سایت جامع خودرو در ایران


» با مهم ترین قطعات خودرو آشنا شوید (قسمت پایانی) ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶


آیا تا بحال به این اندیشه کردید که قطعاتی مثل واترپمپ یا دینام چه شکلی هستند؟ قطعات خودرو که شاید هر از گاهی به دشوار برخورده و نیاز به تعویضشان باشد چه کاری انجام می‌دهند و چه ظاهری دارند؟

در بخش نخست و بخش دوم سری مقالات قطعات مهم خودرو، بخش‌های گوناگون خودروهای امروزی را شرح داده و اهمیت دم‌ها را بیان کردیم. امروز به بخش دیگری از قطعات مهم خواهیم پرداخت.

استارتر

%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%b1

هنگامی که کلید استارت را در خودرو فشار می‌دهید موتور سیکلت استارتر که یک الکتروموتور است پرکار شده و پیشرانه‌ی خودرو را می‌چرخاند تا روشن شود. اگر استارت زدید و استارتر کار نکرد به شایستن بسیار موتور سیکلت ان سوخته است و باید دم را ی کنید. تجربه نشان داده است که استارتر بدون آگاهی پیشین و بصورت ناگهانی از کار می‌افتد. استارتر خیلی گران بها نیست و ی دم در اکثر خودروها به سادگی شدنی است.

حسگر گوشه‌ی فرمان

%d8%ad%d8%b3%da%af%d8%b1-%d8%b2%d8%a7%d9%88%db%8c%d9%87%e2%80%8c%db%8c-%d9%81%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86

حسگر گوشه‌ی فرمان یکی از اصلی ترین ستون ها سیستم مهار کشش (TCS)  است. سیستم مهار کشش از راه دریافت گوشه‌ی فرمان بدست این سنسور می تواند جهت جنبش خودرو را تشخیص دهد. هنگامیکه فرمان به یک سوتی چرخیده باشد ولی خودرو در جهت مخالف در حال جنبش باشد، سیستم مهار کشش این چگونگی را تشخیص داده با پرکار کردن ترمزها و کم کردن دور موتور سیکلت خودرو را به راه اصلی برمی گرداند. اگر این حسگر ویران شود چراغ هشدار سیستم مهار کشش در پشت آمپر خودرو روشن می‌شود و شدنی است در برخی مدل‌ها چراغ ABS نیز روشن شود.

جعبه فرمان

%d8%ac%d8%b9%d8%a8%d9%87-%d9%81%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86

جعبه فرمان وظیفه‌ی انتقال فرمان راننده به چرخ‌ها را برای تغییر جهت بر دوش دارد. این تکه جزو قطعات مهم خودرو است و هستی هرگونه ایراد در دم را نباید نادیده گرفت. گذشت زمان می‌تواند مشکلاتی چون از میان رفتن دنده های درونی جعبه فرمان، ویرانی اتصالات دم و نشتی روغن از اورینگ‌های دم را مایه شود.

اتصالات میل موجگیر

%d8%a7%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d9%85%db%8c%d9%84-%d9%85%d9%88%d8%ac%da%af%db%8c%d8%b1

این قطعات میل موجگیر را به خودرو متصل می‌کنند. وظیفه‌ی میل موجگیر که میل ترازمندی نیز نامیده می‌شود مهار کردن حرکات و چرخش‌های بدنه در هنگام دور زدن است. این اتصالات نیز با گذشت زمان ویران می‌شوند و ویرانی آنها همراه با صداهایی از سیستم تعلیق است.

حسگر دمای آب

%d8%ad%d8%b3%da%af%d8%b1-%d8%af%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d8%a8

این حسگر دمای موتور سیکلت را به ECU و راننده نشان می‌دهد. ویرانی این سنسور مایه می‌شود که خودرو در حالی که گرم شده ولی همانند حالت سرد سوخت پاشی داشته باشد و یا حتی می تواند مایه شود که ECU موتور سیکلت سرد را اشتباها گرم شناسایی کند. این سنسور نیز با گذشت زمان شدنی است ویران شود. خوشبختانه ی دم هزینه‌ی زیادی در پی ندارد.

