سایت جامع خودرو در ایران


» تجــاری‌ها همچنان در سربالایی می‌رانند ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶

تجــاری‌ها همچنان در سربالایی می‌رانند

دسته بندی : اخبار ، خودرو تاریخ : سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵


 به گزارش پایگاه خبری «ایوار خودرو»، در این میان بازرگانی‌سازها نیز هرچند گواه افزایش فرآوری بوده‌اند، ولی با پروا به افت فرآوری شدید در سال‌های بازپسین به تازگی، با دشواری ها زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و چشم امیدشان به‌روزهای خوب در آینده است. بخش پژوهش ها بازار خودرو امروز چندی پیش گزارش فراگیر فرآوری خودروهای بازرگانی در کشور را منتشر کرد که در پیوسته بخش‌هایی از این گزارش را بازبینی خواهیم کرد. جهت دسترسی به نسخه کامل گزارش‌های بخش مطالعه بازار خودرو امروز می‌توانید با شماره تلفن ۸۸۹۲۶۰۰۰-۰۲۱ تماس حاصل کنید.

مینی‌بوس و میدل‌باس

فرآوری مینی‌بوس و میدل‌باس در ایران طی هفت ماه امسال روند رشد آرامی را طی می‌کند که البته اندکی کمتر از میانه رشد فرآوری خودرو در کشور است ولی درمجموع و با پروا به چگونگی سال‌های گذشته می‌توان هنگام را مثبت ارزیابی کرد. در هفت‌ماهه امسال درمجموع ۴۶۱ دستگاه گونه ها مینی‌بوس و میدل‌باس در کشور فرآوری شده است که نسبت به مدت همانند سال پیش رشد ۱۷٫۹درصدی را نشان می‌دهد. این رشد هرچند شاید تا اندازه ای چگونگی رو به بهبود تولیدکنندگان این بخش را نشان دهد ولی نباید فراموش کنیم گنجایش‌های خالی بزرگی در زمینه فرآوری مینی‌بوس و میدل‌باس در کشور هستی دارد و این رشد اندک در سنجش با افت فرآوری در سال‌های بازپسین به تازگی، نمی‌تواند جبران‌کننده زیان تولیدکنندگان در این بخش باشد افزون بر آنکه در این میان از سه تولیدکننده اصلی بازار (ایران‌خودرو دیزل، بهمن دیزل و سروش دیزل مبنا) دو شرکت افت بیش از ۳۰درصدی را تجربه کرده‌اند و تنها سروش دیزل مبنا به لطف تازه‌وارد بودن در بازار و نبود آمار فرآوری در سال پیش است که توانسته اعداد مجموع فرآوری مینی‌بوس و میدل‌باس در کشور را مثبت کند و این مسئله نمی‌تواند دشواری ها ساختاری این بخش از صنعت را پنهان کند.
برنده اصلی بازار مینی‌بوس در کشور در مدت باره بررسی شرکت تازه‌وارد سروش دیزل مبنا است؛ شرکتی که با اتکا به عرضه محصولات بازرگانی سبک hyundai توانسته بزرگان بازار را به چالش بکشد و رتبه نخست فرآوری مینی‌بوس در کشور را از هنگام خود کند و این در حالی است که در این بخش از بازار گواه حضور شرکت‌های بزرگ و با پیشینه‌ای همچون بهمن دیزل و ایران‌خودرو دیزل هم هستیم. سروش دیزل مبنا برای این منظور مدل H350 را از hyundai روانه میدان کرده است؛ خودرویی که البته در تعریف سنتی بازار ایران از مینی‌بوس جای نمی‌گیرد و یک van بزرگ با کاربری‌های انبوه است ولی سروش دیزل مبنا توانسته هنگام را به‌سرنویس یک مینی‌بوس در بازار سخت‌پسند ایران جای بیندازد و در حالی که پیش از این مدل‌های همانند از fiat و ایویکو در بازار ایران ناکام بودند، سروش دیزل مبنا توانسته فروش خوبی برای این خودرو به دست آورد به‌گونه‌ای که با فرآوری ۱۶۸ دستگاه، رتبه نخست در این بخش را از هنگام خود کرده و البته بیش از ۳۶درصد از بازار را به دست آورده است. پس از این شرکت گواه حضور بهمن دیزل در رتبه دوم هستیم؛ شرکتی که با اتکا به همکاری بلندمدت خود با ایسوزو، چند سال پیش مینی‌بوس سحر را روی شاسی و نیروهای محرکه ایسوزو گسترش داد و در هنگام زمان امید زیادی به کامیابی هنگام داشت ولی شرایط بازار مینی‌بوس در ایران به شکل نامناسبی پیش رفت تا درنهایت سحر برخلاف برادران باری‌اش در طیف محصولات ایسوزو نتواند کامیابی زیادی در بازار کسب کند تا جایی که در هفت‌ماهه امسال هم با فرآوری ۱۱۰ دستگاه، افت فرآوری ۳۲درصدی را تجربه کرد و سهمی در نزدیک ۲۴درصد بازار را به دست آورد. ایران‌خودرو دیزل با مینی‌بوس آرین هم چگونگی کم‌وبیش مشابهی دارد و فرآوری ۱۰۸ دستگاه و افت بیش از ۴۰درصدی نشان از چگونگی ناپسند این مینی‌بوس با طراحی درونی دارد. در این میان البته افزایش تیراژ فرآوری در پیشرو دیزل آسیا (مینی‌بوس ایویکو) و آکیا دویچ، هرچند بازیگران کوچکی در بازار هستند را می‌توان تازه ها خوبی دانست افزون بر آنکه در این مدت تنها ۸ دستگاه میدل‌باس در کشور فرآوری شده ‌و دیگر تولیدات به مینی‌بوس گزین کردن داشته است. تولیدکنندگان این بخش همچنان چشم چشمداشت تسریع در طرح جایگزینی مینی‌بوس‌های فرسوده هستند؛ طراحی که در چهره اجرای کامل می‌تواند گنجایش‌های خالی در این بخش از صنعت را پرکار کند.

