سایت جامع خودرو در ایران


» از پرداخت یارانه تا حمل‌و‌نقل رایگان محصولات بدست ارتش ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶


به گزارش آگاهی ها خودرو ، کم وبیش فرآوری هرکالایی در کشور چین صرفه اقتصادی دارد. صرف نظر از کیفیت محصولات که با درجه‌بندی همراه است و معمولا برخی از بازرگانان ایرانی بی‌کیفیت‌ترین و درجه چندم‌ترین آنها را گزینش می‌کنند، چین برای صادرات قطعات و ابزارها یدکی به ایران هم کم‌کاری نکرده است.

علاوه بر واردات قطعات به چهره قانونی از چین، در سال‌های پسین گواه قاچاق گسترده قطعات بی‌کیفیت از چین و چند کشور دیگر به ایران بوده‌ایم. قطعات بی‌کیفیتی که گاهی از روی عمد و غیرعمد حتی وارد خطوط فرآوری خودروسازان هم شده‌اند.

هرچند این قطعات به‌شدت بی‌کیفیت در زمان تحریم‌ها نمود بیشتری در خطوط خودروسازان داشت و در حال آماده نیز کمتر با قطعات بی‌کیفیت برای فرآوری خودرو روبرو هستیم ولی همچنان برخی مشتریان خودروهای صفر کیلومتر از کیفیت بد قطعات در روزهای ابتدایی تحویل خودرو گله دارند. قطعاتی که به انگیزه ارزان بودن به‌راحتی در بازار به فروش می‌رسند و به نظر نمی‌رسد کسی جلودار ورود غیرقانونی و بی‌رویه قاچاق ابزارها یدکی به کشور باشد.

این درحالی است که برخی تکه‌سازان به‌انگیزه بالا رفتن هزینه فرآوری در ایران، اقدام به فرآوری تکه در چین و سپس واردات به کشور کردند. به‌گفته یکی از فعالان صنعت تکه‌سازی پشتیبانی دولت چین از تولیدکنندگان این کشور و اعطای وام‌هایی با درصد پایین مایه شده است آنها کم وبیش هرکالایی را با قیمتی ارزان‌تر فرآوری کنند و به راحتی در کشورهای دیگر به فروش برسانند.

بررسی انگیزه ها پیشرفت صنعت خودرو چین

بررسی انگیزه ها پیشرفت صنعت خودرو چین

مهدی‌ مطلب‌زاده از فعالان صنعت تکه‌سازی در این باره به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «کیفیت قطعات فرآوری ایران به‌مراتب بالاتر از قطعاتی است که به شکل قانونی، غیرقانونی و قاچاق از چین وارد می‌شوند. بدبختانه شوربختانه فرآوری در کشور چند برابر گران‌تر از چین است. زیرا تامین سرمایه در گردش از دید سود بانکی که از ما دریافت می‌شود، ۲۵درصد بیشتر هزینه دارد. در حالی که در کشوری مثل چین این مقدار ۲ یا ۳ درصد است. از این روی نمی‌توانیم با آنها از دید تامین سرمایه رویارویی کنیم و برخی تامین‌کنندگان قطعات برای خودروسازان ترجیح می‌دهند تکه وارد کنند.

صنایع گوناگون در چین بدست دولت به شدت پشتیبانی می‌شوند. دولت چین به خودروسازان این کشور یارانه پرداخت می‌کند از آنگونه برای ساخت خودروهای هیبرید تا هزینه حمل‌و‌نقل محصولات فرآوری‌شده کارخانه ها که بدست کامیون‌های ارتش به مناطق گوناگون این کشور برای صادرات حمل می‌شوند.

علیرضا انصاری از فعالان و تولیدکنندگان تایر در ایران درخصوص پشتیبانی‌های همه‌جانبه دولت چین از صنایع گوناگون این کشور ازجمله صنعت خودرو به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «بحثی که در این باره هستی دارد این است که آنها به انگیزه پشتیبانی‌هایی که از سوی دولت چهره می‌گیرد، هزینه فرآوری کمتری نسبت به ما دارند. مجموع مشوق‌هایی که دولت چین برای صادرکنندگانش در نظر گرفته است، مایه می‌شود در بسیاری از موارد نتوانیم با آنها چشم وهمچشمی کنیم.»

وی با پافشاری بر این نکته که سازوکار مناسبی در اقتصاد چین هستی دارد که فرآوری در این کشور را تسهیل می‌کند، گفت:‌ «این تسهیلات و مشوق‌های دولتی دربرگیرنده موارد مختلفی می‌شود، از کاهش مالیات تا پرداخت تسهیلات و همچنین بازگرداندن بخشی از ارزش افزوده به تولیدکنندگان.

وی می‌افزاید: «ضمن اینکه در بخش حمل‌و‌نقل و پخش، دولت کامیون‌های ارتش را در کمر بستن تولیدکنندگان پیمان می‌دهد تا از کارخانه به گمرکات مرزی محصولات شرکت‌های تولیدی را رایگان حمل ‌کنند. همین کار مایه کاهش هزینه می‌شود. اگر همین چند فاکتور را در کنار هم پیمان دهیم، مایه می‌شوند چشم وهمچشمی با آنها در بسیاری از صنایع سخت شود.»

شگفت نیست کشور چین در ۲ دهه گذشته در همه بخش‌ها پیشرفت کرده و رقیب همه گیتی شده است. رشد این کشور در فرآوری خودرو نیز بی‌همانند بوده است. هرچند هنوز راه زیادی برای در صدر پیمان گرفتن این کشور در فهرست خودروسازان برتر فاصله دارد ولی برنامه‌ریزی این کشور این‌گونه است که بتواند کاری کند تا سال‌های آینده، فرآوری خودرو تنها در این کشور صرفه اقتصادی داشته باشد.»

دولت چین گام بزرگی برای فرآوری خودروهای هیبرید برداشته است. این کشور با همکاری خودروسازان برتر گیتی و با پروا به مشوق‌های اقتصادی که در کمر بستن خودروسازان پیمان‌ می‌دهد، به‌منظور رویارویی با آلودگی هوا در کلان‌شهرهای چین و همچنین گسترش و فرآوری خودروهای هیبرید و برقی رقمی بیش از ۵میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام داده است.

دولت چین برای فرآوری هر خودروی برقی و هیبرید بیش از ۴۰ هزار دلار پرداخت می‌کند و این فرمایش مایه می‌شود در این سال‌ها در بخش خودروهای هیبرید و برقی پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

شرکت بی‌وای‌دی چین با همکاری شرکت ب‌ام‌‌‌و توانسته‌اند در زمینه فرآوری خودروهای هیبرید و برقی گام بزرگی بردارند که تنها با پشتیبانی همه‌جانبه دولت این کشور امکان‌پذیر بوده است.

برنامه‌ریزی چینی‌ها برای این بخش فروش بیش از یک‌میلیون دستگاه خودروی برقی و هیبرید تا سال ۲۰۲۰ و همچنین رساندن این میزان به ۳میلیون دستگاه خودرو تا سال ۲۰۲۵ است. پرداخت یارانه و برپایی زیرساخت‌های شارژ این خودروها از سیاست‌های دولت چین برای این بخش است.

یکی از کارهای مهمی که دولت چین درخصوص همکاری با شرکت‌های معتبر خودروساز بیگانه و به‌منظور پشتیبانی از صنعت تکه‌سازی انجام داده است، برپایی یک دستک چشم‌انداز در بخش خودرو و تصویب قوانین گوناگون برای به کارگیری قطعات ساخت تو یا درون این کشور در خودروهای مشترک فرآوری‌شده در این کشور است.

این جستار در قراردادهای جدید خودرویی ایران پیش‌بینی شده است. اگر قراردادهای جدید خودرویی در کشور به‌خوبی اجرا و هماهنگی خودروسازان با تکه‌سازان به‌خوبی انجام شود، گواه رسیدن به ۷۰درصد ساخت تو یا درون در سه سال آینده خواهیم بود.

صنعت ساخت تکه ازجمله صنایع مهم و سودآور برای هر کشور است. دولت چین از صنعت تکه‌سازی به‌سرنویس یک صنعت ستون یاد می‌کند و بر گسترش این صنعت پافشاری فراوانی دارد.

در برنامه پنج‌ساله گسترش صنعت خودرو در کشور چین به به کارگیری نوآوری و به کارگیری انرژی‌های پاک در فرآوری خودروها پافشاری فراوانی شده و این کشور با شتاب در این گذرگاه درحال جنبش است.

چین در سال ۲۰۱۵ توانست ۲۴ میلیون خودرو را در کشورش به فروش برساند. این برنامه برجسته بخش خودرو به‌سرنویس یک صنعت کلیدی برای گسترش اقتصادی چین است.

چین در سال ۲۰۱۶ نیز با افزایش ۴میلیون دستگاه خودرو نسبت به سال ۲۰۱۵ توانست رویهمرفته بیش از ۲۶ میلیون دستگاه به فروش برساند که از این شمار ۹۸ درصد در تو یا درون و ۲درصد نیز به صادرات رسیده است.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام