سایت جامع خودرو در ایران


» نفوذ قطعات قاچاق بی کیفیت در خط فرآوری خودرو سازان ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶


در حالی که بسیاری از متقاضیان خودرو در چند سال بازپسین به تازگی به انگیزه کیفیت پایین محصولات درونی از خرید خودرو منصرف‌ شده‌اندٰ، ولی همچنان نفوذ قطعات قاچاق کم کیفیت در خط فرآوری کشور دیده می‌شود. این در حالی است که نزدیک ۹۰ درصد از کیفیت یک خودرو مربوط به قطعات به کار رفته در هنگام است.

به گزارش تازه ها خودرو به نقل از آرمان، در درازا سالیان بازپسین به تازگی قاچاق کالا به آفتی ویرانگر برای سامانه اقتصادی کشور تبدیل شده است. ولی مساله بنیادین این است که دیگر همچون چند دهه پیش مساله قاچاق اندک به دو یا سه کالا نمی‌شود، بلکه امروزه گستره واردات کالاها و محصولات غیرمجاز به میزانی گسترش و تسری یافته که حال دامنه قطعات خودرو را هم در بر گرفته است. هرچند قطعات قاچاق پیشتر نیز به چهره غیرقانونی وارد کشور می‌شدند، ولی پافشاری مسئولان وزارت صنعت، معدن و بازرگانی بر لزوم برخورد با قاچاقچیان قطعات خودرو مشخص می‌کند که این ماجرا رنگ و بویی جدی‌تر به خود گرفته و خطوط فرآوری و خدمات پس از فروش خودروسازان را تحت کارایی خود پیمان داده است. البته چندی پیش خبرگزاری فارس یکی از خودروسازان بزرگ درونی را به قاچاق تکه خودرو متهم کرد و بر پای بست گزارش آنها، طی ماه‌های بازپسین به تازگی این خودروساز اقدام به واردات ۴۰ کانتینر تکه خودرو کرده و بر پای بست جزئیات پرونده، کالاهای کشف‌شده دربرگیرنده لاستیک و باتری بوده است. جدا از اینکه این ادعا تا چه حد صحت دارد، ورود قطعات قاچاق به‌ویژه قطعاتی که از کشور چین وارد می‌شوند و از نازل‌ترین کیفیت برخوردارند، آسیبی جدی به فرآوری تو یا درون و سلامت جامعه وارد می‌کند و سطح کیفی خودروها را کاهش می‌دهد.

نفوذ قطعات غیر قانونی قاچاق به خط فرآوری خودروسازان

در حالی که بسیاری از متقاضیان خودرو در چند سال بازپسین به تازگی به انگیزه کیفیت پایین محصولات درونی از خرید خودرو منصرف‌ شده‌اندٰ، ولی همچنان نفوذ قطعات قاچاق کم کیفیت در خط فرآوری کشور دیده می‌شود. این در حالی است که به گفته بسیاری کارشناسان این قطعات خودرو هستند که کیفیت خودرو را مشخص می‌سازند و نزدیک ۹۰ درصد از کیفیت یک خودرو مربوط به قطعات به کار رفته در هنگام است. بنابراین اگر پیمان به به کارگیری قطعات نامرغوب در خطوط فرآوری باشد، نمی‌توان چشمداشت خروجی پسندیده از هنگام داشت. شاید همین کم توجهی و آسان‌انگاری به مساله نفوذ قطعات قاچاق به خط فرآوری کشور است که در دوره ای از سال گذشته کمپین «خرید خودرو صفر بازداشته» را به هستی آورد و پر بیراه نیست بگوییم که اگر تمهیدات دولت با رونمایی از بسته برونرفت از رکود و تخصیص وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو به مردم نبود، امروز به مراتب چگونگی بدتری در بازار خودرو حاکم می‌شد.

بر ردپا همین تحریم‌های درونی بود که فرآوری خودروسازان بزرگ در شهریور ۱۳۹۴ به کمتر از نیم یا نیمه کاهش یافت. یعنی در حالی که فرآوری روزانه یکی از خودروسازان در اردیبهشت پارسال ۲۴۰۰ دستگاه بود، پس از گذشت پنج ماه و بنا بر برنامه‌های کمپین‌های گوناگون فرآوری آنها به نزدیک ۹۱۰ دستگاه در روز رسید که این رقم نشان از رکود جدی در بازار خودرو داشت. خوشبختانه با تمهیداتی که به هستی آمد، خودروسازان این چالش را پشت سر گذاشتند، ولی باید پروا داشت که بی‌توجهی به مساله قاچاق قطعات و نفوذ آنها در خطوط فرآوری، شدنی است چالش‌های گود‌تری را پیش روی خودروسازان پیمان دهد. در چند سال بازپسین به تازگی شکایات زیادی از سوی مشتریان نسبت به ویرانی زودهنگام خودروهای صفر به خودروسازان و رسانه‌ها رسیده است که بی گمان این جستار از کیفیت پایین برخی قطعات سرچشمه می‌گیرد و علاوه بر واردات قانونی برخی قطعات چینی، قطعات قاچاق هم بهره بسزایی در ویرانی خودروها و شکایات ارائه شده دارند.

خدمات پس از فروش دل آزرده از قطعات قاچاق

در چند سال بازپسین به تازگی خطوط فرآوری خودروسازان بنا بر تحریم‌ها و دیگر بی‌تدبیری‌ها دچار آسیب‌ها و دشواری ها فراوان شد. حال اگر به فرض دشواری ها خطوط فرآوری را هم حل شده در نظر بگیریم، امروزه نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودرو هم حال و روز مناسبی ندارند. این نمایندگی‌ها به شدت مستعد ناتوان شدن و آسیب دیدن از ناحیه قطعات قاچاق هستند و به‌نظر می‌رسد قطعات قاچاق که در این گزارش باره تحلیل و بررسی پیمان گرفته‌اند، بیشتر به این پهنه کاری خودروسازان نفوذ کرده‌اند. امروزه قطعات قاچاق چنان به بازار ایران نفوذ کرده‌اند که تنها با مراجعه به یکی از نمایندگی‌های خدمات پس از فروش و حتی ابزارها یدکی فروشان، به راحتی می‌توان گونه ها و اقسام این قبیل کالاهای قاچاق را نگریستن کرد. کالاهای تقلبی که گاهی نظر خودروسازان را نیز به خود جلب می‌کند. البته گاهی برخی از شهروندان هم از خرید این کالاها پیشباز می‌کنند. شاید این قبیل کالاها با بها ارزان به فروش برسند و در کوتاه مدت برای مصرف‌کنندگان از لحاظ مالی به صرفه باشند، ولی باید پروا داشت که به کارگیری قطعات تقلبی در خودرو نخست امنیت خودرو را کاهش می‌دهد و سلامت سرنشینان را به خطر می‌اندازد، در ثانی با رواج این کالاها، رفته رفته تولیدکنندگان درونی از پیوسته کار و جنبش بازمی‌مانند و دستیابی به رشد فرآوری و رونق اقتصادی ناشدنی می‌شود. باید اشاره داشت که با کنار رفتن تولیدکنندگان راستین، قاچاقچیان انحصار بازار را در دست می‌گیرند و با بالا بردن بها کالاها، مشتریان را متحمل زیان و زیان فراوان می‌کنند.

نتایج ارزیابی فراگیر خدمات پس از فروش عرضه‌کنندگان خودرو که بدست شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر می‌شود، نشان‌دهنده هنگام است که در سال ۹۴ هیچ ‌کدام از شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو نتوانسته‌اند براساس ملاک‌های ارزیابی جدید، رتبه یک را در خدمات پس از فروش به خود وابستگی دهند. یکی از گلایه‌های مشتریان ایرانی از خودروسازان هم درباره خدمات پس از فروش و کیفیت نامناسب قطعات یدکی آنهاست. بی گمان یکی از ریشه‌های این جستار را باید در مساله قاچاق جست‌وجو کرد. خودروسازان گاهی به انگیزه ها گوناگون ناچار به به کارگیری قطعات موجود در بازار آزاد می‌شوند، به گونه ای که حجمی از قطعات باره نیاز خود برای فرآوری و همچنین ارائه خدمات پس از فروش را از این بازار تامین می‌کنند. با این حساب، وقتی قطعات قاچاق در بازار آزاد فراوان یافت می‌شود، نفوذ آنها به خطوط فرآوری و از آنگونه به شبکه خدمات پس از فروش خودروسازان پرهیز‌ناپذیر است.

از سوی دیگر اگر ادعای مطرح شده مبنی‌ بر ورود قطعات قاچاق به کشور بدست خودروسازان را نیز بپذیریم دیگر نمی‌توان منکر ورود این قطعات به خطوط فرآوری و شبکه خدمات پس از فروش خودروسازان شد. افزون بر این، هر ماه آمار درنگ برانگیزی درباره ورود قطعات قاچاق به کشور منتشر می‌شود که این فرمایش مهار بیش از پیش مرزها را می‌طلبد. در این زمینه جستار مهمی که باید مدنظر پیمان ‌بگیرد، این است که چرا با پروا به حجم فرآوری و کیفیت بالای قطعات یدکی خودرو در تو یا درون باز هم این محصولات به چهره قاچاق وارد کشور می‌شوند؟ شاید مسائلی پشت پرده رویداد می‌افتد که نه رسانه‌ها از هنگام آگاه هستند و نه تکه‌سازان درونی توان برخورد و افشای هنگام را دارند. در چند سال بازپسین به تازگی و به ویژه در زمان دولت گذشته اقتصاد ایران دچار بیماری‌های فراوانی شد که درمان آنها به سال‌ها زمان نیاز دارد.

قاچاق کالا به‌ویژه قطعات خودرو هم یکی از این بیماری‌هاست که چگونگی اقتصادی کشور را به هم ریخته و به راستی ورود این حجم از قطعات قاچاق به کشور نگران‌کننده و شائبه‌انگیز است. امروزه صنعت خودروسازی ایران نسبت به سال‌های گذشته چگونگی مطلوبی ندارد و پیوسته این روند با پروا به شرایط کنونی اقتصاد می‌تواند ضربه مهلکی را بر پیکره صنعت خودروسازی ایران وارد سازد. البته در این مدت وزارت صنعت، معدن و بازرگانی هم اقداماتی را برای مبارزه با قاچاق قطعات خودرو به اجرا گذاشته است که از آنگونه آنها می‌توان به ابلاغ بخشنامه‌ای به تامین‌کنندگان اصلی تکه یدکی خودرو اشاره کرد که آنها را موظف کرده است در تهیه و تامین قطعات باره نیاز به اصالت کالا از بابت اینکه قاچاق نباشد و همینگونه کیفیت آنها پروا بیشتری کنند. ولی باید پروا داشت آنچه در اقتصاد ایران فراوان نگریستن می‌شود، بخشنامه و دستورکار است و با ابلاغ هنگام نمی‌توان راه به جایی برد؛ چرا که اشتغالزایی برای میلیون‌ها جوان ایرانی و جلوگیری از بیکاری آنها نیازمند برنامه‌های فراگیر و بنیادین است که برای همگی بخش‌ها و نهادها لازم‌الاجرا باشد.

نفوذ قطعات قاچاق بی کیفیت در خط فرآوری خودرو سازان



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.


مطالب محبوب