سایت جامع خودرو در ایران


» خودروهایی همانند نام‌هایی متفاوت! سنجشٔ سه سدان یکسان ب‌ام‌و ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶


معمولاً خودروسازان معتبر جهانی کوشش می‌کنند خودروهای هم‌کلاس و مشابهی در سبد محصولات خود نداشته باشند چراکه این فرمایش منجر به شکل‌گیری چشم وهمچشمی درونی می‌شود که هرگز چیز خوبی نیست؛ ولی گاه استثنائاتی در این شیوه رخ می‌دهد که یکی از بارزترین هنگام‌ها سه سدان ب‌ام‌و است. سه خودرویی که تا حد زیادی مانند به یکدیگر هستند و به‌قدری با یکدیگر در قطعات گوناگون اشتراک دارند که می‌توان گفت درواقع خودروهای یکسانی با نام‌های گوناگون هستند. منظور ما سه خودروی سری ۳ سدان، سری ۳ گرن توریزمو و سری ۴ گرن کوپه است.

این سه سدان بسیار همانند یکدیگر هستند به‌گونه‌ای که این همانندی در نما و تو یا درون هنگام‌ها کاملاً مشهود است. کاربرد شده‌ترین عضو این جمع، سری ۳ سدان است که پیشینهٔ هنگام به سال ۱۹۷۵ بازمی‌گردد ولی دو برادر دیگر کاملاً جوان هستند. سری ۳ گرن توریزمو دومین عضو خانوادهٔ محصولات گرن توریزمو ب‌ام‌و پس از سری ۵ گرن توریزمو محسوب می‌شود که از سال ۲۰۱۳ به بازار آمد. این خودرو را نمی‌توان در یک کلاس یکتا پیمان داد چراکه نه می‌توان هنگام‌را سدان دانست، نه کراس‌اوور، نه استیشن و نه هاچ‌بک. سری ۳ گرن توریزمو آمیزه ای از همگی این خودروها است. بااین‌حال این خودرو بیشتر به یک سدان کوپه با ارتفاعی بلند همانندی دارد. فرم عقبی هنگام نیز به‌چهره فست‌بک است.

سری ۴ گرن کوپه هم نسخهٔ چهاردر سری ۴ کوپه است که خود در بن نسخهٔ کوپهٔ سری ۳ محسوب می‌شود که بر پایه شیوهٔ نام‌گذاری جدید ب‌ام‌و، در دودمان جدید نامش از سری ۳ کوپه به سری ۴ تغییر پیدا کرد. نسخهٔ چهاردر این خودرو برای نخستین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۴ شناسایی شد و این هم دومین خودرو از خانوادهٔ محصولات گرن کوپهٔ ب‌ام‌و پس از سری ۶ گرن کوپه محسوب می‌شود. سری ۴ گرن کوپه ولی برخلاف سری ۳ گرن توریزمو تکلیف مشخصی دارد چراکه در کلاس سدان‌های کوپهٔ کامپکت پیمان می‌گیرد. فرم عقب این خودرو نیز از گونه لیفت‌بک است. حال در پیوستگیٔ این مطلب سنجش‌ای اجمالی خواهیم داشت میان این سه سدان یکسان ب‌ام‌و.

طراحی بیرونی

همانندی این سه خودرو از نما هنگام‌ها نیز کاملاً مشخص است چراکه هر سه از زبان طراحی کنونی ب‌ام‌و دربرگیرنده چراغ‌های متصل به جلوپنجره سود می‌برند. دراین‌میان سری ۳ سدان و سری ۴ گرن کوپه در بخش چراغ‌ها و جلوپنجره همانندی زیادی با یکدیگر دارند ولی سری ۳ گرن توریزمو از چراغ‌ها و جلوپنجرهٔ پهن‌تری کاربرد می‌کند درحالی‌که هر سه در سپر جلو نیز تفاوت‌هایی باهم دارند. در پروفیل پهلویی هم تنها در بخش لچکی عقب تفاوتی جزئی میان سه خودرو به چشم می‌خورد. البته سری ۴ گرن کوپه و سری ۳ گرن توریزمو در عقب سقف شیب‌داری دارند درحالی‌که بلندی سری ۳ گرن توریزمو نیز کمی بیشتر است. در عقب نیز گواه نمایی بسیار همانند هستیم و تنها تفاوت‌هایی جزئی در چراغ‌ها و سپر به چشم می‌خورد ولی چراغ‌های عقب سری ۴ گرن کوپه و سری ۳ گرن توریزمو همانندی بیشتری به هم دارد.

