سایت جامع خودرو در ایران


» آشنایی با طراحان ایرانی کمپانی های مطرح خودروسازی جهان ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶


به گزارش آگاهی ها خودرو ، بسیاری از کمپانی‌های مطرح و نام‌آشنای خودروسازی، در تیم طراحی خود از طراحان پیشه‌ای و برجسته ایرانی کمک می‌گیرند تا در پایان محصولی درخور و شایسته را روانه بازار کنند. ولی کمتر کسی است که از حضور طراحان پیشه‌ای ایرانی در تیم‌های طراحی برندهای سرشناس خودروساز جهان با آگاهی ها باشد، از این روی قصد داریم در این گزارش به شناسایی طراحان ایرانی مشغول به کار در تیم‌های طراحی شرکت‌های مطرح خودروسازی جهان بپردازیم.

جمله سرشناس «اگر دانش در ثریا باشد مردانی از سرزمین پارس به دم دست پیدا خواهند کرد.» مصداق پدیدار این جستار است که نشان می‌دهد جوانان ایرانی در بالاترین سطح از دانش و دانش حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن دارند.

کمیاب دین شناس‌زاده

کمیاب دین شناس‌زاده، متولد ۱۳۵۵ در تهران است. او در ۹ سالگی به‌انگیزه ماموریت پدرش در کنسولگری ایران در فرانکفورت و هامبورگ، به همراه خانواده‌اش راهی کشور آلمان شد.

کمیاب دین شناس‌زاده

کمیاب دین شناس‌زاده

او فوق‌لیسانس خود را در رشته طراحی خودرو از دانشگاه فورتزهایم آلمان دریافت کرد. سپس دوره طراحی صنعتی را در کمپانی مرسدس گذراند و از همان‌جا همکاری خود را با شرکت‌های بزرگی همچون مرسدس و ب‌ام‌و آغاز کرد.

در سال ۲۰۰۱ به گروه طراحان ب‌ام‌و پیوست و کریس بنگل سرشناس، بزرگ‌ترین طراح تاریخ ب‌ام‌و کسی بود که کمیاب دین شناس‌زاده را یکراست به تیم طراحی دم شرکت برد.

او امتیاز طراحی چند سری از ماشین‌های این کمپانی بزرگ را از دم خود کرده است. از این مدل‌ها می‌توان به مواردی همچون طراحی درونی ب‌ام‌و سری ۷، طراحی بیگانه ب‌ام‌و سری ۶ کوپه و کانورتیبل و همچنین ب‌ام‌و سری ۶ گرن‌کوپه اشاره کرد.

در سال ۱۳۸۵ شرکت ساپکو از او دعوت کرد به ایران بیاید و در کنفرانسی مراحل فرآوری یک خودرو در شرکت ب‌ام‌و را برای حضار روشنگری دهد. کمیاب دین شناس‌زاده نیز این دعوت را پذیرفت و این کنفرانس با پیشباز بی‌همانند مسئولان شرکت ایران‌خودرو، سایپا و عده زیادی از دانشجویان مهندسی و طراحی صنعتی روبرو شد.

نکته قابل درنگ در باره کمیاب دین شناس‌زاده این است که نشریات و رسانه‌های درونی از سری ۶ وسری ۷ محصولات ب‌‌ام‌و می‌نویسند، ولی هیچ اشاره‌ای به طراح ایرانی دم نمی‌کنند، این در حالی است که گاهنامه معتبر motortrend از کمیاب دین شناس زاده به‌سرنویس یک طراح نوآور ایرانی یاد کرده است.

گفتنی است دین شناس‌زاده اکنون یکی از ۲۰ طراح سرشناس ب‌ام‌و به حساب می‌آید و در کنار طراحان بزرگی همچون Adrian von Hooydonk و Karim habib مشغول به کار است.

محمد حسین امینی یکتا

او با طراحی فوق‌العاده دوست داشتنی و چشم‌نواز برای شرکت مرسدس توانست نام خود را در زمره بهترین طراحان خودرو جهان به ثبت برساند.

محمد حسین امینی یکتا

محمد حسین امینی یکتا

محمد حسین امینی یکتا دانشجوی طراحی صنعتی در کشور آلمان است و پیشینه طراحی مدل مفهومی گاندورا برای شرکت lamborghini را نیز در کارنامه خود دارد.

امید بادل

امید بادل

امید بادل

امید بادل تا مقطع پیش‌دانشگاهی در شیراز تحصیل کرد، سپس برای پیوستگی تحصیل راهی آمریکا شد. او از بچگی دلبستگی بسیار زیادی به طراحی خودرو داشت و به چهره خودآموز نرم‌افزارهای زیادی را در این راستا فراگرفته است. چندی پیش او یک طراحی بسیار دوست داشتنی برای شرکت ب‌ام‌و انجام داد که باره ستایش همگان پیمان گرفت.

کوروش منصوری

این ایرانی متولد چالوس صاحب شرکت سرشناس سوئیسی-آلمانی تیونینگ خودرو است. شرکت تیونینگ منصوری یکی از کاربرد شده‌ترین و خوش‌نام‌ترین‌ها در این پهنه و نزدیک ۲۸ سال در این گستره مشغول تکاپو است.

کوروش منصوری

کوروش منصوری

به جرات می‌توان گفت که شرکت منصوری رتبه نخست تیونینگ و لوکس‌سازی خودرو در جهان را در برگزیدن دارد. این شرکت تمرکز خود را روی تیونینگ و گسترش مدل‌های خاصی از خودروهای شرکت‌های رولزرویس، بنتلی، آستون‌مارتین، porsche، بنز و ferrari معطوف کرده است.

