سایت جامع خودرو در ایران


» بررسی ناوگان هوایی ایرباس ۳۲۱ در ایران ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
پنج شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۶

بررسی ناوگان هوایی ایرباس ۳۲۱ در ایران

دسته بندی : ایرباس ، ایرباس 321 ، خودرو تاریخ : شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶


پس از کامیابی طرح‌های پهن‌پیکر ایرباس، این شرکت اروپایی به دنبال ورود به بازار هواپیماهای تک‌راهرو بود. نخستین تلاش ایرباس در این گستره A320 نام گرفت که علاوه بر ویژگی‌های ممتازش، خود مولد سه مدل کامیاب دیگر ایرباس به نام‌های A318 و A319 و A321 به شمار می‌رود.
ایرباس A321 همانندگی زیادی با ایرباس A320 دارد ولی دارای بدنهٔ کشیده‌تری است و توانایی جایجایی شمار بیشتری رهسپار را دارا است. ساخت ایرباس A321 از سال ۱۹۸۹ آغاز شد و نخستین بار در ۱۱ مارس ۱۹۹۳ [برابر با ۲۰ اسفند ۱۳۷۳] به پرواز در آمد. این هواپیما از گروه هواپیماهای ایرباس سری A3200 به حساب می‌آید. دیگر هواپیماهای این سری بر این پایه اند: ایرباس A318، ایرباس A319 و ایرباس A320

مشخصات
ایرباس A321 دارای دو موتور سیکلت توربوفن در زیر دو بال است.

فاصله نوک دو بال: ۳۴٫۱ متر
درازا: ۴۴٫۵ متر
بلندی: ۱۱٫۸ متر
گنجایش رهسپار: ۲۲۰ تن
بیشینه سرعت: ۰٫۸۲ ماخ (۸۷۰ کیلومتر بر ساعت)
محدوده پرواز: ۴۳۰۶ کیلومتر

مدل‌ها
ـ A321-100: مدل ابتدایی این هواپیما.
ـ A321-200: مدل دارای درازا پرواز بیشتر و ساختار بهینه‌سازی شده.

در ایران تنها شش فروند ایرباس ۳۲۱ پرکار هستی دارد که یکی از آن ایران‌ایر، دو فروند از آن کیشایر، دو فروند از آن زاگرس و هواپیمای دیگر از آن دولت جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

ایرباس ۳۲۱ ایران‌ایر

EP-IFA (Airbus A321-211 WL)I
کمپانی ایرباس این هواپیما را به سفارش شرکت کلمبیایی Avianca و با شماره سریال ۷۴۱۸ آغاز به ساخت کرد، ولی با انصراف این شرکت، ایران‌ایر خواستار خرید دم شد. در تاریخ ۲۰۱۶/۱۱/۱۶ نخستین پرواز این هواپیما با رجیستر آزمایشی D-AVXF در تأسیسات ایرباس در هامبورگ آلمان انجام شد و در تاریخ ۲۰۱۷/۰۱/۱۱ [مطابق با ۲۲ دی ۱۳۹۵] با رجیستر EP-IFAA در تولوز فرانسه به ایران‌ایر تحویل داده شد. این هواپیما یک روز پس، طی مراسمی در ۲۳ دی ۱۳۹۵۵ وارد فرودگاه مهرآباد شد. این نخستین هواپیمایی است که ایران‌ایر پس از سال‌ها تحریم، به چهره نو خریداری کرده است و چیدمان صندلی‌های دم بصورت C12Y182 می‌باشد.

ایرباس‌های ۳۲۱ کیش‌ایر

UR-CPH (Airbus A321-211)I
این هواپیما، به سفارش Aeroflot و با شماره سریال ۲۹۵۷ ساخته شد و نخستین پرواز خود را در تاریخ ۲۰۰۶/۱۱/۲۴ انجام داد. برای کمتر از ۱۰ سال با رجیستر VP-BQX و با نام Ivan Ayvazovsky برای این شرکت پرواز کرد. سپس در ۲۰۱۶/۰۹/۲۸ به شرکت اوکراینی Dart منتقل شد و رجیستر دم به UR-CPH تغییر یافت.
در تاریخ ۲۰۱۶/۱۰/۱۳ [مطابق با ۲۲ مهر ۱۳۹۵] شرکت کیش‌ایر این هواپیما را وارد کشور کرد. چیدمان صندلی‌های این هواپیما بصورت C28Y146 می‌باشد.

UR-CPM (Airbus A321-211)I
این هواپیما، به سفارش Aeroflot و با شماره سریال ۲۹۶۵ ساخته شد و نخستین پرواز خود را در تاریخ ۲۰۰۶/۱۲/۰۱ انجام داد. برای کمتر از ۱۰ سال با رجیستر VP-BQT و با نام Ivan Shishkin برای این شرکت پرواز کرد. سپس در ۲۰۱۶/۱۰/۲۱ به شرکت اوکراینی Dart منتقل شد و رجیستر دم به UR-CPM تغییر یافت.
در تاریخ ۲۰۱۶/۱۱/۱۰ [مطابق با ۲۰ آبان ۱۳۹۵] شرکت کیش‌ایر این هواپیما را وارد کشور کرد. چیدمان صندلی‌های این هواپیما بصورت C28Y142 می‌باشد.

ایرباس‌های ۳۲۱ زاگرس

EP-ZGA (Airbus A321-231)I
این هواپیما با شماره سریال ۱۹۷۷ ساخته شد و نخستین پرواز خود را در تاریخ ۲۰۰۳/۰۵/۰۸ انجام داد. تا سال ۲۰۱۰ با رجیستر F-ORMI برای شرکت لبنانی MEA – Middle East Airlines پرواز کرد. در این سال رجیستر هواپیما به OD-RMI تغییر یافت. در ۲۰۱۷/۰۱/۱۳ این شرکت هواپیما را از سرویس بیرون کرد و سپس شرکت اوکراینی Khors Air دم را خریداری و با رجیستر UR-CPY به کیف اوکراین منتقل کرد.
در تاریخ ۲۰۱۷/۰۳/۱۱ [مطابق با ۲۱ اسفند ۱۳۹۵] شرکت زاگرس این هواپیما را با رجیستر UR-CPYY وارد کشور کرد و کمتر از دو ماه پس رجیستر دم را به EP-ZGA تغییر داد. چیدمان صندلی‌های این هواپیما بصورت C31Y118 می‌باشد.

EP-ZGB (Airbus A321-231)I
این هواپیما با شماره سریال ۲۰۵۵ ساخته شد و نخستین پرواز خود را در تاریخ ۲۰۰۳/۰۹/۱۷ انجام داد. تا سال ۲۰۰۶ با رجیستر F-ORMJ به چهره کرایه برای شرکت لبنانی MEA – Middle East Airlines پرواز کرد. در سپتامبر ۲۰۰۶ بدست این شرکت خریداری شد و در ۲۰۱۰/۰۵/۲۷ رجیستر دم به OD-RMJ تغییر یافت. با بیرون شدن این هواپیما از سرویس در ۲۰۱۷/۰۱/۱۹ شرکت اوکراینی Khors Air این هواپیما را خریداری در ۲۰۱۷/۰۳/۰۷ دم را با رجیستر UR-CQB به کیف اوکراین منتقل کرد.
در تاریخ ۲۰۱۷/۰۳/۱۴ [مطابق با ۲۴ اسفند ۱۳۹۵] شرکت زاگرس این هواپیما را وارد کشور کرده و اندکی پس رجیستر دم را به EP-ZGB تغییر داد. چیدمان صندلی‌های این هواپیما بصورت C31Y118 می‌باشد.

ایرباس ۳۲۱ معراج (آیین ها دولت)

EP-AGB (Airbus A321-231)I
این هواپیمای پرحاشیه به سفارش Monarch Airlines و با شماره سریال ۱۲۰۲ ساخته شد. نخستین پرواز خود را در تاریخ ۲۰۰۰/۰۴/۰۷ انجام داد. در سال ۲۰۰۳ بدست Livingston ایتالیا خریداری شده و مدت کوتاهی نیز برای این شرکت هواپیمایی پرواز می‌کرد.

با بروز مشکلاتی در هواپیماهای تشریفاتی مسئولان کشور، فوریت خرید هواپیمای تشریفاتی بدست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در دستور کار پیمان گرفت و در آذرماه سال ۱۳۸۱ قراردادی برای خرید این هواپیما امضا شد. این هواپیما به بها نزدیک ۳۹ میلیون دلار خریداری شد و قراردادی نیز با شرکت فرانسوی سوژرما با هزینه نزدیک ۲۰ میلیون دلار جهت تغییر دکوراسیون دم و برپایی امکانات زیادی مانند سالن کنفرانس و بستگی اینترنتی و ماهواره‌ای منعقد شد.

بر همین پای بست، پیمان بود هواپیمای اختصاصی دولت ایران در آذرماه سال ۸۳ به ایران‌ایر تحویل شود که طرف فرانسوی به انگیزه ترس از اعمال فشار آمریکا و سرنویس کردن تحریم، از تحویل این هواپیما به ایران جلوگیری کرد. به دنبال کارشکنی در تحویل هواپیما، مسئولان حقوقی ایران‌ایر علیه آنها در دادگاه فرانسه گلایه کردند که این دادگاه با صدور حکمی اعلام کرد شرکت سوژرما باید هواپیمایی تشریفاتی دولت ایران که بابت دم تاکنون نزدیک ۶۰ میلیون دلار پرداخت کرده بود را تحویل دهد. همچنین این شرکت به انگیزه دیرکرد ۱۰ ماهه در تحویل هواپیمای تشریفاتی دولت ایران باید سود پول مربوط به خرید این هواپیما را به طرف ایرانی پرداخت کند.

پیگیری‌های دولت خاتمی مایه شد تا این هواپیما با فراز و نشیب‌های فراوان، سرانجام در ۲۰۰۵/۱۱/۲۳ [مطابق با ۲ آذر ۱۳۸۴] و در ابتدای دولت محمود احمدی‌نژاد به ایران تحویل داده شود.

حاشیه‌های این هواپیما با ورود به ایران، وارد فاز جدیدی شد و مسئولان دولت نهم که با شعار ساده‌زیستی بر سر کار آمده بودند مدعی شدند که بیشینه ۶ ساعت پرواز پیوسته، دم قدر سخت نیست که نیاز به این همه آیین ها داشته باشد و احمدی‌نژاد هرگز از این هواپیما کاربرد نخواهد کرد و پیمان است این هواپیما فروخته شده یا از دم کاربرد بازرگانی شود. هرچند این شعار با شتاب فراموش شده و هم احمدی‌نژاد و هم دیگر مقامات کشور از این هواپیما در سفرهای خود کاربرد کردند.

ایرباس ۳۲۱ زمینگیر ماهان

EP-MMZ (Airbus A321-131)I
این هواپیما به سفارش Air Macau و با شماره سریال ۵۵۰ ساخته شد. نخستین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۵/۰۸/۱۵ انجام داد. در سال ۲۰۰۳ بدست Sichuan Airlines چین خریداری شده و تا سال ۲۰۱۵ با رجیستر B-2286 برای این شرکت هواپیمایی پرواز می‌کرد.
شرکت ماهان از راه شرکت الناصر عراق توانست این هواپیما را خریداری کرده و در تاریخ ۲۰۱۵/۰۵/۰۸ [مطابق با ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴] با رجیستر I2-WGLPوارد ایران نماید، ولی با پروا به سن بسیار، این هواپیما عملیاتی نشده و هرچند در روزهای پایانی سال ۲۰۱۵ رجیستر دم به EP-MMZ تغییر یافت ولی همچنان در فرودگاه پیشوا پارک شده و قطعات دم جهت کاربرد در دیگر هواپیماها باز شده است. چیدمان صندلی‌های این هواپیما هنگام ورود به ایران بصورت C8Y186 بود.

فهرست هواپیماهای ایرباس ۳۲۱ ایران بر پای بست سن:

۱٫  EP-IFA             ایران‌ایر               نخستین پرواز: ۲۰۱۶/۱۱/۱۶

۲٫  UR-CPM           کیش‌ایر              نخستین پرواز: ۲۰۰۶/۱۲/۰۱

۳٫  UR-CPH           کیش‌ایر              نخستین پرواز: ۲۰۰۶/۱۱/۲۴

۴٫  EP-ZGB            زاگرس               نخستین پرواز: ۲۰۰۳/۰۹/۱۷

۵٫  EP-ZGA            زاگرس               نخستین پرواز: ۲۰۰۳/۰۵/۰۸

۶٫  EP-AGB            معراج                نخستین پرواز: ۲۰۰۰/۰۴/۰۷

 

 

ایرباس ۳۲۱



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.


مطالب محبوب