طراحی درونی

در بخش درونی هم این سه خودرو کاملاً همانند هستند به‌گونه‌ای که حتی تفاوت‌های جزئی که در بیرون هنگام‌ها هستی داشت در اینجا دیده نمی‌شود زیرا هر سه خودرو از داشبورد و طراحی درونی دقیقاً یکسانی کاربرد می‌کنند. دراین‌میان تنها غربیلک فرمان سری ۳ گرن توریزمو با دو برادر دیگر متفاوت است.

پیشرانه‌ها

کاملاً شفاف است که این سه خودرو روی پلت‌فرم مشترکی ساخته شده‌اند و بنابراین پیشرانه‌ها و گیربکس‌های یکسانی هم برای هنگام‌ها ارائه شده است. البته سری ۳ سدان تنوع موتورهای بیشتری از دو خودروی دیگر دارد به‌گونه‌ای که مدل‌های هنگام از ۳۱۶i آغاز می‌شود ولی مدل پایهٔ سری ۴ گرن کوپه ۴۲۰i و سری ۳ گرن توریزمو ۳۲۰i است. همچنین بالاترین مدل سری ۴ گرن کوپه و سری ۳ گرن توریزمو نیز به ترتیب مدل‌های ۴۳۵i و ۳۴۰i است که از پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر دست نویس کاربرد می‌کنند ولی برای سری ۳ سدان مدل عملکردی و پرچم‌دار M3 هم ارائه می‌شود که دو برادر دیگر فاقد هنگام هستند.

سخن پایانی

کاملاً مشخص است که سه خودروی سری ۳ سدان، سری ۳ گرن توریزمو و سری ۴ گرن کوپه تا حد زیادی همانند یکدیگر هستند. البته دراین‌میان می‌توان حساب سری ۳ سدان را از دو مدل دیگر جدا کرد چراکه این یک سدان سنتی و باتجربه است ولی سری ۳ گرن توریزمو و سری ۴ گرن کوپه بسیار به هم مانند هستند و معلوم نیست هدف ب‌ام‌و از ساخت و عرضهٔ چنین خودروهای مشابهی چه بوده است. بااین‌حال گویا سازندهٔ آلمانی متوجه این اشتباه خود شده است زیرا بر پایه گزارشاتی احتمالاً در دودمان آیندهٔ سری ۳، مدل گرن توریزمو فرآوری نخواهد شد. در این گزارش گفته شده که ب‌ام‌و متوجه چالش فروش دو مدل سری ۳ گرن توریزمو و سری ۴ گرن کوپه در کنار یکدیگر شده است و از این روی تصمیم گرفته تنها به فرآوری یکی از هنگام‌ها پیوستگی دهد و بنابراین در دودمان آینده، سری ۴ گرن کوپه رسماً جای سری ۳ گرن توریزمو را در سبد محصولات ب‌ام‌و خواهد گرفت.

ولی بااین‌هستی برخی معتقدند این دو خودرو گروه متفاوتی از خریداران را هدف پیمان داده‌اند چراکه سری ۳ گرن توریزمو یک لیفت‌بک جادارتر و کاربردی‌تر از نسخهٔ عادی سدان سری ۳ است درحالی‌که سری ۴ گرن کوپه، یک نمونهٔ اسپرت با فرمی کوپه و خط سقفی منحنی است. بااین‌حال سری ۳ گرن توریزمو با هستی برخورداری از طراحی اسپرت و ملوس همواره زیر سایهٔ سری ۳ و سری ۴ پیمان داشته است زیرا برای کسانی که خواهان یک سری ۴ با دو در اضافه و کاربرد بیشتر هستند نیز سری ۴ گرن کوپه گزینش جذابی خواهد بود. درهرحال باید چشم براه بمانیم تا بفهمیم که آیا ب‌ام‌و در آینده فرآوری یکی از این دو خودرو را انتها یا منتهی خواهد داد یا همچنان به عرضهٔ سه سدان نزدیک بهً یکسان پیوستگی می‌دهد.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

مطالب محبوب