سایت جامع خودرو در ایران


» بررسی ناوگان هواپیمای ATR در ایران ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶


هواپیمای ATR-72 از خانواده هواپیماهای منطقه‌ای با گنجایش کم است که بدست شرکت ایتالیایی فرانسوی ATR فرآوری شد. این هواپیما می‌تواند تا سقف ۷۴ رهنورد در آرایش صندلی تک‌کلاسه حمل نماید.

ATR-72 تکامل‌یافته ATR-42 است، به طوری که این تکامل را می‌توان در شمار صندلی‌های افزایش یافته، بدنه کشیده‌تر به میزان ۴،۵ متر، افزایش فاصله دو سر بال‌ها، به کارگیری موتورهای قدرتمندتر و در پایان مصرف سوخت بهتر نگریستن کرد.

این مدل در سال ۱۹۸۶ شناسایی شد و نخستین پرواز خود را نیز در روز ۲۷ اکتبر سال ۱۹۸۷ انجام داد. نزدیک ۴۰۸ فروند از این مدل هواپیما در جهان پرواز می‌کند.

مسافران از درب تعبیه شده در قسمت عقب هواپیما وارد می‌شوند که امری نامعمول در صنعت هوانوردی به حساب می‌آید و از درب جلو به سرنویس درب Cargo کاربرد می‌شود. در هنگام سوار شدن و پیاده شدن مسافران از در عقب به کارگیری Tail Stand کاری بایسته است، زیرا وزنی که برپایی می‌شود میتواند دماغه هواپیما را از زمین بلند کند.

این هواپیما فاقد APU است در برابر سیستم ترمز ملخ را به همراه دارد. شیوه کار این سیستم به این چهره است که چرخش ملخ پروانه موتور سیکلت شماره ۲ این هواپیما از کار می‌ایستد و توربین مشغول فرآوری انرژی بدون چرخیدن ملخ می‌شود. این ویژگی هواپیما را به سیستم سنگین و گرانقیمت APU بی‌نیاز کرده است.

مدل‌های گوناگونی از این هواپیما هستی دارد

که مشهورترین آنها سری ۲۱۰/۲۱۲ با درب کارگوی بزرگ‌تر و موتورهای پرت اند ویتنی PW127 و همچنین سری ۵۰۰ با موتور سیکلت بهبود یافته پرت اند ویتنی ۱۲۷F و ۱۲۷M، با ملخ‌های ۶ پر و سیستم‌های پیشرفته‌تر برای تسهیل کار خلبان است.

همچنین فرآوری سری ۶۰۰ این هواپیما نیز در سال ۲۰۰۷ اعلام شد که پسینیان فناوری‌های روز در هنگام نگریستن می‌شود. در این سری مصرف سوخت اقتصادی‌تر شده و هزینه‌های نگهداری این هواپیما نیز به مراتب کاهش یافته است. این سری از موتور سیکلت پرت اند ویتنی PW127M که موتوری جدید به حساب می‌آید نیرو می‌گیرد و عرشه پروازی هنگام دارای Glass Cockpit است که دربرگیرنده ۵ ال‌سی‌دی می‌شود.

این هواپیماها چندین مدل دیگر نیز دارند که از هنگام میان می‌توان مدل اختصاصی Cargo، مدل VIP و مدل ضد زیردریایی و گشت دریایی این هواپیما برای نیروی دریایی ترکیه و ایتالیا نام برد.

مدل گشت دریایی این هواپیما می‌تواند به یک مسلسل کوچک، اژدرهای کوچک، موشک‌های هوا به سطح و مین‌های دریایی مجهز شود. تاکنون نیروی دریایی ترکیه ۱۰ فروند و ایتالیا ۴ فروند برای سال ۲۰۱۰ سفارش داده‌اند.

در ایران، تنها شرکت هواپیمایی آسمان کاربر این گونه هواپیما می‌باشد، ولی ایران‌ایر نیز شمار ۲۰ فروند از این هواپیمای توربوپراپ را خریداری کرده که تا پایان سال ۲۰۱۸ همگی وارد کشور خواهند شد.

هواپیماهای ATR ایران‌ایر

EP-ITA [ATR 72-600 (72-212A)]I
این هواپیما با شماره سریال ۱۳۸۶ ساخته شد. نخستین پرواز خود را در تاریخ ۲۰۱۷/۰۱/۰۳ با رجیستر آزمایشی F-WWEX انجام داد و در ۲۰۱۷/۰۵/۱۶ [مطابق با ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶] با رجیستر EP-ITAA در تولوز فرانسه به مدیرعامل ایران‌ایر تحویل داده و بامداد روز پس وارد کشور شد. این هواپیما جزئی از بسته خرید ۲۰۰۰ فروندی ایران‌ایر از سه شرکت ایرباس، بوئینگ و ATR پس از اجرای برجام است که به چهره نو وارد کشور شده و چیدمان صندلی‌های هنگام بصورت Y68 می‌باشد.

EP-ITB [ATR 72-600 (72-212A)]I
این هواپیما با شماره سریال ۱۳۸۹ ساخته شد. نخستین پرواز خود را در تاریخ ۲۰۱۷/۰۱/۱۴ با رجیستر آزمایشی F-WWEC انجام داد و در ۲۰۱۷/۰۵/۱۶ [مطابق با ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶] با رجیستر EP-ITB در تولوز فرانسه به مدیرعامل ایران‌ایر تحویل داده و بامداد روز پس وارد کشور شد. این هواپیما جزئی از بسته خرید ۲۰۰ فروندی ایران‌ایر از سه شرکت ایرباس، بوئینگ و ATR پس از اجرای برجام است که به چهره نو وارد کشور شده و چیدمان صندلی‌های هنگام بصورت Y68 می‌باشد.

EP-ITC [ATR 72-600 (72-212A)]I
این هواپیما با شماره سریال ۱۳۹۰ ساخته شد. نخستین پرواز خود را در تاریخ ۲۰۱۷/۰۱/۱۱ با رجیستر آزمایشی F-WWED انجام داد و در ۲۰۱۷/۰۵/۱۶ [مطابق با ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶] با رجیستر EP-ITCC در تولوز فرانسه به مدیرعامل ایران‌ایر تحویل داده و بامداد روز پس وارد کشور شد. این هواپیما جزئی از بسته خرید ۲۰۰۰ فروندی ایران‌ایر از سه شرکت ایرباس، بوئینگ و ATR پس از اجرای برجام است که به چهره نو وارد کشور شده و چیدمان صندلی‌های هنگام بصورت Y68 می‌باشد.

EP-ITD [ATR 72-600 (72-212A)]I
این هواپیما با شماره سریال ۱۳۹۱ ساخته شد. نخستین پرواز خود را در تاریخ ۲۰۱۶/۱۲/۲۸ با رجیستر آزمایشی F-WWEE انجام داد و در ۲۰۱۷/۰۵/۱۶ [مطابق با ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶] با رجیستر EP-ITDD در تولوز فرانسه به مدیرعامل ایران‌ایر تحویل داده و بامداد روز پس وارد کشور شد. این هواپیما جزئی از بسته خرید ۲۰۰۰ فروندی ایران‌ایر از سه شرکت ایرباس، بوئینگ و ATR پس از اجرای برجام است که به چهره نو وارد کشور شده و چیدمان صندلی‌های هنگام بصورت Y68 می‌باشد.

هواپیماهای ATR آسمان

EP-ATA (ATR 72-212)I
این هواپیما که استوک‌ترین ATR ایران است

به سفارش آسمان و با شماره سریال ۳۳۴ ساخته شد. نخستین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۲/۱۰/۲۸ انجام داد و نزدیک یک سال پس در ۱۹۹۳/۱۰/۲ به این شرکت تحویل داده شد. این هواپیما سالهاست که در شیراز زمینگیر شده است.

EP-ATH (ATR 72-212)I
این هواپیما به سفارش آسمان و با شماره سریال ۳۳۹ ساخته شد. نخستین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۲/۱۱/۱۶ انجام داد و نزدیک یک سال پس در ۱۹۹۳/۱۰/۳۱ [مطابق با ۸ آبان ۱۳۷۲] به این شرکت تحویل داده شد.

به تازگی چک سنگین این هواپیما در پایگاه شیراز شرکت آسمان به انجام رسیده و رنگ آمیزی جدید این شرکت نیز بر روی هنگام اجرا شده است.

EP-ATS (ATR 72-212)I
این هواپیما به سفارش آسمان و با شماره سریال ۳۹۱ ساخته شد. نخستین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۳/۱۰/۲۶ انجام داد و نزدیک دو ماه پس در ۱۹۹۳/۱۲/۱۲ [مطابق با ۲۱ آذر ۱۳۷۲] به این شرکت تحویل داده شد. از سال ۲۰۱۰۰ این هواپیما در فرودگاه شیراز زمینگیر شده است.

EP-ATZ (ATR 72-212)I
این هواپیما به سفارش آسمان و با شماره سریال ۳۹۸ ساخته شد. نخستین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۳/۱۲/۱۷ انجام داد و یک ماه پس به این شرکت تحویل داده شد.

 

EP-ATX [ATR 72-500 (72-212A)]I
این هواپیما در دسامبر ۱۹۹۸ به سفارش آسمان و با شماره سریال ۵۷۳ ساخته شد. در ۲۰۰۰/۱۲/۷ [مطابق با ۲۲ تیر ۱۳۷۹] به این شرکت تحویل داده شد و تا تاریخ تا ۲۷ آذر ۱۳۷۶ با رجیستر F-OIRBB برای آسمان پرواز می‌کرد تا اینکه در این تاریخ رجیستر هنگام به EP-ATX تغییر پیدا کرد.

EP-ATU [ATR 72-500 (72-212A)]I با نام دشستستان
این هواپیما که جوان‌ترین پرنده شرکت آسمان است به سفارش این شرکت و با شماره سریال ۶۹۷ ساخته شد. نخستین پرواز خود را در تاریخ ۲۰۰۲/۱۱/۱۲ انجام داد و در همان ماه تحویل داده شد. تا ۲۰۰۹/۱۱/۳۰ با رجیستر فرانسوی F-OIRA برای آسمان پرواز می‌کرد تا اینکه در این تاریخ رجیستر هنگام به EP-ATU تغییر پیدا کرد.

EP-ATR (ATR 42-320)I
این هواپیما به سفارش شرکت آسمان و با شماره سریال ۲۹۱ ساخته شد. نخستین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۲/۳/۱۳ انجام داد و نزدیک یک سال پس در ۱۹۹۳/۴/۱۰ به این شرکت تحویل داده شد.
در سال ۲۰۰۲/۱۱/۲۸ شرکت Olympic Aviation یونان این هواپیما را خریداری کرد و هم‌اکنون در کشور هندوراس زمینگیر است.

ATRهای کرایه ای شرکت آسمان

F-GKOA (ATR 72-202)I
این هواپیما با شماره سریال ۲۰۱ ساخته شد و نخستین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۰/۰۷/۰۳ انجام داد.
شرکت آسمان این هواپیما را از ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۱ لغایت ۳ بهمن ۱۳۸۲ کرایه کرد و هم‌اکنون در شرکت اندونزیایی Trigana Air Service کار و جنبش دارد.

F-GKOC (ATR 72-202)I

این هواپیما با شماره سریال ۳۰۷ ساخته شد

و نخستین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۲/۰۵/۰۶ انجام داد.
شرکت آسمان این هواپیما را از ۳ فروردین ۱۳۸۱ لغایت ۲۲ خرداد ۱۳۸۱ کرایه کرد و هم‌اکنون زمینگیر است. پسینیان اپراتور این هواپیما، شرکت اسلواکیایی Danube Wings است.

فهرست هواپیماهای ATR در ایران بر بنیاد سن:

۱٫  EP-ITB        ایران‌ایر       نخستین پرواز: ۲۰۱۷/۰۱/۱۷

۲٫  EP-ITC        ایران‌ایر       نخستین پرواز: ۲۰۱۷/۰۱/۱۱

۳٫  EP-ITA        ایران‌ایر       نخستین پرواز: ۲۰۱۷/۰۱/۰۳

۴٫  EP-ITD        ایران‌ایر       نخستین پرواز: ۲۰۱۶/۱۲/۲۸

۵٫  EP-ATU       آسمان       نخستین پرواز: ۲۰۰۲/۱۱/۱۲

۶٫  EP-ATX       آسمان       نخستین پرواز: دسامبر ۱۹۹۸

۷٫  EP-ATZ       آسمان       نخستین پرواز: ۱۹۹۳/۱۲/۱۷

۸٫  EP-ATS       آسمان       نخستین پرواز: ۱۹۹۳/۱۰/۲۶

۹٫  EP-ATH       آسمان       نخستین پرواز: ۱۹۹۲/۱۱/۱۶

۱۰٫ EP-ATA      آسمان        نخستین پرواز: ۱۹۹۲/۱۰/۲۸



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.


مطالب محبوب