سایت جامع خودرو در ایران


» خودروسازان قربانی دگرگونی ها تند بازار خودرو ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶

خودروسازان قربانی دگرگونی ها تند بازار خودرو

دسته بندی : خودرو تاریخ : شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶


خودروسازان قربانی دگرگونی ها تند بازار خودرو

در جهانی که چشم وهمچشمی غول‌های IT بازارهای آزاد دم همچون سیلی خروشان به راه افتاده است، مجالی برای درنگ شرکت‌ها نیست. این چشم وهمچشمی تنگاتنگ و این موج پکیدن اطلاعات و پیشرفت فناوری به صنعت خودروی جهان هم رسیده است و خودروسازانی که نتوانند همپای جهان خود را با دگرگونی ها وفق دهند دیر یا زود از صحنه بازارهای جهانی حذف خواهند شد.

از این روی شرکت‌های خودروسازی جهان فرصت زیادی ندارند که دم را در کمر بستن یک مدیر پیمان دهند تا بتواند خود را با دگرگونی ها منطبق سازد. در گذشته کم نبودند مدیرانی که نتوانستند همگام با دگرگونی ها روز عملکرد خود را به روزرسانی کنند و مایه ضررهایی سنگین یا حتی تعطیلی همه شرکت شدند.
این آموزه‌ها برای دیگر شرکت‌های خودروساز جهان مایه شده است که این روزها آگاهی ها برکناری یک مدیر خودرویی چندان شگفت و دور از ذهن به‌نظر نرسد. به گزارش دنیای اقتصاد، به‌سرنویس اگزمپل برای مقال دوشنبه گذشته گواه آگاهی ها برکناری مدیر شرکت خودروسازی ford بودیم. مارک فیلدز در شرایطی از سمت مدیریت شرکت ford برکنار شد که تنها سه سال بود در این سمت تکاپو می‌کرد. او نتوانست سرمایه‌گذاران و حتی هیات‌مدیره شرکت را قانع کند که سرعت شرکت در فرآوری و گسترش خودروهای آینده از دسته خودروهای خودران برقی مجهز به باتری بس است.
راستی این است که کهنه‌کاران صنعت خودرو همچون شرکت‌های ford، جنرال موتورز و volkswagen واگن دیگر تنها تعیین‌کنندگان روندهای این صنعت نیستند. حالا آنها با شرکت‌های IT همچون گوگل، opel، اوبر و تسلا شریک هستند. شرکت تولیدکننده خودروهای برقی تسلا، هم اکنون ارزشی بیش از هر یک از خودروسازان دیترویتی دارد.
برکناری مدیر ford، دومین خودروساز بزرگ آمریکا از دید میزان فرآوری پس از جنرال موتورز، منعکس‌کننده چالش‌هایی است که پیش روی دم دسته از خودروسازانی است که نتوانسته‌اند خود را با روند تند دگرگونی ها منطبق سازند.
ویلیام ford جونیور، رئیس هیات‌مدیره و نوه بنیادگزار شرکت خودروسازی ford می‌گوید: ‌«جهان ما به شدت تغییر کرده است. بس است با شتاب دگرگونی ها و رقبایی که وارد بازار شده‌اند نگاه کنید و لازم است که ما بتوانیم خود را با این دگرگونی ها منطبق کنیم یا در دم دیگران را شکست دهیم.»

فیلدز با ۲۸ سال پیشینه در شرکت خودروسازی ford، قربانی تغییر تند انتظارات از خودروسازان شده است. برای دهه‌های متمادی شرکت‌های بزرگ خودروسازی تنها بر پایه میزان فرآوری باره داوری پیمان می‌گرفتند و به شمار دستگاه‌های فرآوری‌شده‌شان و شمار دستگاه‌هایی که با سود می‌فروختند، سربلندی می‌کردند. امروز ولی در دنیای خودروسازی، این به تنهایی یک سربلندی محسوب نمی‌شود. حالا با گماشتن یک مدیر بزرگتر به‌نام جیم هکت، بیرون از دایره نیروهای کهنه کار صنعت خودرو، شرکت ford نشان داده است که قصد دارد یک پیشگام در پهنه ترابری شخصی باشد.

هکت ۶۲ ساله پیش از این مدیر شرکت «استیل کیس» بود. این شرکت که در زمینه مبلمان اداری تکاپو می‌کند، تحت مدیریت هکت توانست همگام با نیازهای «سیلیکون‌ولی»، با فناوری جهان پیش برود و نیازهای برنامه نویسان رایانه و دیگر کارکنان دامنه فناوری را برآورده سازد. او که روز دوشنبه به‌سرنویس جانشین فیلدز شناسایی شد، از تلاش‌های شرکت ford در پهنه فناوری خودروهای خودران تقدیر کرد. او گفت:‌ «من این ایده را که شرکت ford نمی‌تواند با شتاب پیش برود، به چالش خواهم کشید. ما مسیری را طرح‌ریزی کرده‌ایم که فرصت‌های زیادی در کمر بستن ما پیمان می‌دهد.» جانشینی هکت به جای فیلدز تنها یکی از نشانه‌های دگرگونی ها بزرگی است که صنعت خودروی جهان با دم روبرو است. الزام مدیران خودرویی به پاسخگویی نیز یکی دیگر از دگرگونی ها صنعت خودرو است. پس از پرونده‌های رسوایی شرکت‌هایی همچون volkswagen واگن که از دغلی این شرکت در اعلام میزان حقیق گازهای آلاینده محصولاتش سرگذشت یا داستان داشت و مایه افت شدید فروش و ارزش سهام این شرکت شد، حالا خودروسازان جهان بیش از پیش بر پاسخگویی مدیران خود تکیه دارند.

به‌تازگی شرکت خودروسازی آلمانی volkswagen‌واگن اعلام کرده است که برخی از مدیران این شرکت در برابر ورود به ایوار جدید پاسخگویی به مشتریان پایداری می‌کنند و اگر این روند پیوسته یابد، سال‌ها درازا خواهد کشید تا یک فرهنگ شرکتی جدید بر خودروسازی حاکم شود. تلاش بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی جهان از این روست که با شفافیت و پاسخگویی بیشتر در قبال مشتریان و سهامداران، بتواند اعتماد از دست رفته آنها را بازیابد. در این راستا ولی volkswagen واگن با پایداری برخی مدیرانی روبرو است که هنوز به روش‌های مدیریت پیشین متوسل هستند و مشتری‌مداری را به‌سرنویس یکی از موانع کار خود می‌دانند. ماتیاس مولر که در سپتامبر سال ۲۰۱۵ مدیرعامل شرکت volkswagen‌واگن بوده است، درباره این مدیران می‌گوید: ‌«بی‌شک افرادی هستند که همچون گذشته به روش مدیریت متمرکز متوسل هستند. می‌توانید انگار کنید تغییر تفکر این کسان تا چه حد دشوار است؟» به‌نظر می‌رسد برای شرکت volkswagen‌واگن تغییر تفکر مدیرانی که به روش‌های استوک تکیه دارند بسیار دشوارتر و پرهزینه‌تر از برکناری آنها باشد، راهی که دیگر شرکت‌های خودروساز جهان نیز دیر یا زود به دم خواهند پیوست.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.


مطالب محبوب