سایت جامع خودرو در ایران


» نیم‌سده با فولکس واگن‌واگن بیتل، سنجشٔ بیتل‌های مدل 1965 و 2016 ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶


خودرو در آغاز در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ وسیله‌ای لوکس و گران‌بها بود که تنها ثروتمندان توانایی خرید هنگام‌را داشتند ولی فولکس واگن‌واگن بیتل برای نخستین بار در سال ۱۹۳۸ به‌سرنویس خودروی مردم شناسایی شد و پس از جنگ جهانی دوم به شهرت فوق‌العاده‌ای در سراسر جهان رسید. بیتل در پیوسته به کامیابی غیرقابل‌تصوری دست پیدا کرد و در درازا زندگی خود فروشی نزدیک به ۲۲ میلیون را تجربه نمود. حال در سال ۲۰۱۷ قصد داریم برای پسینیان بار سوار بر دودمان جدید بیتل شویم چراکه به انگیزه فروش پایین، عرضه بیتل به‌زودی در استرالیا انتها یا منتهی خواهد یافت. به همین فراخور فولکس واگن‌واگن یک نسخه ویژه فرآوری اندک از این خودرو را ارائه کرده است؛ بنابراین ما هم در این مطلب یک دستگاه بیتل مدل ۲۰۱۶ را در کنار یک بیتل مدل ۱۹۶۵ پیمان داده و باهم سنجش کرده‌ایم تا ببینیم که این خودروی نمادین آلمانی در درازا بیش از نیم‌سده چقدر تغییر کرده است.

بیتل کهنه موردبررسی ما از نمونه‌های به‌روزرسانی شده است که از یک پیشرانه ۱۶۰۰ سی‌سی با تنها ۳۰ اسب بخار نیرو و ۷۰ نیوتن متر گشتاور نیرو می‌گیرد. این موتور سیکلت در عقب خودرو نصب شده و با هوا خنک می‌شود؛ بنابراین نیازی به رادیاتور ندارد. در سال ۱۹۶۵ ایمنی در خودروها نخستینگی بالایی نبود و از این روی بیتل کلاسیک ما هم فاقد کمربندهای ایمنی عقب، ایربگ و دیگر ساز و برگ ایمنی خودروهای امروزی است. در این خودرو حتی رادیو هم یک آپشن بوده است.

هر جای این بیتل را که نگاه می‌کنیم کروم بکار رفته است. سپرها، زه‌های پهلویی، آینه، دور چراغ‌های جلو، قالپاق‌ها و دستگیره درها همگی کرومی هستند. طرح روی کاپوت یا در بیخ همان درِ صندوق بار بیتل نیز به بال حشرات همانندگی دارد. در زیر این درب، تنها برای چند کیسه کوچک جا هستی دارد چراکه چرخ زاپاس و باک سوخت نیز در همین‌جا پیمان دارد. البته در پشت صندلی‌های عقب هم جایی برای پیمان دادن یک چمدان هستی دارد. پشتی صندلی‌های جلو کوتاه است و شانه‌های سرنشینان جلو کم وبیشً به هم گیر می‌کند درحالی‌که صندلی‌های عقب هم برای کسان بالغ تنگ است ولی برای کودکان پسندیده خواهد بود.

ولی بپردازیم به سواری این بیتل پنجاه‌ساله. این خودروی کم‌سرعتی است تا جایی که بیشینه سرعت هنگام از ۹۰ کیلومتر در ساعت فراتر نمی‌رود. همچنین هنگام بالا رفتن سرعت ناله موتور سیکلت نیز بلند می‌شود. البته بیتل هرگز به نیرو و سرعت بالا سرشناس نبوده است. هرچند فرمان به هیچ‌گونه سیستم کمکی مجهز نیست ولی به خاطر اینکه بیشتر وزن خودرو روی چرخ‌های عقب پیمان دارد، جلوی هنگام بسیار سبک است که درنتیجه مایه روانی فرمان شده است. گیربکس بیتل کهنه از گونه چهار سرعته دستی سنکرونایز است و دنده‌عقب نیز با فشار دادن دسته‌دنده به سمت پایین درگیر می‌شود. ضریب دنده یک بسیار سنگین است که هرچند برای بکسل کردن پسندیده خواهد بود ولی باید سریعاً دنده را به دو ی نمود. همچنین ترمزهای کاسه‌ای در هر چهارچرخ نیز ایده چندان مناسبی نیست.

در حال آماده فولکس واگن‌واگن بیتل به خودرویی کلاسیک تبدیل شده به‌نحوی‌که نمونه موردبررسی ما ۳۶۹۹۰ دلار بها دارد و مهم‌تر از هنگام، تنها ۵۳ دستگاه از هنگام هستی دارد و بنابراین پتانسیل افزایش بها در آینده را دارد. البته شمار ۵۳ دستگاه به خاطر شهرت جهانی این بیتل به خاطر حضور در سری فیلم‌های سرشناس هربی نیست بلکه این شمار بیتلی است که در سال نخست عرضه به استرالیا وارد شد. ولی چیزی که بیتل کلاسیک موردبررسی ما را بیشتر ویژه می‌کند این است که این خودرو، نمونه پنجاه و سوم است یعنی پسینیان بیتل کلاسیک موجود در استرالیا.

ولی بپردازیم به فرزند جوان و تازه‌نفس بیتل. فولکس واگن‌واگن برای نخستین بار نسخه جدید و نوین بیتل را در اوخر دهۀ ۹۰ میلادی با نام نیو بیتل شناسایی کرد که نما دخترانه‌ای داشت. سپس در سال ۲۰۱۱، دودمان دوم نیو بیتل شناسایی شد که استایل عامه‌پسندتری پیدا کرده بود. بیتل جدید همچنان همانندگی قابل‌توجهی به بیتل کلاسیک دارد به‌گونه‌ای که چراغ‌های گرد جلو، آینه‌های پهلویی کرومی، تریم پهلویی بدنه و حتی لوگوی فولکس واگن‌واگن بر روی درِ صندوق همگی یادآور پدربزرگش هستند.

بزرگ‌ترین تفاوت بیتل جدید با نمونه کهنه ولی پیشرانه هنگام است که در جلو نصب شده، از گونه آب‌خنک بوده و نیرو بیشتری دارد. بیتل ۲۰۱۶ از یک موتور سیکلت ۱.۴ لیتری چهار سیلندر سود می‌برد که با به کارگیری سوپرشارژر و توربوشارژر، ۱۶۰ اسب بخار نیرو و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور فرآوری می‌کند. افزون بر این، بیتل جدید به لطف برخورداری از ترمز ABS، هشدار نقاط کور و دوربین دید عقب، خودروی بسیار ایمن‌تری است. همچنین برخورداری از ترمزهای دیسکی نیز تجربهٔ متوقف کردن بسیار لذت‌بخش‌تری را فراهم می‌آورند. حجم صندوق بار بیتل جدید نیز برابر با ۳۱۰ لیتر است که با خواباندن صندلی‌های عقب به ۹۰۵ لیتر افزایش پیدا می‌کند.

برای تجربهٔ رانندگی با این خودرو ساب‌کامپکت آلمانی، دکمهٔ ستارت را می‌فشاریم و جنبش را آغاز می‌کنیم. بیتل خودروی فوق‌العاده سریعی نیست ولی هنوز هم کاملاً تند‌تر از مدل کلاسیک است. با پیمان دادن خودرو در حالت رانندگی اسپرت، پرماسیدن سواری هنگام گیرا‌تر می‌شود. در این حالت در هنگام ی دنده دور موتور سیکلت تا حد شدنی بالا می‌رود. به حالت رانندگی عادی بازمی‌گردیم و دنده‌ها را از راه ماشین ۹۸‌های پشت فرمان ی می‌کنیم. موتور سیکلت بنزینی بیتل اوج همکاری را با گیربکس خودکار دوکلاچهٔ DSG دارد و ی هریک از دنده‌ها کاملاً نرم، روان و بدون تکان انجام می‌شود.

پس از رانندگی همزمان با این دو فولکس واگن‌واگن بیتل، می‌فهمیم که چگونه شرکتی توانا است نیم‌سده اصالت و گیرایی را در فرآورده خود حفظ کند. بیتل ۱۹۶۵ خودرویی گیرا است و هرکس با هنگام رانندگی کند لبخند خوشنودی بر لبان نقش می‌بندد درحالی‌که بیتل جدید هم نزدیک‌ترین خودرو به بیتل کهنه است و درعین‌حال به لطف برخورداری از ساز و برگ امروزی، خودروی بسیار ایمن‌تری است.

 

منبع: CarAdvice



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]


مطالب محبوب
اینستاگرام