سایت جامع خودرو در ایران


» سنجش‌ی مرسدس کلاس E BMW سری ۵ و volvo S90 ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶


مرسدس کلاس E، BMW سری ۵ برای سال‌های سال رقبای نزدیک یکدیگر بوده اند ولی حالا بازیگر دیگری نیز به نام volvo S90 به میدان وارد شده است.

در کلاس‌های بالای بازار همواره چشم وهمچشمی تنگاتنگی هستی داشته است، ولی از زمانی که مرسدس کلاس E مدل ۲۰۱۷ به بازار آمده است مدل کاملا جدید volvo S90 و مدل فیس لیفت شده‌ی BMW سری ۵ تلاش کرده اند تا تاج پادشاهی را از سر مرسدس بربایند.

به کلاس برتر خودرویی خوش آمدید، در این کلاس، فناوری عملکرد و پرستیژ حرف نخست را می‌زند. آلمان‌ها در این کلاس با دو فرآورده مرسدس کلاس E و BMW سری ۵ حرف نخست را می‌زنند ولی حالا volvo نیز می‌خواهد در این کلاس نقش داشته باشد. سوئدی‌ها برای چشم وهمچشمی در این کلاس مدل S90 را روانه بازار کرده اند، باید دید که S90 تا چه میزان می‌تواند در این پهنه کامیاب باشد؟

%d9%88%d9%84%d9%88%d9%88-7

BMW ۵۳۰d و مرسدس E350 d به طور اتفاقی هردو دارای توان ۲۵۸ اسب بخار هستند. BMW موجود در این آزمایش به فناوری xDrive نیز مجهز است که نیروی پیشرانه را به هر چهار چرخ انتقال می‌دهد، ولی مرسدس E350 d از گونه دیفرانسیل عقب است، انگیزه این فرمایش نیز این است که هنوز مدل چهارچرخ جنباننده کلاس E جدید به بازار نیامده است. در این بخش ولی volvo پیشرفت بیشتری داشته چرا که مجهز به پیشرانه‌ای کوچک‌تر و از گونه چهار سیلندر دیزلی است که میتواند ۲۳۵ اسب بخار توان را فرآوری کند. این پیشرانه به یک جعبه دنده از گونه خودکار متصل شده است که نیرو را به هر چهار چرخ انتقال می‌دهد. volvo S90 با داشتن طولی در نزدیک ۵ متر، دارای طراحی کشیده و هموار است و با رنگ شفاف و کریستالی خود هیچ ابایی از خودنمایی ندارد. این چگونگی درباره طراحی درونی این مدل نیز راستگو است چراکه در تو یا درون کابین volvo طراحی کاملا گرم و نرم اسکاندیناویایی به چشم خورد. این کابین با داشتن یک نمایشگر ۹ اینچی (این نمایشگر از تیپ Momentum به پس به چهره استاندارد موجود است) بسیار کاربردی است. این صفحه نمایش دارای روشنی بسیار عالی است ولی منوهای تودرتوی دم در آغاز کار می‌تواند کمی گیج کننده باشد.

%d8%a8%db%8c-%d8%a7%d9%85-%d9%88-2

فضای درونی که S90 به سرنشینان ارائه می‌دهد در سنجش با مرسدس و BMW کمتر است و کوتاه ترین خودروی این گروه از نظر بلندی است. در راستی S90 از این رو بیشتر به خودروهای کوپه مانند است. سیستم iDrive BMW با نمایشگر ۱۰ اینچی و سیستم رهیاب ماهواره ای که به بها ۳ هزار یورو قابل سفارش است دارای ساده‌ترین منو بوده و در میان این سه خودرو بهترین است. در کابین مرسدس E کلاس هم تماما از چرم Macchiato کاربرد شده است و صندلیهای مولتی کانتر دم نیز ۲۳۲۱ یورو بها دارند. صفحه نمایش ۱۰.۲ اینچی از گونه Widescreen نیز در این خودرو موجود است. مرسدس در میان این سه خودرو دارای بیشترین فضای کابین است و صندلی‌های دم نیز آسان‌ترین هستند.

به کارگیری نمایشگر ۱۰.۲ اینچی نیز در کابین خودرو اقدامی بسیار هوشمندانه است. البته در کنار دم یک نمایشگر ۱۲ اینچی دیگر نیز به بها ۳۲۷۳ یورو و مجهز به سیستم رهیاب ماهواره ای آنلاین موجود است. کار با این سیستم به انگیزه هستی منوهای بسیار و همچنین زیرمجموعه‌های زیادی که منوهای دم دارند به آسانی کار با سیستم iDrive BMW نیست.

%d9%85%d8%b1%d8%b3%d8%af%d8%b3-%d8%a8%d9%86%d8%b2-5

مرسدس کلاس E از یک پیشرانه‌ی ۶ سیلندر وی شکل دیزلی به حجم ۳ لیتر کاربرد می‌کند. اگرچه این پیشرانه به اندازه پیشرانه‌ی باره کاربرد در BMW نرمش پذیر نیست ولی طنین و صدای بهتری فرآوری می‌کند. عملکرد جعبه دنده‌ی ۹ سرعته‌ی خودکار مرسدس نیز به گونه‌ای است که کمتر ایرادی می‌توان از دم گرفت و ی دنده‌های تند و بسیار نرمی را انجام می‌دهد. مهمترین نکته درباره سواری بنز E کلاس، راحتی دم است، به طوری که سواری این خودرو را می‌توان در بی‌صدایی چکیده کرد. سیستم تعلیق مرسدس توانایی دفع هرگونه چاله و ناهمواری را دارد، البته باید به این نکته هم اشاره کرد که تعلیق بادی مرسدس که دارای برچسب قیمتی ۲۲۶۱ یورو است توانایی جذب همه‌ی  کم وبیش همه‌ی دست اندازها را دارد.

سیستم تعلیق BMW ۵۳۰d با داشتن کمک فنرهای پرکار به بها ۱۳۹۰  یورو، دارای عملکرد تند‌تری است و چابکی بیشتری از خود نشان می‌دهد. پاسخ گویی و نیز حساسیت سیستم تعلیق BMW بسیار پسندیده است در مقام سنجش می‌توان گفت که سیستم تعلیق BMW در سنجش با بنز عملکرد فرزتری از خود نشان می‌دهد. با هستی اینکه هر دو خودرو وزنی در نزدیک ۲ تن دارند ولی فرمان BMW دریافتن سبکی بیشتری به راننده منتقل می‌کند. بخش عظیمی از این حس به شیوه عملکرد گردآور‌ی پیشرانه و جعبه دنده‌ی این خودرو باز می‌گردد.

پیشرانه ۳ لیتری شش سیلندر دست نویس BMW حتی کارکردی آرام‌تر و نرم‌تر از پیشرانه بنز دارد و عملکرد دم بسیار عالی است جعبه دنده ۸ سرعته‌ی خودکار این خودرو نیز ساخته شرکت ZF است و ی‌هایی بسیار نرم و در همان سان بسیار تند انجام می‌دهد. پیشرانه‌ی ۲ لیتری ۴ سیلندر volvo شتاب گیری مطمئنی را برای این خودرو به ارمغان آورده است. در این میان نباید نقش جعبه دنده ۸ سرعته خودکار ساخت شرکت ژاپنی Aisin را نیز نادیده گرفت که عملکردی نرم را از خود ارائه می‌دهد. به هر روی، volvo S90 در سنجش با رقبای ۶ سیلندر خود، بخت کمی در این چشم وهمچشمی دارد. در آزمایش شتاب، BMW ۵۳۰d در نزدیک ۲ ثانیه تند‌تر از دیگر رقبا با شتاب ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند. در سمت دیگر پیشرانه‌ی ۴ سیلندر volvo توان خود را به سختی در گزین کردن راننده پیمان می‌دهد و صدای جذابی نیز ندارد. مصرف سوخت این خودرو نیز در سنجش با رقبا با ناسازگاری بسیار کمی، کمتر است، به طوری که مصرف دم برابر ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. مصرف سوخت مرسدس برابر ۷ لیتر و BMW برابر ۷.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

%d9%85%d8%b1%d8%b3%d8%af%d8%b3-%d8%a8%d9%86%d8%b2-%da%a9%d9%84%d8%a7%d8%b3-e%d8%8c-%d8%a8%db%8c-%d8%a7%d9%85-%d9%88-%d8%b3%d8%b1%db%8c-%db%b5-1

عملکرد سیستم ترمز volvo به ویژه در سنجش با BMW بسیار بهتر است، ولی نکته منفی در باره این خودرو هستی سیستم تعلیق بادی پرکار در اکسل عقب است که می توان با پرداخت ۱۹۷۲ یورو دم را سفارش داد. در چهره سفارش volvo با این سیستم همچنان راحتی دم به پای BMW و مرسدس نمی‌رسند. volvo همچنین بها محصولاتش را نیز افزایش داده است و برآیند اینکه خودروی باره آزمایش دارای قیمتی برابر ۶۴ هزار و ۶۰۰ یورو بود. البته volvo با اینکه افزایش بها، گران‌ترین خودرو این آزمایش نیست. بی ام ۵۳۰d به سرنویس ارزان‌ترین خودروی گروه دارای قیمتی ۶۲ هزار و ۸۷۰ یورو است. گران‌ترین شرکت کننده نیز مرسدس کلاس E با بها ۷۱ هزار و ۷۶ یورو است، البته این بها بالا نمی‌تواند خراش‌ای به پیروزی مرسدس در این چشم وهمچشمی وارد کند.

نتیجه گیری

volvo با فرآوری مدل S90 کار بسیار بزرگی انجام داده است. S90 طراحی بسیار فریبنده‌ای دارد و امنیت دم نیز در بالاترین سطح است، با این حال چنین خصوصیاتی برای پیروز شدن بر BMW و مرسدس کافی نیستند. پیشرانه‌ی کوچک ۲ لیتری ۴ سیلندر volvo به سختی می‌تواند با رقبای ۶ سیلندر ۳ لیتری چشم وهمچشمی کند. در انتها باید گفت که مرسدس E350 d مدل ۲۰۱۷  همچنان برترین خودرو در این کلاس است و سرنویس برنده‌ی این سنجش را نیز به خود وابستگی می‌دهد.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]


مطالب محبوب
اینستاگرام