ترموستات

%d8%aa%d8%b1%d9%85%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%aa

ترموستات وظیفه‌ی پایدار کردن جریان آ خنک کننده میان پیشرانه و رادیاتور را بر دوش دارد. در هنگام سرد بودن پیشرانه ترموستات کمک می کند که پیشرانه زودتر گرم شود و در هنگام گرم بودن نیز از گرمای بیش از اندازه جلوگیری می‌کند. البته ترموستات‌ها دلبستگی ی زیادی به گیر کردن دارند و اگر دمای موتور سیکلت خودرویتان بیش از اندازه بالا رفت می‌توانید به ترموستات مشکوک باشید. ی ترموستات معیوب با ترموستات نو ساده و کم هزینه است. البته در برخی خودروها که ترموستات برقی دارند هزینه‌ها کمی بیشتر است.

واترپمپ

%d9%88%d8%a7%d8%aa%d8%b1%d9%be%d9%85%d9%be

واترپمپ آ خنک کننده‌ی پیشرانه را به جریان می‌اندازد. امروزه واترپمپ‌ها در گونه ها برقی و مکانیکی موجود هستند. بدترین حالت در واتترپمپ های برقی، از کار افتادن آنها است که در اینصورت باید واتر مکنده را ی کنید. واترپمپ‌های مکانیکی ولی با دشواری ها مختلفی از نشتی آب رادیاتور گرفته تا ویرانی بلبرینگ‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. در هنگام ی واترپمپ بهتر است آ خنک کننده را نیز کاملا ی کنید.

حسگر سرعت چرخ

%d8%ad%d8%b3%da%af%d8%b1-%d8%b3%d8%b1%d8%b9%d8%aa-%da%86%d8%b1%d8%ae

حسگر سرعت چرخ، اطلاعات باره نیاز دو سیستم ABS و مهار کشش را فراهم می کند. این حسگر درست در پشت چرخ پیمان دارد، نکته ی منفی حسگر سرعت چرخ این است که در معرض عوامل محیطی زیادی پیمان دارد و همین عامل می تواند مایه ویرانی دم شود ولی در برابر برتری حسگر سرعت چرخ این است که ی ان به سادگی انجام می‌شود. در چهره ویرانی حسگر سرعت چرخ، چراغ هشدار مربوطه در نشان دنده ها روشن می‌شود و با دستگاه دیاگ نیز می‌تواند دم را بدی یابی کرد.

موتور سیکلت برف پاک کن

%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d8%a8%d8%b1%d9%81-%d9%be%d8%a7%da%a9-%da%a9%d9%86

برف پاک کن‌ها بهترین دوست شما در آب و هوای نامساعد هستند. مانند هر دستگاه الکترونیکی دیگری، موتور سیکلت برف پاک کن نیز معمولا بصورت ناگهانی ویران می‌شود. بی گمان هیچ چیز بدتر از این نیستکه در جاده و هنگام وقوع یک باران سنگین، موتور سیکلت برف پاک کن از کار بیافتد.

انژکتور

%d8%a7%d9%86%da%98%da%a9%d8%aa%d9%88%d8%b1

پیشتر ها برای کنش سوخت رسانی از سیستمی بنام کاربراتور کاربرد می‌شود ولی خودروهای مجهز به این سیستم ایراداتی مانند مصرف سوخت بالا و توان پایین داشتند. با پیشرفت دانش الکترونیک و باز شدن پای ECU به خودروها سیستم سوخت رسانی نیز از کاربراتور به انژکتور تغییر یافت. البته خودرهای دیزلی همگی انژکتوری بوده و هستند. انژکتور در درستی یک گونه شیر با مهار الکتریکی است که وظیفه ی پاشش سوخت به تو یا درون سیلندر را دارد. البته این تکه با به کارگیری فشار بالای پاشش، سوخت را نه بصورت آ که به شکل پودر به تو یا درون سیلندر پاشش می‌کند. به این کنش اصطلاحا اتمیزه کردن سوخت گفته می‌شود. شمار انژکتور ها در اکثر خودروها به شمار سیلندر ها بوده و محل نصب آنها روی مانیفولد هوا پیمان دارد.

برخی خودروها مانند toyota GT86 دارای دو انژکتور برای هر سیلندر هستند و انژکتور خودروهایی که مجهز به سیستم پاشش سر راست سوخت هستند در سرسیلندر آنها پیمان دارد. برای آزمایش انژکتور می‌توان آنها را جدا کرده و یک مقوا یا کاغذ را روبرو آنها بگیرید سپس با باز کردن سوئیچ می توان تماشا کرد که کدام انژکتور سوخت را پاشش می کند یا نه. البته همیشه به این روش نیازی نیست و در بیشتر مواقع اگر در هر کدام از انژکتورها مشکلی هستی داشته باشد خطای مربوطه در ECU خودروثبت شده و با دستگاه دیاگ می‌توان فهمید که کدام انژکتور ویران است. بها انژکتور نیز کاملا به مدل و برند خودرو بستگی دارد و اگر خودروی شما دارای سیستم پاشش سر راست سوخت باشد بها انژکتورهای دم بسیار بالا خواهد بود.

پیستون

%d9%be%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%88%d9%86

پیستون را باید از مهمترین اجزای موتوهای سوختن درونی دانست. این تکه وظیفه‌ی انتقال انرژی برآمده از سوختن را به میل لنگ با به کارگیری یک رابط به نام شاتون دارد. پیستون تکه ای استوانه شکل است که در خودروهای سواری معمولا از کالا آلومینیوم ساخته می‌شود. در اکثر خودروها سطح پیستون هموار است ولی برخی اوقات سازنده تغییراتی روی سطح دم می‌دهد. برخی تیونرها برای اینکه توان پیشرانه را افزایش دهند، پیستون‌های استاندارد را با نمونه‌های سبک تر جایگزین می‌کنند. پیستون‌ها قطعاتی هستند که به ندرت ویران می‌شوند و دوام بالایی دارند ولی کاربرد ی نادرست از خودرو و فشار بیش از اندازه به پیشرانه می‌تواند سبب آسیب دیدن پیستون‌ها شود. پستون‌ها را باید بصورت دست ی کرد یعنی نمی توان تنها یکی یا چندتای انها را ی کرد بلکه لازم است تا همگی آنها با هم ی شوند. بها پیستون معمولا ارزان نیست و ی دم نیز نیازمند باز شدن کامل پیشرانه و تخصص بالا است که خود هزینه ها را افزایش خواهد داد.

شاتون

%d8%b4%d8%a7%d8%aa%d9%88%d9%86

شاتون دسته ای است که جنبش پیستون را به میل لنگ انتقال می‌دهد. این تکه در مراحل کاری خود زیر فشار بسیار بسیار برآمده از ضربات برآمده از سوختن پیمان دارد و از این رو با استحکام بسیار بالایی طراحی و ساخته می‌شود. شاتون در همگی خودروها به یک شکل بوده و از سه بخش تشکیل می شود. سر بزرگ، ساق و سر کوچک. سر کوچک شاتون معمولا یک تکه بوده و به پیستون متصل است، سر بزرگ شاتون نیز به میل لنگ متصل می شود، سر بزرگ شاتون در اکثر موارد بصورت دو تکه پیمان ساخته می شود و تکه‌های دم با به کارگیری پیچ و مهره به هم وصل می‌شوند. ساق شاتون نیز میان دو سر شاتون پیمان دارد و شکل مقطع دم معمولا همانند به مقطع تیرآهن است.

شاتون‌ها در صوورتی که فشار بیش از اندازه به پیشرانه بیاورید می‌توانند ویران شوند و ی انها هزینه و زمان زیادی می‌طلبد. بالا بردن دور موتور سیکلت بیش از اندازه مجاز نیز از مواردی است که ریسک آسیب دیدن شاتون را بالا می‌برد. شاتون ها دارای یک تنش تعریف شده هستند که وارد شدن نیروی بیش از دم می تواند سبب شکستن شاتون شود.بدبختانه شوربختانه در کشورمان به تازگی بسیار باب شده که برای بهبود شتاب خودرو اقدام به برداشتن کات آف یا همان محدوده ی قرمز دور موتور سیکلت می‌کنند. نگارنده براساس تجربه و مطالعه معتقدم که این یکی از غیر بنیادین ترین و پر ریسک‌ترین روش‌ها برای تیونینگ خودرو است. چون با گذر دور موتور سیکلت از حد مجاز، فشار وارد بر شاتون افزایش زیادی پیدا می‌کند (کیفیت ساخت خودروهای درونی و یا چینی هم نیاز به یادآوری ندارد) این افزایش فشار می تواند مایه شکسته شدن یا اصطلاحا بریدن شاتون شود. بریده شدن شاتون دم هم در دور موتور سیکلت بالا بسیار خطرناک است و در اکثر موارد شاتون با گیر کردن در دیواره ی سیلندر، بلوک پیشرانه را پاره می کند. اگر چنین اتفاقی بیافتند باید چشم براه فاکتور تعمیراتی بسیار سنگینی باشید. چون باید بلوک نیز ی شود. ی بلوک نیز بدلیل نیاز داشتن به طی مراحل قانونی خود دردسرهای بعدی را به همراه دارد. البته در خودروهای با کیفیت تر مانند toyota و یا بی‌ام‌و بریده شدن شاتون امری نزدیک به محال است و اشاره‌ی بنده بیشتر به خودروهای درونی است.

