سایت جامع خودرو در ایران


» خودرو‌هایی که برای ما ایرانیها به‌یادماندنی‌اند ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶

خودرو‌هایی که برای ما ایرانیها به‌یادماندنی‌اند

دسته بندی : اخبار ، خودرو تاریخ : پنج شنبه ۶ آبان ۱۳۹۵


به گزارش پایگاه خبری «ایوار خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، از همان روزهای ابتدایی ساخت خودرو، یکی از اقداماتی که به سنتی ماندگار تبدیل شد، نامگذاری محصولات بود. هر کدام از تولیدکنندگان با پروا به معیارها و استانداردهایی که برای خود در نظر گرفته بودند نسبت به این کار اقدام ‌کردند. نام حیوانات، اعداد، حروف ریاضی و حتی گروه‌ها و تیره ها انسانی کشورها را می‌توان از مهم‌ترین مواردی ذکر کرد که به کار برده شدند.

گزینش نام از جهات گوناگون مهم و حیاتی است. نخست این که اهداف خودروسازان و ماهیت اصلی فرآورده را باید با خود به همراه داشته باشد و از سوی دیگر گزینش نام باید به گونه‌ای باشد که در بازارهای مصرف جهانی به بهترین شکل با پیشباز مصرف‌کنندگان روبرو شود و بستری فراهم آورد برای گسترش جایگاه فروش محصولات به روزتر در سال‌های پس.

در کشور ما و در کنار عناوین و اسامی استاندارد و جهانی خودروها، مصرف‌کنندگان ذوق و سلیقه به هزینه می‌دادند و گاه برای محصولی ویژه نامی محلی و ایرانی در نظر می‌گرفتند. این اسامی با هیچ کدام از معیارها و استانداردهای جهانی صنعت خودرو ارتباطی نداشت و تنها انگار بصری مردم از قالب بدنه و طراحی نما و گاه کاربرد آنها در کوچه و خیابان بود که الهام‌بخش خلق عناوین «ایرانی شده» برای این محصولات بود.

در پیوسته با شماری از این خودروها که بخت‌یارشان بود و با اسامی ایرانی در یادبود‌ها ماندگار شدند، آشنا می‌شویم و همزمان با قدم زدن در گذشته، اندکی خاطراتمان را بازبینی می‌کنیم.

فولکس واگن واگن ۱۸۱ = فولکس واگن هلال احمری

فولکس واگن بیتل = فولکس واگن قورباغه‌ای

سال‌ها پیش و اوایل دهه ۵۰ یکی از شرکت‌های خودروسازی که بازار ایران را محلی بسیار پسندیده و مطمئن برای محصولاتش دیده بود و مردم هم از دم پیشباز خوبی کرده بودند شرکت فولکس واگن واگن آلمان بود. برجسته‌ترین نمونه‌ای که در بازار دم روزگار بسیار به چشم می‌آمد فولکس واگن واگن بیتل بود. این خودرو به خاطر گونه طراحی و شکل انحنادار و چراغ‌های برجسته جلو به فولکس واگن قورباغه‌ای شهرت پیدا کرد. این شهرت به اندازه‌ای بود که شاید کمتر کسی نام اصلی دم را می‌دانست. این خودرو نخستین بار سال ۱۳۱۳/ ۱۹۳۴ به دستور هیتلر و بدست فردیناند porsche طراحی و ساخته شد. نمونه ابتدایی دم هم به یک موتور سیکلت چهار سیلندر ۱۵۸۴ سی‌سی مجهز بود که در قسمت عقب خودرو پیمان گرفته بود و می‌توانست ۵۰ اسب بخار توان فرآوری کند. بیشینه سرعتی که فولکس واگن قورباغه‌ای می‌توانست تجربه کند ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت بود.

فرآورده دیگر این خودروساز تیپ ۱۸۱ یادآور نیروهای نظامی ارتش آلمان بود و همچنان با دیدن دم چهره فرماندهان نازی در خاطر مردم نقش می‌بست. در کنار طیف وسیعی از مردم عادی که از این خودرو کاربرد می‌کردند شمار زیادی نیز در مراکز هلال سرخ به خدمت گرفته شده بودند و از این روی مردم فولکس واگن واگن تیپ ۱۸۱ را فولکس واگن هلال احمری نامگذاری کرده بودند. این فولکس واگن هم نخستین بار در دهه ۶۰ میلادی و برای خدمت در ارتش دولت‌های اروپایی طراحی و ساخته شد. برای این خودروی کاملا نظامی دو موتور سیکلت ۵/۱ و ۶/۱ لیتری طراحی شده بود.

toyota کارینا = کارینا خرگوشی

یکی از نقاط قوت شرکت خودروسازی toyota خوشنامی محصولات دم به واسطه درازا زندگی بالا و فرسایش پایین قطعات به کار گرفته شده در دم است. این محصولات دم‌قدر دچار ویرانی نمی‌شدند که تعمیرکارانش را به تعطیلی سوداگری خود کشاند یا در مکان‌های خود خودروهای دیگری را برای تعمیر و رفع بدی ‌پذیرفتند. در میان انبوه محصولات گوناگون toyota، مدل کارینا نمونه‌ای بود که در دودمان‌های گوناگون به کشور راه یافت و نمونه‌های فرجام از دودمان نخست دم که دارای طراحی خاصی در قسمت صندوق بود و جلوپنجره‌ای داشت با چراغ‌های دوتایی در هر طرف که به چهره قرینه با یکدیگر همطراز شده بودند. همچنین اتاقی جمع و جور و کوچک داشت و این ویژگی‌ها سبب شده بود مردم فرنام خرگوش را به این خودرو بدهند و دم را کارینا خرگوشی می‌شناختند. فرآوری دودمان toyota کارینا خرگوشی از سال ۱۳۴۹/ ۱۹۷۰ تا ۱۳۵۶/ ۱۹۷۷ پیوسته داشت و این خودرو از پیش درآمد تا پایان راه فرآوری موتورهای ۱۴۰۷ سی‌سی تا ۱۹۶۸ سی‌سی را زیر کاپوت خود تجربه کرد.

مرسدس W115 = بنز معماری

برند مرسدس همواره نه‌تنها در جهان بلکه در ایران از کامیاب‌ترین‌های صنعت خودرو به حساب می‌آید، ولی یکی از دوست داشتنی‌ترین نمونه‌هایی که حضور خود را با توجهات ویژه بنزسواران ایرانی همراه کرد سری W115 مرسدس در کلاس E بود.

این خودرو در دهه ۵۰ خورشیدی پروا معماران و سازندگان مسکن را به شیوه عجیبی به سمت خود جلب کرد. شمار معمارانی که لذت بنزسواری را با این دودمان از مرسدس تجربه می‌کردند به اندازه‌ای بسیار بوده که حتی امروزه نیز اگر نمونه‌ای از دم را در خیابان ببینیم دم را با نام بنز معماری به نزدیکان نشان خواهیم داد. دودمان اولیه w115 از سال ۱۳۴۰/ ۱۹۶۱ پا به پهنه فرآوری گذاشت و به بازبینی زمان دگرگونی ها زیادی، هم در نما و هم در IT ساخت موتور سیکلت و ساز و برگ پهلویی را تجربه کرد.

موتور سیکلت نمونه‌های ابتدایی این خودرو دو لیتری و شش سیلندر بود و در پایان نیز کامیاب شد به موتور سیکلت ۲۷۷۸ سی‌سی دست پیدا کند. مرسدس این دودمان را به دو چهره بنزین سوز و دیزل فرآوری و عرضه کرد.

گالانت دودمان ششم = گالانت سوسماری

گالانت دودمان هفتم = گالانت عینکی یا تلفنی

 

یکی دیگر از تولیدکنندگان خودروی ژاپنی که حضور خود در ایران را در دهه ۵۰ آغاز کرد و با بخت مردم روبرو شد شرکت mitsubishi بود. نخستین نمونه دم روزگار خیابان‌ها گالانت زیگما بود که به خاطر کوچکی و کم‌هزینه بودن پیروان ویژه خود را داشت. حضور این خودروساز با وقفه‌ای ۲۰ ساله در بازار روبه‌رو شد و آغاز دهه ۷۰ آغازی بود برای ورود دوباره این برند دوست داشتنی. دودمان ششم گالانت با ظاهری کشیده و امکاناتی جدید بسرعت جای خود را باز کرد. تجربه دلنشین گذشته دوستداران گالانت در کنار امکانات نوین دودمان جدید این خودرو جایی برای شک و دودلی مصرف‌کنندگان باقی نمی‌گذاشت.

بزودی مردم این دودمان گالانت را به انگیزه کشیدگی بیش از اندازه اتاق و دماغه باریک شده و آرایش جلوپنجره ویژه، سوسمار نامیدند و در گفتگو‌های عامه مردم، گالانت دودمان ششم به گالانت سوسماری شهرت یافت. این دودمان گالانت میان سال‌های ۱۳۶۶/ ۱۹۸۷ تا ۱۳۷۲/ ۱۹۹۳ فرآوری شد و در درازا این سال‌ها به ترتیب موتورهای ۱۵۹۷ سی‌سی تا ۱۹۹۷ سی‌سی را تجربه کرد. دودمان هفتم این خودرو هم که از لطف نامگذاری ایرانیان بی‌نصیب نماند در سال ۷۰ وارد کشور شد. این خودرو که چهار سال روی خط فرآوری شرکت mitsubishi پیمان داشت به ظاهری نوین‌تر و طراحی آیرودینامیک‌تر مجهز شده بود و در تو یا درون نیز با دگرگونی ها زیادی روبرو شده بود. چراغ‌های کوچک‌شده جلو از یک طرف و طراحی شگفت و بی همتا پلتفرم عقب سبب شد ایرانیان سرنویس گالانت عینکی را برای دم گزینش کنند. این خودرو یک فرنام دیگر نیز داشت. عده‌ای هم این دودمان گالانت را به انگیزه طراحی چراغ‌های عقب که مانند گوشی تلفن بود، گالانت تلفنی می‌نامیدند.

مرسدس W140 = بنز اتاق تانک

مرسدس پیروان پر و پا قرصی در بازار خودروی ایران داشته و دارد. یکی از دوست داشتنی‌ترین تولیدات این خودروساز دودمان W140 از کلاس S است که با ورود خود به بازار مصرف ایران چشم بسیاری از خودرودوستان را خیره کرد. علت دم نیز هیبت بیش از اندازه بزرگ دم بود که در دم زمان آنچنان در خیابان‌ها متداول نبود.

نمونه‌های ابتدایی دم بدست رانندگان سفارتخانه‌های بیگانه در جاده‌های شهرهای ایران رانده و به بازبینی واردات دم از سوی واردکنندگان نیز آغاز شد. این خودرو به انگیزه داشتن امکانات و ساز و برگ رفاهی بسیار بسیار و پیچیده و امکانات نامناسب تعمیر و نگهداری بار مالی زیادی را به مالکان خود وارد کرد. پیچیدگی تعمیر و نگهداری این خودرو تا امروز نیز همچنان پابرجاست. هیبت و بزرگی اتاق این مدل مرسدس بنزسبب شد ایرانیان سرنویس اتاق تانک را برای دم در نظر بگیرند.

فرآوری بنز اتاق تانک از ۱۳۷۰/ ۱۹۹۱ آغاز و تا ۱۳۷۸/ ۱۹۹۹ پیوسته داشت و در دو گونه بنزین سوز و دیزلی فرآوری شد. این خودرو موتورهای ۸/۲ لیتری تا ۳/۷ لیتری AMG را تجربه کرده است.

لند کروزر FJ40 = لندکروزر کالسکه‌ای

 

 

حضور پررنگ محصولات toyota در ایران پیش از انقلاب مزیتی برای دم به شمار نمی‌آمد، چون فضای چشم وهمچشمی برای تمام خودروسازان دم روزگار به طور یکسان آماده بود و مردم می‌توانستند با پروا به دوام و کیفیت نسبتا بالاتر به این برند آسیایی روی خوش نشان دهند، ولی پس از انقلاب با آغاز جنگ تحمیلی حضور گسترده و بی‌محابای تولیدات خودروسازی toyota در جبهه‌های نبرد و پابرجا کردن توانایی‌های بالفعل در انجام ماموریت‌های پشتیبانی نظر ایرانیان را نسبت به دم به شیوه عجیبی پایدار و ماندگار کرد. نخستین نمونه‌ از این خودروها که پا به میدان نبرد گذاشتند سری لندکروزر FJ40 بود که بی درنگ به علت داشتن اتاق مستطیل‌شکل خود به toyota کالسکه‌ای شهرت پیدا کرد. از دم روز تاکنون کمتر کسی شدنی است نام بازرگانی این خودرو را شنیده باشد و عموم مردم همچنان با همان نام مستعار مدل FJ40 را خواهند شناخت. این خودرو که سال ۱۳۳۹/ ۱۹۶۰ پا به پهنه گذاشت J40 نام گرفت و فرآوری این دودمان در مدل‌های جدیدتر تا سال ۱۳۷۸/ ۱۹۹۹ پیوسته داشت. نمونه‌هایی که در میدان‌ها جنگ پا به پای رزمندگان خدمت رسانی می‌کردند به موتور سیکلت ۸/۳ لیتری مجهز بودند که ۱۰۵ اسب بخار توان و در پیوسته دودمان‌های به روزتر دم موتوری ۲/۴ لیتری داشتند و ۱۳۵ اسب بخار فرآوری می‌کردند به کارزار وارد شدند.

مرسدس w123 = بنز دانشجویی

اوایل دهه ۵۰ همزمان با باز شدن دروازه‌های ایران و شور گسترده جوانان برای تحصیل در بیرون از کشور ذائقه خودروسواری ایرانیان بشدت دگرگون شد. اقدامات حمایتی دولت وقت برای گسیل جوانان به دانشگاه‌های بیرون از کشور – علاوه بر اعطای بورسیه و وام‌های کم‌بهره – تصویب قوانین و امتیازاتی بود که بیش از پیش جوانان را به بیرون رفتن دلگرمی می‌کرد. یکی از مهم‌ترین امتیازات دم دوران، امتیاز آوردن یک خودرو بدست دانشجویان بود. جوانان جویای دانش نیز از این امتیاز بیشینه کاربرد را کردند و طولی نکشید گونه ها گوناگون خودروهای بیگانه به سمت ایران سرازیر شد. از مهم‌ترین نمونه‌هایی که با این انگیزه پا به سرزمین ما گذاشتند ب‌ام‌و ۲۰۰۲ و مرسدس دودمان W123 از کلاس E بود. از آنجا که دلبستگی دانشجویان به سوار شدن بر خودروهای مرسدس بیش از ب‌ام‌و بود، شمار خودروهای بنز w123 که به ایران آمد نیز بسیار خیره‌کننده بود. همین امتیاز واردات خودرو بدست دانشجویان سبب شد عموم مردم، این دودمان از مرسدس را با نام بنز دانشجویی به خاطر بیاورند. این خودرو که نخستین بار هشتم تیر ۱۳۵۵رونمایی شد دارای یک موتور سیکلت دو لیتری با توانایی فرآوری ۹۳ اسب بخار توان است.

chevrolet کاپریس = کاپریس تخم‌مرغی

خودروهای آمریکایی از همان روزهای آغازین ورودشان به ایران به انگیزه بزرگی بیش از اندازه و داشتن راحتی و نرمی بی‌همانند، مشتریان ویژه خود را داشتند. با همه خوبی‌های این محصولات، خودروهای آمریکایی یک ایراد بزرگ هم داشتند: مصرف بیش از اندازه بنزین مایه شده بود بیشتر مالکان خودروهای آمریکایی را کسان بانوا و پردرآمد جامعه تشکیل دهند. chevrolet کاپریس دودمان چهارم که در سال‌های ۱۳۷۰/ ۱۹۹۱ تا ۱۳۷۵/ ۱۹۹۶ فرآوری شد، ورود و محبوبیت خود را باید مدیون دگرگونی ها سیاسی سال‌های ابتدایی دهه ۷۰ خورشیدی باشد؛ زمانی که به انگیزه جنگ عراق و کویت سیل جنگ زدگان کویتی به سوی ایران سرازیر و چشم مردم نیز به جمال محصولات آمریکایی جدید بیش از پیش روشن شد. از این که این نمونه به طور قانونی نیز به کشور وارد شده است یا نه آگاهی دقیقی در دست نیست، ولی هنوز هم پس از گذشت ۵۰ سال از فرآوری دودمان‌های گوناگون این خودرو هنوز هم می‌توان نمونه‌های گوناگون کاپریس از آن زمان‌های گوناگون را در خیابان‌ها دید. طراحی سرشار از انحناهای گیرا و خطوط نرم در بدنه و بخصوص سقف این دودمان از کاپریس مایه شد مردم دم را کاپریس تخم‌مرغی نامگذاری کنند. به رغم مصرف بسیار بالای بنزین محصولات آمریکایی، کاپریس تخم‌مرغی تنها به چهره بنزین‌سوز فرآوری شد و این دودمان با موتورهای ۳/۴ لیتر تا ۷/۵ لیتری به بازار عرضه گردید.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

مطالب محبوب