سایت جامع خودرو در ایران


» گران‌ترین و ارزان‌ترین نرخ توقف در خودروگاه‌های پایتخت ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶


به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادآنلاین، اکنون حق توقف خودروگاه‌ها در ۳ محدوده بها‌گذاری شده که دربرگیرنده محدوده تو یا درون طرح شدامد، محدوده جفت و فرد و بیرون از محدوده جفت و فرد است. در این دسته‌بندی نرخ توقف در محدوده طرح گران‌تر و بیرون از محدوده جفت و فرد ارزان‌تر دیده شده است. خودروگاه‌ها همچنین از نظر مسقف بودن و غیرمسقف بودن نیز دسته‌بندی می‌شوند که خودروگاه‌های مسقف نرخ بالاتری خواهد داشت.
هر چند به گفته قناعتی، عضو کمیسیون ترابری شورای شهر هزینه توقف در خودروگاه‌ها هر ساله از سوی شورا تعیین می‌شود ولی ظاهرا آنچه در سطح شهر پیشامد می‌افتد و هزینه‌یی که از این بابت از شهروندان گرفتن می‌شود، وابستگی چندانی با نرخ‌های تعیین شده، ندارد. نگاهی گذرا به نرخ خودروگاه‌ها موید این مطلب است. به گفته قناعتی نرخ خودروگاه‌های تو یا درون محدوده شدامد گران‌تر از خودروگاه‌های بیرون از این محدوده است درحالی که گزارش‌های میدانی حاکی ازآن است که نرخ خودروگاه در بازار موبایل ایران که جنب ساختمان بورس تهران پیمان دارد و به راستی شلوغ‌ترین و پرترددترین نقطه شهر محسوب می‌شود، رایگان است. ولی نرخ خودروگاه در مرکز خرید تیراژه که در غربی‌ترین نقطه شهر واقع شده ۵ هزار تومان تعیین شده است. دلچسب اینجاست که بها خودروگاه این مرکز حتی از مرکز بازرگانی پالادیوم که در یکی از گران‌ترین خیابان‌های شهر پیمان نامه، بیشتر است. پالادیوم از مشتریان خود ۴۰۰۰تومان حق توقف می‌گیرد.
چنانچه بخواهیم از گوشه دیگر به این جستار بپردازیم و سطح منطقه و نیز خدمات و امکانات مراکز بازرگانی را در تعیین نرخ خودروگاه‌ها در نظر بگیریم، باز هم همخوانی در این باره هستی ندارد. برای نمونه این هزینه در مرکز بازرگانی ارگ که در شمال تهران واقع شده ۱۵۰۰تومان و در مرکز بازرگانی بوستان در منطقه پونک ۲۲۰۰تومان است. نکته دلچسب پروا دیگر این است که خودروگاه برخی مراکز بازرگانی مانند مگامال اکباتان یا هایپراستار که چشمداشت می‌رود نرخ‌های بالایی داشته باشند هیچ هزینه‌یی ندارند و رایگان است. به نظر می‌رسد، مراکز گوناگون اداری و بازرگانی نه براساس مصوبه که بنا به دلخواه خود اقدام به گرفتن هزینه خودروگاه می‌کنند و بازبینی خاصی بر نرخ حق توقف خودروگاه‌ها چهره نمی‌گیرد. بنابراین مسوولان مربوطه باید بازبینی بیشتری بر این نرخ‌ها داشته و با گردآوری برنامه‌های خاصی نرخ خودروگاه‌ها را ساماندهی کنند.
همه‌ چیز درباره خودروگاه‌های خصوصی
بها خودروگاه خصوصی همانند بها مسکن در برزن‌های گوناگون تهران متفاوت است همچنین عوامل دیگری نیز هستی دارد که در تفاوت بها این خودروگاه‌ها اثرگذار است. درخصوص مهم‌ترین عواملی که در بها خودروگاه کارایی می‌گذارد، می‌توان به دو جستار اشاره کرد. نخست اینکه در ساختمان‌هایی که به شمار واحدهایش خودروگاه هستی دارد، بها خودروگاه ارزان‌تر است و خودروگاه ارزش کمتری دارد ولی در ساختمان‌هایی که شمار خودروگاه کمتر از واحدهاست، خودروگاه ارزش بیشتری پیدا می‌کند و دیگر اینکه بها خودروگاه در برزن‌هایی که دارای کوچه و خیابان‌های کم پهنا است بیشتر از برزن‌هایی است که خیابان‌های پهن دارد.
شاید بتوان گفت، مهم‌ترین عامل در تعیین بها خودروگاه‌های شخصی، بها هر منطقه است. برای نمونه در یک برزن شدنی است بها خودروگاه‌ها با هم تفاوت داشته باشد و براساس بها یکتا مسکونی و موقعیت منطقه‌یی، بها خودروگاه این واحدها نیز تعیین شود.
به گفته یکی از کارشناسان املاک به طور قانونی واحدهای زیر ۲۰۰متر یک خودروگاه، واحدهای با متراژ میان ۲۰۰ تا ۲۴۰متر ۱٫۵پارکینگ و واحدهای بالای ۲۵۰متر دو خودروگاه دارند و هر گاه هر یک از آنها قصد خرید خودروگاه اضافی داشته باشند باید مبلغی جداگانه پرداخت کنند که بیشتر این خودروگاه‌ها براساس برزن و توافق میان هر دو سو بها‌گذاری می‌شوند.
برخی خودروگاه‌ها با سرنویس خودروگاه مزاحم یاد می‌شوند چراکه در آیین نامه شهرداری، استانداردی برای گستره خودروگاه هستی دارد، اگر این استاندارد در باره خودروگاه آپارتمانی قابل ‌اجرا نباشد و راه عبور باقی خودروگاه‌ها باز باشد، شهرداری با توافق اعضای ساختمان و دستورالعملی که در این باره هستی دارد، خودروگاه مزاحمی در هنگام فضا پیش‌بینی می‌کند که برای نمونه، دو خودرو بتوانند پشت سر هم پارک کنند. دشوار این گونه خودروگاه این است که هر زمان یکی از مالکان بخواهد، خودرو خود را جنبش دهد، مالک خودروگاه مزاحم هم باید خودرو خودش را جابه‌جا کند از این رو بها این خودروگاه‌ها یک‌سوم بها دیگر خودروگاه‌های موجود در همان ساختمان است. به باور کارشناسان شهری در کشورهای پیشرفته پیش از آنکه خودرو وارد چرخه فرآوری و کاربرد شود، نخست سرانه فضای خیابان‌ها و جاده‌ها و خودروگاه تعریف و آماده می‌شود حتی سازندگان مسکن مجبورند برای هر یکتا آپارتمان دو یکتا خودروگاه یا بیشتر پیش‌بینی کنند این درحالی است که در تهران بیشتر ساختمان‌ها فاقد خودروگاه کافی برای ساکنان هنگام هستند در چنین شرایطی گرایش خانواده‌ها به خرید دو یا چند خودرو، دشوار پارک در حاشیه خیابان‌ها و افزایش شدامد را هر روز بیشتر می‌کند.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]


مطالب محبوب
اینستاگرام