحث فناوری و اندازه‌ی صفحه‌نمایش نباشد ولی دست کم از رابط‌ها چندگانه کاربرد می‌کند و به کارگیری هنگام آسان است. نه‌تنها گرافیک سیستم مصنوعی نیست بلکه برای تنظیمات سر راست بخش‌های گوناگون سودمند نیز هست. حقه‌ای هستی ندارد، عدم سازگاری هم همین‌طور. باز هم این سیستم در سطحی بالاتر از دیگران کنش می‌کند.

پرفورمنس و دینامیک (قوت و توازن)

سنجش‌ی میان این سه خودرو اصول کلی این خودروسازان قابل‌بزرگداشت در زمینهٔ فناوری نیروهای محرکه به تصویر می‌کشد. غیر از نسخه‌ی هیبرید، تنها پیشرانه‌ی در دسترس برای lexus یک پیشرانه‌ی تنفس طبیعی است. بیخ و نسب پیشرانه‌ی ۶ سیلندر آلومینیومی این خودرو به ۱۴ سال پیش برمی‌گردد. پیشرانه‌ای بر پایه‌ی مدل GR که برنده‌ی جوایز گوناگون شده و در پیکاپها، مینی van ها، شاسی بلندها و سدان های زیادی بکار رفته است. در آزمایش‌های ما، این پیشرانه‌ی ۲۹۵ اسب بخاری قوت را با نرمی منتقل می‌کند و به لطف به کارگیری گیربکس ۸ سرعته خودکار، مصرف سوخت ۱۳ لیتری را نشان می‌دهد.

لینکلن MKX از پیشرانه‌ی آپشنال ۶ سیلندر ۲٫۷ لیتری توئین توربو با ۳۳۵ اسب بخار قوت کاربرد می‌کند که به گیربکس ۶ سرعته خودکار جفت شده است. این خودرو در خط درگ تند‌ترین بود، البته بهای هنگام را با مصرف سوخت بسیار پرداخت. بر پایه آموخته‌هایمان، در پیشرانه‌های اکوبوست باید از میان “اکو” و “بوست” یکی را گزینش کنید! لینکلن در آزمایش‌های ما مصرف سوخت ۱۴٫۷ لیتر در هر صد کیلومتر را نشان داد.

قلب آهنین مرسدس نسخه‌ای ۴ سیلندر و ۲ لیتری به همراه توربو است که ۲۴۱ اسب بخار قوت فرآوری می‌کند و از راه گیربکسی ۹ سرعته و خودکار نیرو را به چرخ‌ها منتقل می‌نماید. مرسدس با این پیشرانه در بحث شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت در رتبه‌ی دوم پیمان می‌گیرد.GLC300 تنها ۰٫۱ ثانیه کندتر از لینکلن و ۰٫۵ ثانیه تند‌تر از lexus می‌باشد. گیربکس بنز نه تنها جایگزینی‌های نرم و سریعی دارد بلکه در هنگام بالا رفتن از تپه‌ها و یا در شدامد‌های شهری سردرگم نمی‌شود. جای شگفتی نیست که مصرف سوخت بنز از همه بهتر بوده و شماره ۱۱٫۷ لیتر در هر صد کیلومتر را ثبت می‌کند.

زمانی که با این سه خودرو وارد پیچ می‌شویم، lexus تنها نام اسپورت را یدک می‌کشد و به‌طور کامل خونسردی خود را از دست می‌دهد. حرکات بدنه بسیار است و در تو یا درون پیچ خط جنبش خود را گم می‌کند. هرچند فرمان خودرو به خوبی بالانس شده ولی دریافتن عدم پیوستگی با لاستیک‌های جلو را به راننده منتقل می‌کند. از سوی دیگر،MKX نزدیک بهً خونسرد است و با چسبندگی شگفت‌انگیز و اعتمادبه‌نفس بالا موانع را پشت سر می‌گذارد. دشمن اصلی لینکلن وزن ۲۱۰۰ کیلویی هنگام است که سرانجامً مایه کندی هنگام می‌شود. سبک‌ترین، پرافتخارترین و تواناترین خودرو مرسدس است. سیستم تعلیق چابک بنز از پس ناهمواری‌ها برمی‌آید و سرعت، دقت و توازن بنز در مرتبه‌ای بالاتر از دیگران پیمان می‌گیرد.

نتایج

اکنون شاید بتوان آسان‌تر درباره‌ی رتبه‌های این سه خودرو تصمیم‌گیری نمود.
رتبه‌ی نخست: مرسدس GLC 4MATIC
رتبه‌ی دوم: لینکلن MKX AWD 2.7 اکوبوست رزرو
رتبه‌ی سوم: lexus RX 350 F SPORT
لینکلن فینالیست شاسی‌بلند سال بوده است. بها ۶۳۶۹۵ دلاری این خودرو کمکی به بیخ جستار نمی‌کند ولی یکی از همکاران می‌گوید: “لینکلن به‌طور قابل‌توجهی فاصله را کم کرده است. این خودرو به دیگر رقبا بسیار نزدیک شده و دیگر دستور گلوله‌ی پایان را ندارد. این خودرو حالا یک مدعی تمام‌عیار است تنها اندکی ارتقای بیشتر را می‌طلبد.”

بازطراحی lexus راهی به تو یا درون کابین نیافته است. به‌علاوه، طراحی بیگانه جدید این خودرو مایه برپایی دوقطبی شده و این‌گونه دریافتن می‌شود که خیلی زود از مد خواهد افتاد. این درستی که نسخه‌ی F SPORT دینامیک رانندگی RX را ارتقا نداده مایه آشکار شدن روش اشتباه این پکیج پرفورمنس شده است.

ولی GLC در سنجش با GLK از هر لحاظ بهتر شده و نمای بیگانه شیک، کابین بی‌بدی و نقص و دینامیک رانندگی پیشرو و مصرف سوخت کم این خودرو نشان‌دهنده‌ی ارزش‌های هنگام است. چه کسی می‌توانست گمان بزند که مرسدس ارزان‌ترین، کم قوت‌ترین، سبک‌ترین، پیچیده‌ترین، کم‌مصرف‌ترین، گیرا‌ترین و ارزشمندترین خودرو را در این گروه عرضه کند؟ GLC300 مدال زر را بر گردن می‌آویزد. این باره را برای شاسی‌بلند برتر سال آینده در نظر داشته باشید.

مرسدس GLC300 4Matic لینکلن MKX AWD اکوبوست ۲٫۷ lexus RX 350 F Sport  
۴ سیلندر توربو با بلوک آلومینیومی ۶ سیلندر توئین توربو با بلوک آلومینیومی ۶ سیلندر با بلوک آلومینیومی گونه پیشرانه
۲۴۱ اسب بخار در دور موتور سیکلت ۵۵۰۰ ۳۳۵ اسب بخار در دور موتور سیکلت ۵۵۰۰ ۲۹۵ اسب بخار در دور موتور سیکلت ۶۳۰۰ قوت پیشرانه
۳۷۰ نیوتون متر در دور موتور سیکلت ۱۳۰۰ ۵۱۵ نیوتون متر در دور موتور سیکلت ۳۰۰۰ ۳۶۲ نیوتون متر در دور موتور سیکلت ۴۷۰۰ گشتاور پیشرانه
۹ سرعته خودکار ۶ سرعته خودکار ۸ سرعته خودکار گیربکس
۴٫۶۵/۱٫۹۰/۱٫۶۳ ۴٫۸۲/۱٫۹۳/۱٫۶۸ ۴٫۸۸/۱٫۸۹/۱٫۷۱ درازا/پهنا/بلندی (متر)
۱۸۵۲ ۲۱۰۴ ۲۰۵۶ وزن سره( sare ) (کیلوگرم)
۶٫۳ ۶٫۲ ۶٫۸ شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت (ثانیه)
۱۸٫۸ ۱۷٫۱ ۱۷٫۸ شتاب صفر تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت (ثانیه)
۱۴٫۹ ثانیه با سرعت ۱۴۵٫۹ کیلومتر در ساعت ۱۴٫۷ ثانیه با سرعت ۱۴۹٫۵ کیلومتر در ساعت ۱۵٫۱ ثانیه با سرعت ۱۴۹ کیلومتر در ساعت مسافت ۴۰۰ متر
۰٫۸۲ ۰٫۸۴ ۰٫۷۹ شتاب پهلویی (جی – میانه)
۴۱۸۷۵ ۴۷۸۱۰ ۵۰۰۷۵ بها پایه (دلار)
۵۹۹۸۰ ۶۳۶۹۵ ۵۹۹۸۵ بها مدل آزمایش شده (دلار)
۱۱٫۲/۸٫۴/۹٫۸ ۱۳٫۸/۹٫۸/۱۲٫۳ ۱۲٫۳/۹/۱۰٫۶ مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر)

2016-Lexus-RX-350-F-Sport-Lincoln-MKX-AWD-EcoBoost-Mercedes-مرسدس بنز-GLC300-front-end-in-motion

منبع: motortrend



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

مطالب محبوب