سایت جامع خودرو در ایران


» عملکرد لاغر صنعت خودرو در پسابرجام ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶

عملکرد لاغر صنعت خودرو در پسابرجام

دسته بندی : خودرو تاریخ : سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵


عملکرد لاغر صنعت خودرو در پسابرجام
با گذشت بیش از یک‌سال از لغو تحریم‌های میان‌المللی و پس از هنگام امضای نخستین تفاهم‌نامه خودرویی، کارشناسان چگونگی جذب سرمایه ‌بیگانه و سرعت پیشرفت قراردادهای خودرویی را براساس انتظارات مشتریان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو، مثبت ارزیابی نمی‌کنند.
برجام در تاریخ ۲۷ دی‌ماه سال گذشته به امضا رسید و کمی پس از هنگام با سفر رئیس‌جمهور به سه کشور اروپایی نخستین تفاهم‌نامه خودرویی میان Iran KHodro و peugeot در فرانسه به امضا رسید؛ امضای این پیمان نامه در دوره پساتحریم مایه شد امید‌ها نسبت به تغییر فضای اقتصادی کشور از یکسو و گسترش صنعت خودرو از سوی دیگر افزایش پیدا کند.به گزارش دنیای اقتصاد بر همین ‌پای بست نیز بسیاری از کارشناسان با این دیدگاه که برجام فصل جدیدی در گسترش روابط خودروسازان ایرانی و بیگانه برپایی می‌کند، برجام را نقطه عطفی در تغییر و دگرگونی ها صنعت خودرو کشور ارزیابی می‌کردند. حال در شرایطی که بیش از یک‌سال از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌های میان‌المللی می‌گذرد و دو پیمان نامه جوینت ونچر یعنی پیمان نامه Iran KHodro و peugeot و پیمان نامه سایپا و citroen و یک تفاهم‌نامه میان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و renault به امضا رسیده، ولی آنگونه که از اظهارات برخی کارشناسان می‌توان دریافت این است که شرایط بنا بر انتظارات کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو پیش نرفته است؛ به‌طوری‌که کارشناسان معتقدند، به‌رغم آنکه طی یکسال گذشته تلاش‌ها و مذاکرات بسیاری برای امضای پیمان نامه با شرکای جدید چهره گرفت، ولی روند جذب سرمایه بیگانه در خودروسازی براساس انتظارات پیش نرفته است.
در این میان یکی از انتقادات به جنبش لاک‌پشتی قراردادهای خودرویی برمی‌گردد و اینکه خودروسازان با هستی امضای دو پیمان نامه هنوز اقدام عملی در زمینه عرضه خودرو‌های مشترک هنگام هم در آینده نزدیک انجام نداده‌اند. این انتقاد در حالی مطرح است که هم‌اکنون تنها شرکت ایکاپ خط فرآوری خودرو ۲۰۰۸ خود را راه‌اندازی کرده و پیمان است در اسفندماه امسال نخستین تولیدات خود را روانه باز کند. ولی در این میان، خبری از دیگر محصولات دیگر این شرکت و همچنین خودروهای citroen و renault نیست. ولی به‌رغم هستی چنین انتقاداتی برخی دیگر از کارشناسان معتقدند خودروسازان براساس توان و چگونگی اقتصادی و سیاسی کشور توانستند به انتظارات شکل گرفته درباره جذب سرمایه بیگانه در خودروسازی و هنگام هم در مدت زمانی اندک، پاسخ دهند. بر همین پای بست، آنها معتقدند یکی از مسائل مهم در عدم پیشرفت خواسته‌ها براساس انتظارات، شرایط سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور است که به‌سرنویس موانع جدی برای حضور سرمایه‌گذاران بیگانه شناخته می‌شود. بنابراین صنعت خودرو نیز همسو با شرایط اقتصادی و سیاسی کشور توانسته برنامه‌های خود را دنبال کند. با پروا به اظهارات این دسته از کارشناسان مشخص می‌شود که خودروسازان تلاش لازم برای بهره‌بردن از گنجایش برجام و لغو تحریم‌های کشور را به کار بردند ولی به‌انگیزه برخی از موانع همچون فضای نامناسب کسب‌وکار، عدم کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در ایران و باقی ماندن برخی از تحریم‌ها، برنامه‌ این شرکت‌‌ها براساس اهداف باره نظر پیش نرود.

نشان برجام بر صنعت خودرو
مسوولان شرکت‌های خودروساز در یک‌سال گذشته تلاش کردند تا با جذب سرمایه بیگانه به گسترش زیرساخت‌ها و گسترش فرآورده در شرایط جدید بپردازد. موضوعی که مایه شد، خودروسازان مذاکرات بسیاری را با شرکای کهنه و جدید خود آغاز کنند. با هستی این نظرات متفاوتی نسبت به نشان برجام در صنعت خودرو هستی دارد. در این میان همه کارشناسان متفق‌القول پافشاری دارند که برجام توانسته زمینه‌های لازم برای تغییر و دگرگونی در صنعت خودرو کشور را برپایی کند؛ به‌طوری‌که صنعت خودرو یکی از بخش‌های اثرپذیر اقتصاد کشور از ناحیه برجام بوده است و امضای دو پیمان نامه و یک تفاهم‌نامه از یک سو و رشد ۴۰ درصدی فرآوری خودرو از سوی دیگر از آنگونه یادگارها مثبتی است که می‌توان به هنگام اشاره کرد.
عملکرد لاغر صنعت خودرو در پسابرجام
در این زمینه buick علیمرادلو، رایزن وزیر صنعت، معدن و بازرگانی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه برجام توانست صنعت خودرو کشور را با خودروسازان جهانی آشتی دهد، می‌گوید: طی یک‌سال گذشته خودروسازان توانستند از راه شیوه‌های گوناگون همکاری با خودروسازان بیگانه شراکت کنند و در حال آماده به‌دنبال آماده کردن امور اجرایی فرآوری هستند تا محصولات جدید خود را عرضه کنند. وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون کشور با دشواری ها بسیاری دست‌وپنجه نرم‌ می‌کند، می‌گوید: بی گمان خودروسازان تلاش‌ بیشتری برای تغییر شکل بازار و همکاری‌های جدید خواهند داشت، ولی نباید فراموش کرد که بخشی از دشواری ها بیگانه و برخی از مسائل درونی مایه شده قراردادها بنابر برنامه‌ریزی‌های طراحی شده پیش نرود؛ بنابراین باید چشم براه ماند تا نتیجه برجام بر گسترش صنعت خودرو را تماشا کنیم. در حالی علیمرادلو شرایط را مثبت ارزیابی می‌کند و معتقد است که این روند بی گمان به گسترش صنعت خودرو منجر خواهد شد که برخی از کارشناسان پافشاری دارند، به‌رغم آنکه صنعت خودرو جز نخستین صنایعی بود که باره پروا خودروسازان بیگانه پیمان گرفت، ولی نتوانست انتظارات شکل گرفته را پاسخ دهد. به اعتقاد این دسته، هرچند برجام در تغییر فضای کشور نقش مثبت و موثری داشته ولی شمار قراردادها، تنوع محصولات و سرعت پیشرفت قراردادهای امضا شده براساس چشمداشت مشتریان خودرو نبوده است. در این زمینه، حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه راه میانبر گسترش صنعت خودرو سرمایه‌گذاری بیگانه است، می‌گوید: دولت به خوبی متوجه است که گسترش زیرساخت‌ها در خودروسازی کشور نیازمند جذب سرمایه بیگانه است ولی در این میان صنعت خودرو تنها توانسته با شرکای پیشین خود پیمان نامه امضا کند.وی معتقد است، خودروسازان در یک‌سال گذشته زیرساخت‌های لازم برای حضور پرقدرت خود و عرضه تولیدات جدید را برپایی نکردند، تنها Iran KHodro و peugeot یکی از خطوط فرآوری خود را راه‌اندازی کرده‌اند. وی با اشاره به اینکه تنوع محصولات کافی نیست و گونه قراردادها نیز گوناگون نیست، پافشاری می‌کند: سرعت اجرای قراردادها نیز بسیار کند است؛ حال آنکه مشتریان چشمداشت دارند که هرچه زودتر نتایج برجام را در صنعت خودرو کشور لمس کنند.

گناهکار کیست؟
به‌رغم آنکه کارشناسان معتقدند خودروسازان باید سرعت کنش خود را در اجرای قراردادها افزایش دهند تا بتوانند زمینه‌های لازم برای گسترش صنعت خودرو را برپایی کنند و مشتریان خودرو از این جستار منتفع شوند، ولی به‌نظر می‌رسد که گناهکار این جستار بیش از آنکه خودروسازان باشند، شرایط شکل گرفته اقتصادی و سیاسی کشور است. در این زمینه، یکی از مدیران شرکت‌های خودروساز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه برجام شرط لازم برای گسترش صنعت خودرو است نه شرط کافی، می‌گوید: نشان برجام بر جذب سرمایه بیگانه در صنعت خودرو کشور در سنجش با استانداردهای جهانی بسیار کم بوده، ولی چنانچه با شرایط کشورمان بخواهیم به این جستار نگاه کنیم نمره خوبی به هنگام داده می‌شود.وی پیوسته می‌دهد، صنعت خودرو ایران تجربه کافی در همکاری با خودروسازان جهانی را نداشته و تنها تجربه‌اش پیمان نامه X90 بود که هنگام هم در دولت نهم و دهم به کلی از میان رفت؛ بنابراین سرعت اجرای قراردادها نیز با پروا به بی‌تجربه بودن صنعت خودرو دلخواه است. وی با اشاره به اینکه فضای اقتصادی و سیاسی کشور نشان جدی بر پیشبرد برنامه‌ها دارد، می‌گوید: بدبختانه شوربختانه چشمداشت اینکه به یکباره همه دشواری ها کشور برطرف شود و برجام بتواند شرایط را به کلی تغییر بدهد با دید علمی و بخردانه همخوانی ندارد؛ چراکه هنوز کشور در مرحله عبور از یادگارها تحریم‌هاست و نیازمند زمان بیشتری است که بی گمان صنعت خودرو نیز از چنین شرایطی کارایی می‌پذیرد.
عملکرد لاغر صنعت خودرو در پسابرجام
در این میان برخی دیگر از کارشناسان نیز معتقدند هر چند تحریم‌های میان‌المللی پیوسته سال گذشته لغو شد، ولی کشورمان همچنان تحت کارایی دشواری ها برآمده از تحریم‌های اولیه آمریکاست. در این میان برقراری ارتباطات به‌چهره ویژه با کشورهای اروپایی نیز نیازمند زمان است. ولی موضوعی که به‌نظر می‌رسد بسیاری بر هنگام پافشاری دارند عدم تغییر در قوانین و آیین نامه اقتصادی، فضای کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری است که نشان جدی بر جذب سرمایه بیگانه دارد. در این میان برخی از انتقادات به سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و بازرگانی است و اینکه این وزارتخانه پروا جدی به تغییر قوانین و افزایش مشوق‌ها به‌منظور جذب خودروسازان بیگانه نداشته است. در همین زمینه، حسن کریمی سنجری می‌گوید: تغییر گونه همکاری‌ها در صنعت خودرو نیازمند تغییر و دگرگونی در قوانین است؛ بنابراین چنانچه وزارت صنعت گرایش دارد خودروسازان بیشتری برای گسترش صنعت خودرو در ایران حضور پیدا کنند باید قوانین ومقررات جدیدی متناسب با همکاری‌های کنونی طراحی کند. وی معتقد است: دولت باید به‌منظور جذب سرمایه‌گذاران بیشتر در صنعت خودرو همانند بسیاری از کشورها از آنگونه ترکیه مشوق‌های جذابی را در نظر بگیرد؛ تازمانی که این چنین نشود و ریسک سرمایه‌گذاری در ایران بالا باشد، همکاری‌های بیشتری در خودروسازی نخواهیم داشت. buick علمیرادلو نیز با بیان اینکه کشور آمادگی لازم برای حضور خودروسازان بیگانه را نداشته است، می‌گوید: آمادگی یعنی اینکه وقتی خودروساز بیگانه قصد ورود به ایران را دارد باید قوانین و آیین نامه کشور برای آنها گیرا باشد؛ این در حالی است که هم‌اکنون قوانین کشورمان با سیاست‌های جذب سرمایه همخوانی ندارد که این جستار باید مدنظر دولتمردان باشد تا جذب حداکثری چهره بگیرد.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.


مطالب محبوب