سایت جامع خودرو در ایران


» کاهش تعرفه واردات در برابر افزایش بها خودرو ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶


کشمکش جدید خودروسازان با سنا وارد فاز جدیدی می‌شود؟


کاهش تعرفه واردات در برابر افزایش بها خودرو

به گزارش تازه ها خودرو ،  کم وبیش بی درنگ پس از افزایش ناگهانی بها دلار، بحث بیشتر شدن هزینه‌ خودروسازان و افزایش بها خودرو مطرح شد. این گفتگو از افزایش بها با واکنش اعضای کمیسیون صنعت سنا شورای اسلامی روبرو شد. دم‌ها این افزایش بها را نادرست و به‌زیان مصرف‌کننده می‌دانستند.

پس از اظهارات نمایندگان بود که رضا شیوا، رئیس شورای چشم وهمچشمی با رد افزایش بها خودرو هرگونه افزایش بها در این رابطه را غیرقانونی خواند.

وی با بیان اینکه در اردیبهشت ماه سال آینده در چهره تغییر متغیرهای قیمتی اقدام به افزایش یا کاهش بها خودرو خواهیم کرد، گفت: «پیش از این تاریخ خودروسازان به هیچ‌ سرنویس نمی‌توانند به بهانه گران شدن مواداولیه اقدام به گران‌فروشی کنند. متغیرهای این دستورکار دربرگیرنده تورم نهادهای فرآوری، بهره‌وری و کیفیت است که تنها از بانک مرکزی دریافت می‌شود.»

شیوا با اشاره به این جستار که این اطلاعات را از منابع رسمی دریافت می‌کنیم و نه خودروسازان و تکه‌سازان، گفت: «اطلاعات شورای‌چشم وهمچشمی از منابع رسمی آماری کشور دریافت می‌شود، به گونه ای که در پایان هر سال که نرخ تورم اعلام می‌شود، ما نیز در اردیبهشت‌ماه سال آینده به بررسی متغیرهای بها گونه ها محصولات شرکت‌های خودروسازی می‌پردازیم.»
در تازه‌ترین اظهارنظر از سوی نمایندگان سنا داریوش اسماعیلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن سنا با ترسانیدن خودروسازان به کاهش تعرفه خودروهای وارداتی می‌گوید: «چنانچه سنا به این نتیجه برسد که خودروسازان در جریان بها‌ها به‌چهره انحصاری کنش می‌کنند، شدنی است نسبت به کاهش تعرفه واردات خودروهای بیگانه تصمیماتی بگیرند که بی گمان خودروسازان درونی لطمه خواهند خورد و قابل‌جبران نخواهد بود. درصورتی که بها خودرو از آستانه موردنظر عبور کند، شدنی است اتفاقاتی رخ دهد که خودروسازان به شدت متضرر شوند.»

وی با بیان این مطلب که شرکت‌های خودروساز نباید با هر بهانه‌ای نسبت به گران کردن خودرو اقدام کنند، می‌افزاید: «در جریان افت درخواست در بازار خودرو هرگونه افزایش بها به بهانه گرانی نرخ ارز به زیان تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهد بود. زمانی که از رکود در بازار گفتگو به میان می‌آید، بدین آرش( arash) است که تقاضایی در بازار هستی ندارد، از این رو چنانچه بها‌ها افزایش یابد نمی‌توان اوضاع مناسبی را برای بازار خودرو پیش‌بینی کرد.»

این در حالی است که در روزهای تازه با انتشار آمار مربوط به فرآوری و ۹ماهه نخست امسال و هم‌چنین افزایش فرآوری خودرو نسبت به سال گذشته، خودروسازان معتقد هستند که در حالت رکود نیستند و محصولاتشان را به‌فروش می‌رسانند. در حال‌آماده تفاوت بها نسبتا زیادی میان بها کارخانه و بازار آزاد به هستی آمده است و بسیاری از کارشناسان این حاشیه‌بها را نتیجه کار نمایندگی‌های خودروسازان می‌دانند.

آنها معتقدند خودروسازان به این شکل اقدام به افزایش بها کرده‌اند تا از این روش هزینه‌هایشان را تامین ‌کنند. اسماعیلی درخصوص تامین هزینه خودروسازان می‌گوید: «با هستی تلاش شرکت‌ها در تعدیل هزینه‌ها، به خودروسازان پیشنهاد می‌شود در چگونگی کنونی نرخ ارز به هیچ‌وجه به اندیشه افزایش بها خودرو نباشند.

هرچند نرخ ارز دوره ای افزایش یافته است ولی امیدواریم به نرخ پیشین باز گردد. البته درچنین مواردی دولت و وزارت صنعت، معدن و بازرگانی باید وارد شود و به تولیدکنندگان به گونه ای کمک کند تا نه خودروساز و تکه‌ساز لطمه ببینند و نه فشاری به مصرف‌کنندگان وارد شود.»

وی می‌افزاید: «در این شرایط نیز لازم است دولت طرح‌هایی را اجرا و تسهیلاتی را در قالب وام ارائه کند تا در سایه رشد درخواست در بازار گواه پشتیبانی از خودروسازان و به نوعی مشتریان درونی باشیم.»

کمک و پشتیبانی دولت از خودروسازان مساله جدیدی نیست و در این سال‌ها همواره گونه ها پشتیبانی‌ها از صنعت خودرو هستی داشته است. به‌باور بسیاری از اقتصاد‌دان‌ها همین پشتیبانی‌های بی‌قیدوشرط مایه شده است صنعت خودروی کشور نتواند پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

کامران ندری، اقتصاددان با بیان اینکه خودروسازی در کشور ما از دیرباز باره پشتیبانی دولت بوده است، به روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «این پشتیبانی بی‌حساب، خودروسازان کشور را تا اندازه ای از دست زدن به نوآوری و تلاش برای بقا دور کرده است. یعنی هر زمانی که خودروساز با دشوار روبه‌رو شده، دولت را در کنار خود دیده است.»

این استاد دانشگاه در پیوسته می‌گوید: « اندیشه می‌کنم خودروسازان ما در سنجش با خودروسازان مطرح جهانی، هیچ‌گاه برای بقا نجنگیده‌و تلاش نکرده‌اند تا با تغییر و دگرگونی در مدیریت خود و دستیابی به نوآوری در پهنه خودروسازی به جایگاه بالایی برسند.»

ندری همچنین درخصوص بها خودرو و تحریک خودروسازان با کاهش تعرفه خودروهای وارداتی می‌گوید: «بها خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد. به نظر من مهم‌ترین مساله‌ای که می‌تواند بها خودرو در بازار را مهار کند، بحث تعرفه خودروهای وارداتی است. تا زمانی‌که تعرفه‌ها بالا هستند و قوت انحصاری برای خودروسازان هستی دارد، گیر از این می‌شود خودرو را با کیفیت و بها مناسبی دریافت کنیم. »

این اقتصاددان درباره عامل اصلی افزایش هزینه و کارایی دم بر بها خودرو اظهار می‌کند: «در حال آماده نیروی کاری که در صنعت خودروی کشور تکاپو می‌کند، بیش از اندازه لازم و دلخواه برای خودروسازان است و همین مساله هزینه‌ها را بالا می‌برد و دم نبوغ و خلاقیتی که باید در صنعت خودروسازی هستی داشته باشد، دیده نمی‌شود.»

به نظر می‌رسد با افزایش بها دلار و عبور از مرز ۴هزارتومان، باید فکری جدی برای افزایش هزینه‌های خودروسازان شود. به‌هرحال بها دلار در ماه‌های گذشته بسیار اوج گرفته است و این جستار سرانجام بر هزینه‌های فرآوری خودرو اثرخواهد گذاشت. چراکه بسیاری از مواداولیه و قطعات خودروها از بیرون وارد می‌شوند و این افزایش چندصد تومانی بها دلار در ماه‌های تازه کارایی خود را بر بها خودروها خواهد گذاشت.

داریوش اسماعیلی در این رابطه می‌گوید: «به‌منظور رفع دشوار تحمیل هزینه‌های برآمده از افزایش نرخ ارز بر تولیدکنندگان، باید یک کمیته‌ کارشناسی به‌منظور گردآوری راهکاری در این زمینه تشکیل و با تشکیل چنین کمیته‌هایی راهکارها و پیشنهادهایی درخصوص تعدیل هزینه‌های شرکت‌های خودروساز و تکه‌ساز ارائه شود.

کمیسیون صنایع و معادن سنا نیز آمادگی دارد جلساتی را با گردآور‌های خودروسازی و تکه‌سازی برگزار و در این راستا راهکاری گردآوری کند که کمترین زیان متوجه کشور و بخش‌های تولیدی شود.»

منبع : روزنامه دنیای خودرو

کاهش تعرفه واردات در برابر افزایش بها خودرو



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.


مطالب محبوب