سایت جامع خودرو در ایران


» شهرهای ثروتمند تا سال 2030 پر از خودروهای الکتریکی خواهند شد ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶


پیشرفت‌ خودرو‌های الکتریکی، کاهش بها باتری‌ها و پشتیبانی دولت‌ها از دم سبب افزایش رغبت مردم به خرید چنین خودروهایی شده است.

این نکته که خودرو‌های الکتریکی به آرامی به جایگاه ثابتی در دنیای خودرو می‌رسند به هیچگونه قابل انکار نیست. روندی که صرفا به سرنویس چند خودرو با محدوده‌ی حرکتی بسیار کم آغاز شد، به مدل‌هایی همانند تسلا مدل S، chevrolet Bolt EV و renault Zoe تبدیل شده است و همه‌ی این‌ها ثابت می‌کند که نگرانی در باره محدوده‌ی حرکتی چیزی نیست که الزاما ما را از عدم وابستگی به سوخت‌های فسیلی برای رفتن نقطه A به B، باز دارد.

بر پایه گزارش‌های ارائه شده بدست شرکت مشاوره‌ی McKinsey & Company و شرکت Bloomberg New Energy Finance، در نشستی با سرنویس Future of Energy در لندن، بیش از دو سوم خودرو‌ها در شهر‌های ثروتمندی همچون لندن یا سنگاپور از گونه الکتریکی خواهند بود.

این مطالعه نشان داده است که هزینه‌ی IT‌های پیوسته با خودرو‌های الکتریکی با شتاب در حال سرنگونی است، چرا که بها باتری‌های لیتیوم یون در سال گذشته با ۶۵ درصد کاهش به ۳۵۰ دلار به ازای هر کیلو‌وات ساعت رسیده است، در سال ۲۰۱۰، بها همین IT نزدیک ۱۰۰۰ دلار به ازای هر کیلو‌وات ساعت بود. براساس این گزارش، چنانچه نرخ کاهش بها‌ها با این روند پیوسته پیدا کند، بها باتری‌ها در ۱۰ سال آینده به ۱۰۰ دلار به ازای هر کیلو‌وات ساعت خواهد رسید. برای آنکه معیاری برای سنجش تفاوت این بها‌ها داشته باشیم، بس است پروا کنید که با هزینه‌های کنونی، باتری ۳۰ کیلووات ساعتی خودروی nissan Leaf بالغ بر ۱۰۵۰۰ دلار خواهد بود، ولی چنانچه این مطالعه درست بوده باشد، بها همان باتری در ۱۰ سال آینده به ۳ هزار دلار خواهد رسید. این بدین معناست که خودروسازان توانا خواهند بود تا باتری‌های بزرگتری را بدون افزایش بها پایه‌ی خودرو‌های خود، کاربرد کنند. همچنین شدنی است خودرو‌های الکتریکی پذیرفتنی کنونی نیز مانند chevrolet بولت یا renault Zoe با بها پایین‌تری عرضه شوند.

همانگونه که در گزارش نیز آمده است، کاهش هزینه‌ی فرآوری و افزایش دلبستگی‌مندی خریداران به خودروهای الکتریکی می‌تواند تهدیدی برای صنعت خودروسازی باشد. اقتصاد‌دان بزرگتر BP، اسپنسر دیل (Spencer Dale)، در نشست یاد شده گفت:

صنعت خودرو‌سازی با آینده‌ای روبرو است که می‌تواند به چهره بنیادین با گذشته‌ی دم متفاوت باشد به طوری که شاید نیاز باشد تا خودروساز‌ها، مدل ازآنش‌-محور صِرف فرآورده را رها کرده و به جای دم طیف گسترده‌ای از سرویس‌های ترابری را فراهم کنند. آینده‌ی کامیاب خودروهای الکتریکی قابل انکار نیست.

%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%aa%d8%b1%db%8c%da%a9%db%8c-1

اطلاعات ارائه شده در این گزارش چندان مایه‌ی شگفتی نیست. با این همه، دولت‌های بزرگ گیتی به چهره پیوسته در حال اصلاح قوانین و استاندارد‌ها هستند و این روند به گونه‌ای است که پیشرانه‌های قابل اعتماد و تثبیت‌ شده‌ی آفروختگی درونی نیز یارای رویارویی با دم را ندارند. به طوری که خودرو‌ساز‌ها تطبیق با فناوری‌های گذشته را بسیار هزینه‌بر می‌بینند و بنابراین گواه کاربرد‌ی آنها از پیشرانه‌های کوچک و توربوشارژ‌دار هستیم. همچنین دولت‌ها در حال برپایی بخشودگی‌های مالیاتی و برپایی انگیزه در مشتریان هستند تا بدین ترتیب آنها را نسبت به خرید خودروهای الکتریکی و ارزان‌بها راغب کنند. برای آنکه به تلاش‌های چهره گرفته در این زمینه پی ببرید، بس است تا به برنامه‌ها و اهداف خودروسازهای بزرگ، نگاهی بیندازید. volkswagen‌واگن به تازگی از سری مفهومی موسوم به I.D. رونمایی کرد، گفته می‌شود که این خودرو نخستین نمونه از ۳۰ خودروی الکتریکی این شرکت خواهد بود و از دید قیمتی نیز با نسخه‌ی دیزل خودوری گلف در یک رده خواهد بود. همچنین مرسدس در حال برنامه‌ریزی برای عرضه ۱۰ خودروی الکتریکی تحت نظر برند جدید خود با سرنویس EQ است.

اکنون گواه دم هستیم که ترس و پریشانی خریداران درباره گنجایش و درازا زندگی باتری خودروهای الکتریکی رو به افول است و دولت‌های جهانی در حال تلاش هستند برای مثبت‌سازی نگرش عموم مردم نسبت به خودروهای الکتریکی هستند. به تازگی اخباری مبنی بر طرح دولت آلمان برای ممنوعیت فروش خودرو‌های آفروختگی درونی تا سال ۲۰۳۰ منتشر شده است. دولت‌ها در حال افزایش انگیزه برای خرید خودرو‌های الکتریکی، کم کردن مالیات خودرو‌های الکتریکی یا افزایش مالیات خودرو‌های سوخت فسیلی هستند. چرخه‌ی زندگی خودرو‌های سوخت فسیلی به آرامی رو به پایان است. شاید این مسئله امروز یا هفته‌ها و ماه‌های پس شدنی نباشد، ولی قابل چشمداشت است که تا ۱۰۰ سال دیگر هیچ خودرویی با سوخت فسیلی در جاده‌ها تماشا نکنیم.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

مطالب محبوب