سایت جامع خودرو در ایران


» peugeot 206 بخریم یا MVM 315 هاچ‌بک؟ ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶


در پی فراگیر شدن خودروهای چینی در بازار، بسیاری بر این باور بودند زمینه لازم برای چشم وهمچشمی خودروهای چینی و ایرانی برپایی می شود و مدیران خودروساز میهنی برای عقب نماندن در بازار به ناچار! باید دستی به سر و روی محصولات از رده بیرون خود بکشند.

ولی بر خلاف این گمانه زنی امید بخش، تاکنون هیچگونه تحولی در صنعت خودروسازی کشور روی نداد و حتی افت کیفیت برخی محصولات به مراتب تشدید شده است. در برابر چینی ها رو تازه در حال کاستن از فاصله خود با خودروسازان جهانی هستند و هر ساله چند فرآورده تازه و پیشروی کردن یافته را به خیابان های کشور می فرستند.

برای نمونه بس است تا نگاهی به سیر دگرگونی خودروهای chery در ۱۰ سال گذشته بیاندازید که از مدل بسیار زشت و ضعفیت chery ویانا (A15) تا سدان خوشگل روی chery آریزو را دربرگیرنده می شود.

%d9%be%da%98%d9%88-206-%d8%a8%d8%ae%d8%b1%db%8c%d9%85-%db%8c%d8%a7-mvm-315-14

%d9%be%da%98%d9%88-206-%d8%a8%d8%ae%d8%b1%db%8c%d9%85-%db%8c%d8%a7-mvm-315-15

به هر روی فارغ از مباحث تئوری تصمیم گرفتیم که به سراغ یکی از دوست داشتنی ترین و پر فروش ترین بخش های بازار برویم و سنجش ای ایرانی- چینی را ترتیب دهیم تا مشخص شود در دنیای حقیق و بر روی آسفالت خیابان، تفاوت میان یه شیر پاستوریزه ایرانیزه شده با هاچ بک چینی تازه رسانی شده chery (MVM 315) به چه میزان است.

%d9%be%da%98%d9%88-206-%d8%a8%d8%ae%d8%b1%db%8c%d9%85-%db%8c%d8%a7-mvm-315-16

 

طراحی ظاهری

با نگاهی به peugeot ۲۰۶ به راحتی می توان دریافت گرد و غبار پیری روی هنگام نقش بسته است ولی با این حال یکی از دوست داشتنی ترین خودروها برای قشر کارمند و جوان در بازار کشور است و جوانانی که میزان پولشان از pride بیشتر است، معمولا سراغ ۲۰۶ می روند، علاوه بر اینکه اکثر افرادی که سوار برخودروهای لوکس می شوند خودروی کاری هنگام ها که در درازا هفته از هنگام کاربرد می کنند peugeot ۲۰۶ است.

از هنگام جایی که بارها به طراحی ۲۰۶ پرداخته ایم از تکرار مکررات صرف نظر می کنیم و یک راست به سراغ MVM 315 می رویم.

peugeot 206 بخریم یا MVM 315 هاچ‌بک؟

۳۱۵ خودرو زشتی نیست و علاوه بر طراحی به روزتر، نزدیک دو سال پیش باره فیس لیفتی ناچیز پیمان گرفت و مُدرن تر از چهره ۱۰ – ۱۵ ساله peugeot ۲۰۶ جلوه می کند، با این حال هماهنگ و تناسب ابعادی ظریفی که با هنرمندی در طراحی ۲۰۶ لحاظ شده است در قد و قواره ۳۱۵ دیده نمی شود.

%d9%be%da%98%d9%88-206-%d8%a8%d8%ae%d8%b1%db%8c%d9%85-%db%8c%d8%a7-mvm-315-18

چراغ های اصلی با طرحی خوشگل،جلوپنجره ای ظریف و کوچک،سپری با ورودی بزرگ مشکی رنگ و کاپوت با خطوطی دلنشین مواردی است که از نمای جلو mvm ۳۱۵ با هنگام برخورد می کنید، در قسمت عقب نیز چراغ های اصلی که با دو رنگ قرمز و سفید تزئین شده اند، در ارتفاعی بالاتر از peugeot ۲۰۶ پیمان گرفته اند و در نزدیکی شیشه عقب نصب شده اند، چراغ های مه شکن نیز در پایین سپر و دو طرف هنگام دیده می شوند.

%d9%be%da%98%d9%88-206-%d8%a8%d8%ae%d8%b1%db%8c%d9%85-%db%8c%d8%a7-mvm-315-19

 

فضای درونی و امکانات رفاهی

با سنجش بغل به بغل دو خودرو کاملا مشخص است که mvm ۳۱۵ اندکی حجیم تر و مرتفع تر از ۲۰۶ طراحی شده و در همگی ابعاد اندکی از ۲۰۶ بزرگتر و دراز تر است و همین نکته در فضای درونی بیشتر mvm هم نقش موثری داشته است.

%d9%be%da%98%d9%88-206-%d8%a8%d8%ae%d8%b1%db%8c%d9%85-%db%8c%d8%a7-mvm-315-1

جلو داشبورد peugeot ۲۰۶ از ارگونومی نسبتا خوبی برخوردار است و راحتی و دسترسی به ابزارها کابین بسیار عالی است، کیفیت کابین چنگی به دل نمی زند و همگی مواد کاربرد شده در کابین از پلاستیک خشک شکل گرفته اند، البته خودرو باره آزمایش مدل ۹۱ است و در نمونه های ۹۴ و ۹۵ حتی گواه تضعیف مضاعف کالا پلاستیک به کار رفته در کابین هستیم.

%d9%be%da%98%d9%88-206-%d8%a8%d8%ae%d8%b1%db%8c%d9%85-%db%8c%d8%a7-mvm-315-2

با این حال طراحی درونی داشبورد حتی با اینکه حذف قطعات پارچه ای که در مدل های فرانسوی ۲۰۶ هستی داشت از تو دری ها و … هنوز چشم نواز و متناسب جلوه می کند و از بسیاری از خودروهای هم کلاس و هم بها خود که این روزها در بازار کشورمان عرضه می شوند، بهتر به نظر می رسد. از ۲۰۶ پیاده شده و سوار بر mvm می شویم فضای کابین همانند نمای بیرونی به روزتر از ۲۰۶ ارزیابی می شود، از نظر دسترسی به ابزارها هم mvm ۳۱۵ نمره ی قبولی را کسب می کند ولی همچنان برتری از هنگام ۲۰۶ است که با دقت و ظرافت بیشتری مهندسی شده است.

ولی فضای درونی mvm ۳۱۵ به ویژه در رده عقب بسیار پسندیده است و در برابر peugeot ۲۰۶ که عملا فضایی برای پا در نظر گرفته نشده است، از فضای بیشتری برخوردار است.

در قسمت صندوق بار نیز چنین تفاوتی دیده می شود و برتری از هنگام ۳۱۵ خواهد بود.

%d9%be%da%98%d9%88-206-%d8%a8%d8%ae%d8%b1%db%8c%d9%85-%db%8c%d8%a7-mvm-315-3%d9%be%da%98%d9%88-206-%d8%a8%d8%ae%d8%b1%db%8c%d9%85-%db%8c%d8%a7-mvm-315-4
از نظر امکانات رفاهی نیز mvm ۳۱۵ و peugeot ۲۰۶ در یک جایگاه پیمان می گیرند با این تفاوت که سیستم تهویه دلنشین ۲۰۶ خودکار بوده در حالی که این سیستم در mvm دستی است، ولی به پاشنه آشیل خودروهای چینی ارزان یعنی کیفیت متریال تو یا درون کابین می رسیم که بی هیچ شک و گمان کابین ۲۰۶ مدل ۹۱ بهتر است ولی در باره مدل های ۹۴ و ۹۵ باید گفت که تفاوت بارزی میان دو خودرو دیده نمی شود و داشبورد هر دو خودرو از کالا ضعیفی شکل گرفته است.

%d9%be%da%98%d9%88-206-%d8%a8%d8%ae%d8%b1%db%8c%d9%85-%db%8c%d8%a7-mvm-315-5%d9%be%da%98%d9%88-206-%d8%a8%d8%ae%d8%b1%db%8c%d9%85-%db%8c%d8%a7-mvm-315-6
مشخصات فنی و تجربه رانندگی

peugeot ۲۰۶ در تیپ ۵ به موتوری ۱.۶ لیتری با حجم ریزبین ۱۵۸۷ سی سی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ مجهز است و توانا خواهد بود ۱۱۰ اسب بخار نیرو فرآوری کند. همچنین گشتاور هنگام ۱۴۲ نیوتن متر است و با پروا به هماهنگی موتور سیکلت و گیربکس، می توان این مدل را به سرنویس تند ترین ۲۰۶ تولیدی ارزیابی کرد.

%d9%be%da%98%d9%88-206-%d8%a8%d8%ae%d8%b1%db%8c%d9%85-%db%8c%d8%a7-mvm-315-7

صفر تا صد کیلومتر با peugeot ۲۰۶ تیپ ۵ در نزدیک ۱۱.۵ – ۱۲.۵ ثانیه (شرایط حقیق) حاصل می شود که از بسیاری از خودروهای فرآوری تو یا درون دیگر و به ویژه دیگر محصولات Iran KHodro تندتر است، ولی در چند سال پسین با ایرانیزه شدن ECU ها در این زمینه نیز مشکلاتی پیش آمده و ظاهرا ۲۰۶ های جدید از نظر شتاب، کشش و مصرف سوخت نسبت به مدل های استوک تضعیف شده اند.

%d9%be%da%98%d9%88-206-%d8%a8%d8%ae%d8%b1%db%8c%d9%85-%db%8c%d8%a7-mvm-315-8

در برابر، mvm ۳۱۵ از پیشرانه ای ۱۵۰۰ سی سی ۴ سیلندر برخوردار است. این موتور سیکلت کوچک بنا بر مشخصات رسمی، ۱۰۷ اسب بخار توان خروجی دارد و بیشینه گشتاور هنگام ۱۴۰ نیوتن متر بود، ولی آنچه پشت فرمان دانستن می شود با این مشخصات هم خوانی چندانی ندارد، به راستی بنا به آزمایش ها انجام شده ۳۱۵ برای رسیدن به صد کیلومتر به نزدیک ۱۵ ثانیه زمان نیاز دارد که به شکل قابل توجهی کُند تر از ۲۰۶ نما می شود.

شتاب گیری خوب peugeot ۲۰۶ در تیپ ۵ کاملا چشمگیر است، هر چند دنده ها با اندکی دیرکرد و در مواقعی به سختی جا می روند و ی می شوند، سیستم تعلیق نیز نسبتا خشک است و دست اندازهای بی شمار پایتخت را به کابین منتقل می کنند، ولی عملکرد ترمز های ۲۰۶ تیپ پنج یکی از بهترین های این کلاس است و خوشنودی راننده را جلب می کند.

در نقطه روبرو هندلینگ این مدل به سرنویس یک هاچ بک نسبتا اسپرت چندان نغز نیست و همواره گواه بروز حوادث متعددی به انگیزه از دست رفتن چسبندگی چرخ های عقب به سطح گذرگاه هستیم.

%d9%be%da%98%d9%88-206-%d8%a8%d8%ae%d8%b1%db%8c%d9%85-%db%8c%d8%a7-mvm-315-10%d9%be%da%98%d9%88-206-%d8%a8%d8%ae%d8%b1%db%8c%d9%85-%db%8c%d8%a7-mvm-315-9

 

شتاب گیری mvm به هیچ روی در حد peugeot ۲۰۶ تیپ ۵ نیست و در برخی نمونه ها دشوار سخت جا رفتن دنده ها به شکل جدی هستی دارد، با این هستی شتاب گیری برای کاربرد درون شهری به شرطی که تنها سرنشین این کوچولوی چینی باشید کافی به نظر می رسد و دشوار داغ کردن تند دیسک و صفحه که در نمونه های پیش از فیس لیفت mvm ۳۱۵ فراگیر بود نیز در باره این مدل تازه رفع شده است.

