سایت جامع خودرو در ایران


» همراه با haima S5، در راه ایران‌خودرو ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶


سام کاویانی: به نظر می‌رسد که ایران‌خودرو عزم هنگام دارد که به گونه ای آرام و بی‌سروصدا بر بازار کراس‌اوورهای کشورمان چیرگی یافته و رقبا را از میدان به در کند. هم‌اینک، این خودروساز میهنی، محصولات مونتاژی و وارداتی ازجمله haima S7 و renault کپچر را عرضه می‌کند و اگر کارها بر پایه روال عادی خود پیش رفته و دشوار حادی پیش نیاید peugeot 2008 هم به سبد بلندقامتان هنگام افزوده خواهد شد؛ ولی بر پایه برخی از مندرجات، سازنده میهنی به این حد نیز اکتفا نکرده و در پی هنگام است که کراس‌اوور کوچک و مدرنی به نام haima S5 را هم وارد چرخه فرآوری کند. پس با این تفاصیلی که برشمردیم، آیا این خودروساز توفیق هنگام را خواهد داشت که این بازار داغ و پررونق را به‌همگی قبضه کند؟ به نظر بنده، بخت کامیابی هنگام بسیار بسیار خواهد بود زیرا که هر چه باشد این خودروساز از یک سرمایه بزرگ به‌سرنویس «شبکه سراسر خدمات پس از فروش» بهره می‌برد و کمتر شهر و دیاری را در کشور می‌بینیم که نماینده‌ای از ایران‌خودرو در هنگام دایر مدار نباشد. به‌رغم همگی گلایه‌ها و شکایاتی که هستی دارد، بیشتر هم‌وطنان گوشه چشمی به ساخته‌های این سازنده دیرپای آریایی دارند.

haima_s5_14
haima S5 که جستار این نوشتار است یک کراس‌اوور جمع‌وجور و نسبتاً جدید است که برای نخستین بار، ماه آوریل سال ۲۰۱۴ میلادی و در خطه پهناور چین پا به پهنه هستی نهاد.

haima_s5_8
برخلاف طراحی بدنه haima S7 که بیشتر سبکی اروپایی را تداعی می‌کند، haima S5، از سبکی کاملاً شرقی بهره می‌برد و حتی تااندازه‌ای هم می‌توان شاکله طرح هنگام را منحصربه‌فرد نیز برشمرد. بیش از همه، این چراغ‌های گیرا و صیقلی بخش جلوی هنگام است که در همان نگاه نخست توجهات آدمی را به‌سوی خود جلب می‌کنند، چراغ‌هایی که طرحشان از روی مرغان دریایی در حال پرواز الهام گیری شده و در دل خود نوار شفافی از LED را جای داده‌اند. در همان سان، جلوپنجره‌ای بزرگ که شمای کلی هنگام دهان باز کوسه‌ای را به تصویر می‌کشد، نمایی گیرا و جسورانه‌ای را برای پیشانی این خودرو آماده ساخته و نماد شاخص و گرانیگاه هنگام است.

haima_s5_13
در نیمرخ، ما خطوطی ساده‌ای را می‌بینیم که در قالب یک فرورفتگی از انتهای چراغ‌های عقب آغاز شده و پس از عبور از دستگیره درب‌های عقب و جلو حالتی کمانی به خود گرفته و با چرخشی وارونه در گلگیرهای عقب محو می‌شوند. همین فرم در جای خود به گیرایش بصری نمایه پهلویی این خودرو افزوده و حالتی بدیع و اسپرت را برای هنگام فراهم آورده است. کار طراحی بر روی ستون C نیز به گونه بارزی چشمگیر است و فرمی گیرا را به هنگام هدیه داده است. بخش عقب این خودرو از طرح دوست داشتنی و صدالبته عامه‌پسندی بهره می‌برد و هندسه چراغ‌ها در هنگام همانندی بسیاری به برخی از ساخته‌های ford و hyundai دارد. البته برخی از کاستی ها هم در طراحی این خودرو قابل تماشا است که ازجمله آنها می‌توان به شیشه کوچک عقب اشاره داشت که میدان دید راننده را تا اندازه زیادی اندک می‌کند.

kia_k4_1
تو یا درون کابین haima S5 از ظاهری امروزین و عامه‌پسند بهره می‌برد. داشبورد هنگام نیز همچون بدنه این خودرو از طرحی اسپرت و دلنوازی برخوردار است. با آنکه بیشتر متریال موجود در کابین از گونه ها پلاستیک ارزان‌بها هستند ولی به شیوه نرمی قالب‌گیری شده‌اند. صندلی‌ها نیز با پوشش چرمی دو رنگ مشکی و نارنجی پوشانده شده و جزییات آلومینیمی هم در گوشه ‎ها‌واکناف کابین دیده می‌شوند و البته کنسول میانی نیز از تریم پیانو بلک بهره می‌برد. در بخش مرکزی کنسول نیز یک صفحه نمایش لمسی با ابعادی میانه جای گرفته است. در این میان، فرمان به‌روشنی از یک طرح کاربرد شده و کهنه برخوردار است، طرحی که بیشتر متناسب با خودروهای یک دهه پیش است تا بلکه امروزی. فضای موجود در کابین نسبتاً در حد مناسبی بوده و پنج سرنشین بزرگسال می‌توانند به‌راحتی در هنگام جای گیرند؛ ولی صندوق عقب چندان جادار نیست و گنجایش هنگام تنها برابر ۳۲۰ لیتر است.

haima S5 با دو پیشرانه متفاوت بنزینی در بازار چین عرضه می‌شود. هر دوی این پیشرانه‌ها ۴ سیلندر بوده و در گونه ها ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی و ۱٫۵ لیتری توربو عرضه می‌شوند. این دو پیشرانه به ترتیب از توانی برابر ۱۲۲ و ۱۶۳ اسب بخار برخوردارند. مهم‌ترین قابلیت تعمیراتی که در این دو پیشرانه دیده می‌شود، به کارگیری زنجیر فولادی غیر قابل جایگزینی به‌جای تسمه تایم پلاستیکی مرسوم است، تسمه تایمی که اصولاً در بیشتر خودروهای امروزی به کار رفته و در هر ۸۰ الی ۱۰۰ هزار کیلومتر نیاز به جایگزینی دارند. به کارگیری زنجیر فولادی برای تایم پیشرانه که به نظر می‌رسد نشان و میراثی از همکاری دیرپای فنی میان haima با مزداست، در جای خود می‌تواند نقش به سزایی در افزایش دوام پیشرانه و رهایی از هزینه‌های پیوسته ایفاء کند.

از لحاظ ایمنی، haima S5 از استحکام ساختاری بالایی سود برده و توانسته است ۵ ستاره را از نهاد ایمنی C-NCAP چین دریافت نماید. تصویر‌ها و تصاویر موجود هم از استحکام بالای سقف و ستون‌های این خودرو در هنگام برخورد سرگذشت یا داستان می‌کنند.۹ درصد از سازه بدنه این خودرو از فولاد فوق مستحکم،۶۰ از فولاد مستحکم و ۳۱ درصد از فولاد نرمال ساخته شده است. در همگی درب‌های هنگام نیز میله‌های فولادی ستبر جاگذاری شده‌اند. برخی دیگر از مهم‌ترین ساز و برگ ایمنی موجود در این خودرو می‌توان به ۶ شماره کیسه هوای ایمنی، سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)، سیستم ترمز در حالت اضطراری (BAS)، سیستم پخش الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم مهار پایداری (ESC)، سیستم مهار لغزش (TCS)، سیستم کمکی آغاز جنبش از سراشیبی‌ها (HLA)، کمربندی ایمنی سه نقطه‌ای و پیش کشاننده و سیستم ISOFIX و… اشاره داشت.

در پایان، به‌رغم همگی معایب و کاستی‌ها، ازجمله نبود گزینه دو دیفرانسیل برای این خودرو، haima S5 را می‌توان کراس‌اووری دوست داشتنی، ایمن، جوان‌پسند و در همان سان، مجهز دانست که پتانسیل جذب مشتریان زیادی را داشته و در چهره عرضه با بهایی رقابتی می‌تواند برخی از همتایان کهنه‌کار را به‌راحتی از بازار حذف نماید.

مشخصات کلی haima S5 (نسخه ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی)

  • پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو
  • حجم موتور سیکلت: ۱۴۹۷ سی‌سی
  • توان: ۱۶۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
  • گشتاور: ۲۲۳ نیوتن‌متر در ۱۸۰۰ الی ۴۰۰۰ دور در دقیقه
  • بیشینه سرعت: ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
  • مصرف ترکیبی سوخت: ۸ لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت
  • گونه گیربکس: ربات CVT
  • پیشرانه ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی
  • حجم موتور سیکلت: ۱۵۹۱ سی‌سی
  • توان: ۱۲۲ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
  • گشتاور: ۱۶۰ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
  • بیشینه سرعت: ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت
  • مصرف ترکیبی سوخت: ۷٫۳ لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت
  • سیستم فنربندی جلو: مستقل، مک‌فرسون استرات با آنتی رول بار
  • سیستم فنربندی عقب: پیوندیدن چندگانه با آنتی رول بار
  • گونه کالیپرهای ترمزهای جلو و عقب: دیسکی
  • استاندارد آلایندگی: یورو ۴
  • درجه اکتان بنزین مصرفی پیشرانه: ۹۳ یا بالاتر

ابعاد

  • درازا/پهنا/ بلندی: ۴۳۵۸/۱۸۲۳/۱۶۳۰ میلی‌متر
  • فاصله میان دو محور: ۲۶۳۰ میلی‌متر
  • فاصله کف اتاق از سطح زمین: ۲۰۰ میلی‌متر
  • وزن سره( sare ): 1435 کیلوگرم (نسخه ۱٫۵ لیتری توربو) و ۱۳۵۰ کیلوگرم (نسخه ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی)
  • شعاع گردش خودرو: ۵٫۴۵ متر
  • حجم اندوختگاه سوخت: ۶۰ لیتر
  • گنجایش محل بار: ۳۲۰ لیتر
  • اندازه تایرهای جلو و عقب: ۲۱۵/۶۰ R 17

ساز و برگ رفاهی (نسخه فول)
سانروف برقی دلنازک به گیر – سیستم ورود بدون کلید (KEY LESS) – کروز مهار – دوربین ۳۶۰ درجه کمک راننده – صفحه نمایش لمسی به سایز ۷ اینچ – سیستم هدایت GPS – پوشش چرمی صندلی‌ها و فرمان – تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهت – تهویه دلپذیر ربات به همراه پالایه هوای تو یا درون کابین – سیستم نمایشگر فشار باد لاستیک‌ها (TPMS) – بخارزدای شیشه عقب – خروجی برق ۱۲ ولت – سامانه روشنایی در روز- چراغ‌های ربات جلو – چراغ‌های همراهی سرنشینان در فضای تاریک – آینه‌های پهلویی تاشوی برقی مجهز به گرم‌کن – مهار سیستم صوتی از روی فرمان + CD + MP3 + DVD و درگاه USB/AUX به همراه اتصالات بلوتوث – computer سفری – سنسور پارک عقب – رینگ‌های آلومینیمی – آنتن کوسه‌ای و…
روشنگری: به ساز و برگ ایمنی haima S5 در تو یا درون متن اشاره شد لذا از تکرار هنگام پرهیز نمودم.

haima-s5-01

بها

  • در چین: ۸۹,۸۰۰ الی ۱۱۳,۸۰۰ یوآن (نسخه ۱٫۶ لیتری)

[دانلود ویدئو]

منابع:
EN.HAIMA.COM
CHINAAUTOWEB.COM
CARNEWSCHINA.COM
و…



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]


مطالب محبوب
اینستاگرام