سایت جامع خودرو در ایران


» اجرای طرح LEZ یا « کاهش » از فردا در معابر پایتخت ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶


پس از سالها ازاجرای طرح جفت و فرد،طرح جدیدی به نام «کاهش» (مهار آلودگی هوای شهر) یا LEZ در معابر تهران اجرایی می‌شود که براساس هنگام ترددخودروها در معابر شهر تهران براساس میزان آلایندگی‌ آنها انجام میگرد.

به گزارش آگاهی ها خودرو ، مسئولان شهرداری تهران معتقدند که طرح جفت و فرد نتوانسته در طی چندسالی که مهمان همیشگی تهران بوده عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهد  و وقت هنگام رسیده تا جای خود را به طرح قابل قبولتری بدهد؛ مدیران شهری بارها در مصاحبه‌هایشان اعلام کردند که هر چند طرح جفت و فرد اندکی در تو یا درون محدوده این طرح سبب کاهش آلودگی هوا شد ولی در بیرون از محدوده یادشده، آلودگی هوا نه تنها کاهش نیافت که افزایش نیز یافت و به گفته ای در معدل همه شهر، آلودگی هوا کم نشد!

اجرای طرح LEZ یا « کاهش » از فردا در معابر پایتخت

اجرای طرح LEZ یا « کاهش » از فردا در معابر پایتخت

سیدجعفر تشکری هاشمی دستیار وقت شهردار تهران بارها در مصاحبه هایش با اشاره به اینکه یک دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری می‌تواند تا ۸ برابر یک دستگاه خودروی سواری آلودگی فرآوری کند، چنانچه عملاً امکان ممنوعیت ورود انبوه موتورسیکلت‌ها به محدوده جفت و فرد هستی ندارد، سرنویس کرد: از سوی دیگر، نیمی از خودروهای کاربراتوری که ۵ تا ۱۰ برابر خودروهای دارای استاندارد یورو ۲ از دسته خودروهای انژکتوری آلودگی فرآوری می‌کنند نیز در روزهای جفت و نیمی از این خودروها نیز در روزهای فرد پروانه ورود به این محدوده را داشتند.

تشکری هاشمی با بیان این که ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی کاربراتوری فرسوده موجود در شهر،  ۵ تا ۱۰ برابر یک دستگاه خودروی یورو ۲ یعنی برابر ۵۰۰ هزار دستگاه تا یک میلیون دستگاه خودروی یورو ۲ ، آلودگی فرآوری می‌کنند، تصریح کرد: هنگامی که هر روز پروانه می‌دهیم ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی آلاینده وارد محدوده جفت و فرد شوند، به راستی این پروانه را داده‌ایم که در ۶ روز هفته، آلودگی انبوهی برابر آلودگی دو تا چهار میلیون دستگاه خودروی یورو ۲ در این محدوده فرآوری شود.

دستیار وقت شهردار تهران با اشاره به اینکه خودروهای آلاینده بیشترً خودروهای کاربراتوری فرسوده هستند و عملاً گونه ها بیماریها و حتی مرگ را به ریه‌های عموم شهروندان به ویژه کودکان و سالمندان تزریق می‌کند، اظهار کرد: طرح جفت و فرد، مدلی تک در دنیاست و هدف دیگر کشورها از اجرای چنین طرح‌هایی کاهش حجم آمدوشد است، چنانچه در تهران برای کاهش آلودگی هوا این طرح اجرا شد ولی به انگیزه هستی خودروهای فرسوده، طرح جفت و فرد در کاهش و مهار آلودگی هوا کارآیی نداشته است.

شهرداری تهران در طرح اولیه خود پیشنهاد داد که دیگر  آمدوشد خودروها بر پایه جفت و فرد بودن پلاک نباشد بلکه خودروها براساس آلایندگی‌شان به رنگ‌های گوناگون قرمز، زرد ، سبز و آبی بخش بندی شوند تا در مواقع شدت آلودگی هوا محدودیت آمدوشد براساس رنگ بندی خودروها چهره می گیرد. به طوری که خودروهای قرمز که خودروهای کاربراتوری هستند و میزان آلایندگی شان بسیار بالاست پروانه آمدوشد در هسته مرکزی شهر را نداشته باشند.

براساس این طرح خودروهای زرد، خودروهایی هستند که به سن فرسودگی نزدیک بوده و خودروهای سبز ، خودروهایی هستند که استاندارد بیش از یورو ۲ دارند که برای این دسته از خودروها نیز در شرایط اضطرار آلودگی هوا محدودیت آمدوشد در هسته مرکزی شهر در نظرگرفته می‌شود اماخودروهای آبی ، خودروهای دارای استاندارد یورو ۵ و خودروهای هیریدی هستند که کمینه محدودیت را خواهند داشت.

طرح LEZ شهرداری تهران پس از تصویب در شورای عالی شدامد شهرتهران، به شورای عالی شدامد کشور رفت ولی آنجا با مخالفت های شهربانی در  باره فراهم نبودن زیرساخت ها برای انجام این طرم مدتی مسکوت ماند تا اینکه سرانجام پس از کش و کمان‌های فراوان و برگزاری نشست ها انبوه  در ایوار یک روز تابستانی اجرای  این طرح با دگرگونی ها فراوان از سوی وزیر کشور ابلاغ و مقرر شد از نخست مهرماه سالجاری (فردا) این طرح اجرایی شود.

به گزارش ایسنا، با اینکه از ۱۵ شهریورماه امسال طرح ارشادی LEZ از سوی شهربانی اجرایی شد؛ ولی هنوز هم هستند شهروندان تهرانی که از جزئیات هنگام آگاهی ها نداشته باشند که باید گفت؛ براساس طرح جدیدی که پیمان است از فردا (نخست مهر ماه) در محدوده جفت و فرد اجرایی شود که آمیزه ای از طرح کاهش و جفت و فرد است؛ ملاک آمدوشد خودورها داشتن برگه معاینه فنی است بگونه‌ای که تنها خودورهایی که پلاکشان مطابق روز باشد، در صورتی می‌توانند در این محدوده آمدوشد کنند که برگه معاینه فنی معتبر داشته و اطلاعات خودرویشان در سامانه سیفما (سامانه یکپارچه معاینه فنی وزارت کشور) موجود باشد در غیر این چهره تاوان ۵۰هزار تومانی شهربانی در چشمداشت آنها خواهد بود.

براساس برنامه ریزی‌های چهره گرفته، در مرحله نخست در محدوده “طرح جفت و فرد” معاینه فنی خودروها مهار شده و صرفا به خودروهایی که معاینه فنی داشته باشند پروانه ورود به محدوده جفت و فرد داده می‌شود و در فاز دوم بر روی خودروهای انژکتوری و کاربراتوری اعمال محدودیت می‌شود و در مرحله سوم نیز اجرای این طرح به همه سطح شهر تهران تسری می‌یابد.

با اجرایی شدن طرح کاهش هنگام هم با محوریت معاینه فنی، شایستن افزایش مراجعات مردمی به مراکز معاینه فنی هستی خواهد داشت و بر همین بنیاد دکتر سیدنواب حسینی منش سخنگوی طرح کاهش به ایسنا گفت: پس از ابلاغ اجرایی شدن این طرح  به مراکز معاینه فنی بخشنامه شده است تا نسبت به افزایش گنجایش خود و جذب نیروی کارآزموده اقدام  و بتوانند حتی در چهره امکان در سه شیفت کاری نسبت به خدمت رسانی به مردم اقدام کنند چراکه برای اجرایی شدن طرح LEZ داشتن معاینه فنی یک الزام و نیاز بایسته است.

حسینی‌منش با بیان اینکه پلاک کلیه خودروهایی که وارد محدوده جفت و فرد می‌شوند، بدست دوربین خوانده و اطلاعات هنگام به سرور سیمفا ارسال و چنانچه خودرو معاینه فنی نداشته باشد، اعمال قانون بدست شهربانی انجام می‌شود، گفت:  از نخست مهرماه(فردا) در چهره نداشتن برگه معاینه فنی معتبر، ۵۰ هزار تومان تاوان در چشمداشت خودروهای فاقد برگه معاینه فنی معتبر پیمان دارد.

وی با بیان اینکه از نخست مهرماه ۳۰۰ دوربین در محدوده جفت و فرد معاینه فنی خودروها را چک می‌کنند و اگر فردی خودرویش دارای معاینه فنی است؛ ولی این فرد از اعتبار معاینه فنی خود اطمینان ندارد، می‌تواند وارد سایت simfa.moi.ir شده و با ورود VIN و پلاک خودرو نسبت به تاییدیه برگه معاینه فنی خود اقدام کند. گفت:  شدنی است فردی دارای برگه معاینه فنی معتبر باشد ولی برای هنگام تاوان صادر شود که می‌توانند برای ثبت اعتراض و یا گلایه خود به سایت سیمفا مراجعه و با درج مشخصات نسبت به ثبت اعتراض اقدام کنند.

حسینی‌منش با بیان اینکه از نخست آبان‌ماه طرح کاهش به طور سراسری رویهمرفته پهنه تهران اجرایی می‌شود، گفت: از نخست آبان‌ماه نیز  ۱۰۰۰ دوربین اعم از دوربین‌های چراغ قرمز، سنجش سرعت، محدوده طرح شدامد و… مجهز به چک معاینه فنی می‌شوند و هر خودرویی که از روبرو دوربین‌های نظارتی تهران عبور کند، در چهره نداشتن معاینه فنی تاوان می‌شود و باید همشهریان دقت داشته باشند که خودروهای سال ۹۰ به پیش حتما باید معاینه فنی داشته باشند و  اطلاعات ریزبین خودروها درخصوص گرفتن معاینه فنی در سامانه سیمفا ثبت شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آرم‌های طرح شدامد چه می‌شوند تصریح کرد: آرم‌های طرح شدامد برای آمدوشد در محدوده طرح شدامد الزامی است؛ ولی برای آمدوشد در محدوده جفت و فرد علاوه بر پلاک خودرو که باید منطبق بر روزهای هفته باشد، داشتن معاینه فنی نیز الزامی است و در چهره تسری طرح LEZ به همه تهران پس از هنگام می‌توان درباره پیوستگی دار بودن یا نبودن طرح جفت و فرد هنگام هم با هدف ترافیکی و نه زیست محیطی تصمیم گیری کرد و باید بگویم که همزمان با مهار معاینه فنی طرح جفت و فرد نیز اجرایی می‌شود.

به گزارش ایسنا، طرح LEZ یا همان کاهش از نخست مهرماه (فردا) در محدوده جفت و فرد اجرایی می شود و باید دید دوربین‌های این محدوده در روز نخست اجرای طرح،چند خودروی فاقد معاینه فنی را شکار و تاوان می‌کنند!

طرح LEZ یا « کاهش »

طرح LEZ یا « کاهش »

اجرای طرح  LEZ  یا « کاهش » از فردا در معابر پایتخت



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام