سایت جامع خودرو در ایران


» شناسایی نسخهٔ ویژه‌ای از audi A5 اسپرت‌بک دوگانه‌سوز ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶


audi یکی از معدود خودروسازان رده‌بالای جهان است که به فرآوری خودروهای دوگانه‌سوز یعنی خودروهایی با توانایی کار با بنزین و گاز طبیعی فشرده (CNG) می‌پردازد. این شرکت نسخهٔ دوگانه‌سوز محصولات خود را G-Tron می‌نامد. پس از شناسایی نسخهٔ G-Tron از مدل‌های A3 اسپرت‌بک و A4 استیشن، حالا نمونهٔ دوگانه‌سوز CNG از مدل گیرا A5 اسپرت‌بک هم ارائه شده است که عرضهٔ رسمی هنگام به بازار از همین تابستان آغاز خواهد شد. حال audi تصمیم گرفته با شناسایی نسخهٔ ویژه‌ای از این خودرو در رویداد سالانهٔ Wörthersee GTI، عرضهٔ نزدیک‌الوقوع هنگام به بازار را یادآوری کند.

درحالی‌که شرکت مادر audi یعنی volkswagen‌واگن یک گلف GTI هیبریدی کانسپت با ۴۱۰ اسب بخار نیرو را در این رویداد رونمایی کرده است، audi این A5 G-Tron را تنها با رنگ بیرونی دورنگ ویژه و الگوی لانه‌زنبوری در نیمهٔ عقبی ارائه کرده است. تم آبی نیز در چراغ‌های جلو، کالیپرهای ترمز و نوشتهٔ G-Tron روی گلگیرهای جلو و بالای شیشهٔ عقب قابل‌پروا است. چراغ‌های عقب هم اصلاح شده‌اند و فناوری بالاتری نسبت به نسخهٔ استاندارد دارند.

این A5 اسپرت‌بک دوگانه‌سوز، مجهز به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر TFSI بنزینی-گازی است که ۱۷۰ اسب بخار نیرو و ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور فرآوری می‌کند. این نمونهٔ به نمایش درآمده در Wörthersee GTI دارای یک گیربکس ربات S Tronic است ولی audi سومین فرآورده G-Tron خود را با یک گیربکس دستی هم عرضه خواهد کرد. در زیر ساختار عقبی خودرو، مخازن سوخت گاز هنگام تعبیه شده‌اند که توانا به اندوخته‌سازی ۱۹ کیلوگرم گاز CNG هستند. این مخازن ساختار بسیار پیچیده‌ای دارند به‌گونه‌ای که لایهٔ درونی هنگام‌که در برابر نشت گاز نفوذناپذیر است، از پلی‌امید ماتریکس ساخته شده درحالی‌که لایهٔ دوم نیز از فیبر کربن و فایبرگلاس تقویت‌شده با پلیمر تشکیل شده است. یک لایهٔ سوم نیز از کالا فایبرگلاس تقویت‌شده با رزین‌های اپوکسی روی این انباشتگاه‌ها پیمان گرفته است؛ بنابراین مخازن گاز این خودرو کاملاً ایمن هستند.

هرچند audi A5 G-Tron اسپرت‌بک برای عملکرد بالا ساخته نشده است ولی هنوز هم می‌تواند در زمان پسندیده ۸٫۵ ثانیه از صفر با شتاب صد کیلومتر در ساعت رسید و به بیشینه سرعت قابل‌پروا ۲۲۵ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. ولی چیزی که بیشتر در باره خودرویی که می‌تواند با گاز CNG کار کند اهمیت دارد، مصرف سوخت هنگام است. در این راستا، نمونهٔ مجهز به گیربکس S Tronic برای پیمودن هر صد کیلومتر به ۳٫۸ کیلوگرم گاز نیاز دارد درحالی‌که در حالت بنزین سوز نیز ۵٫۶ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند. بدین ترتیب A5 اسپرت‌بک دوگانه‌سوز می‌تواند تا ۵۰۰ کیلومتر را تنها با سوخت گاز طی کند.

همچنین هنگامی‌که اندوختهٔ گاز به نزدیک ۶۰۰ گرم برسد، خودرو به‌طور خودکار روی حالت بنزین سوز رفته و بدین ترتیب ۴۵۰ کیلومتر دیگر به بُرد هنگام اضافه می‌شود. این بدان معنا است که A5 G-Tron اسپرت‌بک با مخازن گاز و بنزین پُر می‌تواند تا ۹۵۰ کیلومتر را بپیماید. بااین‌حال باید صبر کنیم تا ببینیم که آیا A5 G-Tron اسپرت‌بک می‌تواند در کنار طیف گستردهٔ پیشرانه‌ها و مدل‌های A5 به محبوبیت و فروش مناسبی دست پیدا کند یا نه.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

مطالب محبوب