سایت جامع خودرو در ایران


» چرا فرانسوی ها در ایران بی مانند ماندند؟ ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶


۹ ماه از اجرایی شدن برجام می گذرد و دیگر مانند روزهای نخست خبری از مسافران بیگانه که برای گفتگو و حضور در صنعت خودروسازی ایران بلیت تهران می گرفتند، نیست.

به گزارش تازه ها خودرو به نقل از فرصت امروز ،۹ ماه از اجرایی شدن برجام می گذرد و دیگر مانند روزهای نخست خبری از مسافران بیگانه که برای گفتگو و حضور در صنعت خودروسازی ایران بلیت تهران می گرفتند، نیست. با گذشت این مدت، دیگر مانند روزهای نخست خبری از نام های گوناگون شرکت های خودروساز اروپایی به میان نمی آید و تنها این شرکای فرانسوی کهنه صنعت خودروی ایران هستند که نام شان همچنان به قوت روز نخست باقی است.

peugeot citroen فرانسوی در قالب دو شرکت مجزا، علاوه بر اینکه پیمان نامه خود را با Iran KHodro پایانی کرده، citroen نیز برای خرید سایپای کاشان اعلام آمادگی کرده که دم هم هنوز پایانی نشده است. از سوی دیگر پیمان نامه با شرکت renault، دیگر خودروساز فرانسوی نیز با گذشت شش ماه از اعلام دم هنوز به مرحله امضا نرسیده است. تفاهم نامه همکاری در زمینه خودروهای بازرگانی میان Iran KHodro دیزل و بنز نیز فعلا در حد همان تفاهم نامه باقی مانده و هیچ جوینت ونچری میان این دو شرکت شکل نگرفته است. در این گذر زمان نه تنها نام تازه ای به فهرست شرکای بیگانه صنعت خودروی ایران اضافه نشده، بلکه نام هایی همانند fiat، nissan و فولکس واگن واگن نیز که در همان پیش درآمد خبرهای جدی از حضورشان در بازار خودروی ایران شنیده می شد، کمرنگ هم شده اند.

شاید مهم ترین پرسشی که با بازبینی همه رویدادها رخ داده برای صنعت خودرو در پسابرجام بتوان مطرح کرد، این است که چرا به غیر از peugeot citroen و renault هیچ شرکت بیگانه دیگری برای سرمایه گذاری در ایران چراغ سبز نشان نداده یا به عبارت بهتر آماده به سرمایه گذاری در ایران نشده است؟

این پرسش زمانی رنگ جدی تری به خود می گیرد که نگاهی به بخت خودروهای آسیایی همانند toyota، هیوندا و kia در بازار ایران داشته باشیم؛ خودروهایی دوست داشتنی در بازار ایران با هستی وارداتی بودن و بها بالای آنها. طبیعتا مدیران این شرکت ها نیز از محبوبیت محصولات شان در بازار ایران تازه ها دارند، ولی چرا تاکنون به غیر از نام kia که دم هم در حد گفتگو بوده، خبری از گرایش دیگر خودروسازان برای سرمایه گذاری سر راست به بازار ایران نیست؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، در پاسخ به این پرسش به «فرصت امروز» می گوید: «تب شدامد مسافران بازرگانی پس از برجام و تازه ها همکاری ها با خودروسازان جهانی خیلی زود فروکش کرد و عملا جز شرکای کهنه فرانسوی، قراردادهای جدیدی در پهنه خودرو منعقد نشد.

صنعت خودروسازی با عمری بیش از ۱۰۰ سال، صنعت سریعی نیست و گذر یک یا چند سال، در زندگی بسیاری از شرکت ها تاثیری ندارد. لذا صنعتگران این پهنه، معمولا شتاب و شتابی برای ورود به بازارهای جدید ندارند. مثلا ورود خودروسازان به چین در بازه زمانی بیش از ۱۰ سال انجام شد و هند به سرنویس دومین بازار خفته جهان، هنوز همگی رقبای جهانی در دم به چهره کامل ورود نکرده اند. این مهم درباره بازار ایران هم صدق می کند و هنوز زمان زیادی از اجرایی شدن برجام در قیاس با میانه زندگی این صنعت نگذشته است و در گذر زمان می توان چشم براه ورود شرکت های جدید به بازار بود.»

او می افزاید: «محدودیت های باقی مانده از سوی آمریکا و نگرانی از چرخش سیاست های دولت آینده دم کشور، سبب شده است شرکت هایی که بازار آمریکا برای آنها نقش حیاتی بازی می کند در ورود به بازار ایران اندکی صبر کنند. گردآور peugeot و citroen هیچ بازاری در آمریکا ندارند و برآیند اینکه به راحتی و بدون نگرانی به فضای همکاری با شرکای کهنه خود بازگشت. renault باوجود کار و جنبش گسترده شاخه ژاپنی خود در آمریکا حتی در دوران تحریم ها هم پروانه کار و جنبش در ایران را داشت و گسترش کار و جنبش های دم در ایران با خطر جرایم احتمالی دولت بعدی آمریکا روبرو نیست. دیگر خودروسازان مانند fiat chrysler، فولکس واگن واگن، hyundai و kia، toyota و برخی دیگر، یا حجم بزرگ از فروش خود را در بازار آمریکا انجام می دهند یا اصولا آمریکایی محسوب می شوند، لذا تا گزیدمان نوامبر امسال، دور است به چهره عملیاتی پروژه جدی در ایران آغاز کنند.»

همچنین محمدرضا نجفی منش، عضو هیات مدیره انجمن تکه سازان که در اکثر مذاکرات با سرمایه گذاران بیگانه حضور داشته، دراین زمینه در گفت وگو با «فرصت امروز» تصریح می کند: «خودروسازان ژاپنی و کره ای بسیار محتاط کنش می کنند. در سمیناری که در ژاپن داشتیم، خودروسازان ژاپنی برای حضور در ایران آشکارکردن دلبستگی کردند، ولی سرمایه گذاران ژاپنی و کره ای بسیار دیر تصمیم می گیرند، ولی اگر تصمیم به حضور در بازاری بگیرند، حضوری پایدار خواهند داشت. در هر چهره موانعی هم برای حضور سرمایه گذاران بیگانه در بازار ایران هستی دارد، مثلا استوار نشدن ارتباطات بانکی و بیمه ها.»

او با اشاره به عوامل سیاسی همانند گزیدمان آمریکا، اظهار می کند: «گزیدمان آمریکا موضوعی است که نمی توان گفت در چراغ سبز نشان ندادن دیگر خودروسازان نقش ندارد، ولی خودروسازان اروپایی که از بازار ایران شناخت داشتند، تحت کارایی چنین عواملی نبوده و از این روی کار خود را برای سرمایه گذاری در ایران آغاز کرده اند.»

وزارت صنعت نقش آفرین می شود

علاوه بر عواملی که کارشناسان به دم اشاره کردند، یک جستار دیگر مطرح می شود و دم هم نقش پررنگ وزارت صنعت، معدن و بازرگانی (صمت) در بازی همکاری های بیگانه است؛ از چارچوب گذاری این وزارتخانه برای قراردادها گرفته تا حضور مسئولان دم در مذاکرات با شرکای بیگانه.

زاوه این جستار را عامل سوم برای چراغ سبز نشان ندادن دیگر خودروسازان می داند و بیان می کند: «عامل سوم، حضور معاونان و مدیران بزرگتر وزارت صمت در هیات مدیره شرکت های خودروساز است.

این حضور و روابط بسیار نزدیک peugeot و citroen با این وزارتخانه، سبب شده است که شرکت های خودروساز بیگانه یا به سمت این دو شرکت دولتی سوق داده شوند که شرایط مالی این شرکت ها، زیان انباشته و بدهی های سنگین برای شریک بیگانه نگران کننده است، یا در چهره همکاری با بخش خصوصی نگران پیکچر العمل وزارتخانه در چهره باخت شرکت های دولتی در بازار چشم وهمچشمی به شرکای خصوصی درونی خود باشند. این نگرانی به ویژه از این رو پررنگ می شود که در اسفند سال گذشته، تلاش شد کامیابی چینی سازها با افزایش ناگهانی تعرفه قطعات منفصله مهار شود.»

او پیوستگی می دهد: «عامل بعدی، شروط وزارتخانه در ورود شرکت های جدید به بازار ایران است. شرط آغاز فرآوری با درونی سازی ۴۰درصد و صادرات ۳۰درصد در ابتدای فرمایش برای ناآشنایان بازار ایران، شروط سختی است، به ویژه اگر شرکتی بنا داشته باشد تنوع فرآورده تولیدی زیادی داشته باشد، تحقق شرط درونی سازی برای وی بسیار دشوار و حتی نشدنی است. این سخت گیری که البته در عملیاتی شدن پیمان نامه peugeot و Iran KHodro لحاظ نشد و به peugeot پروانه آغاز فرآوری با قطعات منفصله و درونی سازی ۲۰درصد را داده است، منشا اقتصادی ندارد و در بسیار از محصولات در چهره اجرا سبب افزایش بهای پایان یافته فرآورده می شود. به هر روی مشخص نیست آیا آغاز فرآوری با قطعات منفصله و ۲۰درصد درونی سازی تنها منحصر به peugeot است یا دیگر خودروسازان هم می توانند چشم براه بهره وری از این شرایط باشند.»

آنچه شرایط نشان می دهد، دست کم تا دو ماه دیگر و تعیین تکلیف گزیدمان آمریکا و در پی دم چگونگی برجام در دولت بعدی آمریکا نباید چشم براه نام خودروساز جدیدی برای سرمایه گذاری در صنعت خودروی ایران بود و تا آگاهی ثانوی تنها پرچم فرانسوی ها و چینی ها بر بازار ایران برافراشته خواهد ماند.

چرا فرانسوی ها در ایران بی مانند ماندند؟



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام