سایت جامع خودرو در ایران


» بررسی اجمالی داج چلنجر GT چهار چرخ جنباننده ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶


این قسمت از بررسی اجمالی را به آزمایش زمستانی داج چلنجر AWD مدل ۲۰۱۷ برگزیدن داده‌ایم. با ماشین ۹۸ همراه باشید.

2017 Dodge Challenger GT AWD
فرآوری نسخه AWD چلنجر GT را می‌توان متأثر از چند عامل گوناگون دانست: نخست، ۱۲ درصد از فروش کلی برند داج دربرگیرنده جورنی (Journey)، دورانگو (Durango) و چارجِر (Charger) و ۱۷ درصد از فروش خودِ مدل چارجر به گونه ها دو دیفرانسیل برگزیدن دارد. دوم، نخستین خودرویی که مشتریان آمریکایی بجای چلنجر کوپه گزینش می‌کنند، چارجر سدان است. سوم، نزدیک ۵۰ درصد میزان فروش چارجر در آمریکای شمالی به نسخه AWD مربوط می‌شود. چهارم، دوسوم مشتریان بخاطر عدم عرضه گونه دو دیفرانسیل از خرید چارجر منصرف شده و نیمی از همین کسان سراغ یک خودروی AWD رفته‌اند.

2017 Dodge Challenger GT AWD
داج معتقد است با ارائه گونه چهار چرخ جنباننده برای کد GT که پرفروش‌ترین مدل کنونی چلنجر به شمار می‌رود، می‌توان حجم بزرگ‌تری از بازار و مشتریان را هدف گرفته و فروش بیشتری را به ارمغان آورد. درنتیجه هنگام را در GT کوپه استاندارد و نیز گونه ها V6 و V8 هِمی ویژه شهربانی عرضه می‌کند.

2017 Dodge Challenger GT AWD
همان‌طور که به یاد دارید سال‌ها پیش هم در نخستین روزهای حضور سری تازه چارجر در بازار، این خودروساز گردآور اقتباسی از سامانه ۴Matic مرسدس را با پیشرانه‌های ۳٫۵ لیتری شش سیلندر و ۵٫۷ لیتری هشت سیلندر هِمی ترکیب کرده بود که برخلاف نمونه امروزی، توان خروجی از زیر کاپوت را با نسبت ۴۰:۶۰ به محور عقب/جلو می‌رساند.

2017 Dodge Challenger GT AWD
از ویژگی‌های ظاهری می‌توان چراغ نورافکن مه شکن و اسپویلر decklid عقب را نام برد. با ورود به کابین، خود را در فضای کاملاً خاصی خواهید یافت. سامانه Uconnect با نمایشگر لمسی ۸٫۴ اینچی، دکمه‌های Super Track Pak و لانچ مهار (استاندارد)، چرم ناپا برای صندلی‌ها، گرم‌کن و تهویه صندلی‌های جلو، امکان تنظیم برقی گودی کمر در چهار جهت، غربیلک فرمان گرم شونده مجهز به ستون تلسکوپی، ریموت بازکننده درب گاراژ، ماشین ۹۸‌های صیقلی و شفاف، پشتیبانی از اَپلی کارپلی و آندروید اتو، آلومینیوم‌کاری بخش‌های گوناگون و سیستم صوتی آلپاین (Alpine) با شش بلندگو و آمپلی‌فایر ۲۷۶ واتی به همراه کمکی پارک و دوربین دید عقب همه و همه نوید یک تجربه سواری منحصربه‌فرد را می‌دهند. همچنین فهرست گزینه‌های سفارشی هم در بر گیرنده این موارد است: بسته درونی GT دربرگیرنده صندلی‌های اسپورت SRT با روکش ناپا و آلکانتارا (برای نخستین بار در مدل‌های V6)، غربیلک فرمان داج پرفورمَنس، سیستم صوتی ۵۰۶ واتی آلپاین با شش بلندگو.

2017-dodge-challenger-gt-awd-chassis
نگاهی به بخش فنی بی‌اندازیم. زیر کاپوت یک پیشرانه ۳٫۶ لیتری پنج ستاره شش سیلندر V شکل جا خوش کرده که ۳۰۵ اسب بخار قوت (در ۶٫۳۵۰ دور بر دقیقه) و ۳۶۳٫۳ نیوتون‌متر گشتاور (در ۴٫۸۰۰ دور بر دقیقه) را با کمک جعبه‌دنده هشت سرعته خودکار به هر چهار چرخ می‌رساند. بر پایه ادعای کمپانی به لطف تقویت سامانه ورودی هوا و اگزوز دوگانه، ۹۰ درصد گشتاور در دورهای ۱٫۸۰۰ تا ۶٫۴۰۰ آزاد شده و بهبود زیادی در عملکرد خودرو حاصل می‌گردد.

2017 Dodge Challenger GT AWD
همانند چارجر SE و SXT، برای چلنجر GT هم از سامانه AWD مجهز به انتقال پویا و قطع پیوست محور جلو کاربرد شده که نقش بسزایی در افزایش بازدهی سوخت و عملکرد بهتر در آب‌وهوای نمناک ایفا می‌کند. سامانه مهار پایداری الکترونیکی (ESC) سه حالته با توانایی برونرفت کامل از مدار، آماده انجام وظیفه در همگی سطوح (خشک، نمناک، برفی) و تأمین پایداریِ سواری و اتاق است. زیر بدنه نمونه تغییریافته سامانه تعلیق موجود در چارجر سدان AWD اختصاصی شهربانی به چشم می‌خورد که مسئولیت تأمین یک تجربه رانندگی دلپذیر و حفظ آرامش سرنشینان را بر دوش دارد. رینگ‌ها هم ۱۹ اینچی آلیاژی موسوم به Hyper Black هستند و با لاستیک‌های ۵۵/۲۳۵ تمام فصل پیرلی پوشیده شده‌اند.

2017 Dodge Challenger GT AWD
این تنومند آمریکایی بر بنیاد داده‌های EPA در یکصد کیلومتر شهری و جاده‌ای به ترتیب ۱۳ و ۸٫۷ لیتر بنزین می‌سوزاند که نسبت به ۱۲٫۳ و ۷٫۸ مدل‌های SXT و SXT Plus دیفرانسیل عقب، اندکی بیشتر است.

2017 Dodge Challenger GT AWD
چلنجر AWD در حالت عادی مثل گونه ها دیفرانسیل عقب رفتار می‌کند و تنها تحت شرایط خاصی مثل کاهش کشش خودرو و پرکار شدن ESP، باز شدن کامل دریچه گاز، ی دستی دنده‌ها در حالت اسپورت (به‌وسیله ماشین ۹۸‌های پشت فرمان یا اهرم کنسول مرکزی) و… از دیفرانسیلِ جلو کمک می‌گیرد. نتیجه هم خوشنودی‌بخش بوده و به ویژهً در سطوح نمناک و برفی به ‌خوبی از پس مهار خودرو برمی‌آید. ولی نغز اینجاست که در آزمایش اِسکایپاد (Skipad) حتی با هستی دخالت همگی سامانه‌های الکترونیکی، باز هم خودرو دورِ خود می‌چرخد و هیاهوی جان‌بخشی به پا می‌کند. با برونرفت ESP از مدار قضیه نغز‌تر شده و به کمک لاستیک‌های چهار فصل پیرلی و مهار فرمان می‌توانید هرچقدر که دلتان می‌خواهد برف بازی کنید.

2017 Dodge Challenger GT AWD
حین اِسکایپاد و دریفت اگر در تنظیم فرمان دقت نکنید یا قسمت عقب به اندازه کافی از جای خود تکان نمی‌خورد یا این که زیادی به سمت بیرون پیچ می‌رود و یک طرف خودرو را غرقِ در برف می‌سازد. ولی رویهمرفته خطاهای انسانی این‌چنینی هم اصلاً نتوانستند چلنجر را از مهار بیرون کنند و حتی در دایره‌های بسیار کوچک برخوردی با درختان و دیگر موانع نداشت.

2017 Dodge Challenger GT AWD
در آزمایش اتوکراس (Autocross) برفی پس از یک دورِ گرم کردن و آشنایی با گذرگاه، هیولای آمریکایی بدون هیچ‌گونه کمکیِ الکترونیکی آماده نبرد شد. با تنظیم شدت و زمان گاز دادن می‌توانید درست مثل شرایط غیر نمناک برای ثبت کم‌ترین زمان بتازید. رکورد چلنجر در زمین خشک بهتر است و علی‌رغم این که ذاتاً برای چنین مسیرها و آزمایش‌هایی ساخته نشده، تفاوت‌ها و برتری‌های سامانه چهار چرخ جنباننده (در سنجش با نسخه دیفرانسیل عقب) و نیز نقش بسزای هنگام در مهار خودرو، کاملاً برایتان روشن می‌شود.

2017 Dodge Challenger GT AWD
پسینیان چالش پیشِ روی قوچ جوان پیکار درگ بود. به انگیزه تلاش همزمان لاستیک‌ها برای دستیابی به چسبندگی بیشتر، شتاب‌گیری با کمی بازی و حالت الاکلنگی بدنه همراه است. زمانِ ثبت‌شده به ‌خوبی سطوح خشک نیست ولی به لطف لاستیک‌های چهار فصل می‌توان ESP را خاموش کرد و ماشین ۹۸ گاز را با گمان آسان تا انتها پایین برد. به نظر می‌رسد به کارگیری لاستیک‌های ویژه برف نتایج بهتری را رقم بزند.

2017 Dodge Challenger GT AWD
دو نکته در این برهه گفتنی است: نخست، برای شتاب و ترمزگیری در سطوح پوشیده از برف دشوار خاصی ندارید ولی سرعت کنش خودرو در مسیرهای دو بانده بزرگراهی به‌طور محسوسی کاهش می‌یابد؛ تا اندازه ای که با خود می‌گویید ای‌کاش سامانه AWD با بلوک قدرتمندتر V8 هِمی نیز عرضه می‌شد. دوم، سامانه تعلیق حتی در جاده‌های هموار، سفت و استوار کنش می‌کند و تأثر زیادی از نرمی گذرگاه جنبش نمی‌پذیرد.

اعداد و ارقام مربوط به شتاب اولیه، رکورد یک‌چهارم مایل، figure eight و مسافت ایست از ۹۶ کیلومتر بر ساعت هنوز به‌چهره رسمی تعیین نشده ولی با پروا به مشخصات فنیِ خودرو می‌توان گمان زد که به‌جز شتاب‌گیری، در باقی زمینه‌ها از برادر خود یعنی چلنجر SXT Plus پیشی خواهد گرفت. در زیر داده‌های مربوط به نسخه SXT Plus (با جعبه‌دنده هشت سرعته خودکار و رینگ‌های ۲۰ اینچی) را تماشا می‌کنید:

  • شتاب اولیه: ۶ ثانیه
  • گذر از ۴۰۰ متر: ۱۴٫۵ ثانیه – ۱۵۵٫۹ کیلومتر بر ساعت
  • مسافت ایست از ۹۶ کیلومتر بر ساعت: ۳۲ متر
  • Figure Eight: 25.9 ثانیه – ۰٫۷۳ جی (میانگین)
  • اِسکایپاد: ۰٫۹۱ جی

درمجموع می‌توان گفت داج چلنجر GT چهار چرخ جنباننده مدل ۲۰۱۷ خودرویی است که از وقت گذراندن با هنگام لذت می‌برید ولی از طرفی عدم ارائه پیشرانه هشت سیلندر در کنار سامانه AWD مایه حسرت و ناراحتی‌تان می‌شود. البته به نظر می‌رسد این نسخه تاکنون فروش قابل‌قبولی داشته و همین نکته شاید بتواند کمپانی را برای عرضه پیشرانه‌های گوناگون‌ وا دارد.

این آمریکایی قلدر و دوست‌داشتنی هم‌اکنون با بها پایه ۳۴,۴۹۰ دلار (دربرگیرنده ۱,۰۹۵ دلار هزینه حمل‌ونقل) به فروش می‌رسد.

منبع: motortrend



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

مطالب محبوب