سایت جامع خودرو در ایران


» تجربهٔ رانندگی با volvo V90 کراس‌کانتری، ترکیب استیشن و کراس‌اوور ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶


تاریخچهٔ نام کراس کانتری در شرکت volvo به بیست سال پیش بازمی‌گردد یعنی زمانی که مدلی با نام V70 XC که بر بنیاد دودمان نخست استیشن V70 ساخته شده بود شناسایی گردید. سازندهٔ سوئدی با افزودن نگهبان‌ها و روکش‌های پلاستیکی به بدنهٔ استیشن V70، تجهیز دم به سیستم چهارچرخ جنباننده و افزایش بلندی دم، یک خودرو خانوادگی کاربردی آفرود را ارائه نمود. دو سال پس audi نیز روندی کاملاً همانند volvo را در پیش گرفت و مدل آلرود را به‌سرنویس رقیبی برای V70 XC روانهٔ بازار کرد.

v90_d4_awd_cross_country_007

دو دهه از دم زمان می‌گذرد و هنوز هم سوئد در برابر آلمان پیمان دارد. volvo به‌تازگی مدل جدید V90 کراس کانتری را شناسایی کرده که در بیخ دودمان جدید مدل XC70 محسوب می‌شود و audi هم با A6 آلرود همچنان حضور قدرتمندی در این کلاس دارد. این در حالی است که به‌تازگی سروکلهٔ یک رقیب تازه بنام مرسدس E کلاس آلترین نیز پیدا شده است. حال ما نخستین تجربهٔ رانندگی با volvo V90 کراس کانتری را داشته‌ایم و قصد داریم ببینیم که آیا این خودرو هنوز هم ساختاره اولیه و اصلی خود را ارائه می‌کند؟

v90_d4_awd_cross_country_048

کار عادی که همواره در این کلاس خودرویی چهره می‌گیرد، افزایش بلندی است که در V90 کراس کانتری هم به میزان ۶۵ میلی‌متر چهره گرفته است. ۵ میلی‌متر از این افزایش بلندی نیز از لاستیک‌های آفرود جدید با فاق بلندتر برآمده است. همچنین بازهم بر پایه معمول، پوشش‌های پلاستیکی نیز به کناره ‎ ها گلگیرها و قسمت‌های زیرین خودرو اضافه شده است درحالی‌که نوشتهٔ Cross Country هم روی سپر عقب خودرو حک شده است. دیگر قسمت‌های V90 کراس کانتری همانند V90 عادی است که فرم بدنهٔ دم از طراحی‌های جعبه‌ای شکل پیشین volvo فاصله گرفته است و به‌مراتب تازه‌تر و متمایزتر از آلرود پنج‌ساله به نظر می‌رسد.

در تو یا درون این کراس استیشن ولی فراموش خواهید کرد که در نسخهٔ کراس کانتری نشسته‌اید زیرا تفاوت‌های بسیار کمی میان دم و نسخهٔ عادی V90 هستی دارد به‌گونه‌ای که تنها صندلی‌های چرمی با دوخت برجسته و تریم چوب مات داشبورد دم‌ها را از یکدیگر جدا می‌کند. بااین‌حال V90 کراس کانتری هنوز هم فوق‌العاده آسان بوده و سپری کردن زمان‌هایی طولانی در دم خوشنودی‌بخش است. در تو یا درون این خودرو از متریال باکیفیتی کاربرد شده و طراحی کابین دم در عین ساده‌گرایانه بودن، لوکس است.

day-1_036

volvo برای V90 کراس کانتری ۱۵۰۰ پوند بیشتر از مدل AWD نسخهٔ عادی V90 مطالبه می‌کند درحالی‌که سطح ساز و برگ دم نیز همانند ساز و برگ سخاوتمندانهٔ V90 دربرگیرنده مواردی چون صفحه‌نمایش لمسی ۹ اینچی با ناوبری، چراغ‌های جلوی LED، درِ صندوق برقی و سیستم رانندگی نیمه‌مستقل است. همچنین این خودرو مثل همیشه کاملاً کاربردی است به‌گونه‌ای که فضای بسیار زیادی برای سرنشینان عقب هستی دارد و هرچند صندوق بار دم با ۵۶۰ لیتر حجم روی کاغذ کوچک‌تر از برخی رقبا است ولی فضایی چندمنظوره و قابل‌کاربرد را با ویژگی‌هایی چون تا شدن صندلی‌های عقب به‌چهره الکتریکی و درِ صندوق خودکار ارائه می‌کند.

تجربهٔ رانندگی با V90 کراس کانتری خوب و دلپذیر است. نمونهٔ باره آزمایش ما از گونه D5 بوده که مجهز به پیشرانهٔ توربودیزل با ۲۳۵ اسب بخار نیرو است و از فناوری Powerpulse volvo نیز سود می‌برد. این سیستم هوای با فشار بالا را برای تزریق به توربوشارژر اندوخته می‌کند که مایه از میان رفتن پدیدهٔ تأخیر توربو می‌شود که بیشترً در موتورهایی از این گونه هستی دارد. البته این سیستم مایه تند‌تر شدن V90 نمی‌گردد ولی پیشرانهٔ دم پاسخگوتر پرماسیدن می‌شود.

v90_d4_awd_cross_country_012

پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر دیزلی این خودرو ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور فرآوری می‌کند و هرچند چندان تند‌تر از مدل ارزان‌تر D4 پرماسیدن نمی‌شود ولی عملکرد نسبتاً روانی دارد؛ ولی موتورهای شش سیلندر رقبا نرم‌تر و روان‌تر کار کرده و لرزش کمتری در سرعت‌های پایین دارند؛ در سوی دیگر، در کنار افزایش ۶۵ میلی‌متری بلندی، volvo برای افزایش ثبات خودرو، فاصلهٔ عرضی محورهای جلو و عقب را هم در V90 کراس کانتری تغییر داده است ‌که این فرمایش به افزایش توانایی‌های آفرود دم نیز کمک کرده است.

v90_d4_awd_cross_country_051

مهندسین volvo میگویند این خودرو به‌گونه‌ای تنظیم شده است که احساسی بسیار همانند به V90 عادی را در جاده‌ها ارائه کند که البته به این هدف دست یافته‌اند زیرا هنگام رانندگی با کراس کانتری تفاوت کمتری از آنچه چشمداشت دارید را پرماسیدن می‌کنید و همان سواری نرم و آسان V90 عادی کاملاً در دم مشهود است؛ ولی متأسفانه حتی با هستی کمک‌فنرهای تطبیقی سفارشی و سیستم تعلیق بادی عقب، هنوز هم دست‌اندازهای بزرگ و ناهمواری‌های راه می‌توانند راحتی سرنشینان را برهم بزنند درحالی‌که هنگام جنبش با سرعت بالا در پیچ‌ها نیز کمی حس گهواره‌ای و واژگونی به انسان دست می‌دهد که البته این‌ها نگرانی‌های بزرگی برای خریداران نیستند.

v90_d4_awd_cross_country_023

بااین‌حال volvo V90 کراس کانتری در سفرها خودرویی بسیار آسان و پالایش‌شده است به ویژهً که به نظر نمی‌رسد لاستیک‌های آفرود دم نیز سروصدای بیشتری در هنگام جنبش روی جاده داشته باشند. همچنین سفر آفرود ما با این خودرو کاملاً منش دوگانهٔ این کراس استیشن را نشان داد چراکه V90 کراس کانتری درحالی‌که در جاده‌های عادی خودرویی کاملاً آسان است، به لطف برخورداری از حالت آفرود و سیستم مهار در سراشیبی‌ها به‌علاوهٔ فاصلهٔ مناسبی از سطح زمین، توانایی‌های آفرود کاملاً درخور توجهی هم داشته و از این لحاظ با اکثر SUVهای فول سایز برابری می‌کند.

v90_d4_awd_cross_country_016

نتیجه

volvo V90 کراس کانتری نشان می‌دهد که پس از گذشت دو دهه هنوز هم کراس‌اوور-استیشن‌های پریمیوم خودروهای بسیار جذابی هستند. خریداران در این خودرو می‌توانند توانایی‌های آفرود یک XC90 را در کنار کارایی بالا، کابین لوکس و عملکردی نرم و آسان در جاده‌های آنرود یک استیشن باهم داشته باشند. همچنین درستی این است که V90 کراس کانتری یا درواقع XC70 جدید هنوز هم یک آفرودر توانا است.

 

مشخصات فنی

Volvo V90 Cross Country D5
بها ۴۳,۵۸۵ پوند
پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر دیزل
نیرو ۲۳۵ اسب بخار
گشتاور ۴۸۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته خودکار
محور جنباننده چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۷٫۵ ثانیه
بیشینه سرعت ۲۲۵ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ۵٫۳ لیتر

 

منبع: AutoExpress



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]


مطالب محبوب
اینستاگرام