سایت جامع خودرو در ایران


» بازگشت پیکاپ capra با کد ۲ ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
پنج شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶

بازگشت پیکاپ capra با کد ۲

دسته بندی : اخبار عادی ، تست درایو ، خودرو ، کاپرا 2 ، گروه بهمن تاریخ : یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶


آزمایش تازه ترین وانت گروه بهمن بدست خبرنگاران روزنامه دنیای خودرو

حسین دلاور: کاپرا۲ به سرنویس نسخه فیس لیفت capra چند هفته ای است که در لیست فروش گروه بهمن پیمان دارد و گویا می خواهد پیشینه فروش خوب گذشته دوباره به بازار ایران بازگردد. سوم خرداد ماه شرایطی برپایی شد تا بتوان آزمایش اولیه ای از تازه ترین فرآورده گروه بهمن در منطقه طالقان به کنش آورد. در این بخش به شناسایی و اعلام نتایج آزمایش اولیه کاپرا۲ می پردازیم.

۱- افزایش درازا؛ موثرترین راه کار برای خوشنودی مشتریان

کاپرا۲ در بخش فاصله محوری افزایش درازا را نسبت به نسخه پیشین capra تجربه کرده است. این افزایش که نزدیک ۲۰ سانتی متر اعلام می شود، در بخش نخست مایه شده تا فضای بار این پیکاپ چینی بهتر از گذشته شود. با نگاهی کلی می توان به این مسئله پی برد که کاپرا۲ میان رقبا از فضای بار بیشتری برخوردار است و همین مسئله می تواند نظر مشتریان زیادی را به سمت خود بشکاند.

با در نظر گیری این مسئله می توان گفت که افزایش فاصله محوری در پایان مایه بیشتر شدن درازا خودرو شده است که در برخی زوایا کاپرا۲ را بزرگتر از نسخه پیشین نشان می دهد. همچنین در نظر داشته باشید که احتمالا افزایش فاصله محوری تا اندازه ای در هندلینگ خودرو کارایی می گذارد. این کارایی را نمی توان در راستای بهبود هندلینگ و مانورپذیری خودرو شناسایی کرد.

۲- تغییر ظاهری جزئی، ولی مشهود

کاپرا۲ در بخش ظاهری بیشترین دگرگونی ها را داشته است. این پیکاپ در بخش جلویی خودرو با فیس لیفت همراه شده است و سپر، چراغ ها جلو پنجره تغییر کرده است. این دگرگونی ها جزئی مایه شده تا capra نسبت به گذشته جذابتر به نظر آید و تا اندازه ای عضلانی بودن یک پیکاپ در نگاه نخست به بیننده منتقل شود. بیشترین دگرگونی ها ظاهری برای کاپرا۲ در بخش کابین خودرو رویداد افتاده است. هنگامیکه به تو یا درون این پیکاپ نگاه می کنید تا حد زیادی به سمت جذب سلیقه خانواده ها جنبش کرده است و امکانات بهتری نسبت به پیش در تو یا درون دم یافت می شود. داشبورد و بسیاری از جزئیات کابین کاپرا۲ به landmark V7 نزدیک شده و مانیتور و کولر ربات روی دم یافت می شود. همچنین تنظیمات سیستم انتقال نیرو به چرخ ها به چهره الکتریکی قابل تغییر است. گونه تودوزی و برخی نمادهای طراحی مایه شده تا کاپرا۲ در سال ۹۶ نسبت به پیش خوش رختر و به روزتر باشد.

۳- مشخصات فنی به نسبت خوب

پیشرانه کاپرا۲ از گونه ۲٫۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی است. این پیشرانه بدست کمپانی mitsubishi طراحی شده است که ۱۲۴٫۷ اسب بخار را با گشتاور ۲۰۰ نیوتون متر فرآوری می کند. همچنین گیربکس کاپرا۲ از گونه ۵ دنده دستی بوده که انتقال نیرو به نسبت خوبی را دارد. با پروا به چگونگی انتقال نیرو به چرخ ها، می توان کاپرا۲ را در جالت تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و یا سنگین راند.

ضریب تراکم کمتر از ۱۰ پیشرانه این پیکاپ نشان از دم دارد که می تواند سازگاری خوبی با بنزین ایران داشته باشد. همچنین فرآوری گشتاور حداکثری در ۲۵۰۰ دور در دقیقه یکی از ویژگی های این پیکاپ چینی به حساب می آید.

وقتی آزمایش آغاز می شود

بامداد چهارشنبه با یک دستگاه مکسوس V80 گروه بهمن راهی منطقه طالقان شدیم تا آزمایش خودروها را در جاده های کوهستای انجام دهیم. پس از نزدیک دو ساعت به منطقه باره نظر رسیدیم و برنامه آزمایش ما با دو دستگاه کاپرا۲ آغاز شد. نخست خودروها از کنار دریاچه سد دور کردیم و چند دقیقه رانندگی را در شرایط عادی و ترازمند تجربه کردیم. در این بخش می توان گفت که سواری کاپرا۲ به نسبت دیگر رقبا در بازار نرمتر است و تکان کمتری را به اتاق وارد می نماید. همچنین ضربات و صدای موتور سیکلت با شدت به نسبت کمی در اتاق شنیده می شوند. ولی مسئله اینجا بود که گویا هنوز سیستم کلاچ کاپرا۲ هنوز تقویت خاصی را به خود ندیده است. زیرا در برخی جایگزینی دنده ها پرماسیدن می شد که باید با دور موتور سیکلت بالا جنبش رویداد افتد که شاید نشان از ناتوانی جزئی سیستم کلاچ و گیربکس این خودرو بود. در قسمت هایی از آزمایش هم که فشار به خودروها آوردیم، بوی دیسک و صفحه خودرو پرماسیدن می شد که نشانه ای از صفحه کلاچ نه چندان نیرومند کاپرا۲ بود. ولی چنانچه شما بتوانید قلق رانندگی را این پیکاپ را بفهمید، می توانید رانندگی به نسبت خوبی را داشته باشید. یکی از ناتوانی های بزرگ بسیاری از پیکاپ های موجود در بازار ایران، عدم امکان تنظیم بلندی صندلی است که در بسیاری از موارد برای افرادی با قد کمتر از ۱۷۵ سانتی متر پرماسیدن می شد.

پس از اینکه رانندگی با حالت تک دیفرانسیل کاپرا۲ را تجربه کردیم. وارد مسیرهای ناهموار و خاکی شدیم. در این بخش ها هم نیازی به سیستم دو دیفرانسیل خودرو نبود. ولی وقتی با سرعت نزدیک ۳۰ کیلومتر بر ساعت در گذرگاه ناهموار به نسبت شدید رانندگی می کردیم، کمی گیجی فرمان و ضربات شدید پرماسیدن می شد. برای برونرفت کامل از جاده باید از حاشیه جاده ای با بلندی نزدیک ۷۰ سانتی متر می گذشتیم. در این قسمت خودرو را در حالت ۴H پیمان دادیم و دیدیم که کاپرا۲ با لاستیک های پدیدار هم به راحتی از این موانع می گذرد.

پس از دم با این حالت چند دقیقه در مسیرهای خاکی و پردست انداز رانندگی کردیم و به تپه ای سنگ لاخی رسیدیم. با دو گرفتن در همان حالت چهار چرخ سبک، با دور موتور سیکلت بالا و حفظ نیرو کافی به تپه تاختن کردیم. ولی در این بخش کاپرا۲ نشان داد که آنچنان نمی تواند در این چگونگی پسندیده و پایداری نما شود. پس از دم دوباره به عقب برگشتیم و با ایست کامل خودرو را در حالت ۴L پیمان دادیم. در این حالت نیرو دنده های خودرو به شدت افزایش پیدا می کند و تنها می تواند در زمان های این چنینی از دم کاربرد کرد. پس از تثبیت این حالت، این بار با دنده۱ و ۲ به تپه تاختن کردیم و دیدیم که کاپرا۲ می تواند قسمت زیادی را به چهره طولی بر روی تپه بپیماید.

پس از انجام آزمایش های اولیه و گوناگون خودروها را چند دقیقه ای با دور پایین راندیم تا اگر مشکلی برایشان پیش آمده، بروز کنند. ولی خوشبختانه علی رغم فشارهای زیادی اتفاقی برای خودروها نیافتد و دم ذهنیت چینی مطلق را از خود دور کردند. هستی امکانات خوب در این خودرو هم توانسته تا سطح بهتری از آسایش را به یک راننده خودرو کار و بازرگانی نشان دهد. به سرنویس اگزمپل برای مقال هستی سیستم نویگیشن، دوربین عقب، سیستم تهویه ربات تا حد زیادی می تواند در خوشنودی مشتریان نقش داشته باشد.

آرمین محسنی: 

capra ۲ فرآورده جدیدی از گروه بهمن است که به راستی نسخه فیس‌لیفت شده capra به شمار می‌رود. بدین منظور برای شناسایی بهتر این فرآورده، چهارشنبه هفته گذشته گروه بهمن برنامه‌ای جهت آزمایش درایو این خودرو برای گروهی از یاران رسانه را فراهم کرد تا این خودرو در شرایط جاده و بیرون از جاده باره ارزیابی پیمان گیرد. لازم به ذکر است که یاران رسانه بدست یک دستگاه مینی بوس مکسوس مدل V80 و یک دستگاه مینی بوس ایسوزو از تهران به سمت طالقان جنبش کردند تا در دم‌جا به بررسی و آزمایش وانت capra ۲ بپردازند. در این سفر یک روزه یک گروه آماتوری آفرود نیز یاران رسانه را همراهی کردند که البته بیشتر وظیفه فیلم‌ برداری و ساخت تیزر را نیز برعهده داشتند. پس از طی گذرگاه سرانجام به شهرستان طالقان رسیدیم و برای انجام آزمایش رانندگی در شرایط سخت بیرون از جاده‌ای با وانت capra ۲ منطقه نگهداری شده سد طالقان شدیم. در دم جا یاران رسانه به چهره گروهی و در زمانی مشخص هریک به چهره تخصصی به بررسی این خودرو پرداختند. از دم جایی capra ۲ در بازه قیمتی ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان پیمان می‌گیرد، می‌‌توان اصلی‌ترین رقیب دم را nissan پیکاپ دانست که در این چند سال، پیشینه درخشان و کامیاب در زمینه آفرود از خود به جای گذاشته است. capra ۲ نسبت به نسخه اولیه خود دگرگونی ها اندکی را به خود دیده است که اگر بخواهیم به دم ها اشاره کنیم، باید به تغییر چهره خودرو در بخش جلو اشاره کرد که دربرگیرنده دگرگونی ها جلوپنجره، چراغ‌های هالوژن و دی‌لایت است. همچنین تغییر فن از حالت مکانیکی به الکتریکی که در بهره وری موتور سیکلت کارایی قابل توجهی داشته است. همچنین افزایش درازا خودرو نکته بارزی است که فضای بار بیشتری را برای وانت capra ۲ به همراه داشته است. ولی این افزایش درازا به سبب افزایش فاصله میان دو محور کمی برای مسیرهای بیرون از جاده‌ای دردسرساز خواهد بود. علاوه‌بر این‌ها، دگرگونی ها فضای تو یا درون کابین نیز که دربرگیرنده صفحه نمایشر ۷ اینچی با توانایی پیوست بلوتوث، رهیاب، نمایش دوربین دنده عقب و پخش فایل‌های صوتی و قابلیت پیوست USB، از دیگر دگرگونی ها این خودروست.

پس از بررسی مشخصات و نکات ظاهری در طراحی این خودرو، نوبت به دم رسید تا پشت فرمان capra ۲ نشسته و به بررسی توانایی‌های این وانت دو دیفرانسیل بپردازیم. با استارت زدن پیشرانه صدای نسبتا زیادی از پیشرانه به گوش می‌رسد که یادآور وانت nissan‌های کاربرد شده است. با آغاز جنبش در گذرگاه خاکی، از همان نخست می‌توان به گیجی فرمان پی برد، به گونه‌ای که پرماسیدن می‌کنید پشت فرمان یک خودروی کاربرد شده با کارکرد بالا نشسته‌اید. لازم به ذکر است در مقام سنجش، خودروی nissan پیکاپی را اگزمپل برای مقال بزنیم که با کارکردی نزدیک به ۲۰۰ هزار کیلومتر و نداشتن جلوبندی تندرست، هرگز همچین مشکلی را نداشته و با کمترین لرزش و گیجی اقدام به فرمان‌پذیری می‌کند. نکته دیگری که هنگام عبور از سربالایی‌ها به چشم می‌خورد، لاغر بودن دیسک و صفحه است که این باره در نسخه پیشین نیز بسیار پدیدار و مشهود بوده است. ولی باید گفت عملکرد دیفرانسیل capra ۲ بسیار خوب بوده، به گونه‌ای که فراتر از چشمداشت کنش می‌کند. از دم جایی که انگیزه برگزاری این آزمایش درایو، بررسی توانایی و عملکرد capra ۲ در شرایط سخت بیرون از جاده‌ای بوده، شرایط را کمی برایش سخت‌تر کردیم تا ببینیم چند مرده حلاج است.

نخست اقدام به صعود از تپه‌ای با شیب نسبتا تند کردیم، به همین منظور خودرو را روی حالت چهار چرخ سبک یا ۴H پیمان دادیم و آغاز به جنبش کردیم، در این حالت capra ۲ توانست نیمی از شیب را بالا رود، با پروا به فشار وارده بر موتور سیکلت و گیربکس بوی ناخوشایندی از صفحه کلاچ به مشام می‌رسید، ولی با پیمان دادن حالت دیفرانسیل روی ۴L یعنی چهارچرخ متحرک سنگین، توانست با کمی تلاش از پس شیب تند برآمده و از دم صعود کند. همچنین در زمان عبور از موانع و پستی بلندی‌‌ها، فاصله بسیار میان دو محور مایه گیر کردن capra ۲ می‌شود، نکته‌ای که در nissan پیکاپ دو کابین کمتر گواه ان هستیم، زیرا فاصله میان دو محور در پیکاپ دو کابین ۲۹۵۰ میلمتر بوده و در capra ۲ این شماره ۳۱۰۰ میلیمتر است. ولی نکته‌ای که پروا برخی از خبرنگاران را به خود جلب کرد، بی‌صدا بودن کابین در شرایط سخت بیرون از جاده است. یعنی پس از انجام آزمایش و بررسی‌های سختی که انجام شد، صدای اضافی از جلوبندی و کابین به گوش نمی‌رسید. در پایان اگر بخواهیم capra ۲ را در چند واژه شناسایی کنیم، باید بگوییم گزینه مناسبی در میان وانت‌های دو دیفرانسیل صفر کیلومتر در بازه قیمتی ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان است که می‌تواند در زمینه آفرود هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. ولی اگر بخواهید صرفا خودرویی برای آفرود خریداری کنید و پرماسیدن امنیت بیشتری داشته باشید، nissan پیکاپ کارکرده گزینه بخردانه‌تری است که هم از نظر اقتصادی و هم از نظر فرسایش بسیار بخردانه‌تر است.

 



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.


مطالب محبوب