سایت جامع خودرو در ایران


» سنجه رقابتی شدن بازار خودرو در پساتحریم ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶

سنجه رقابتی شدن بازار خودرو در پساتحریم

دسته بندی : خودرو تاریخ : چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵


سنجه رقابتی شدن بازار خودرو در پساتحریم
سال آینده با پروا به فرآوری خودروهای پساتحریمی، صنعت خودرو کشور با چهره جدیدی وارد بازار می‌شود این در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد واردات خودروهای بیگانه حتی جایگاه پیشین خود را در بازار درونی نخواهد داشت.
با پروا به لغو تحریم‌های میان‌المللی علیه ایران در شرایطی خودروسازی کشور با پشتیبانی و همراهی وزارت صنعت و معدن و بازرگانی دست‌دوستی به خودروسازان بیگانه داد که واردات خودرو با آیین نامه این وزارتخانه در شرایط انفعالی پیمان گرفت. مسوولان صنعتی کشور در دولت یازدهم چندین بار نسبت به تغییر دستورکار واردات خودرو اقدام کردند حال آنکه پس از توافق هسته‌ای با ناچیز کردن دستورکار‌های پیشین، شرایط دشواری را پیش‌روی وارد‌کنندگان پیمان دادند. در این زمینه اظهارات متفاوتی از سوی مسوولان دولتی درباره تغییر دستورکار واردات خودرو سرنویس می‌شد به‌طوری‌که برخی دم را به ساماندهی واردات خودرو تعبیر کردند و برخی دیگر همچون رئیس سازمان گسترش بازرگانی محدودیت در واردات را به جلوگیری از برونرفت ارز نسبت دادند؛ به هر روی هر چه هست وارد‌کنندگان خودرو این روزها هیجان فرآوری‌کنندگان برای سال آینده ندارند و حتی نگرانی خود را از چگونگی بازار وارداتی‌ها آشکارکردن می‌کنند.
به گزارش دنیای اقتصاد در این میان بسیاری از کارشناسان پافشاری دارند که سال ۹۶ سالی است همراه با چشم وهمچشمی میان عرضه‌کنندگان خودرو به کشور؛ چراکه خودروهایی با رده‌های قیمتی متفاوت به بازار عرضه می‌شود حال این سوال مطرح است که وارد‌کنندگان خودرو چه سهمی در این چشم وهمچشمی خواهند داشت؟ سوال را به گونه دیگری هم می‌توان مطرح کرد و اینکه آیا وارد‌کنندگان وارد گود چشم وهمچشمی عرضه‌کنندگان خودرو به کشور خواهند شد؟ کارشناسان در این زمینه اظهارات متفاوتی دارند حال آنکه آنها متفق‌القول بر کاهش بهره وارد‌کنندگان در این زمینه پافشاری دارند. ولی این کارشناسان همراه با دگرگونی ها دستورکار واردات نیم نگاهی نیز به تعرفه دارند و معتقدند تعرفه واردات سال آینده می‌تواند نقش مهمی در برپایی چشم وهمچشمی بازار ایفا کند.
یکی از انتظارات در بازار خودرو کشور به‌واسطه توافق هسته‌ای دم بود که بازار پس از سال‌ها بتواند روی چشم وهمچشمی را ببیند. موضوعی که به‌واسطه انحصارگری خودروسازان مغفول مانده بود. با این حال در شرایطی برجام امیدها به تشکیل بازار رقابتی را قوت بخشیده که دولت همچنان با عینک حمایتی از این صنعت به سیاست‌گذاری در بخش خودرو پرداخته است؛ این در حالی است که سیاست دولت در بخش واردات خودرو، بسیار سخت‌گیرانه بوده است. هر چند دولت سیاست‌های خود در این پهنه را مایه ساماندهی بازار خودروهای بیگانه می‌داند که در انتها مشتریان خودرو از دم منتفع خواهند شد، ولی آنگونه که برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو سرنویس می‌کنند محدودیت در واردات به‌نوعی به‌منظور پشتیبانی از تولیدات درونی است. حال آنکه چشم وهمچشمی می‌تواند مهم‌ترین عامل در پیشرفت خودروسازان تلقی شود. ولی با برپایی محدودیت در واردات بسیاری از وارد‌کنندگان به تعرفه چشم دوخته‌اند تا بلکه دولت با تجدیدنظر در تعرفه‌ها بتواند تا اندازه ای زمینه چشم وهمچشمی در بازار خودرو را فراهم کند. حال آنکه برخی آگاهی ها از ثبات تعرفه‌ای واردات خودرو سرگذشت یا داستان دارد و ظاهرا دولت خواهان محدودیت در واردات با ابزار تعرفه و دستورکار‌های جدید خود است. در این زمینه برخی کارشناسان می‌گویند، برپایی فضای رقابتی در صنعت خودرو در مقطع پساتحریم یک الزام است که باید برنامه‌ریزی‌های کلان وزارت صنعت، معدن و بازرگانی براساس دم باشد. در همان سان آنها پافشاری می‌کنند به همان میزان که دولت از صنعت خودرو پشتیبانی می‌کند باید فضایی را برای بخش بازرگانی کشور برپایی کند تا این دو بخش در چشم وهمچشمی با یکدیگر بتوانند بهترین شرایط را برای مشتریان خودرو برپایی کنند؛ بنابراین یکی از ابزارهای چشم وهمچشمی با بخش نیمه دولتی می‌تواند تعرفه واردات باشد.
نگاهی به تعرفه در مقاطع گوناگون
تعرفه واردات یکی از ابزارهای دولت به‌منظور پشتیبانی از صنعت خودرو است، از این روی هر سال تعیین تعرفه واردات با وسواس زیادی از سوی فرآوری‌کنندگان و مسوولان وزارت صنعت، معدن و بازرگانی دنبال می‌شود. هر چند دولت به درآمدهای خود از گذرگاه واردات پروا جدی دارد، ولی همواره براساس چند شاخص تعرفه واردات خودرو مشخص می‌شود که مهم‌ترین مولفه در این زمینه پشتیبانی از فرآوری تو یا درون است. بر این بنیاد تعیین تعرفه واردات از سال ۸۲ تاکنون نشان‌دهنده رویکرد حمایتی دولت از صنعت خودرو کشور است. در این زمینه لازم است نگاهی به تعیین تعرفه در دولت‌های گذشته داشته باشیم. در سال ۸۳ نرخ تعرفه واردات خودرو باتوجه به حجم موتور سیکلت خودروهاي سواري، از ۱۴۵تا ۱۸۵ درصد در نوسان بود. با هستی این در سال ۸۴تعرفه‌واردات خودرو ۱۰۰ درصد تعیین شد. با هستی این، با روی کارآمدن دولت نهم در میانه ها این سال نرخ تعرفه در سال ۸۵ با کاهش ۱۰ درصدی، ۹۰ درصد تعیین شد. ولی کاهش نرخ تعرفه در سال‌های دیگر پیوستگی‌دار نشد؛ به‌طوری‌‌که نرخ تعرفه اسمی خودرو از سال ۸۵ تا ۹۱ در همگی گونه ها خودروهای سواری رقم ثابت ۹۰ درصد در نظر گرفته شد. در حالی نرخ تعرفه در سال ۹۱ کاهش نداشت که دولت وقت طی مصوبه‌ای کاهش ۵ درصدی تعرفه واردات خودرو به چهره سالانه را مصوب کرد.
فارغ از این مصوبه، دولت در سال ۹۲ به‌دنبال تحریم‌های میان‌المللی و نوسانات بسیار بالای نرخ ارز در این سال، تعرفه واردات خودرو را کاهش داد. بنابراین تعرفه اسمی خودروهای وارداتی در سال ۹۲ با پروا به حجم موتور سیکلت میان ۴۰ تا ۷۵ درصد تعیین شد. دولت در سال ۹۳ نیز تغییراتی جزئی در تعرفه واردات خودرو اعمال کرد؛ به‌طوری‌‌که در این سال مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای خودروهای سواری بنزینی با حجم موتور سیکلت زیر ۲۰۰۰ سی‌سی برابر ۴۰ درصد و با حجم موتور سیکلت از ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی برابر ۵۵ درصد تعیین شد. واردات بالای ۲۵۰۰ سی‌سی نیز همچنان بازداشته اعلام شد. در این سال میزان طبقات تعرفه‌ای نیز افزایش پیدا کرد و تعرفه واردات خودروهای هیبریدی در راستای سیاست کشور درخصوص پشتیبانی از پیرامون زیست ۴درصد تعیین شد.تعرفه واردات خودرو در سال ۹۴ نیز مطابق با تعرفه سال۹۳ ثابت باقی ماند. دولت در سال ۹۵ نیز به‌منظور پیگیری سیاست‌هایش در پهنه بازرگانی میان‌الملل از آنگونه با هدف پیوستن به سازمان بازرگانی جهانی نیز تعرفه خودرو را ثابت نگه داشت.
ولی تعرفه واردات در دولت‌های گوناگون نشان از دم دارد که همواره پشتیبانی از خودروسازان درونی در نخستینگی مدیران دولتی بوده است. و تنها کاهش تعرفه در سال‌های ۹۲ و ۹۳ نیز به‌انگیزه تشدید تحریم‌های میان‌المللی و افزایش نرخ ارز چهره گرفت. انگیزه این جستار نیز ثبات ارزش بها خودرو وارداتی بود و اینکه به ازای هر دلار ارزش خودروی واردات لازم است که حقوق ورودی دریافتی نیز به‌انگیزه بالا رفتن برابر ریالی دم دو یا سه برابر افزایش یابد. بنابراین دولت به‌منظور مهار بها خودروها در بازار به‌انگیزه افزایش نرخ ارز، حقوق ورودی خودرو به کشور را کاهش داد. حال در شرایطی شنیده می‌شود که برای سومین سال دولت قصد دارد در سال ۹۶ نرخ تعرفه را ثابت نگه دارد که به‌نظر می‌رسد باید سال آینده چشم براه دگرگونی ها جدی در بازار وارداتی‌ها باشیم. در این باره فرهاد شکوهیدن‌‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه در سال ۱۳۹۱ دولت مصوب کرد سالانه نرخ تعرفه واردات خودرو ۵ درصد کاهش پیدا کند، سرنویس کرد، طی سال‌های گذشته این مصوبه به‌انگیزه شرایط تحریمی اعمال نشده است؛ چراکه دولت قصد داشته به‌نوعی از خودروساز درونی پشتیبانی بی‌چون و چرا کند، ولی در شرایط کنونی که دیگر تحریم‌های کشورمان لغو شده است نرخ تعرفه باید به سمت کاهش پیش برود.وی پافشاری دارد؛ در شرایط کنونی ثبات تعرفه نیز چم(cham ) جز افزایش ندارد و بازار خودرو باید به سمت رقابتی شدن پیش برود و از انحصار کنونی بیرون شود. رئیس انجمن وارد‌کنندگان خودرو معتقد است، خودروسازان طی ۴ سال گذشته به اندازه کافی از کاهش نیافتن تعرفه، منتفع شده‌اند بنابراین دولت باید در شرایط پساتحریم با دیدگاه متفاوت‌تری به این صنعت نگاه کند و سخت‌گیری را بر این صنعت بیشتر کند تا گسترش به معنای راستین در دم چهره بگیرد.
الزام تغییر سیاست‌ها
در حالی برخی از وارد‌کنندگان بر روند کاهشی تعرفه پافشاری دارند که مهم‌ترین جستار به اعتقاد آنها تولیدات جدید خودروسازان درونی با شرکای بیگانه‌شان است و اینکه وارد‌کنندگان نیز باید در کنار آنها به چشم وهمچشمی بپردازند.با هستی این فربد زاوه، کارشناس خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه هیچ دولتی در باره کاهش تعرفه واردات خودرو مطابق برنامه‌های از پیش تعیین شده کنش نکرده است، سرنویس می‌کند: بی گمان هدف دولت از تثبیت تعرفه، پشتیبانی از تولیدات درونی است و نگاهی جز این بر وزارت صنعت حاکم نیست. زاوه با اشاره به اینکه تعرفه واردات خودرو در کشور هر چند میان ۴۰ تا ۵۵ درصد سرنویس می‌شود، ولی رقمی بالای ۱۰۰ درصد است، می‌گوید: دولت علاوه بر تعرفه نزدیک ۴۰ تا ۵۰ درصد مالیات‌و عوارض از واردات خودرو دریافت می‌کند و همین جستار مایه افزایش بها بسیار بالای واردات خودرو به کشور می‌شود. در چنین شرایطی همه قوانین و آیین نامه به سود تولیدکننده درونی است؛ حال آنکه تولیدکننده باید بتواند در یک شرایط رقابتی محصولاتی با کیفیت به دست مشتریان برساند.وی با بیان اینکه در شرایط پساتحریم بی گمان دولت باید نگاهی متفاوت به بازار خودرو کشور داشته باشد، می‌گوید: بدبختانه شوربختانه مسوولان صنعتی کشور توجهی به تغییر شرایط کشور ندارند و سیاست‌گذاری‌ها همچنان در فضای تحریم‌ چهره می‌گیرد؛ با چنین نگاهی نه‌تنها رقابتی در بازار برپایی نخواهد شد؛ بلکه مشتریان خودرو هستند که متضرران اصلی این سیاست‌ها هستند.
تابلو ایست به پشتیبانی‌های تعرفه‌ای
به‌رغم آنکه دیدگاه واردکنندگان و کارشناسان و فعالان بازار خودروهای وارداتی نسبت به سیاست‌هایی که دولت در بخش واردات خودرو گردآوری و اجرا می‌کند، انتقادی است، ولی تولیدکنندگان چه نگاهی به این سیاست‌ها دارند؟ در این میان برخی کارشناسان صنعت خودرو نگاهی نزدیک به فعالان بخش بازرگانی دارند. در این باره، حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: چنانچه دولت تعرفه واردات خودرو را به چهره پلکانی کاهش می‌داد به چم(cham ) دم بود که به‌منظور گسترش صنعت خودرو نیز برنامه‌ای دارد ولی عدم تغییر در سیاست‌های بازرگانی نشان می‌دهد که دولت هیچ برنامه‌ای برای تغییر در تولیدات خودروسازان درونی ندارد. وی می‌گوید: چنانچه صنعت خودرو با افزایش درونی‌سازی می‌توانست توان رقابتی خود را افزایش دهد بی گمان تعرفه کاهش می‌یافت، حال آنکه عدم تغییر قوانین در دوره پساتحریم نیز نشان‌دهنده دم است که تولیدکنندگان درونی همچنان توان چشم وهمچشمی با محصولات روز گیتی را ندارند. وی محدودیت در واردات خودرو را به‌انگیزه عدم تغییر در تولیدات درونی و سیاست‌های وزارت صنعت در این بخش می‌داند و می‌گوید: چنانچه تعرفه کاهش پیدا کند چون خودروسازان توان رقابتی با محصولات خودروسازان بیگانه را ندارند بی گمان فروش‌شان کاهش پیدا می‌کند و سود عملیاتی آنها نیز افت خواهد کرد که بی گمان دولت خواهان چنین موضوعی نیست.وی معتقد است که دوره پساتحریم مهم‌ترین دوره ای است که دولت می‌تواند با تغییر در سیاست هایش فضای رقابتی را به بازار خودرو بیاورد تا شاید تولیدکنندگان درونی نیز بتوانند تغییری در چگونگی خود برپایی کنند.
سنجه رقابتی شدن بازار خودرو در پساتحریم



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام