سایت جامع خودرو در ایران


» نگاهی به چگونگی ایمنی دانگ‌فنگ S30، فرآورده جدید ایران‌خودرو ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶


علیرضا رحیقی: در حالی که پس از برجام امیدها به ورود خودروهای جدید از برندهای معتبر جهانی قوت گرفته است، ولی آنچه که در این مدت در کنش گواه دم بودیم پیش فروش محصولی از کمپانی چینی dongfeng با نام dongfeng H30 Cross بود که اتفاقاَ باره پیشباز شدید نیز پیمان گرفت و سهمیه فرآوری دم برای چندین ماه آینده در پهنا چند ساعت تکمیل شد.

Dongfeng H30 Cross
Dongfeng H30 Cross

اکنون Iran KHodro قصد دارد که نسخه سدان این خودرو را با نام dongfeng S30 روانه بازار کند. dongfeng S30 خودرویی است که بر پایه دودمان نخست citroen C-Elysee ساخته شده است و از پلتفرم و پیشرانه‌ای مشترک با محصولات peugeot citroen بهره می برد. این خودرو در سال ۲۰۰۹ برای نخستین بار در نمایشگاه خودروی شانگهای به نمایش درآمد و در سال ۲۰۱۳ باره فیس لیفت پیمان گرفت. در طی فیس لیفت سال ۲۰۱۳ بخش‌هایی از طراحی درونی و بیگانه دم به روزرسانی شد و دو پیشرانه جدید برای دم در دسترس پیمان گرفت.

dongfeng S30
به انگیزه اینکه یکی از پیشرانه‌های در دسترس برای این خودرو همان پیشرانه TU5 سرشناس است که در کشورمان فرآوری می‌شود و پیشینه طولانی در کشور ما دارد و پلتفرم دم که مشترک با محصولات peugeot citroen است، به نظر می‌رسد که dongfeng S30 انتخابی هوشمندانه برای فرآوری در ایران بوده است. ضمن اینکه به انگیزه اینکه بسیاری از قطعات این خودرو هم اکنون در تو یا درون کشور فرآوری می‌شوند، می‌توان درصد درونی سازی دم را با شتاب بالا برد و برآیند اینکه بها پایان یافته دم، پایینتر از خودروهایی خواهد بود که به طور کامل با قطعات وارداتی فرآوری می‌شوند.

dongfeng S30
آنچه که در باره این خودرو اهمیت دارد، این نکته است که بر پایه برخی از شنیده‌ها، این خودرو به سرنویس جایگزین، یا کمینه آلترناتیو دیگری، برای مدل‌های دوست داشتنی و استوک peugeot 405 و پارس در نظر گرفته شده است. برآیند اینکه احتمالا باید جایگاه ویژه‌ای برای این خودرو قائل باشیم. از نظر ابعاد، dongfeng S30 در سنجش با peugeot 405، نزدیک ۱۲ سانتی متر دراز‌تر، نزدیک ۵ سانتیمتر پهن‌تر و نزدیک ۵ سانتی متر مرتفع تر است. البته فاصله محوری این خودرو نزدیک ۵ سانتیمتر از peugeot 405 کمتر و وزن دم نیز نزدیک ۱۰۰ کیلوگرم از ۴۰۵ بیشتر می‌باشد. یکی از بزرگترین انتقاداتی که در سال‌های بازپسین به تازگی به محصولات خانواده peugeot 405 گرفته می‌شد، ایمنی ناتوان و پایداری کم بدنه این خودروها در هنگام برخورد بوده است. در این نوشته قصد داریم که نگاهی ریزبین‌تر به چگونگی ایمنی dongfeng S30 داشته باشیم.

dongfeng S30
dongfeng S30 از نظر ایمنی نتوانسته است نتیجه بی اندازه ای را از خود به نمایش بگذارد و نسخه پیش از فیس لیفت دم در سال ۲۰۱۰ تنها توانسته است ۳ ستاره ایمنی از بنیاد CNCAP دریافت کند. نکته قابل درنگ این است که این خودرو در آزمایش برخورد ۴۰% از جلو نتایج بسیار ضعیفی کسب کرده است و نتوانسته هیچگونه محافظتی از سر راننده داشته باشد. همچنین میزان محافظت از سینه در همگی آزمایش‌های انجام شده پذیرفتنی نبوده است. ضمن اینکه در توضیحات این آزمایش ذکر شده است که یک باره خطا در عملکرد کمربند ایمنی راننده در این آزمایش تماشا شده است که تا اندازه ای نگران کننده می‌باشد. امیدواریم که کمینه این نقص‌های ایمنی در نسخه فیس لیفت که پیمان است وارد کشورمان شود برطرف شده باشند.

