سایت جامع خودرو در ایران


» تفاوت سیستم بای‌توربو با توئین توربو در چیست؟ ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶


مطمئناً هنگام مطالعهٔ متون خودرویی با دو واژهٔ بای‌توربو (Bi Turbo) و توئین توربو (Twin Turbo) روبرو شده‌اید. کلماتی که به معنای مجهز بودن پیشرانهٔ خودرو به دو توربوشارژر هستند؛ ولی چرا خودروسازان از دو واژهٔ متفاوت برای بیان دو توربو بودن پیشرانه‌های خود کاربرد می‌کنند؟ آیا تفاوتی میان دم‌ها هستی دارد یا صرفاً دو نام گوناگون هستند که مفهوم یکسانی دارند؟ در پیوستهٔ این مطلب به بررسی تفاوت میان سیستم بای‌توربو و توئین توربو می‌پردازیم.

bmw-328d-10

اگرچه به نظر بسیاری توئین توربو و بای‌توربو تفاوتی با یکدیگر ندارند و هر دو بیانگر یک ترکیب هستند ولی تفاوتی جزئی میان این دو سیستم توربو هستی دارد. بای‌توربو به معنای به کارگیری دو توربوشارژر گوناگون در یک موتور سیکلت است درحالی‌که توئین توربو به کارگیری دو توربوشارژر یکسان چم(cham ) می‌دهد. بهتر است کمی ساده‌تر بیان کنیم. در سیستم بای‌توربو پیشرانه دو توربوشارژر با اندازه‌های گوناگون مجهز می‌شود؛ یعنی یک توربوشارژر کوچک و یک توربوشارژر بزرگ. توربوشارژر کوچک در دور موتور سیکلت پایین و هنگامی‌که گازهای اگزوز هنوز فشار زیادی ندارند مورداستفاده پیمان می‌گیرد و چون دارای توربین کوچک‌تری است با فشار گاز پایین هم سریعاً دور گرفته و هوا را به پیشرانه تزریق می‌کند؛ ولی پس از بالا رفتن دور موتور سیکلت، توربوشارژر کوچک غیرفعال شده و توربوشارژر بزرگ‌تر وارد مدار می‌شود. بدین ترتیب پدیدهٔ تأخیر توربو تا حد زیادی از میان می‌رود چراکه در هر دور موتوری کمینه یکی از توربوشارژرها پرکار هستند.

2009-bmw-7-series-v8-gasoli

ولی در سیستم توئین توربو، هر دو توربوشارژر کاملاً یکسان بوده و یک اندازه دارند. در این سیستم هر دو توربوشارژر همزمان پرکار هستند. سیستم توئین توربو عمدتاً در پیشرانه‌های V شکل مورداستفاده پیمان می‌گیرد و هر یک از توربوشارژرها هوای موردنیاز یک رده از سیلندرها را تأمین می‌کنند. مثلاً در یک موتور سیکلت V8 یک توربوشارژر هوای چهار سیلندر سمت چپ و توربوشارژر دیگر هوای چهار سیلندر سمت راست را تأمین می‌کند؛ بنابراین در این سیستم همچنان کمی تأخیر توربو هستی دارد که البته خودروسازان معتبر با به کارگیری فناوری‌های جدید این تأخیر را به کمینه شدنی رسانده‌اند.

b177667

البته این نام‌گذاری همواره در همهٔ خودروسازان به این چهره رعایت نمی‌شود و شدنی است شرکتی به‌چهره وارونه از دم‌ها کاربرد کند. به‌سرنویس‌نمونه شرکت maserati برای پیشرانهٔ V6 مدل مراک از نام بای‌توربو کاربرد می‌کرد درحالی‌که این موتور سیکلت مجهز به دو توربوشارژر یکسان و هم‌اندازه بود که هرکدام هوای موردنیاز یک رده سه‌تایی از سیلندرها را تأمین می‌کردند.

پیشرانۀ بای‌توربو maserati مراک
پیشرانۀ بای‌توربو maserati مراک

ولی غیر از سیستم‌های توئین توربو و بای‌توربو، جهت از میان بردن پدیدهٔ تأخیر توربو و همین‌طور افزایش توان پیشرانه، برخی از خودروسازان سیستم پرخوران سومی را بنام توئین شارژر بکار گرفته‌اند. در این سیستم موتور سیکلت هم به توربوشارژر و هم سوپرشارژر مجهز است. همان‌طور که می‌دانید سوپرشارژر نیروی موردنیاز جهت چرخش توربین خود را یکراستً از پیشرانه می‌گیرد و با گازهای خروجی منیفولد اگزوز کاری ندارد؛ بنابراین در این سیستم چیزی بنام تأخیر توربو هستی ندارد چراکه سوپرشارژر همواره در هر دور موتوری پرکار است؛ ولی نقطه‌ناتوانی سوپرشارژر این است که کمی از توان موتور سیکلت را می‌گیرد. از این روی برخی از خودروسازان مانند volkswagen‌واگن و volvo از هردوی توربوشارژر و سوپرشارژر در پیشرانه‌های خود کاربرد کرده‌اند.

پیشرانۀ توئین شارژر volkswagen‌واگن
پیشرانۀ توئین شارژر volkswagen‌واگن

روشٔ کار این سیستم بدین‌چهره است که در دور موتور سیکلت پایین یعنی هنگامی‌که فشار گازهای خروجی کم است، سوپرشارژر پرکار بوده و با پیوندیدن به موتور سیکلت نیروی موردنیاز خود را تأمین و هوا را به موتور سیکلت تزریق می‌کند؛ ولی وقتی دور موتور سیکلت بالا رفت، سوپرشارژر غیرفعال شده و ارتباطش با موتور سیکلت قطع می‌گردد. در این مرحله توربوشارژر که نیروی موردنیاز خود را از فشار گازهای خروجی تأمین می‌کند وارد مدار شده و هوا را به پیشرانه می‌رساند.

پیشرانۀ توئین شارژر volvo
پیشرانۀ توئین شارژر volvo

و درنهایت audi هم راه حال دیگری را برای از میان بردن تأخیر توربو بکار برده است. این شرکت برای نخستین بار مدل SQ7 خود را به سه توربوشارژر مجهز کرده که یکی از دم‌ها الکتریکی است یعنی نیروی موردنیاز برای چرخش توربین دم به‌چهره الکتریکی تأمین می‌شود. بدین ترتیب این توربوشارژر الکتریکی در هنگام پایین بودن دور موتور سیکلت بدون نیاز به فشار گازهای خروجی تکاپو کرده و هوای موردنیاز پیشرانه را تأمین می‌کند. درنتیجه تأخیر دو توربوشارژر دیگر کاملاً از میان می‌رود.

پیشرانۀ سه توربوی audi SQ7
پیشرانۀ سه توربوی audi SQ7



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها


مطالب محبوب
اینستاگرام