سایت جامع خودرو در ایران


» تعرفه واردات قطعات خودرو در ایران بالاتر از جهان ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶


راهکارهای رویارویی با قاچاق قطعات خودرو در گفت‌وگو با مرتضی افقه، اقتصاددان بررسی شد

به گزارش آگاهی ها خودرو ، در سال‌های تازه بحث کیفیت خودروهای فرآوری تو یا درون و چرایی پایین بودن سطح کیفی آنها به یکی از بحث‌برانگیزترین مباحث میان تولیدکنندگان، تکه‌سازان وکارشناسان تبدیل شده است. همچنان نیز این داستان پیوستگی دارد و یادآور قضیه مرغ و تخم‌مرغ است.

در این میان هریک از هر دو سو نیز کوشش در برائت خود و متهم کردن دیگری دارد. غافل از اینکه این دعوا علاوه‌بر افزایش فاصله صنعت خودروی کشور با استانداردهای جهانی و رسیدن به جایگاه پسندیده مایه آسیب‌های شدید جانی و مالی به مصرف‌کنندگان نیز شده است.

تعرفه واردات قطعات خودرو در ایران بالاتر از جهان

تعرفه واردات قطعات خودرو در ایران بالاتر از جهان

از سوی دیگر برخی کارشناسان اعتقاد دارند بخت گسترده به خودروهای اقتصادی فرآوری چین نیز ریشه در همین مساله دارد. جستار قاچاق کالا که در این گفت‌وگو قطعات خودرو است، به‌نوعی معلول شرایط اقتصادی و عواملی است که منجر به شکل‌گیری پدیده‌ای شوم به نام قاچاق قطعات یدکی می‌شود.

البته در این باره کم گفتگو نشده است. ولی به‌نظر می‌رسد کمتر به عوامل اقتصادی دم پرداخته شده باشد. همان‌طور که اشاره شد. این جستار را با دکتر مرتضی افقه، استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز در میان گذاشتیم.

در سال‌های تازه بحث قاچاق که در این گفت‌وگو با پافشاری بر قطعات خودرو است، به یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها و دشواری‌های صنعت خودروی کشور بدل شده است. با پروا به حجم تولیدکنندگان و قوانین موجود، چرا همچنان با این پدیده روبرو هستیم؟
به نظر من این پدیده، غیر از عوامل همگانی که اصولا برای قاچاق در نظر می‌گیرند، ریشه در اقتصاد و روش نگاه به دم در کشور دارد که می‌توان از منظر اقتصادی به این موارد اشاره کرد؛ یکی از بزرگ انگیزه ها قاچاق کالا، پرداخت یارانه‌های گسترده برای کالاهای بنیادین به مصرف‌کننده درونی است.

این عامل مایه ناسازگاری بها کالای مصرفی در تو یا درون و بیرون از کشور می‌شود و به تبع دم کالا از کشور ارزان به کشور گران قاچاق می‌شود.

بیشتر مناطق مرزی بنا به‌دلایلی انبوه در کشورها، از نظر اقتصادی در چگونگی مناسبی به سر نمی‌برند. بدیهی است که در چهره ادامه این چگونگی، کسان برای تامین نیازهای خود به کار و جنبش و پیشه‌هایی هرچند دروغین روی می‌آورند. هستی مرزهای گسترده جغرافیایی پسندیده، در کنار همسایگان دارای سامانه‌های نزدیک به بی‌ثبات و نیز هستی مبادی گوناگون و شیوه‌های گوناگون قاچاق، برپایی امکان ورود کالای قاچاق، دامنه و گسترش این دشواری را افزایش داده و رویارویی با دم را دشوار کرده است.

هستی جمعیت قابل‌پروا بیکار در ایران از‌جمله عوامل گرایش به قاچاق به حساب می‌آید. همچنین باید به نبود سیاستگذاری پسندیده در الگوی مصرف اشاره کنم.

یکی از مهم‌ترین زمینه‌های پیدایش قاچاق کالا در کشور ما گرایش مصرف‌کنندگان و تغییر الگوی مصرف در ایران است، به‌طوری‌که کالاهای لوکس در سبد مصرف خانواده‌ها- حتی با درآمد پایین- نیز پیمان گرفته است. ولی جهت‌گیری صنعت برای پاسخگویی به این دگرگونی ها متحول نشده است.

علاوه‌بر انگار ارزانی کالاهای بیگانه، یا برتری آنها و در مواردی ناکافی بودن تولیدات درونی یا نبود فرآوری درونی کالایی ویژه، مایه روی آوردن مردم به خرید کالاهای بیگانه و البته بخشی از این نیاز با قاچاق کالا تامین می شود.

در حال آماده بسیاری از تولیدکنندگان قطعات خودرو با دشوار مالی روبرو هستند. علاوه‌بر این، برخی از آنها نیز واردکننده هستند. سیل قاچاق قطعات یدکی چه اثری بر صنعت خودرو و همچنین اقتصادی که پیمان است این صنعت پیشران صنایع دم باشد، می‌گذارد؟
برمبنای محاسبات انجام‌شده از سوی کارشناسان اقتصادی، قاچاق نزدیک ۴ میلیارد دلار کالا در سال، منجر به افت ۸ درصدی تولیدات صنعتی می‌شود.

لذا کارایی این پدیده بر کاهش فرآوری ناخالص درونی کاملا چشمگیر است. افت تولیدات صنعتی بر کارگماری نیز اثرات نامطلوبی دارد، به عبارت دیگر قاچاق کالا یکی از عوامل تشدید‌کننده این دشواری اقتصادی است.

از سوی دیگر برمبنای محاسبات کارشناسان اقتصادی هزینه برپایی یک فرصت شغلی در ایران بالاتر از ۱۰ هزار دلار است. لذا با ۴ میلیارد دلار که حجم قاچاق کالا در ایران است، سالانه می‌توان ۴۰۰ هزار فرصت شغلی برپایی کرد که قاچاق کالا فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای کارگماری مولد و کارساز در رشد فرآوری ناخالص درونی را از میان می‌برد.

از سوی دیگر سودآوری فزاینده قاچاق کالا برای قاچاقچیان سبب می‌شود انگیزه سرمایه‌گذاری‌های مولد نیز کاهش یابد. ضمن اینکه باید پروا داشت بیکاری به‌سرنویس یکی از نتایج اصلی قاچاق کالا در جامعه، شاهراه اصلی شکل‌گیری ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی است.

بنا بر آمارهای به‌دست‌آمده از محاسبات کارشناسان اقتصادی به ‌ازای هر یک‌میلیارد دلار قاچاق،‌ نزدیک ۱۰۰هزار تن بیکار می‌شوند.

به نظر می‌رسد مسئولان نیز به این مساله آگاه هستند و از این روی جرایم و قوانین سخت‌گیرانه‌ای را مصوب و اجرا کرده‌اند؟
پدیده قاچاق در همه جا هستی دارد و در هیچ کشوری قاچاق و تخلف به صفر نرسیده ولی جستار مهم این است که میل و جنبش به سمت صفر شدن و کاهش دم باشد.

در کشور ما در سال‌های گذشته به جای نگاه اقتصادی به پدیده قاچاق برخورد پلیسی چهره می‌گرفت و روند به این سمت و سو بوده، در حالی که زمینه قاچاق یک پدیده اقتصادی است و راه‌حل مبارزه با دم باید اقتصادی باشد، هرچند در روند مبارزه با هر جریان ناسالم، کار پایانی برخورد انتظامی است ولی چون جستار اقتصادی است، باید با نگاه اقتصادی با دم برخورد شود.

آیا وضع تعرفه‌ها راه‌حل اقتصادی نیست؟
یکی از مهم‌ترین زمینه‌های قاچاق نیاز بازار به برخی کالاهاست. کالاهایی که تقاضای دم در بازار هستی دارد، بدست راه‌حل قانونی و تسهیل آیین نامه در قوانین باید به گونه‌ای کنش شود تا این بازار در گزین کردن قاچاقچی پیمان نگیرد.

در چند سال تازه پشتیبانی‌های غیرتعرفه‌ای و نخستینگی دادن به برخی کالاها مایه شده فضای بیشتری در گزین کردن قاچاقچیان پیمان گیرد، چراکه تقاضای بازار از میان نرفته و تنها عرضه بازداشته شده است. این فرمایش مایه شد تا درخواست از کانال‌های غیرقانونی پاسخ داده شود.

مطابق آمارهای جهانی ایران با میانه تعرفه ۲۶٫۶ درصد یکی از بالاترین تعرفه‌ها را در جهان برای واردات کالا دارد. این در حالی است که بر بنیاد واپسین آمار، سالانه یک‌میلیارد و ‌یک‌صد میلیون دلار قاچاق تکه به کشور چهره می‌گیرد.

طبیعی است که بخش عظیمی از این میزان را قطعات بی‌کیفیت تشکیل می‌دهند. همین فرمایش مایه شده است به تازگی در سنا نیز به‌طور غیر‌سر راست از هستی مافیا گفتگو به میان می‌آید.

نکته پسین.
همان‌طور که اشاره کردم به این پدیده اقتصادی باید از منظر اقتصادی نگاه و راهکارها را بر بنیاد دم گردآوری و اجرا کرد. به‌بیان دیگر تا زمانی که قاچاق تکه متضمن سود بالا باشد، این پدیده پیوستگی خواهد داشت.

همان‌طور که تاکنون نگریستن شده است برخوردهای غیر‌اقتصادی نتوانسته‌اند چندان که باید و شاید گیر ورود قطعات بی‌کیفیت شوند.

نگاهی به عوامل همگانی قاچاق قطعات

سستی ساختار و سیاست‌های تولیدی: اگر فرآوری کشوری از دشواری ها انبوه دل آزرده باشد، به طوری‌که توانا نباشد همگام با نیازهای درونی و دگرگونی ها میان‌المللی رشد یابد، زمینه ها قاچاق کالا در دم فراهم می‌‌شود.

بالا بودن تعرفه‌ها و هستی موانع غیرتعرفه‌ای: تعرفه‌های بالا و هم‌چنین پشتیبانی‌های بیش از اندازه و غیر‌بخردانه که در گزین کردن تولیدات درونی پیمان می‌دهند، قوت چشم وهمچشمی آنها را در صحنه میان‌المللی کاهش می‌دهد و به زیان مصرف‌کنندگان درونی، بها را بالا نگه می‌دارد ولی مهم‌ترین نشانه تعرفه‌های بالا، برپایی و گسترش فرمایش قاچاق است.

محدودیت‌ها: سهمیه‌بندی، محدودیت واردات روبرو صادرات، محدودیت واردات بدون انتقال ارز و… از عوامل بروز پدیده قاچاق است.

ممنوعیت‌های دولتی: این گونه محدودیت‌ها وابسته به تصویب دولت‌هاست و انگیزه ها دم پشتیبانی از تولیدات درونی، جلوگیری از برباد دان منابع ارزی، پیشگیری از تغییر الگوی مصرف، حفظ مصالح و منابع جامعه و… است.

آیین نامه زائد: آیین نامه دست‌و‌پاگیر و زائد اداری که در کشورهای گوناگون هزینه بازرگانی رسمی را افزایش داده است، زمینه لازم برای لغزش و انجام کنش غیر‌قانونی را فراهم می‌کند.

انحصار در واردات کالا: چنانچه واردات کالا در انحصار کسان یا گروه‌های ویژه باشد، از یک سو فرصت‌های اقتصادی برای کسان ویژه فراهم می‌شود که این مساله یکی از مصادیق تباهی اقتصادی است و از سوی دیگر قانون‌گریزی را در محرومان از امتیاز واردات کالا، برای پاسخگویی به تقاضای درونی تقویت می‌کند.

بیکاری: از بزرگ انگیزه ها قاچاق کالا در کشورهای گوناگون هستی بیکاری در دم کشورهاست. کسان بیکار برای کسب درآمد رو به سمت قاچاق کالا می‌آورند.

ناسازگاری بها‌ها: فراوانی منابع،‌ فرآوری انبوه و… در کشورهای گوناگون مایه بروز ناسازگاری بها کالایی در آنها می‌شود و این ناسازگاری بها عاملی برای قاچاق کالا به دیگر کشورهایی می‌شود که بها تمام‌شده کالا در آنها بسیار است.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام