سایت جامع خودرو در ایران


» دوئل nissan کیکس و hyundai کرتا ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶


به دومین دوئل از دومین دور مرحلهٔ مقدماتی سری چشم وهمچشمی‌های خودرویی ماشین ۹۸ رسیدیم. دوئلی که به یکی از شلوغ‌ترین، رقابتی‌ترین و دوست داشتنی‌ترین کلاس‌های خودرویی تازه گیتی یعنی سگمنت کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت برگزیدن دارد. دوئل پیشین این گروه میان سانگ‌یانگ تیوولی و suzuki ویتارا برگزار شده بود که در دم درمجموع ۲۰۸۴ رأی در سایت و کانال تلگرام ماشین ۹۸ تا این لحظه به ثبت رسیده است. نکتهٔ دلچسب در باره این دوئل اینکه نتایج سایت و کانال تلگرام پیکچر یکدیگر هستند. درهرحال از مجموع رای ها ثبت‌شده، شمار ۱۰۱۰ رأی به سانگ‌یانگ تیوولی و ۱۰۷۴ رأی به suzuki ویتارا برگزیدن پیدا کرده است. بدین ترتیب suzuki ویتارا با اختلافی بسیار جزئی و کسب ۵۱ درصد رای ها، به‌سرنویس پیروز دوئل نخست کلاس کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت از مرحلهٔ مقدماتی به مرحلهٔ بعدی صعود کرد. دومین دوئل این کلاس میان nissan کیکس و hyundai کرتا برگزار شده است.

hyundai کرتا

کرتا نخستین کراس‌اوور ساب‌کامپکت hyundai محسوب می‌شود که البته خودرویی جهانی نیست و برای برخی بازارها طراحی شده است. این خودرو که بدست شرکت همکاری مشترک پکن-hyundai گسترش پیدا کرده است، هم‌اکنون در چین، هند، روسیه، برزیل و الجزایر فرآوری می‌شود و عمدتاً در همین مناطق عرضه می‌گردد. hyundai کرتا که در برخی بازارها با نام IX25 عرضه می‌گردد، پلت‌فرم مشترکی با kia سول و kia KX3 دارد. این خودرو در طراحی نیز تا حد زیادی به برادر بزرگ‌ترش سانتافه همانندگی دارد تا جایی که می‌توان دم‌را یک بچه سانتافه دانست. کرتا با چهار پیشرانهٔ گوناگون به بازار عرضه می‌شود که همگی از گونه چهار سیلندر هستند. از میان این موتورها ما برای این دوئل موتور سیکلت بنزینی میانی دم‌را گزینش کرده‌ایم که یک یکتا ۱٫۶ لیتری با ۱۲۰ اسب بخار توان و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور است. نیروی این موتور سیکلت بدست یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ ربات به‌چهره استاندارد به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود ولی امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ جنباننده هم برای دم هستی دارد.

nissan کیکس

کیکس هم مانند کرتا خودرویی جهانی نیست و عمدتاً برای بازارهای آمریکای جنوبی طراحی شده است. این کراس‌اوور ساب‌کامپکت برای نخستین بار در بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ برزیل رونمایی شد و هم‌اکنون فرآوری دم در همین کشور و مکزیک چهره می‌گیرد. کیکس هم به برادر بزرگ‌تر خود یعنی مورانو همانندگی دارد چراکه ویژگی‌های طراحی مورانو یعنی سقف شناور در ستون C و جلوپنجرهٔ V شکل در برادر کوچک‌تر هم دیده می‌شود. کیکس پلت‌فرم مشترکی با دیگر کراس‌اوور ساب‌کامپکت nissan یعنی مدل جوک دارد ولی نزدیک ۱۷ سانتیمتر درازا بیشتری از دم دارد. nissan کیکس ولی برخلاف hyundai کرتا تنها با یک پیشرانهٔ ۱٫۶ لیتری چهار سیلندر بنزینی عرضه می‌شود که ۱۱۸ اسب بخار توان و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیرو هم یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی و یک نمونهٔ CVT در نظر گرفته شده است. برای این کراس‌اوور ژاپنی هم سامانهٔ چهارچرخ جنباننده قابل سفارش است ولی در حالت استاندارد نیروی موتور سیکلت تنها به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

 

مشخصات فنی

  hyundai کرتا nissan کیکس
پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر
توان ۱۲۰ اسب بخار ۱۱۸ اسب بخار
گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر ۱۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته ربات CVT
محور جنباننده جلو/چهارچرخ جلو/چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۱۵٫۱ ثانیه ۱۵٫۳ ثانیه
حجم صندوق بار ۴۰۲ لیتر ۳۸۳ لیتر
مصرف سوخت ۷٫۵ لیتر ۷٫۵ لیتر
درازا ۴٫۲۷ متر ۴٫۲۹ متر
وزن ۱۱۴۲ کیلوگرم
بها پایه ۱۸,۳۹۰ دلار ۱۹,۰۰۰ دلار

 

این دوئل‌ها، سنجش‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای دوست داشتنی‌تر میان شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با پروا به جمیع جهات، گیرایی، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، بها و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ انگیزه ها و معیارهای گزینش خود را نیز خواهشمند استً در بخش نظرات بیان فرمایید.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

مطالب محبوب