test2
از نظر شمار  ستاره های ایمنی می توان نسخه پیش از فیس لیفت dongfeng S30 را با دو چینی شناخته شده دیگر در بازار ما، یعنی MVM 530 و lifan 620 سنجش کرد. هر سه این خودروها در یک بازه زمانی در چین طراحی و فرآوری شده اند و هر سه نیز در آزمایش بنیاد CNCAP سه ستاره ایمنی کسب کرده اند. تفاوت اینجاست که MVM 530 و lifan 620 دیگر در کشور ما فرآوری نمی شوند؛ اولی با مدل MVM 550 جایگزین شده است و دومی احتمالا در آینده با مدل lifan 720 یا دودمان دوم ۶۲۰ جایگزین خواهد شد. ولی dongfeng S30 خودرویی است که پیمان است هم اینک به سرنویس یک خودروی جدید به کشور ما بیاید و احتمالا در سال ۲۰۱۷ نخستین سری های دم وارد بازار خواهد شد. پس با این اوصاف به خودمان حق می دهیم که کمی در باره مسائل مربوط به ایمنی این خودرو گمان داشته باشیم. البته شکی نیست که این خودرو با همان سه ستاره ایمنی از CNCAP باز هم چند قدم از دیگر خودروهای این بازه قیمتی(به جز تندر ۹۰ و ساندرو) که طراحی دم ها به چند دهه پیش بازمیگردد و در هیچ بنیاد ای آزمایش نشده اند، جلوتر است. ولی به سرنویس خودرویی که پیمان است در سال ۲۰۱۷ وارد بازار شود، مطلقا نمی توان دم را یک خودروی ایمن دانست. آنچه که بر ما روشن نیست این نکته است که آیا در فیس لیفتی که در سال ۲۰۱۳ بر روی این خودرو اعمال شد، تغییراتی در زمینه ساختار کلی این خودرو چهره گرفته است یا خیر. ولی آنچه مشخص است و باید به دم پروا شود این است که در آزمایش CNCAP از نسخه پایه این خودرو که دارای دو کیسه هوا بوده، کاربرد شده است. این در حالی است که نسخه ای که پیمان است بدست Iran KHodro وارد کشورمان شود، نسخه فول است و دارای چهار کیسه هوا(دو کیسه هوا در جلو افزون بر آن کیسه های هوای پهلویی) خواهد بود. همچنین این خودرو مجهز ISOFIX خواهد بود که در آزمایش CNCAP حضور نداشته است. برآیند اینکه می توان گفت که ایمنی این خودرو نسبت به آنچه که در آزمایش CNCAP باره بررسی پیمان گرفته است، کمی بهبود داشته است.

test
از نظر ساز و برگ ایمنی، dongfeng S30 مجهز به ترمزهای دیسکی خنک شونده در جلو و دیسکی عادی در عقب می‌باشد. افزون بر آن، مجهز به چهار کیسه هوا دربرگیرنده کیسه‌های هوای راننده، سرنشین و پهلویی می‌باشد و از سیستم های ترمز ABS و EBD بهره می‌برد. قفل کودک، سیستم ایموبیلایزر، سنسور سرعت و برخورد برای درب‌ها، سیستم قطع جریان سوخت در هنگام برخورد، سنسور پارک عقب و دوربین عقب دیگر ساز و برگ ایمنی این خودرو می‌باشند. در پایان، درون درب‌های این خودرو میله‌های نگهبان پیمان داده شده است تا در هنگام برخورد از سرنشینان محافظت کنند.

test1

test3
هنوز بها پایانی و تجهیزاتی که در نمونه تحویلی به مشتریان ایرانی موجود خواهد بود به طور رسمی از سوی Iran KHodro اعلام نگردیده است، ولی با پروا به شرایط بازار و قیمتگذاری و امکاناتی که Iran KHodro برای برادر این خودرو، یعنی H30 Cross، در نظر گرفته است، می‌توانیم بها این خودرو را در نزدیک ۴۰ میلیون تومان برآورد بزنیم. با این حساب نمونه دستی این خودرو می‌تواند به سرنویس رقیبی جدید در بازه‌ای که خودروهایی چون peugeot 206 صندوقدار، peugeot پارس LX، تندر ۹۰، dena، برلیانس H330 دستی و … در دم حضور دارند، مطرح شود و نسخه خودکار دم نیز در نزدیک قیمتی خودرویی چون تندر ۹۰ خودکار پیمان خواهد گرفت. هر چند که پیشبینی چگونگی بازار کشورمان همواره امری بسیاری دشوار بوده است، ولی با پروا به پیشباز گستره از dongfeng H30 Cross میتوانیم برای کامیابی S30 نیز شانسی قائل شویم. پیش فروش این خودرو احتمالا به زودی بدست Iran KHodro آغاز خواهد شد و احتمالا از اواخر امسال یا اوایل سال آینده گواه حضور این خودرو در خیابان‌ها خواهیم بود.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]


مطالب محبوب
اینستاگرام