سایت جامع خودرو در ایران


» سنجش دو خودروی peugeot پارس TU5 و سورن EF7 توربو ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
جمعه ۲ تیر ۱۳۹۶


اگر قصد خرید سدان خانوادگی زیر ۴۰ میلیون تومان را دارید و فضای بزرگ کابین و صندوق بار در نخستینگی تان باشد، باید به سراغ اعضای خانواده peugeot و samand بروید. ولی نسخه های تکراری و از مدافتاده این خانواده را فراموش کنید. چرا که حالا گزینش های به روزتری مثل سورن EF7 توربو و peugeot پارس با پیشرانه سرشناس TU5 پیش رویتان پیمان دارند. به کارگیری این موتورها در سدان های خانواده samand و peugeot مایه شده تا مثل قدیم این خودروها مصرف سوخت بالایی را به شما تحمیل نکنند و نسبت به پیش بهره وری بهتری داشته باشند.

در ۱۰ سال گذشته خانواده peugeot پارس با پروا به نما بخردانه و عامه پسند، همیشه چگونگی مناسبی در بازار ایران داشته است. ولی یکی از مهم ترین دشواری ها peugeot پارسی بهره گیری از پیشرانه ۱٫۸ لیتری با فناوری کهنه بود که مایه می شد این خودرو از نظر مصرف سوخت مقرون به صرفه نباشد. ولی چندی است Iran KHodro پیشرانه TU5 از آن peugeot ۲۰۶ تیپ ۵ را جایگزین پیشرانه کهنه XU7 کرده تا علاوه بر عملکرد بهتر، مصرف سوخت پایین تری داشته باشد. طراحی ظاهری پارس دست نخورده باقی مانده و تنها مواردی جزیی همانند اضافه شدن راهنما به آینه های پهلویی و به کارگیری رینگ های آلومینیومی ۵ پره در بدنه پارس تغییر کرده اند. قلاب بکسل هم چنان به سرنویس یکی از نقاط سستی در نمای قسمت رو به رو به شمار می رود.

در نسخه LX کابین دگرگونی ها زیادی را تجربه کرده که از مهم ترین آنها می توان به داشبورد جدید با طراحی متفاوت اشاره کرد. این داشبورد جدید طراحی بهتر و امروزین تری از پیش دارد ولی نمی توان به روی افت کیفیت هنگام نسبت به پیش چشم پوشی کرد. البته بهره گیری از امکانات پسندیده در این رده بها قایع شده تا افت کیفیت کابین را فراموش کنید. در نگاه نخست تنظیم برقی پشتی صندلی جلو و قرارگیری دکمه های تنظیم سیستم صوتی روی فرمان جلب پروا می کند و سیستم تهویه دلنشین نیز به چهره ربات تنظیم می شود.

هر ۴ شیشه و آینه های پهلویی به چهره برقی تنظیم می شوند و قابلیت تاشوندگی آینه های پهلویی رفاه مناسبی هنگام پارک کردن خودرو به ارمغان می آورد. پارس هم چنان یکی از جادارترین خودروهای این رنج بها است و هیچ ایرادی به فضای صندلی های جلو و عقب و صندوق بار ۴۷۰ لیتری وارد نیست.

یکی از سستی های پارس جدید عدم هم خوانی پیشرانه و وزن سنگین بدنه است. موتور سیکلت TU5 با حجم کم تر (۱٫۶ لیتری) ولی به لطف بهره بردن از ۲ میل سوپاپ در بالا (۱۶ سوپاپ) توانایی فرآوری ۱۰۸ اسب بخار توان و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را دارد و مصرف سوخت اش در بهترین حالت به ۷٫۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می رسد که با پروا به ثابت ماندن حجم باک (۷۰ لیتر) کم تر از پیش پای مالک اش را به مکنده بنزین ها باز می کند.

نفوذ صدای پیشرانه نسبت به پیش کم تر شده ولی به خاطر بخش وزن نامتقارن، بیش تر وزن روی محور جلو سنگینی می کند و ضربات این قسمت بیش تر از رده عقب است که به مایه می شود قطعات کم کیفیت پس از مدتی به سر و صدا بیافتند. ضرایب دنده های ۳ و ۴ سبک است دنده ۵ تنها به سرنویس اوور درایو برای کاهش مصرف سوخت باره کاربرد پیمان می گیرد که همین عامل مایه شده تا در شیب های تند برای حفظ کشش خودرو نیاز به وارونه های پیاپی داشته باشید. پیشرانه پرقدرت تر ولی وزن بیشتر نسبت به پیش مایه شده تا پارس TU5 از نظر شتاب اولیه تفاوتی با مدل مجهز به پیشرانه ۱٫۸ لیتری نداشته باشد.

سورن EF7 توربو

سورن ویرایشی تغییر شکل یافته با چراغ ها و جزییاتی متفاوت با samand عادی است. samand خودرویی جادار و خانوادگی است، ولی میان خریداران به تنبلی و سنگینی نامدار است. از این روی اکثر کسانی که با بودجه عادی به دنبال چاشنی هیجان نیز هستند، قید samand را می زنند. ولی Iran KHodro با عرضه samand سورن توربو نیازهای این بخش از بازار را نیز پاسخ داده است.

طراحی کابین تفاوت هایی با samand عادی دارد و چیدمان قسمت مرکزی کنسول جلو تغییر کرده و اکثر ابزارها کابین در قابی ستونی پیمان گرفته است. رنگ بندی تیره کابین نیز خوشگل و همه پسند است. می توان کیفیت کابین را در رده متوسطی ارزیابی کرد. فضای کابین و صندوق بار samand نیز برای همه ثابت شده و کاملا به درد کاربرد خانوادگی و سفرهای چندنفره می خورد.

ولی از همه اینها که بگذریم، به مهم ترین تفاوت سورن توربو با یک samand عادی می رسیم. امروزه اکثر خودروسازان جهان برای کاهش مصرف سوخت و بالابردن بازده پیشرانه های کم حجم، از سیستم پرخوران یا توربو کاربرد می کنند. Iran KHodro هم در سال های بازپسین به تازگی تحقیقات گسترده ای روی پیشرانه های جدیدش انجام داده و از شرکت های بزرگ بیگانه کمک گرفته است.

پیشرانه EF7 نیز میوه یکی از این همکاری هاست که در این نسخه به یک توربو شارژ مجهز شده است. این پیشرانه ۱٫۷ لیتری توان فرآوری ۱۵۵ اسب بخار توان را دارد که کم وبیش با توان یک mazda ۳ با موتور سیکلت ۲ لیتری برابر است. هم چنین گشتاور تولیدشده نیز ۲۱۵ نیوتن متر است. شتاب گیری سورن توربو در دنده یک و از دور ۲۰۰۰ به پس، رنگ و بوی متفاوتی با samand عادی دارد. چرا که توربوشارژر از دور ۲۲۰۰ وارد مدار می شود.

البته در سربالایی ها گواه کمی افت کشش هستیم و برای به کارگیری بیشینه توان، موتور سیکلت باید در دور بالا نگه داشته شود. قطعات این پیشرانه توربو نسبت به یک EF7 عادی باره بهینه سازی پیمان گرفته و بازطراحی شده است. هم چنین پیشرانه با پروا به کیفیت سوخت کشور طراحی شده تا درگیر دشوار هایی که خودروهای توربو با بنزین بی کیفیت دارند (ناک زدن و خودسوزی) نشود. افزون بر اینها تغییراتی در ضرایب دنده ها داده شده و سیستم ترمز نیز باره بازنگری پیمان گرفته است. افزون بر آن بوست توربو علی رغم توان بیش تر پیشرانه روی PSI 5.5 پیمان گرفته تا ضرایب اطمینان بیش تر و فرسایش پیشرانه کم تر شود.

پیشنهاد پایانی

سورن توربو هم کابین جادار یک samand خانوادگی را دارد و هم می توانید با هنگام لذت راندن یک خودرو توربو و چابک را تجربه کنید. در عین این که مثل دیگر مالکین خودروهای توربو نیاز نیست با دشواری ها رایج همانند کیفیت بنزین دست و پنجه نرم کنید. در برابر نما متناسب و هم چنان گیرا پارس مایه شده تا این سدان کهنه کار علی رغم کهنه شدن، نزد کسانی که دلبستگی ای به خودروهای چینی ندارند هم چنان دوست داشتنی باشد و از بازار خرید و فروش مناسبی بهره ببرد. البته اندیشه می کنیم وقتی ماشین ۹۸ گاز سورن توربو را تخته کنید و مثل یک غزال تیزپا برانید چهره و پرستیژ جاافتاده پارس را حتما فراموش خواهید کرد. پس اگر جوان هستید، شک نکنید می توانید با سورن توربو لذت یک رانندگی هیجانی را در کلاسی بالاتر از این بها تجربه کنید.

سنجش دو خودروی peugeot پارس TU5 و سورن EF7 توربو



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.


مطالب محبوب