سایت جامع خودرو در ایران


» پنج کانسپتی که ای‌کاش فرآوری می‌شدند ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶

پنج کانسپتی که ای‌کاش فرآوری می‌شدند

دسته بندی : چشم انداز ، خودرو ، کانسپت ، هفته نامه تاریخ : یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶


بسیاری از خودروسازان معتبر جهانی در نمایشگاه‌های گوناگون خودرو برای نشان دادن توانایی‌هایشان اقدام به شناسایی خودروهای کانسپت می‌کنند که بسیاری از دم‌ها به راستیً گیرا هستند؛ ولی عمدتاً اکثر این کانسپت‌های گیرا در حد همان یک نمونه باقی‌مانده و هرگز به خط فرآوری نمی‌رسند چراکه یا بسیار آینده‌نگر و غیرواقعی هستند یا اینکه برای فرآوری انبوه بیش‌ازاندازه گران‌بها هستند؛ ولی این بدان معنا نیست که این کانسپت‌ها نتوانسته‌اند به‌اندازهٔ کافی توجهات را به خود جلب کنند زیرا بسیاری از این خودروها مفهومی حتی تا حد زیادی هم موردتوجه و پیشباز پیروان پیمان می‌گیرند ولی بااین‌حال بازهم به فرآوری نمی‌رسند؛ بنابراین در این مطلب قصد داریم به شناسایی پنج کانسپتی (در ریشه شش کانسپت) بپردازیم که آرزو داشتیم به فرآوری می‌رسیدند.

cadillac سی‌یِن و سیکستین

سال شناسایی ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳

سبد محصولات cadillac طی دوران جدید کم‌وبیش امیدوارکننده بوده است ولی می‌توانست بسیار بیشتر از این گیرا باشد. برای پی بردن به انگیزه این ادعا باید به نمایشگاه خودروی دیترویت سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ بازگردیم یعنی زمانی که این برند لوکس و ریشه دار آمریکایی به ترتیب کانسپت‌های سی‌ین و سیکستین را رونمایی نمود. این خودروهای لوکس نمایندهٔ دو دیدگاه کاملاً متفاوت بودند ولی هر دو به یک اندازه گیرا بودند. سی‌ین (Sien) یک سوپراسپرت موتور سیکلت میان یا میانی بود که به یک پیشرانهٔ ۷٫۵ لیتری V12 با ۷۵۰ اسب بخار نیرو مجهز شده بود درحالی‌که سیکستین (Sixteen) یک سدان فول سایز لوکس با یک نیروگاه سترگ ۱۳٫۶ لیتری V16 بود. این موتور سیکلت نیروی ویرانگری برابر با ۱۰۰۰ اسب بخار و گشتاور خردکننده‌ای برابر ۱۳۵۵ نیوتن متر فرآوری می‌کرد. البته مشخص است که چنین نیروگاه غول‌پیکری برای یک خودروی تولیدی غیرقابل‌انگار و غیرعملی است ولی طراحی سیکستین و سی‌ین ارزش فرآوری را داشت.

ford برانکو

سال شناسایی ۲۰۰۴

ford برانکو یکی از مشهورترین SUVهای گیتی است که میان سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۹۶ فرآوری شد ولی در این سال فرآوری برانکو بدون شناسایی جایگزین یا دودمان جدید انتها یا منتهی یافت. سپس هشت سال پس، ford نسخهٔ کانسپتی از برانکو جدید را در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۴ رونمایی کرد که همهٔ پیروان این SUV جان‌سخت آمریکایی را به بازگشتش امیدوار نمود ولی متأسفانه این پیشامد روی نداد و خبری از فرآوری برانکو جدید نشد. بااین‌حال چندی پیش ford رسماً اعلام کرد که در سال ۲۰۱۹ دودمان جدید برانکو فرآوری خواهد شد. هرچند به‌گمان کردن‌بسیار برانکو جدید با پیشرانه‌های اکوبوست و تنفس طبیعی ford عرضه خواهد شد ولی کانسپت برانکو ۲۰۰۴ پیشرانهٔ کاملاً متفاوتی داشت چراکه این کانسپت از یک موتور سیکلت ۲ لیتری توربودیزل با ۱۳۰ اسب بخار نیرو و ۳۳۰ نیوتن متر گشتاور کاربرد می‌کرد. این آفرودر توانا که ساختاری تمام آلومینیومی داشت، در طراحی با الهام از دودمان‌های نخست برانکو شکل گرفته بود. درهرحال می‌توان دلشاد بود که ford برانکو به‌زودی بازخواهد گشت.