شرکت منصوری در سال ۲۰۰۱، نخستین کارخانه تولیدی خود را راه‌‌اندازی کرد که در پی دم به‌طور مستقل، اقدام به فرآوری قطعات و ساز و برگ باره نیاز تیونینگ خودروهای سفارشی خود می‌کرد. این شرکت هم ‌اکنون دارای ۲ کارخانه تولیدی در کشورهای آلمان و سوئیس است.

فردیس رضوانی

فردیس رضوانی یک ایرانی است که تکاپو پیشه‌‌ای خود را با طراحی و فرآوری خودروهایی مانند Vencer Sarthe آغاز کرد. او فرزند یک خلبان جنگنده‌ ایرانی است که همین عامل مایه دلبستگی او نسبت به طراحی هواپیما و خودروهای شگفت شده است.

فردیس رضوانی

فردیس رضوانی

رویای او برای ساخت ابرخودروهای ویژه با عملکرد متفاوت در پایان منجر به بنیاد‌گذاری شرکت خودروسازی و طراحی خودروی رضوانی شد که در زمینه فرآوری خودروهای سوپر اسپرت ویژه و گران‌بها تکاپو می‌کند.

اگرچه شرکت رضوانی به نسبت برخی کمپانی‌های سرشناس، یک شرکت تازه کار محسوب می‌‌شود، ولی این بدان چم(cham ) نیست که ناشناخته‌ مانده است. آگاهی ها رونمایی از طراحی سرشناس خودروی این شرکت به نام «هیولا» در صدر آگاهی ها رسانه‌های جهان پیمان گرفت و بسیاری از نشریات تخصصی ماشین، آگاهی ها مربوط به این شرکت را پوشش می‌دهند.

نغز دم است که رضوانی نیز مانند کوروش منصوری، در گفت‌وگوی خود با رسانه‌های جهان، پافشاری کرده است که خیلی دوست دارد امکان تکاپو در ایران برایش فراهم شود و خط فرآوری ماشین را در ایران راه‌‌اندازی کند.

امید مستقیمی

امید مستقیمی

امید مستقیمی

امید مستقیمی فارغ‌التحصیل رشته الکترونیک شاخه برق در دانشگاه «نیوکسل» است. او در زمینه خودروهای پیکار‌ای تکاپو می‌کند. مستقیمی خودروهای شرکت مرسدس‌بنز در مسابقات ساختاره یک را با تحولی بنیادی روبرو کرده است.

همگی خودروهای شرکت کننده در مسابقات ساختاره یک در مسابقات جهانی در کشورهای مالزی، استرالیا، بحرین و چین همگی بدست این جوان ایرانی طراحی شده‌اند. او به سرنویس مهندس الکترونیک در شرکت مرسدس مشغول به کار است.

هرمیداس اتابکی

هرمیداس اتابکی یکی از برجسته‌ ترین طراحان ایرانی در زمینه خودرو است که در پاریس، کارگاهی بزرگ برای این کار در برگزیدن دارد.

هرمیداس اتابکی

هرمیداس اتابکی

او در دانشکده سیسیاس دیترویت در زمینه طراحی خودرو تحصیل کرده، اگرچه کار اصلی وی طراحی خودرو است ولی در کنار دم، کشتی، قطار و بسیاری از وسایل دیگر از دسته عینک و شیشه عطر نیز طراحی می‌کند. او در سال ۲۰۰۲ کامیاب به کسب پاداش بهترین طرح قطار، برای طراحی قطار لیون شد.

هرمیداس با برندهای گوناگون اروپایی همچون شرکت renault و lamborghini کار کرده است. لازم به ذکر است که اتابکی چند باری هم به ایران سفر کرده تا بتواند به خواسته خود مبنی بر طراحی خودرویی متناسب با خصوصیات فرهنگی ایران جامعه کنش بپوشاند. او حتی گفته است که با ایران‌خودرو هم گفتگو کرده ولی تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است و همچنان در کارگاه خود در پاریس کار می‌کند.

پنج طراح برتر صنعت خودرو

والتر دسیلوا (   طراح volkswagen‌واگن، lamborghini، بنتلی و بوگاتی )

والتر دسیلوا (   طراح volkswagen‌واگن، lamborghini، بنتلی و بوگاتی )

والتر دسیلوا ( طراح volkswagen‌واگن، lamborghini، بنتلی و بوگاتی )

هنریک فیسکر ( طراح ب‌ام‌و Z8، آستون‌مارتین DB9 )

هنریک فیسکر ( طراح ب‌ام‌و Z8، آستون‌مارتین DB9 )

هنریک فیسکر ( طراح ب‌ام‌و Z8، آستون‌مارتین DB9 )

 

جیسون کاستریوتا ( طراح فراری۵۹۹ و maserati گرن‌توریسمو )

جیسون کاستریوتا ( طراح فراری599 و maserati گرن‌توریسمو )

جیسون کاستریوتا ( طراح فراری۵۹۹ و maserati گرن‌توریسمو )

جورجیو جیوجیارو ( طراح maserati گیبلی و بوگاتی )

جورجیو جیوجیارو ( طراح maserati گیبلی و بوگاتی )

جورجیو جیوجیارو ( طراح maserati گیبلی و بوگاتی )

فرانک استفنسون ( طراح مینی، مک‌لارن و maserati )

فرانک استفنسون ( طراح مینی، مک‌لارن و maserati )

فرانک استفنسون ( طراح مینی، مک‌لارن و maserati )



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام