سایت جامع خودرو در ایران


» ژاپنی میانسال ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶

ژاپنی میانسال

دسته بندی : اخبار ، خودرو تاریخ : یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵


بررسی بلندمدت دودمان نخست مزدا۳

ژاپنی میانسال

فارس و یزد اینگونه می‌گویند) خودرو- دودمان نخست مزدا۳، ۴‌سال پس از آغاز فرآوری در ژاپن به خطوط فرآوری گروه بهمن رسید و از سال ۱۳۸۶ عرضه دم به بازار کشور آغاز شد. کهنه‌ترین مزدا۳‌های دودمان نخست هم‌اکنون در بازار نزدیک ۵۸ تا ۶۰ میلیون‌تومان بها دارند و واپسین مدل این اتاق که در سال ۱۳۸۹ به مشتریان عرضه شد، این روز‌ها نزدیک ۶۸ تا ۷۵ میلیون‌تومان خرید و فروش می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری «فارس و یزد اینگونه می‌گویند) خودرو»، دودمان نخست مزدا۳ با این شرایط قیمتی به رقیب سر راست خودرو‌های چینی و فرآوری تو یا درون نسبتا اقتصادی بدل شده است که گاهی مشتریان را ترغیب به گزینش این خودرو در بازار دست دوم می‌کند. به همین بهانه ملاقاتی با یک نمونه مزدا۳ دودمان نخست مدل ۱۳۸۷ با کارکرد نزدیک ۴۱هزار کیلومتر ترتیب دادیم تا با نقاط قوت و سستی این خودرو پس از کاربرد بلند‌مدت بیشتر آشنا شویم. از یک لحاظ کیلومتر این خودرو کم‌کارکرد است ولی از لحاظ دیگر ۸ سال گذشته و باز هم ‌روی فرسایش خودرو کارایی گذاشته است.

طراحی ظاهری
چراغ‌های جلوی این خودرو از گونه‌ هالوژن است و بر‌خلاف نسخه جدید فاقد زنون است. این خودرو مجهز به سانروف و سنسور نور برای روشن و خاموش شدن خودکار چراغ‌ها و همچنین سنسور باران است. در نمای پهلویی بلندی کم این خودرو از سطح زمین هم روی زیبایی ظاهری کارایی مثبتی گذاشته و هم نگرانی از دست‌انداز‌ها را به هستی می‌آورد. این خودرو از رینگ‌های ۱۶ اینچی آلومینیومی بهره‌ می‌برد و در نمای عقب‌، چراغ‌های ترمز در نسخه ‌وارداتی به چهره لامپی بود ولی در نسخه‌های بعدی که مونتاژ شد چراغ ترمز به چهره LED درآمد. برای زیبایی بیشتر یک سراگزوز آلومینیومی هم در انت‌های خروجی اگزوز این خودرو پیمان گرفته است. رویهمرفته می‌توان گفت چهره‌ مزدا۳ با هستی گذشت ۹ سال از تولیدش همچنان گیرا است و همچنین حجم صندوق عقب ۴۱۹لیتری این خودرو برای یک خانواده کافی به نظر می‌رسد.

فضای درونی
پس از ورود به کابین این خودرو متوجه شدیم که افزارها تو یا درون کابین از دسته صندلی‌ها و فرمان پس از گذشت ۸‌سال همچنان کیفیت خود را حفظ کرده‌اند و چرمشان چروک نخورده است. صندلی‌های این خودرو سرنشینان را به خوبی دربر‌می‌گیرد ولی شدنی است برای مسافت‌های طولانی به علت اسپرت‌بودن ماهیت این خودرو مایه خستگی سرنشینان شود‌. از طرفی صندلی‌ها برای سرنشینان جلو مجهز به گرمکن است که به سرنویس یک آپشن برای خودرویی که ۸ سال پیش فرآوری شده، ویژه و نوگرایانه است. فضای پا برای سرنشینان عقب ۹۲۲ میلی‌متر و برای سرنشینان جلو ۱۰۶۵ میلی‌متر است و  فضای سر برای سرنشینان جلو ۹۹۳میلی‌متر و برای سرنشینان عقب ۹۷۵میلی‌متر در نظر گرفته شده ‌که به نسبت رقبا شماره قابل توجهی نیست ولی محدودیتی برای سرنشینان نیز برپایی نمی‌کند. اگر دلبستگی به آهنگ دارید باند‌های BOSE این خودرو کاملا نیاز شما را برطرف می‌کند و از کیفیت و خروجی صدای قابل قبولی نسبت به دیگر خودرو‌های همرده برخوردار است. نمایشگر‌های پشت فرمان این خودرو به چهره ۳ استوانه طراحی شده است تا جلوه‌ای اسپرت داشته باشد. یکی از نکات دلچسب نمایشگرها این است که چه در حالت نرمال و چه در حالت تیپ ترونیک شماره‌ دنده را برای شما به نمایش می‌گذارد.  از دسته معایب کابین مزدا۳ دودمان نخست می‌توان به نبود چراغ برای کلید بالابر شیشه اشاره کرد که پیدا کردن دم را در شب کمی سخت می‌کند.نکته دیگر کیفیت پایین چرم و روکش سردنده است که به بازبینی رنگ خود را از دست می‌دهد و همچنین نبود نمایشگر لمسی به چهره فابریک و ورودی USB برای پخش موسیقی از معایب پخش فابریک این خودرو است که در خودرو باره بررسی مالک برای رفع این دشواری ها اقدام به ی دم با یک مانیتور لمسی کرده بود.

آزمایش رانندگی
این خودرو برخلاف نسخه جدید فاقد سیستم ورود بدون کلید(Keyless) است. جعبه دنده خودکار و ۴ سرعته دم را در حالت جنبش پیمان دادیم و آغاز به جنبش کردیم.صدای موتور سیکلت خیلی کم به تو یا درون خودرو نفوذ می‌کند ولی اگر به موتور سیکلت خودرو فشار بیاورید و با دور موتور سیکلت بالا رانندگی کنید صدای موتور سیکلت بیشتر به تو یا درون نفوذ می‌کند که البته نه‌تنها جستار آزاردهنده‌ای نیست بلکه از دم صدا لذت می‌برید.یکی از نکات قابل پروا در باره این خودرو واکنش تند گیربکس این خودرو نسبت به ماشین ۹۸ گاز است و هماهنگی خوبی میان گیربکس و پیشرانه هستی دارد. این خودرو از یک پیشرانه  ۲ لیتری با بیشینه توان ۱۴۷ اسب‌بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه بهره می‌برد. بر پایه ادعای سازنده شتاب صفر‌تا۱۰۰ این خودرو چیزی نزدیک ۹٫۱ ثانیه است. صادقانه می‌توان گفت که شتاب این خودرو هنوز با گذشت ۹ سال از فرآوری این خودرو کاملا خوشنود‌کننده است.در بحث ایمنی این خودرو مجهز به ۶ کیسه هوا و ترمز‌های دم در هر چهارچرخ به چهره دیسکی است و به چهره استاندارد از ترمز ضدقفل ABS و پخش الکترونیکی نیروی ترمز EBD بهره می‌برد. عملکرد ترمزهای این خودرو فوق‌العاده نیست ولی حس امنیت را به راننده منتقل می‌کند و بر پایه گفته صاحب خودرو پس از ۴۱ هزار کیلومتر هنوز ۵۰ درصد از لنت‌های ترمز این خودرو ‌باقی مانده بود. پس از جنبش در اتوبان‌ها کمی خودرو را به کوچه‌پس‌کوچه‌های تهران و مکان‌های پر دست‌انداز بردیم تا تعلیق خودرو و صداهای اضافی کابین را بررسی کنیم. در دست‌اندازها و ناهمواری‌های شهرحتی کوچک‌ترین صدایی از اتاق این خودرو شنیده نمی‌شد و با هستی بلندی کم این خودرو از سطح زمین کمک‌های دم کاملا نرم بود و اگر بخواهیم دم را با مگان و سراتو سنجش کنیم، سیستم تعلیق خودرو با پروا به حس رانندگی از مگان خشک‌تر و از سراتو نرم‌تر است. ین خودرو بلندی کمی از سطح زمین دارد که مانند یک شمشیر دو لبه کنش می‌کند.
از یک طرف مایه می‌شود که اگر دست‌انداز‌ها بلند باشند کف این خودرو به زمین بگیرد هر چند که مایه می‌شود اعصاب راننده به هم بریزد ولی تا‌کنون هیچ مشکلی  برای خودرو برپایی نکرده است. از طرفی دیگر با پروا به کم بودن بلندی و پهن بودن لاستیک‌های خودرو که از برند میشلین بود مایه می‌شد هندلینگ خودرو بهتر شود، نکته‌ای که ما در اتوبان و در پیچ‌های خروجی کاملا متوجهش شدیم. از ایرادات فنی دم می‌توان به عدم بهره گیری از شیفتر دنده پشت فرمان و غیبت کروز‌مهار در فهرست آپشن‌های استاندارد اشاره کرد. نکته‌ دیگر هم نداشتن خنک‌کننده گیربکس است که مایه می‌شود پس از گذشت چند ساعت در شدامد شتاب خودرو کمی کاهش پیدا کند و دنده‌ها کمی کندتر ی شوند‌؛ موضوعی که در مزدا۳جدید رفع شده است. مصرف کاتالوگی مزدا۳ در سیکل ترکیبی ۸٫۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و بر بنیاد گفته‌های مالک وی تاکنون مصرف ترکیبی ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را در رانندگی با این خودرو محاسبه کرده است.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]


مطالب محبوب
اینستاگرام