سایت جامع خودرو در ایران


» فلوسل احتمالا خودروی الکتریکی خود را به فرآوری انبوه خواهد رساند ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶


نانوفلوسل، شرکتی پژوهشی که دو خودروی الکتریکی مفهومی را با به کارگیری باتری‌های مایه در سال گذشته شناسایی کرده است، در حال گفتگو با یک فرآوری کننده بزرگ برای به فرآوری رساندن مدل مفهومی کوانتینو است.

بر پای بست گفته‌های کمپانی Nanoflowcell، فناوری باره کاربرد در دو خودروهای مفهومی Quantino و Quant FE آینده وسایل نقلیه را در سراسر گیتی تغییر خواهد داد.

%d9%86%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%81%d9%84%d9%88%d8%b3%d9%84-4

فناوری باره کاربرد دراین خودروها، از مایعات باردار مثبت و منفی که در انبار‌های جداگانه به سرنویس سوخت نگهداری می‌شوند، برای فرآوری الکتریسیته بهره می‌برد. این مایعات یا به راستی الکترولیت‌ها نه تنها بدون خطر هستند، بلکه به آسانی فرآوری و اندوخته‌سازی می‌شوند و همچنین در مسئله سوخت‌گیری مانند جایگاه‌های سوخت‌رسانی کنونی برای سوخت‌های فسیلی، کنش خواهند کرد. بنابراین، نیازی به سوخت‌گیری‌های طولانی مدت و جایگاه‌های ویژه نخواهد بود.

این خودروها در آغاز در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۵ رونمایی شدند و حال با گذشته یک سال از این رویداد و آزمایش جاده‌ای خودرو Quantino که طی دم ۱۴ ساعت را بدون وقفه تنها با یک شارژ، پیمود، شاهکار بودن این خودروها در رده خودروهای الکتریکی به پابرجا کردن رسیده است. طی آزمایشی که Autocar نیز در دم خودرو Quantino را در پیست TCS کناره ‎ ها زوریخ سوئیس باره بررسی پیمان داده است، بار دیگر کارکرد فناوری باتری‌های ن نشان داده شده است.

%d9%86%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%81%d9%84%d9%88%d8%b3%d9%84-5

باتری‌هایی از این دست برای نخستین بار با به کارگیری واکنش کیمیایی Redox (reduction-oxidation reaction) در دهه ۵۰ میلادی نوکاری شدند و بدست سازمان فضایی ناسا در دهه ۷۰ میلادی از لحاظ عملکرد بهبود یافتند. ولی کاری که کمپانی Nanoflowcell در این میان بر روی این باتری‌ها چهره داده است به راستی به چگالی انرژی مربوط می‌شود که این الکترولیت‌ها در یک بار کاربرد می‌توانند در گزین کردن مصرف کننده پیمان دهند. این چگالی یا مقدار انرژی اندوخته شده در هر لیتر سوخت، هنوز هم بسیار پایین‌تر از مقدار چگالی انرژی سوخت‌های دیزل است (رقم ۶۰۰ در برابر ۱۰۰۰۰ در پیمانه وات ساعت)، ولی با هستی این که پیشرانه‌های دیزلی تا ۸۰ درصد این انرژی را با تبدیل به گرما هدر می‌دهند، در نقطه روبرو سیستم کمپانی Nanoflowcell بیش از ۹۵ درصد کارکرد کارساز دارد.

خودرو Quant FE یک مدل با گنجایش چهار سرنشین و ظاهری مانند ابرخودروها است که از یک موتور سیکلت الکتریکی در هر چهار چرخ بهره می‌برد و رویهمرفته این چهار موتور سیکلت گشتاوری را در نزدیک ۲۹۰۰ نیوتن-متر فرآوری می‌کنند. این گشتاور برای به جنبش در آوردن این خودرو با پروا به وزن سنگینی که دارد، باره نیاز است. خودرو Quant FE با دو انبار ۲۵۰ لیتری الکترولیت bi-ION، در حالت پر بودن این دو انبار، ۲۳۰۰ کیلوگرم وزن خواهد داشت.

%d9%86%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%81%d9%84%d9%88%d8%b3%d9%84-17

با این حال خودرو کوچکتر ۲+۲ Quantino بیشتر باره پروا پیمان دارد. این خودرو با بهره‌گیری از دو انبار ۱۵۹ لیتری و وزن ۱۴۲۰ کیلوگرمی، شرایط لازم را برای پیمایش مسافت‌های بیش از ۹۶۰ کیلومتر، دارا است. مدلی که گمان کردن به فرآوری رسیدن دم هستی دارد، دارای دو انبار ۸۵ لیتری است و وزن دم با مخازن پر به ۱۰۴۵ کیلوگرم می‌رسد. تنها پیشرانه باره کاربرد در این خودرو که ساخت کمپانی بوش است و وظیفه به جنبش درآوردن چرخ‌های عقب را دارد، تنها با ۴۸ ولت کار می‌کند. این در حالی است پیشرانه‌های باره کاربرد در خودروهای الکتریکی دیگر به صدها ولت برای به جنبش درآوردن خودرو دربایستن دارند.

%d9%86%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%81%d9%84%d9%88%d8%b3%d9%84-22

لاوچیا درباره همین مطلب اشاره می کند که برخلاف باور عموم، که رسیدن به این میزان توان را با به کارگیری یک پیشرانه ۴۸ ولتی غیر شدنی می‌دانستند، کمپانی Nanoflowcell این فرمایش را شدنی ساخته است. این مسئله مایه افزایش ایمنی خودرو خواهد شد و گرفتن مجوزهای مربوطه را آسان‌تر خواهد کرد.

با کاهش ولتاژ باره کاربرد در سیستم، به جریان بالا تا مقدار ۳۰۰ آمپر نیاز خواهد بود. این جریان بالا در حالت معمول کابل‌های کلفت و به طبع سنگینی را به سیستم تحمیل می‌کند. با این هستی، با بهره‌گیری از سیستم‌های افزاینده و کاهنده در آغاز و انتهای کابل‌ها که بدست کمپانی نانوفلوسل به ثبت رسیده‌اند، کابل‌های باره کاربرد سبک خواهند بود.

%d9%86%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%81%d9%84%d9%88%d8%b3%d9%84-8

چگونگی عملکرد

سیستم کمپانی نانوفلوسل پیشرانه‌های الکتریکی خودرو را با به کارگیری تبادل یون میان مایعات بار دارشده مثبت و منفی، به کار می‌اندازد. بخش بزرگی از این مایعات را آب تشکیل می‌دهد و دارای ترکیبی از نمک‌های ارگانیک و غیر ارگانیک با بهره‌گیری از فناوری نانو، به سرنویس الکترولیت است. این مایعات در مخازن جداگانه‌ای نگه‌داری شده و با به کارگیری مکنده به سلول جریان منتقل می‌شوند. این سلول با به کارگیری یک غشاء با گنجایش عبور مشخص (مانند دم‌چه در سلول‌های سوختی گواه دم هستیم)، وظیفه جدا نگه‌داشتن دو ن از یکدیگر و عبور یون‌ها از تو یا درون خود را دارد. این فرایند منجر به فرآوری انرژی الکتریکی در محل غشاء می‌شود.

%d9%86%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%81%d9%84%d9%88%d8%b3%d9%84-9

آب موجود در الکترولیت‌ها یا تبخیر می‌شود یا در شرایط بار کاری پایین‌تر، به چهره گذرا در مخازن اندوخته اندوخته شده و در مراحل بعدی به بخار تبدیل می‌گردد. با به کارگیری الکترولیت‌های یک بار مصرف که در دم‌ها واکنش کیمیایی برگشت ناپذیر رخ می‌دهد، به جای گونه ها قابل شارژ که در باتری‌های متداول باره کاربرد پیمان می گیرد، امکان دستیابی به انرژی بسیار بیشتر فراهم می‌شود. همچنین مقادیر باقی مانده از نمک‌ها نیز در فیلتری به دام انداخته می‌شوند. زمان ی این پالایه هر ۹۶۰۰ کیلومتر خواهد بود.

تجربه رانندگی با Quant FE و Quantino

این دو خودرو چیزی بیش از مدل‌های مفهومی هستند. مهندسی ریزبین برای تمام قسمت‌ها، ساخت و مونتاژ بدون نقص و دارا بودن فرمان آمدوشد در کشور آلمان همه و همه این مسئله را نشان می‌دهند. این خودروها دارای شاسی و بدنه یکپارچه فیبر کربنی هستند و نما دم‌ها بدست نانزیو لاوچیا طراحی شده است.

خودرو Quant FE از نمای پهلویی زیبای بدون ستون، درب‌هایی دلنازک به لمسی که به سمت بالا باز می‌شوند و کلید و افزارها خازنی که زیر پوشش درونی چوبی دم جا خوش کرده‌اند، بهره می‌برد. این خودرو مانند خودرو تسلا مدل S با انگیزه بالایی شتاب می‌گیرد و با چابکی تمام تا بیشینه سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت می‌تازد. همچنین صدای جیغ مانند چهار موتور سیکلت این خودرو هنگام عبور از پیچ‌ها با پروا به این مطلب که سرعت متفاوتی دارند، به چهره ناهنجاری به گوش می‌رسد.

%d9%86%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%81%d9%84%d9%88%d8%b3%d9%84-10

از سوی دیگر خودرو Quantino به نسبت آرام‌تر بوده ولی همچنان تند و چابک است. با بهره‌گیری از توان ۱۰۶ اسب بخاری و ۲۰۰ نیوتن-متر گشتاور به بیشینه سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. همچنین شتاب صفر تا صد این خودرو نیز ۵ ثانیه محاسبه شده است. بسیاری از قطعات جنباننده و ابزارها درونی از خودروی BMW سری ۲ برای آسانی در دریافت تاییده های باره نیاز، عاریت گرفته شده است. از دم‌ جایی که مدل پروتوتایپ باره بررسی از مخازن بزرگ اندوخته‌سازی الکترولیت بهره می‌برد، صندلی‌های عقب جای خود را به سلول جریان داده‌اند. این مسئله در مدلی که گمان کردن فرآوری دم هستی دارد با کوچک‌تر کردن مخازن، رفع خواهد شد.

%d9%86%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%81%d9%84%d9%88%d8%b3%d9%84-21

شیوه جنبش و هندلینگ این خودرو بسیار به خودروهای الکتریکی کامپکت همانندی دارد. Quantino به نسبت خودرو Quant FE مهار‌پذیرتر است و بدون دردسر شتاب می‌گیرد. همچنین با بهره‌گیری از سیستم ترمز بازیاب (regenerative braking) که بدون برپایی مزاحمت بیش از اندازه برای راننده اندوخته‌سازهای بزرگ را شارژ می‌کند، واکنش تند به شتاب‌گیری را فراهم می‌سازد.

%d9%86%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%81%d9%84%d9%88%d8%b3%d9%84-12



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

مطالب محبوب