سایت جامع خودرو در ایران


» برتری هیچ صنعتی در کشور به اندازه خودروسازی نیست ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶

برتری هیچ صنعتی در کشور به اندازه خودروسازی نیست

دسته بندی : خودرو تاریخ : جمعه ۵ خرداد ۱۳۹۶


فضای غیرشفاف خودروسازی ایران
نگاهی به فرایند و چگونگی پیشرفت کشورهای خودروساز در این صنعت می‌تواند کمک قابل‌توجهی به یافتن راه درست گسترش برای صنعت خودروی کشور محسوب شود. ضمن اینکه ارزیابی تاثیرگذاری و بایستگی پرکار بودن صنعت خودرو در کشورهای خودروساز نیز در گسترش این صنعت کارساز خواهد بود.

به گزارش آگاهی ها خودرو ،صنعت خودرو این روزها در شرایطی است که از یک طرف برخی کارشناسان می‌گویند رو به گسترش و پیشرفت است ولی در طرف روبرو شماری از فعالان و کارشناسان دیگر معتقدند خودروسازی هنوز روی ریل درست پیمان نگرفته و در راه نادرست رو به جلو می‌رود. بر این پای بست بررسی شرایط گسترش این صنعت، موضوعی است که بایسته به نظر می‌رسد. همچنین نگاهی به فرایند و چگونگی پیشرفت کشورهای خودروساز در این صنعت می‌تواند کمک قابل‌توجهی به یافتن راه درست گسترش برای صنعت خودروی کشور محسوب شود. ضمن اینکه ارزیابی تاثیرگذاری و بایستگی پرکار بودن صنعت خودرو در کشورهای خودروساز نیز در گسترش این صنعت کارساز خواهد بود.

لزوم هستی یک راهبرد واقع‌بینانه
درباره شیوه پیشرفت کشورهای دیگر در زمینه خودروسازی، مدیرعامل پیشین ساپکو در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» ضمن روشنگری چگونگی پیشرفت کره‌جنوبی در این زمینه با بیان اینکه برای رسیدن به یک هدف و گسترش بلندمدت، هستی یک راهبرد واقع‌بینانه و استوار در این زمینه الزامی است، گفت: «کشوری مانند کره‌جنوبی در اهداف بلندمدت خود، به شرکت‌های دانش‌بنیاد کوچک کمک کرد تا به سمت تبدیل شدن به شرکت‌های بزرگ جنبش کنند تا قابلیت چشم وهمچشمی و کاهش هزینه‌ها را پیدا کنند.»
دادگستر پیرمحمدی در پیوستگی با اشاره به اینکه شرکتی مثل hyundai و کیاموتورز در این کشور سالانه ۶ میلیون دستگاه خودرو فرآوری می‌کنند و به کشوری مانند آمریکا نیز صادرات خودرو دارند، افزود: «گسترش صنعتی در کره‌جنوبی هم‌زمان با ایران آغاز شد ولی اکنون جایگاه این کشور به ویژه در پهنه خودروسازی در سطح میان‌المللی با جایگاه ایران بسیار متفاوت است.»
این پرکار باسابقه صنعت خودرو با پافشاری بر اینکه کامیابی کره‌جنوبی به انگیزه سرمایه‌گذاری این کشور روی چند صنعت اندک و تمرکز بر گسترش همان صنایع است، اظهار کرد: «با سرمایه‌گذاری در زمینه صنایع نساجی، فولاد، فرآوری ساز و برگ و خودرو‌آلات فرآوری، خودروسازی و کشتی‌سازی، تراشه‌های نیمه‌هادی و الکترونیک و تولیدات پتروشیمی، می‌توان این صنایع را در راه گسترش و پیشرفت پیمان داد.»

تاثیرگذاری بر صنایع پیشین و پسین
وی با بیان اینکه اساسا باید ارزش پرکار بودن صنعت خودرو در یک کشور مشخص شود، گفت: «باید پروا داشته باشیم که در گیتی اکثر کشورهای صنعتی صاحب صنعت خودرو هستند و همین جستار اهمیت هستی صنعت خودرو در کشور را نشان می‌دهد.»
پیرمحمدی با اشاره به اینکه هستی صنعت خودرو در کشور ما نیز مزایای زیادی داشته است، افزود: «پژوهش ها انجام شده در این صنعت پس از انقلاب نشان می‌دهد برتری هیچ صنعتی در ایران به اندازه خودروسازی نبوده است. به این انگیزه که خودروسازی ارزش افزوده صنایع پیشین خود را نیز افزایش می‌دهد.»
وی با روشنگری این مطلب که صنایع پیشین یا بالادستی صنعت خودرو دربرگیرنده صنایع فولاد، چدن، سوخت، پلاستیک، لاستیک، شیشه و الکترونیک است، گفت: «البته باید پروا داشت صنایع پایین‌دستی یا پسین صنعت خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیستند. این صنایع دربرگیرنده خدمات پس از فروش، لیزینگ‌ها، بانک‌ها و تعمیرگاه‌هاست.»

فرآوری ۲۱میلیون دستگاه خودرو در چین
بهترین فروش فصل نخست در چین
دستیار پیشین ساپکو همچنین با اشاره به روند رشد صنعت خودرو در کشور چین اظهار کرد: «در این کشور در سال ۱۹۹۵ سالانه ۳۳۰ هزار دستگاه خودرو فرآوری می‌شد.» به گفته پیرمحمدی این میزان فرآوری در سال ۲۰۰۷ به ۵ میلیون و ۳۸۰ هزار دستگاه خودرو رسید که این رقم در حال آماده با خودروهای مونتاژی و… به نزدیک ۲۱ میلیون دستگاه خودرو در سال رسیده است. وی افزود: «کشور چین نه مانند کره‌جنوبی ولی به چهره تقویت زیرساخت‌ها و با برنامه‌ریزی و راهبرد هدف‌دار، کامیاب به گسترش این صنعت و رساندن میزان فرآوری خود به این شماره شد. ضمن اینکه توانست جایگاه خودروسازی خود در سطح میان‌المللی را تثبیت کند. بنابراین چین در آینده می‌تواند به بزرگ‌ترین خودروساز گیتی تبدیل شود.»



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.


مطالب محبوب