اتوبوس

اتوبوس‌سازان ایران هم در سال رونق فرآوری سهمی از روند رو به رشد صنعت داشتند هرچند در اینجا هم تا رسیدن به ارقام رویایی فرآوری راه درازی در پیش است و صفر بودن آمار فرآوری برخی ‌شرکت‌ها و برخی از مدل‌ها نشان‌دهنده چگونگی نه‌چندان پسندیده تولیدکنندگان این صنعت است. فرآوری اتوبوس در ایران را می‌توان به دو بخش شهری و میان‌شهری بخش کرد که در این میان تفاوت‌های زیادی میان طیف خریداران هستی دارد و به همین نسبت روند فرآوری در این دو بخش کاملا متفاوت است. اتوبوس‌های شهری مشتریان ویژه‌ای دارند که به‌طور مشخص دربرگیرنده شرکت‌های یکتا و شهرداری‌هاست و خرید هنگام معمولا از راه پشتیبانی‌های دولتی و بیشتر برای جایگزینی اتوبوس‌های شهری فرسوده انجام می‌شود. این مسئله شاید در روزهای اوج این صنعت عاملی برای رشد بود چراکه پشتیبانی‌های گسترده دولتی مایه شد حجم فرآوری اتوبوس‌های شهری به شکل قابل‌توجهی در سال‌های گذشته بالا برود و حتی شرکت‌هایی به‌طور ویژه برای فرآوری این اتوبوس‌ها وارد میدان شدند. در سال‌های بازپسین به تازگی ولی این روند فراز و نشیب‌هایی داشته است و به همین نسبت گواه افت‌وخیز در فرآوری اتوبوس‌های شهری در کشور بوده‌ایم. در برابر اتوبوس‌های میان‌شهری بیشتر خریداران شخصی دارند و طبیعی است فرآوری آنها به‌طور ویژه تابع درخواست در بازار است. این بخش از بازار هم البته گواه رکود است چراکه با گسترش بهره‌گیری از خودروهای شخصی و البته دشواری ها برپایی شده در کشورهای همسایه که بخشی از تقاضای سفر با اتوبوس را از میان برده، مایه شده این بخش از بازار نیز افت کند.
پیشرو بازار در زمینه فرآوری اتوبوس شرکت شهباز‌افشان است؛ شرکتی که با اتکا به خوشنامی محصولات اسکانیا و البته در غیاب رقبای قدری همچون محصولات مرسدس ایران‌خودرو دیزل و volvo رانیران، چند سالی است توانسته یکه‌تاز بازار اتوبوس‌های میان‌شهری ایران باشد و در این زمینه تنها (و البته با فاصله بسیار) یاوران خودرو شرق را پشت سر خود می‌بیند. شهباز‌افشان در مدت باره بررسی ۲۹۸ دستگاه اتوبوس میان‌شهری فرآوری کرد که نشان از رشد ۲۲درصدی فرآوری در این شرکت دارد افزون بر آنکه فرآوری اتوبوس‌های میان‌شهری در شهباز‌افشان رشد ۱۷۳درصدی را تجربه کرده است. شهباز‌افشان هرچند در این بازار پیشرو است ولی نباید فراموش کنیم این شرکت عملا بازار اتوبوس‌های شهری را از دست داده ‌و در حالی که در مدت باره بررسی در سال گذشته ۱۰۴ دستگاه اتوبوس شهری با نشان اسکانیا خطوط فرآوری این شرکت را ترک کرده بودند، امسال فرآوری در این بخش به صفر رسیده است؛ عدم تعادلی که بی گمان مایه آسیب به سرمایه‌گذاری‌های شهباز‌افشان خواهد شد. آکیا دویچ دومین شرکت تولیدکننده اتوبوس در هفت‌ماهه امسال است؛ شرکتی که البته به‌طور کامل متکی به فرآوری اتوبوس‌های شهری است و با فرآوری ۱۰۰ دستگاه اتوبوس شهری در این مدت عملکردی دقیقا همانند سال پیش داشته است. در رتبه سوم پیشرو دیزل آسیا پیمان دارد؛ شرکتی که البته بیشتر با اتوبوس‌های شهری‌اش شناخته می‌شد ولی امسال تغییر رویه داده است و تمرکز خود را بر فرآوری اتوبوس‌های میان‌شهری پیمان داده و با فرآوری ۴۸ دستگاه از این مدل‌ها، رتبه سوم بازار را به دست آورده است هرچند در برابر فرآوری اتوبوس شهری در این شرکت تعطیل شده است.
با بررسی روند فرآوری اتوبوس و دگرگونی ها خطوط فرآوری شرکت‌ها در زمینه اتوبوس شهری و میان‌شهری به نظر می‌رسد نوعی برنامه‌ریزی و بخش بازار پنهان از سوی وزارت صنعت و وزارت کشور (به‌سرنویس مجری خرید اتوبوس‌های شهری) اعمال می‌شود به‌گونه‌ای که با تغییر روند کاری یک شرکت به اتوبوس میان‌شهری، بهره فرآوری هنگام از اتوبوس شهری در گزین کردن شرکت‌های دیگر پیمان می‌گیرد تا بدین سان چرخ همه شرکت‌های آماده در صنعت بچرخد؛ رویه‌ای که هرچند برای جلوگیری از تعطیلی خطوط فرآوری این شرکت‌ها پسندیده است ولی مایه بی‌تعادلی در فرآوری می‌شود و شاید به بازار رقابتی به‌ویژه در زمینه اتوبوس‌های شهری لطمه بزند.

کامیونت، کامیون و مینی‌بوس

همچون همیشه، بیشترین بهره از بازار خودروهای بازرگانی در گزین کردن تولیدکنندگان کامیونت، کامیون و کشنده است هرچند تولیدکنندگان در این بخش، کمینه در هفت‌ماهه امسال مشکلاتی بیش از دیگران داشتند و رشد میانه ۵٫۳درصدی که کمترین میزان رشد در میان تمام گروه‌های خودرویی در کشور است را می‌توان تاییدی بر این جستار دانست. تولیدکنندگان خودروهای بازرگانی باری هم همچون دیگر بازرگانی‌سازان در سال‌های گذشته از افت فرآوری شدیدی رنج بردند و این افزایش اندک به هیچ روی نمی‌تواند جوابگوی گنجایش‌های خالی خطوط فرآوری آنها باشد افزون بر آنکه در سال‌های بازپسین به تازگی شرکت‌های جدید نیز به رسته تولیدکنندگان در این بخش اضافه شده‌اند که عملا بر مازاد گنجایش و عرضه در این بخش افزوده است بدون آنکه در طرف درخواست گواه افزایش قابل‌توجهی باشیم. در این بخش و با به دیده داشتن مجموع فرآوری کامیونت، کامیون و کشنده، همان‌گونه که قابل پیش‌بینی بود گروه بهمن با فرآوری ۲,۵۴۴ دستگاه توانسته رتبه نخست بازار را با اقتدار به دست آورد و به‌تنهایی سهمی برابر ۳۸درصد از بازار را از هنگام خود کند. گروه بهمن در بخش بازرگانی، بهمن دیزل و سیبا موتور سیکلت را در زیر گردآور خود دارد که به ترتیب به فرآوری محصولات ایسوزو و FAW می‌پردازند و البته در این میان چگونگی بهمن دیزل با هستی در گزین کردن داشتن بهره بالایی در بازار چندان مساعد نبوده چراکه افت ۲۰درصدی را تجربه کرده است هرچند در برابر افزایش فرآوری در سیبا موتور سیکلت توانسته تا اندازه ای جبران این افت را بکند و درمجموع گروه بهمن افت کمتر از یک درصد را گواه بوده است. تمرکز اصلی این شرکت همچنان بر فرآوری کامیونت‌های ایسوزو است و در این میان فرآوری ۹۶ دستگاه کامیون‌های ایسوزو (که البته در سنجش با سال پیش کاهش ۴۵درصدی را تجربه کرده) نشان از حضور کم‌رنگ این شرکت در بخش کامیون‌ها دارد. کامیونت‌های ایسوزو فروش خوبی دارند ولی در سال‌های بازپسین به تازگی رقبای زیادی نیز پیدا کرده‌اند و به نظر می‌رسد ایسوزو به‌بازبینی در حال از دست دادن بهره خود از بازار است. نکته دلنشین‌پروا در این میان، حضور پررنگ FAW در بخش کامیونت است؛ جایی که با فرآوری ۴۷۲ دستگاه کامیونت تایگر، عملا بخشی از بازار ایسوزو را از هنگام خود کرده است. در رتبه دوم و البته با ناسازگاری قابل‌پروا، سایپادیزل ایستاده است؛ شرکتی که تمرکز اصلی خود را در دو بخش کامیونت و کشنده گذاشته است هرچند افت فرآوری ۲۸درصدی این شرکت نشان می‌دهد چگونگی چندان مساعد نیست. کامیونت‌های فوتون سایپادیزل هرچند افت فرآوری را تجربه کرده‌اند ولی با فرآوری ۷۵۲ دستگاه، همچنان حضور پررنگی در بازار دارند افزون بر آنکه در بخش کشنده نیز گواه حضور پررنگ volvo در کنار کشنده‌های دانگ‌فنگ هستیم هرچند در میان تولیدکنندگان اروپایی کشنده‌ها، همچنان ماموت با محصولات اسکانیا پیشرو بازار است. رتبه سوم این جدول هم به ایران‌خودرو دیزل رسیده است که با فرآوری ۹۳۳ دستگاه گونه ها خودرو بازرگانی رشد اندک ۱٫۷درصدی را تجربه کرده. همچنان بیش از نیمی از تولیدات ایران‌خودرو دیزل را کامیون‌ها و کمپرسی‌های کهنه مرسدس ۲۶۲۴ و ۱۹۲۴ تشکیل می‌دهد و به نظر می‌رسد نه ایران‌خودرو دیزل و نه بازار آماده به دل کندن از این خودروها نیستند. در این میان فرآوری کامیونت آرنا هم در ایران‌خودرو دیزل با قوت پیوسته دارد و هرچند آمار فرآوری ۱۰۴ دستگاهی هنگام رقم بالایی نیست ولی با پروا به غیبت چندساله این شرکت در بازار کامیونت می‌توان چشمداشت داشت در سال پس روند حرکتی ایران‌خودرو دیزل بهبود پیدا کند. در این بخش از بازار، بازهم گواه حضور سروش دیزل مبنا هستیم؛ شرکتی که با فرآوری ۸۷۵ دستگاه کامیونت hyundai، هرچند در رتبه چهارم ایستاده است ولی به‌تنهایی توانسته در بازاری که بزرگانش کاهش فرآوری را گواه بوده‌اند، یک‌تنه روند حرکتی فرآوری را مثبت کند و با روند کنونی احتمالا در سال آینده بیشتر از این شرکت خواهیم شنید.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]


مطالب محبوب
اینستاگرام