سایت جامع خودرو در ایران


» مصاف فلفل‌های تند! فوکوس RS در برابر سیویک تایپ R و گلف R ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶


هاچبک‌های گیرا و پرقدرت آدمکش‌های غول دنیای خودرو هستند. استایل وحشی، قوت بسیار و هندلینگی تندوتیز مایه شده تا این دسته از خودروها سرعت کافی برای به چالش کشیدن بزرگ‌ترها را در راه‌های شهری داشته باشند. ford فوکوس RS، honda سیویک تایپ R و فولکس واگن‌واگن گلف R داغ‌تر از گوشی سامسونگ نوت ۷ هستند ولی خب گزینش شما کدام است؟ ما در گزینش خودروی بهتر به شما کمک می‌کنیم.

ford-focus-rs-vs-honda-civic-type-r-vs-vw-golf-r-00

ford فوکوس RS حقیقتاً یک معامله‌ی ارزان است. خودروهای کمی می‌توانند با ۳۱ هزار پوند کارایی‌ای در این حد را عرضه کنند. این بها در سنجش با رقبای کم‌توان‌تر در محدوده‌ای میانی پیمان می‌گیرد.

ford-focus-rs-2016
بهای فولکس واگن گلف R سه درب از ۳۱۶۸۵ پوند آغازمی شود ولی برای سفارش مدل پنج درب باید ۶۵۵ پوند دیگر نیز بپردازید. همچنین نسخه‌ی استیت این خودرو با بهای ۳۴۴۵۵ پوند در دسترس است.

volkswagen-golf-r
honda سیویک تایپ R در دو نسخه عرضه می‌شود. نسخه‌ی پایه بهای آغازین ۳۰ هزار پوندی دارد درحالی‌که مدل GT با داشتن تجهیزاتی چون سیستم صوتی با ۸ بلندگو، سیستم ناوبری ماهواره‌ای و حسگرهای پارک جلو و عقب بهای ۳۲۳۰۰ پوندی دارد.

honda-civic-type-r-06

  • استایل و طراحی

یک نگاه تند به فوکوس RS نشان می‌دهد که این خودرو فرسنگ‌ها با نسخه‌ی عادی تفاوت دارد. این خودرو دارای بال‌های بزرگ، سپرهای گود‌تر و رینگ‌های ۱۹ اینچی ویژه است که تفاوت‌های زیادی را نشان می‌دهد. شاید برخی کسان دگرگونی ها انجام شده را کمی نامناسب بدانند ولی یک هاچبک داغ نباید خجالتی و بازنشسته به چشم آید.

فوکوس RS شاید کمی دیوانه باشد ولی honda سیویک تایپ R یک دیوانه‌ی به تمام معناست. به نظر می‌رسد که اسپلیتر جلویی خودرو تنها چند سانتی‌متر از زمین فاصله داشته و بال عقب بزرگ به همراه چهار خروجی اگزوز این خودرو را به یک سرکش تمام‌عیار تبدیل کرده‌اند.

گلف R نیز چهار خروجی اگزوز دارد ولی جای از هنگام اندکی بخردانه‌تر به چشم می‌آید. از دیگر ویژگی‌های اسپورت این خودرو می‌توان به رینگ‌های ۱۸ اینچی، سپر جلوی گود‌تر و پوشش نقره‌ای آینه‌های پهلویی اشاره کرد.

در میان سه خودرو این ford فوکوس RS است که ناامیدکننده‌ترین کابین را به نمایش می‌گذارد. دگرگونی ها کابین RS نسبت به مدل عادی تنها به نشان‌دهنده‌های بالای داشبورد، اهرم دنده و فرمان D شکل محدوده شده است. البته صندلی‌های اسپورت خودرو فوق‌العاده بوده و با سفارش صندلی‌های ریکارو این جستار بهتر هم می‌شود.

2017-ford-focus-rs-coty-13
کابین سیویک تایپ R هیجان‌انگیزترین نمونه است. حتی سیویک های عادی نیز طراحی داشبورد گیج‌کننده‌ای دارند ولی موارد زیادی در کابین تایپ R هستی داشته که نشان می‌دهد این یک سیویک عادی نیست. صندلی‌ها، کمربندها و غربیلک فرمان از رنگ قرمز روشن کاربرد کرده‌اند تا گیرا‌تر بودن این خودرو را گوشزد کنند. اهرم دنده‌ی تیتانیومی این خودرو دلنشین از کار درآمده و در دست گرفتن هنگام پرماسیدن خوبی برپایی می‌کند. کیفیت ساخت کلی گردآور نیز عالی است. نقطه‌ناتوانی اصلی این خودرو سیستم اطلاعات سرگرمی ناتوان honda است.

Honda Civic Type R Interior
کابین گلف گران‌بهاترین نمونه پرماسیدن می‌شود ولی همانند نما خودرو، کابین گلف با استانداردهای یک هاچبک داغ همخوانی ندارد. صندلی‌های استاندارد خودرو اگرچه تن را به خوبی پشتیبانی می‌کنند ولی ساده به نظر رسیده و کمک کمی به بهبود استایل کلی خودرو می‌کنند.

2016-volkswagen-golf-r-8

از نظر فضای صندوق ford قافیه را به دو رقیب دیگر می‌بازد. همین داستان درباره‌ی صندلی‌های عقب نیز هستی دارد. صندلی‌های عقبی خوب هستند ولی به اندازه‌ی گلف و سیویک جادار نیستند.

ford-focus-rs-vs-honda-civic-type-r-vs-vw-golf-r-01
سیویک هاچبک به لطف باک بنزینی که زیر صندلی‌های عقب پیمان گرفته یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌ها را در این کلاس دارد. فضای زیادی برای سر و پاها نیز هستی داشته و کف کابین کاملاً هموار است بنابراین فردی که در میان یا میانی می‌نشیند نیز پرماسیدن جاداری خواهد کرد.

کابین گلف R درست همانند همه‌ی گلف‌های دیگر جادار، کاربردی و بخردانه است. صندوق ۳۸۰ لیتری خودرو اگرچه ۱۰۰ لیتر کمتر از سیویک بوده ولی در حد استانداردهای این کلاس است. صندلی‌های پشتی آسان بوده و فضاهای اندوخته‌ای زیادی در کابین دیده می‌شوند.

2016-volkswagen-golf-r-11

هر سه خودرو از پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربو کاربرد می‌کنند ولی به روش ویژه خود خروجی‌های متفاوتی دارند.

ford-focus-rs-vs-honda-civic-type-r-vs-vw-golf-r
فوکوس قدرتمندترین خودروی آماده در آزمایش بوده و قوت ۳۵۰ اسب بخاری و گشتاور ۴۴۱ نیوتون متری دارد. این نیرو از راه گیربکس ۶ سرعته دستی به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت فوکوس RS تنها در ۴٫۷ ثانیه ثبت شده و بیشینه سرعت هنگام نیز ۲۶۵ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. صدای پیشرانه فوکوس RS گیراترین است.

2017-ford-focus-rs-coty-14
سیویک در خط سر راست از ford شکست می‌خورد زیرا همگی قوت ۳۰۶ اسبی هنگام تنها به چرخ‌های جلو فرستاده می‌شود. به سرنویس نتیجه سیویک برای شتاب گیری نرم به تقلا افتاده بنابراین یک ثانیه دیرتر از ford با شتاب ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. البته برتری عدم به کارگیری سیستم چهار چرخ جنباننده کاهش وزن است. سیویک ۱۳۸۲ کیلویی نزدیک ۱۶۵ کیلوگرم سبک‌تر از فوکوس است بنابراین با اینکه قوت کمتر این خودرو به ندرت کند پرماسیدن می‌شود.

Civic Type R
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴٫۹ ثانیه‌ای گلف R (5.1 ثانیه با گیربکس دستی) میان دو رقیب دیگر پیمان می‌گیرد. این خودرو همانند ford سیستم چهار چرخ جنباننده داشته بنابراین کشش هنگام بالاست. با قوت ۲۹۶ اسب بخاری، گلف R کم‌توان‌ترین خودروی آماده در آزمایش است.

کارایی بالستیک مانند فوکوس RS در خط سر راست در پیچ‌ها نیز تکرار می‌شود. سیستم چهار چرخ جنباننده این خودرو توانایی باورنکردنی‌ای را برای عبور از پیچ‌ها برپایی می‌کند و البته در جاده‌های سر راست نیز کمتر خودرویی می‌تواند به پای ford برسد. برخلاف بسیاری از خودروهای چهار چرخ جنباننده، کم وبیشً هیچ کم فرمانی‌ای دیده نمی‌شود. اکثر اوقات فوکوس RS همانند یک خودروی اسپورت دیفرانسیل عقب پرماسیدن می‌شود.

ford-focus-rs-vs-honda-civic-type-r-vs-vw-golf-r-03
یک جاده‌ی درست احتمالاً فاقد دست‌انداز خواهد بود. در اکثر اوقات سیستم تعلیق خودرو به خوبی مهار شده ولی در ناهمواری‌های بزرگ باید چشم براه برخی ناملایمت ها بود. اگر ایده‌ی لذت بردن از راه‌های پرپیچ‌وخم را در سر دارید احتمالاً گلف R پسندیده‌تر خواهد بود.

Honda-Civic-Type-R-018
موضوعی که بی درنگً در سیویک تایپ R جلب‌پروا می‌کند خوب کنش کردن همه‌ی بخش‌ها است. فرمان ریزبین، ترمزهای سفت و یکی از بهترین گیربکس‌های دستی مایه می‌شود که حتی در سرعت‌های پایین نیز با خودرویی ویژه طرف باشیم. البته سیویک در سنجش با فوکوس شیله (شیله پیله)‌گری کمتری دارد. این جستار زمانی که دکمه‌ی R را فشار دهید به‌کلی تغییر می‌کند. این حالت مایه تیزتر شدن پاسخ‌های ماشین ۹۸ گاز شده و صدای پیشرانه را اسپورت تر کرده و نشان‌دهنده‌ها نیز رنگ قرمز را به خود می‌گیرند. بزرگ‌ترین تغییر در سیستم تعلیق رخ می‌دهد که به حدی سفت شده که راندن هنگام به غیر از پیست دلنشین نخواهد بود.

honda-civic-type-r
ولی در حالت عادی این خودرو به‌طور باورنکردنی‌ای هیجان‌انگیز بوده و به ویژه وزن کم هنگام به چابکی بیشتر خودرو کمک می‌کند. با اینکه تک دیفرانسیل بودن، به کارگیری قوت پیشرانه به نرمی چهره پذیرفته ولی هنگام مقدار از زیرکی و شیله (شیله پیله)‌گری که فوکوس دارد در تایپ R دیده نمی‌شود.

ford-focus-rs-vs-honda-civic-type-r-vs-vw-golf-r-02
درست همانند استایل خودرو، گلف R فهمیده‌ترین و متمدن‌ترین پرماسیدن را در جاده دارد. با سفارش دامپرهای تطبیق‌پذیر سفارشی این خودرو بسیار نرم و خوش‌رفتار می‌شود. در حالت آسان تفاوت چندانی میان سواری آرام گلف R و عادی هستی ندارد. این خودرو به راستیً در جاده‌های سخت می‌درخشد و پرماسیدن تند‌تر و ویژه‌تری دارد. راننده‌های پیشه‌ای‌تر گیربکس ۶ سرعته دستی این خودرو را ترجیح خواهند داد ولی گیربکس دوکلاچه هنگام نیز تند و نرم است.

هر سه هیولای آماده در این مصاف کارایی فوق‌العاده‌ای دارند ولی هرکدام به روش ویژه خود می‌درخشند.

ford-focus-rs-vs-honda-civic-type-r-vs-vw-golf-r-05
گلف برای زندگی روزانه آسان‌ترین مدل بوده ولی برای برخی کسان این رانندگی یک نقطه‌ناتوانی بوده و در هنگام رانندگی آرام پرماسیدن خاصی را برپایی نمی‌کند؛ بنابراین اکثر اوقات پرماسیدن متفاوتی نسبت به گلف عادی ندارد. البته در نقطه روبرو قابلیت کاربرد‌ی گلف هم به سرنویس خودرویی تند و هم به سرنویس خودرویی پرفورمنس باره دلبستگی‌ی کسان زیادی خواهد بود.

honda سیویک تایپ R بی گمانً پرماسیدن خودرویی عادی را ندارد. سیستم تعلیق سفت به همراه مهار‌های ریزبین خودرو مایه می‌شود تا در هر بار رانندگی پرماسیدن خستگی برپایی شود. اگر هرروز به پیست می‌روید یا می‌خواهید در هنگام عزیمت به خرید هیجان را تجربه کنید این خودرو را باید بخرید.

ford-focus-rs-vs-honda-civic-type-r-vs-vw-golf-r-04
هرچند رویهمرفته ford فوکوس RS برنده‌ی این مصاف است. شاید یک یا دو ایراد درباره‌ی این خودرو هستی داشته باشد ولی هیجانی‌ترین سواری را داشته و آسان و تند است و البته بهایی رقابتی نیز دارد.

[دانلود ویدئو]



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]


مطالب محبوب
اینستاگرام