سایت جامع خودرو در ایران


» سه گوش مرگ در تصادفات رانندگی؛ جاده ، راننده و خودرو ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
سه شنبه ۶ تیر ۱۳۹۶


سه گوش مرگ در تصادفات رانندگی؛ جاده ، راننده و خودرو

پسین (امروزه ساکنان استان کرمان خودرو- «در یک دهه گذشته، بیش از ۲۸۰ هزار تن بر نشان تصادفات‌ جاده‌ای جان باخته‌اند.» این آگاهی ها را دو روز پیش رئیس شهربانی راهنمایی و رانندگی ناجا در یک نشست خبری اعلام کرده بود. آماری که البته نشان می‌داد، «شهریور سال گذشته با فوت هزار و ۷۰۰ تن از هموطنانمان رکورد دار ماه‌های دیگر سال شده و ثبت فوت ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن در سال ۹۴(اگرچه کمترازسال‌های پیش)، ولی رکورد نفسگیری را برای همان سال به جا گذاشته است.

به گزارش پایگاه خبری«پسین (امروزه ساکنان استان کرمان خودرو» به نقل از ایران، روزانه ۴۵ تن ایرانی، جانشان را براحتی میان آهن پاره‌های سنگین و درهم تنیده خودروها از دست می‌دهند. سؤال اینجاست چه کسی مسئول فوت ۲۸۰ هزار نفری است که دریک دهه پسین، هزینه عاطفی و مالی سنگینی را روی دست مردم و دولت گذاشته است؟ و اگر بخواهیم دم را با سنجه سانحه‌های هوایی بسنجیم، باید بگوییم که ما درطول این ۱۰ سال پسین برابر ۸۵۰ فروند هواپیمای مسافربری با ۳۰۰ سرنشین را از دست داده‌ایم! آیا به صرف اینکه در بیشتر تصادفات بهره خطای «راننده»«۷۰» و بهره «خودرو» و «جاده»، «۳۰ درصد» اعلام می‌شود، باید همه تقصیرها را به گردن راننده‌ای انداخت که برچسب «خواب آلودگی» سهمش را بیش از دیگر عوامل پررنگ کرده است؟! این «برچسب» البته از نگاه «سردار تقی مهری» هم پنهان نمانده است. به گفته او «بی توجهی به جلو»، «خستگی و خواب‌آلودگی»، «سرعت غیرمجاز»، «پیشی» و «لغزش به چپ» بهره ۸۰ درصدی در «تصادفات منجر به فوت» داشته است به این فاکتورها البته باید ممنوعیت شماره‌گذاری خودروها را هم اضافه کرد. دم‌طور که سردار مهری گفته است: «خودروهایی که استاندارد یورو۴ را رعایت نکنند برابر مصوبه هیأت وزیران شماره‌گذاری نخواهند شد. بر این پای بست samand se، سورن xu7، ال نود دارای پایه گازسوز و دوگانه‌سوز، سایپا ۱۳۱ و ۱۳۲، mazda تک کابین و دو کابین جزو خودروهایی هستند که نتوانستند استاندارد یورو ۴ را کسب کرده و از ابتدای امسال شماره‌گذاری نشده‌اند.»

سرهنگ همایون شریفی، رئیس شهربانی راهنمایی و رانندگی استان البرز هم اگرچه آمار بالای تصادفات جاده‌ای در کشور را رد نمی‌کند، ولی می‌گوید که ایران کامیاب شده در سال‌های پسین بویژه از سال ۸۴ به پس، آمار تصادفات منجر به فوت را کاهش دهد. به گفته او، شمار فوتی‌های سال ۸۴ نزدیک ۲۴ هزار تن بوده که امسال این رقم به ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن رسیده که در جای خود قابل تأمل است، چراکه شمار خودروها، جمعیت و حتی میل به سفر هم در سال‌های پسین افزایش چشمگیری داشته است.
به گفته سرهنگ شریفی، رتبه ایران از این تاریخ به پس، از انتهای جدول و به گفته ای از چگونگی بسیار بد به میانه ها جدول و چگونگی خوب و ایمن رسیده است.
او البته با تأکید بر اینکه هیچ گاه نمی‌توان آمار فوتی‌های برآمده از تصادفات را به صفر رساند، می‌گوید: کشورهای گسترش یافته در این زمینه طرح‌های زیادی انجام داده‌اند، حتی سوئد برای به صفر رساندن آمار فوتی‌های خود، طرح ویژه‌ای را اجرا کرد که کامیاب نبود، چراکه اساساً در جهان هیچ کشوری کامیاب به صفر کردن آمار فوتی‌های برآمده از تصادفات نشده است، ولی به هرحال می‌توان این رویه دردناک را مهار کرد که در کشور ما هم این پیشامد افتاده است.
وی با بیان اینکه بهره خطای انسانی در بیشتر تصادفات بالاست، به دلایلی اشاره می‌کند که پشت این مسأله پیمان گرفته و می‌گوید: آمارها در این زمینه خطا نمی‌کنند، ولی باید دید خطای انسانی نشأت گرفته از چیست؟ وقتی جاده‌ای هنوز رفت و برگشتی است و بزرگراهی نشده، طبیعی است که راننده خسته می‌شود و نمی‌تواند ساعت‌ها پشت یک کامیون جنبش کند و ریسک پیشی را به جان می‌خرد یا وقتی مثلاً از تهران به مشهد حتی یک استراحتگاه ارزان، ایمن و باکیفیت هستی ندارد، نمی‌توان به راننده خرده گرفت که چرا میان راه توقف نکرده و بر نشان خواب‌آلودگی برخورد کرده است.
شمار فوتی‌های سال ۸۴ نزدیک ۲۴ هزار تن بوده که امسال این رقم به ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن رسیده که در جای خود قابل تأمل است، چراکه شمار خودروها، جمعیت و حتی میل به سفر هم در سال‌های پسین افزایش چشمگیری داشته است.

سرهنگ عین‌الله جهانی، دستیار اجتماعی و فرهنگ شدامد شهربانی راهور ناجا هم دراین باره به آمار پزشکی قانونی اشاره کرده و با اعلام کاهش ۲ و نیم درصدی آمار تصادفات جاده‌ای نسبت به باره همانند سال گذشته، می‌گوید: این آمارهمه فوتی‌های سر صحنه، پیش بیمارستانی و بیمارستانی را در بر می‌گیرد و از طرف معالج قانونی منتشر شده و قابل گواهمندی است.
وی با بیان اینکه در هر پیشامد‌ای، ۴ ضلع «جاده»، «راننده»، «وسیله نقلیه» و «شرایط محیطی» را باید در نظر گرفت، می‌گوید: البته بهره هر کدام از آنها با پروا به هر پیشامد تغییر می‌کند و نمی‌توان برای همه تصادفات بهره واحدی را در نظر گرفت.
سرهنگ جهانی ولی تأکید ویژه‌ای دارد که باید سطح فرهنگ رانندگی افزایش پیدا کند، چراکه به گفته او، شهربانی نمی‌تواند قدم به قدم خودروها را مهار کند.
سرهنگ حمیدی، رئیس شهربانی راه راهور ناجا هم با بیان اینکه میزان تصادفات در سال‌جاری به نسبت مدت همانند کاهش داشته است، می‌گوید: پزشکی قانونی و سازمان راهداری، دو منبع رسمی اعلام آمار فوتی‌ها و مجروحان برآمده از تصادفات هستند که هر دوی این آمارها نشان می‌دهد ما توانسته‌ایم میزان تصادفات امسال را نسبت به مدت همانند سال پیش کاهش دهیم،ولی خب این آمار شاید به چند برخورد پر سروصدا و پشت سرهم در ذهن مردم چندان درست به نظر نرسید که این‌طور نیست! علاوه براین ما در فصل تابستان پیمان داریم و همه ساله در این فصل،آمار تصادفات نیز افزایش می‌یابد.
کارشناسان از انگیزه ها آمار بالای مرگ و میر حوادث جاده ای می گویند سه گوش مرگ در تصادفات رانندگی؛ جاده ، راننده و خودرو

به گفته او در دهه پسین به علت آگاهی‌رسانی و بالارفتن آگاهی مردم، نزدیک ۱۲ درصد از حجم تصادفات ناوگان مسافربری کاهش یافته است. چراکه شهربانی هم حجم مهار و وارسی‌های خود را افزایش داده است، ولی شرایط محیطی و جاده‌ها و خودروها نیز بی‌تأثیر نبوده است.
«اجرای طرح تابستانه با هماهنگی و همکاری همه دستگاه‌های امدادی و خدماتی تا ۴ مهرماه»، «به‌کار‌گیری ساز و برگ و طرح‌های عملیاتی برای کاهش تصادفات بویژه تصادفات فوتی»، «پیشنهاد شهربانی به شهروندان برای پروا به نشانه ها»، «خط کشی‌ها و تابلوها» و «بازداشت ۷۲ ساعته خودروی تخلفات پیشامد ساز» از دسته اقدام‌هایی است که از زبان سردار مهری، رئیس شهربانی راهنمایی و رانندگی ناجا به سرنویس پسینیان راهکار‌ها برای کاهش تصادفات نام برده می‌شود.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

مطالب محبوب