volvo T6

سال شناسایی ۲۰۰۵

خودروهای هات رود در آمریکا بسیار سرشناس و البته دوست داشتنی و پرطرفدار هستند. در همین رابطه، volvo در نمایشگاه سما ۲۰۰۵ کانسپتی بنام T6 را شناسایی نمود که یک هات رود نوین بود. با پروا به رویکرد بخردانه و کنش‌گرایانهٔ volvo، ساخت چنین کانسپتی بدست این سازندهٔ سوئدی بسیار شگفت و غیرقابل درک بود. بااین‌حال این هات رود گیرا به یک پیشرانهٔ ۲٫۹ لیتری شش سیلندر دست نویس توئین توربو مجهز شده بود که ۳۰۰ اسب بخار نیرو داشت. کانسپت volvo T6 با به کارگیری این موتور سیکلت می‌توانست به بیشینه سرعت ۳۳۵ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

lamborghini میورا

سال شناسایی ۲۰۰۶

lamborghini در درازا سال‌های فعالیتش کانسپت‌های گیرا زیادی را شناسایی کرده است ولی کانسپت میورا که در سال ۲۰۰۶ شناسایی شد، خودرویی است که باید به خاطر عدم فرآوری دم بسیار سوگواری کرد. این کانسپت در ریشه یک نسخهٔ رترو از میورای کلاسیک افسانه‌ای بود به‌گونه‌ای که طراحی کلاسیک میورا را با المان‌های نوین تلفیق کرده و استایل بسیار دوست داشتنی، گیرا و یادبود‌انگیزی را به نمایش گذاشته بود. این کانسپت که به فراخور چهلمین سالگرد شناسایی میورای اصلی ارائه شد، بر روی پلت‌فرم مدل گالاردو ساخته شده بود و از این روی بارقه‌هایی برای فرآوری دم هستی داشت ولی هرگز چنین نشد.

AMC AMX/3

سال شناسایی ۱۹۷۰

شما را نمی‌دانیم ولی ما هرگاه به یاد کانسپت AMC AMX/3 می‌افتیم ناراحت می‌شویم. این خودرو را می‌توان یکی از بهترین طراحی‌های دوران خود دانست ولی متأسفانه هیچ‌گاه به خط فرآوری راه پیدا نکرد. آمریکن موتورز، AMX/3 را به‌سرنویس دودمان سوم مدل AMX خود در نظر گرفته بود و برای نخستین بار نسخهٔ پروتوتایپ بدون موتور سیکلت دم‌را صرفاً به‌سرنویس یک نمونهٔ نمایشی در نمایشگاه خودروی شیکاگو رونمایی کرد. بدنهٔ این خودرو تماماً از فایبرگلاس ساخته شده بود و برای پیشرانهٔ دم‌هم یک یکتا ۶٫۴ لیتری V8 در نظر گرفته شده بود که در میان یا میانی خودرو نصب می‌شد. آمریکن موتور سیکلت قصد فرآوری AMX/3 را داشت ولی به انگیزه افزایش هزینه‌ها سرانجامً پروژهٔ فرآوری دم لغو شده و تنها پنج پروتوتایپ از دم ساخته شد. به راستیً حیف؛ AMC AMX/3 خودرویی عالی برای اوایل دههٔ ۷۰ میلادی بود.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

مطالب محبوب