یکی از تیونینگ‌های پسندیده خودرو ی شاتون‌ها با نمونه‌های نیرومند تر و سبک تر است.

سوپاپ

%d8%b3%d9%88%d9%be%d8%a7%d9%be

سوپاپ یک تکه‌ی نسبتا کوچک است که دریچه ای برای ورود هوا و و برونرفت دود از محفظه‌ی سوختن به حساب می‌آید. سوپاپ‌ها بطور سر راست یا غیر سر راست بدست میل سوپاپ باز و بسته می‌شوند و بازگشت آنها به موقعیت اولیه شان بدست یک فنر به نام فنر سوپاپ انجام می شود. شمار سوپاپ ها در هر پیشرانه نیز متفاوت است و می تواند از دو سوپاپ برای هر سیلندر تا ۵ سوپاپ برای هر سیلندر متفاوت باشد. سوپاپ ها قطعات مصرفی نیستند و شاید هیچگاه ویران نشوند ولی گاهی شدنی است نیاز به ی آنها پیدا کنید. اگر در ی به هنگام تسنه تایمینگ خودرو تعلل کنید وتسمه تایم پاره شود در برخی خودروها مانند peugeot و renault می تواند مایه کج شدن سوپاپ ها شود. سوپاپ کج را نمی‌توان تعمیر کرد و باید دم را ی نمود. در خودروهای مجهز به سیستم تزریق سر راست سوخت هم در چهره کاربرد‌ی نادرست شدنی است که کربن در بخش پشتی سوپاپ هوا جمع شده و حالت بزه گرفتگی پیدا کند که در این چهره باید نسبت به کربن زدایی از پیشرانه اقدام کرد. سوپاپ ها بدست دو تکه بنام‌های سیت و گیت آب بندی می‌شوند، برخی اوقات شدنی است که سیت یا گیت آسیب ببیند که در آنصورت معمولا لازم است تا سرسیلندر باز شود.

سرسیلندر

%d8%b3%d8%b1%d8%b3%db%8c%d9%84%d9%86%d8%af%d8%b1

سرسیلندر در درستی نیمه‌ی بالایی پیشرانه را تشکیل می‌دهد و بخش‌هایی چون میل سوپاپ، سوپاپ‌ها اتاقک سوختن، درب سوپاپ را در خود جای داده است. کالا این بخش در پیشرانه‌های جدید بیشتر از کالا آلومینیوم است. بها این تکه وابسته به گونه خودرو است ولی در هر چهره تکه‌ی ارزانی نیست.

بلوک سیلندر

%d8%a8%d9%84%d9%88%da%a9-%d8%b3%db%8c%d9%84%d9%86%d8%af%d8%b1

بلوک سیلندر بدنه‌ی اصلی پیشرانه است. بخش‌هایی چون سیلندر، پیستون، شاتون، میل لنگ و کارتل روغن در بلوک سیلندر پیمان دارند. بلوک سیلندر را می‌توان یکی از گرانقیمت ترین بخش‌های یک خودرو دانست که البته خیلی به ندرت هم مشکلی برایش پیش می‌آید. بلوک سیلندر گونه ها مختلفی دارد و می تواند دست نویس  یا بصورت V شکل باشد.

باک

%d8%a8%d8%a7%da%a9

باک بنزین محفظه ای است که برای اندوخته‌ی سوخت از دم کاربرد می‌شود. باک معمولا در بخش زیرین و عقبی خودرو پیمان دارد. باک‌ها در گذشته دارای کالا فلزی بودند ولی امروزه برای ایمنی بیشتر در تصادفات، باک‌ها را از کالا مواد کامپوزیتی می‌سازند.

سلکتور ی دنده

%d8%b3%d9%84%da%a9%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d8%aa%d8%b9%d9%88%db%8c%d8%b6-%d8%af%d9%86%d8%af%d9%87

این بخش وظیفه‌ی انتقال فرمان ها راننده را به جعبه دنده‌ی خودرو بر دوش دارد. با اینکه در جعبه دنده‌های خودکار دیگر وظیفه‌ی ی دنده بر دوش‌ی راننده نیست ولی برخی رانندگان دوست دارند که گاهی خودشان بصورت دستی به ی دنده مبادرت کنند، از این رو امروزه بسیار از گونه ها سلکتورها به قابلیت ی دستی یا تیپ ترونیک هم مجهز هستند. سلکتورها بصورت معمول از راه یک کابل، بصورت فیزیکی با جعبه دنده در وابستگی هستند ولی در برخی گونه ها پیشرفته تر، این وابستگی کاملا الکترونیکی است. سلکتور معمولا دچار ویرانی نمی‌شود و در چهره ویرانی نیز به شایستن بسیار برد الکترونیکی دم دچار دشوار می‌شود. به هر روی اگر نیاز به ی سلکتور ی دنده‌ داشته باشید بها دم پایین نخواهد بود.

ماهک گیربکس

   %d9%85%d8%a7%d9%87%da%a9-%da%af%db%8c%d8%b1%d8%a8%da%a9%d8%b3

ماهک ها قطعاتی در تو یا درون جعبه دنده‌های دستی هستند که دارای یک شکل کمانی بوده و انجام مرحله‌ی پایانی ی دنده را بر دوش دارند. گاهی شدنی است پیش بیاید که ماهک گیربکس بشکند که در اینصورت برای ی دم باید جعبه دنده را از خودرو جدا رده و دم را کاملا باز کرد.

بوستر ترمز

%d8%a8%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%b1-%d8%aa%d8%b1%d9%85%d8%b2

پای راننده هیچگاه نیروی کافی برای متوقف کردن خودرو را ندارد و اگر بنا بود سیستم ترمز نیروی خود را تنها از فشار پای راننده تامین کند مصافت بسیار زیادی برای توقف خودرو نیاز داشتیم. برای حل این دشوار خودروسازان از سیستمی ساده ولی کارآمد به نام بوستر کاربرد می‌کنند. بوستر یک استوانه است که با به کارگیری نیروی مکش موتور سیکلت تو یا درون ان یک خلا نسبی برپایی می‌شود، برپایی شدن این خلا سبب می‌شود که نیروی فشار پای راننده چندین برابر شود و بطبع نیروی ترمزگیری نیز افزایش پیدا می‌کند. بیشترین ویرانی ای که در بوستر پیش می‌آید می‌تواند بروز نشتی درسیستم دم باشد، مخصوصا باید هر از گاهی شلنگ بوستر را بازدید کنید تا اگر ترک خوردگی و یا نشتی در دم هستی داشت دم را ی کنید.

ایربگ

%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a8%da%af

ایربگ یا همان کیسه هوا چندان نیازی به شناسایی ندارد و همه با دم آشنا هستیم. با پروا به اینکه ایربگ جزو سیستم های ایمنی خودرو است لازم است تا در چهره بروز خرده در دم بی درنگ به تعمیرگاه مراجعه کنید. در بیشتر اوقات ایراد ایربگ بصورت روشن شدن چراغ ایربگ در پشت امپر خودرو به آگاهی راننده رسانده می‌شود. باید پروا داشت که ایربگ ها دارای تاریخ انقضا هستند و لازم است تا پس از پایان این تاریخ آنها را با نمونه‌های نو ی نمود.

توپی چرخ

%d8%aa%d9%88%d9%be%db%8c-%da%86%d8%b1%d8%ae

توپی چرخ تکه ای است که نه تنها مایه چرخش چرخ است بلکه تکیه گاه چرخ نیز مسوب می‌شود از این رو از اهمین بسیار بالایی برخوردار بوده و لازم است تا بطور منظم بازدید شود. معمولا بلبرینگ‌های تو یا درون توپی نیاز به ی پیدا می کنند که هزینه‌ی انجام دم چندان بالا نیست.

فنر

%d9%81%d9%86%d8%b1

فنرها در کنار کمک فنرها نقش بسیار مهممی در پایداری، ثبات و قابلیت هدایت خودرو دارند، در چهره کاربرد‌ی درست از خودرو شاید هیچاه نیاز به ی فنرها پیدا نکنید ولی وگرنه شدنی است با شکستگی در فنر روبرو شوید و لازم باشد تا آنها را ی کنید.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]


مطالب محبوب
اینستاگرام