سایت جامع خودرو در ایران


» آیا ب‌ام‌و به سوپرکار نیاز دارد؟ ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶

آیا ب‌ام‌و به سوپرکار نیاز دارد؟

دسته بندی : ب ام و ، ب ام و سری i ، خودرو ، سوپراسپرت تاریخ : جمعه ۱۴ آبان ۱۳۹۵


با اینکه اینکه ب‌ام‌و ارزشمندترین برند لوکس جهان است و به خاطر شعارهایی چون “لذت ناب رانندگی” و “حد پایانی یک خودرو” شناخته شده ولی کسان زیادی گله می‌کنند که چرا ب‌ام‌و یک سوپرکار نمی‌سازد.

bmw-m1-design-study-2
مرسدس مدل ای‌ام‌جی GT و audi خودروی R8 را دارد و حتی honda نیز خودرویی را ساخته که عده‌ای باور دارند می‌تواند به نسبت مبلغ خود از عهده‌ی مدل‌هایی از porsche، ferrari و lamborghini بربیاید.

ferrari_430_scuderia_red_148
هنوز هم ب‌ام‌و به ساخت خودروهای لوکس به شمار انبوه که می‌توانند به‌چهره روزانه کاربرد شوند مشغول است و نیازی برای چشم وهمچشمی با ۹۱۱ توربو یا ferrari F12 نمی‌بیند. چرا؟

با اینکه به پایان رساندن سال ۲۰۱۵ به سرنویس پرفروش‌ترین خودروساز لوکس جهان، ب‌ام‌و در سنجش با رقبای اصلی خود یعنی مرسدس و audi کمپانی کوچکی است.

2017-audi-r8-v10-front-end-in-motion
audi بدست کمپانی مادر یعنی فولکس واگن‌واگن پشتیبانی می‌شود. کمپانی‌ای که سال گذشته بالاترین میزان پژوهش و گسترش را در میان همه‌ی شرکت‌ها داشته و تنها دلیلی که مایه شده R8 پیدایش یابد به خاطر به اشتراک‌گذاری بخش اعظمی از قطعات خود با lamborghini هوراکان است.

dynamic_mercedes_amg_gt
از سوی دیگر درآمد دایملر به‌طور قابل‌توجهی از ب‌ام‌و بیشتر است و همین فرمایش به دم‌ها دستور می‌دهد تا پول زیادتری را برای گسترش‌ی سوپرکاری چون ای‌ام‌جی GT هزینه کنند. فراموش نکنیم که مرسدس همچنین فناوری‌هایی را از برنامه‌ی ساختاره ۱ خود به دست می‌آورد.

درحالی‌که ب‌ام‌و هنوز هم یکی از نوآورترین خودروسازهای جهان است ولی وقتی گفتگو از منابع می‌شود باید محافظه‌کارانه کنش کند چراکه ساخت یک سوپرکار بی گمانً نیازمند سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی است. کامیابی تسلا در زمینه‌ی خودروهای الکتریکی و فناوری خودران مایه شده تا پیشرفت این پهنه‌ها شتاب بیشتری بگیرد و این دو جستار چیزی هستند که ب‌ام‌و می‌خواهد روی دم‌ها تمرکز کند.

درآمد (۲۰۱۵) پژوهش و گسترش (۲۰۱۵)

شمار کارکنان

گروه فولکس واگن‌واگن

۲۳۶٫۶ میلیارد دلار ۱۵٫۳ میلیارد دلار

۶۱۰۰۷۶ تن

دایملر

۱۶۵٫۸ میلیارد دلار ۷٫۶ میلیارد دلار

۲۸۴۰۱۵ تن

ب‌ام‌و

۱۰۲٫۲۵ میلیارد دلار ۵٫۵ میلیارد دلار

۱۲۲۲۴۴ تن

بوگاتی با ساخت هر دستگاه از ویرون پول زیادی را از دست داده و درحالی‌که مبلغ ۶٫۲۴ میلیون دلاری صرف شده برای تحقیقات در سال ۲۰۰۹ شاید کمی اغراق‌آمیز باشد ولی ساخت تند‌ترین خودروی جهان هیچ‌گاه آسان نبوده است.

2006_bugatti_veyron_16_4
به همین ترتیب lamborghini نیز تا زمانی که زیر چتر حمایتی فولکس واگن‌واگن پیمان نگرفته بود به ندرت پول کافی برای فرآوری مدلی ویژه را داشت و این باکستر بود که از ورشکستگی porsche در اوایل دهه‌ی ۹۰ میلادی جلوگیری کرد.

در درستی ferrari که هر تی‌شرت شگفت‌وغریب خود را به بها ۶۰ دلار می‌فروشد تنها به خاطر بخش ساختاره ۱ می‌تواند در صنعت خودرو زنده بماند؛ و در دم سوی جهان و در شرق ما lexus را داریم که یک دهه زمان را برای فرآوری LFA صرف کرد. البته وقتی درآمد کمپانی مادر شما (toyota) بیشتر از درآمد ناخالص ملی کشوری مثل پرتغال باشد این کار هیچ اشکالی نخواهد داشت.

Lexus LFA
Lexus LFA

مفهومی که می‌خواهیم برسانیم این است که ساخت یک سوپرکار یک بازرگانی پرمنفعت نیست و ب‌ام‌و نمی‌تواند وارد پروژه‌ای شود که به‌طور نهفته ریسک چندین هزار کار را در پی دارد.

جدای از سرگرمی‌های همگانی، سوپرکارها گرایش دارند تا فناوری‌های پیشرفته‌ی شرکت‌ها را به رخ دیگران بکشند؛ و ب‌ام‌و برای این کار i8 را دارد.

این خودرو توان کمتری نسبت به کیمن GT4 دارد ولی مهندسی فوق‌العاده‌ی پیمان گرفته در پسِ ساختار مونوکوک فیبرکربنی، نیروهای محرکه‌ی پلاگین هیبریدی با پیشرانه‌ای در میان یا میانی و طراحی آینده‌نگرانه با لامپ‌های لیزری به دیگران می‌فهماند که ب‌ام‌و چه خودروساز قابلی است.

فناوری بکار رفته در i8 در دودمان‌های آینده‌ی خودروهای ب‌ام‌و نیز بکار خواهد رفت و همین جستار هدفی آرمانی برای سوپرکار ب‌ام‌و خواهد بود؛ و شاید هم i8 بعدی با توان بیشتر و فناوری‌های خارق‌العاده‌تری به بازار بیاید و سوپرکار آینده فرنام بگیرد.

bmw-i3-and-the-bmw-i8-garage-italia-crossfade-17
ب‌ام‌و با فرآوری انبوه خودروهای لوکسی که هیجان رانندگی زیادی داشته و کاربردی هستند درآمدزایی می‌کند. ب‌ام‌و هرگز شرکت سازنده‌ی سوپرکار نبوده و به لطف ذات موتوراسپورت خود همه می‌دانند که این کمپانی خودروهای ویژه راننده را می‌سازد. همین جستار را تا زمان ساخت R8 و LFA نمی‌توانستیم درباره‌ی audi و lexus بگوییم. برای این کمپانی‌ها ساخت سوپراسپورت مایه‌ی فخر و مباهات است. ب‌ام‌و به این چیزها نیاز ندارد چراکه چندین دهه است که به خاطر کارایی خودروهای خود شناخته شده است. چیزی که ب‌ام‌و نیاز دارد یک خودروی شاخص و نمادین مثل i8 است. این خودرو ترکیبی عالی از فناوری و پایداری بدون از دست رفتن تجربه‌ی لذت‌بخش رانندگی است.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]


مطالب محبوب
اینستاگرام