سیستم تعلیق MVM 315 کاملا نرم تر از ۲۰۶ بوده و در شهر و دست اندازهای هنگام کمتر شما را آزار می دهد، دید گوشه ‎ها به لطف آینه ها از peugeot ۲۰۶ پسندیده تر است و به انگیزه بزرگ تر بودن شیشه، نسبت به peugeot ۲۰۶ دید بهتری هستی دارد، از این روی در هنگام پارک کردن آسوده تر خواهید بود.

%d9%be%da%98%d9%88-206-%d8%a8%d8%ae%d8%b1%db%8c%d9%85-%db%8c%d8%a7-mvm-315-11

کروز مهار بدست مالک ۲۰۶ به خودرو اضافه شده است.

دو خودرو را کنار یکدیگر پیمان داده تا درگی از کالا چینی و فرانسوی ایرانی انجام دهیم،جنبش آغاز می شود،در جنبش اولیه این peugeot ۲۰۶ است که به راحتی از mvm ۳۱۵ پیشی می گیرد و با شتاب گیری بهتر خود یاد آور می شود که هنوزم که هنوز است دود از کنده بلند می شود، جلوتر بودن peugeot ۲۰۶ تا انتهای گذرگاه پیوسته دارد تا بتوان با قطعیت سرنویس کرد برنده ی شتاب گیری میان  peugeot ۲۰۶ و mvm ۳۱۵،در هر شرایطی peugeot ۲۰۶ است.

ولی از نظر هندلینگ و سواری باید گفت peugeot ۲۰۶ تیپ ۵ در جایگاه بالاتری پیمان می گیرد و ۳۱۵ با سیستم تعلیق نرم خود در مانورها از ۲۰۶ جا می ماند ولی چسبندگی ۳۱۵ نیز به سطح گذرگاه پسندیده است و با اینکه جنبش گهواره ای بسیار بدنه، راننده را در مانور ها نا امید نمی کند.

%d9%be%da%98%d9%88-206-%d8%a8%d8%ae%d8%b1%db%8c%d9%85-%db%8c%d8%a7-mvm-315-12
بها و شرایط بازار

در پایان اگر پیمان به تعیین برنده و بازنده میان این دو خودرو باشد، باید گفت که ما هر دو را بازنده می دانیم و برنده ای در این سنجش هستی نخواهد داشت. peugeot ۲۰۶ به سرنویس یک هاچ بک ۱۵ ساله نه تنها گیرایی های ظاهری و فنی خود را از دست داده است، بلکه از منظر کیفیت و خدمات پس از فروش نیز گزینه ای ترسناک به نظر می رسد و mvm ۳۱۵ با اینکه ایمنی نسبتا پسندیده (۴ ستاره بنیاد چینی C NCAP) و اتاق نسبتا جا دارش، با پروا به بها ۴۵ میلیونی مدل ساده و ۴۷ میلیونی مدل اسپرت از نظر قابلیت های حرکتی و فنی خودرو چندان جذابی نیست و تنها برای کاربرد درون شهری کاربرد دارد و نسبت به ۲۰۶ دچار افت بها زیادی در زمان فروش دست دوم می شود.

%d9%be%da%98%d9%88-206-%d8%a8%d8%ae%d8%b1%db%8c%d9%85-%db%8c%d8%a7-mvm-315-13

به راستی با چنین بودجه ای به راحتی می توانید یک renault ساندرو دنده ای را خریداری کنید و امکاناتی همانند دوربین دنده عقب و ..را نیز به هنگام بیافزایید و یا به سراغ نمونه های دست دوم کم کارکرد از تندر ۹۰ و renault ساندرو خودکار بروید.

با این اوصاف رهنمود می کنیم که اگر قصد گزینش یکی از این دو خودرو را دارید، نمونه های دست دوم و کم کارکرد MVM 315 را نیز بررسی کنید تا بلکه دچار زیان و زیان برآمده از خرید این خودرو نشوید.

در باره peugeot ۲۰۶ هم خرید نمونه های نسبتا تندرست مربوط به پیش از سال ۹۱، با بودجه ای در نزدیک ۲۹ میلیون تومان شدنی است و چنین انتخابی نسبت به خرید ۲۰۶ های صفر کیلومتر بی کیفیت و ۳۸ میلیونی ارجحیت دارد.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]


مطالب محبوب
اینستاگرام