سایت جامع خودرو در ایران


» اجرای قانون جدید بیمه شخص ثالث از شهریورماه ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶


مدیرعامل شرکت «بیمه ما» در گفت‌وگو با «دنیای خودرو»:

به گزارش تازه ها خودرو ، در بخش نخست گفت‌وگو با مدیر عامل شرکت «بیمه ما» به این جستار اشاره شد که بیمه کالایی بایسته است و باید جزئی از سبد خانوار خانواده‌ باشد.

صفدری از این جستار گله داشت که چرا بیشتر مردم پروا جدی به بیمه خودرو ندارند و تنها بیمه اجباری شخص ثالث را انجام می‌دهند. از سوی دیگر پوشش کامل خودرو بحث مهمی است که صفدری بر دم پافشاری داشت و به‌ویژه معتقد بود که دارندگان خودرو از بیمه بدنه هم کاربرد کنند.

مجید صفدری در بخش دوم مصاحبه هم به مباحث مهمی از دسته بیمه خودروهای فرسوده، قانون جدید بیمه شخص ثالث و گسترش فرهنگ بیمه اشاره کرده است.

مجید صفدری مدیرعامل شرکت «بیمه ما»

مجید صفدری مدیرعامل شرکت «بیمه ما»

وی درباره قانون جدید بیمه شخص ثالث روشنگری می‌دهد که پیمان است به نام فرد صادر شود و بیشینه شرکت‌های بیمه‌ای تا پایان شهریورماه قانون جدید را اجرا کنند.

صفدری پیشنهاد می‌کند که ۹ درصد حق بیمه شخص ثالث بابت مالیات بر ارزش افزوده از بیمه حذف شود تا مردم گرایش بیشتری به خرید بیمه نامه پیدا کنند. البته او بر این جستار هم پافشاری می‌کند که گسترش فرهنگ بیمه نیاز به عزم همگانی دارد و رسانه ملی و آموزش و پرورش در این زمینه نقش مهمی ایفا می‌کنند.

بخش دوم مصاحبه دنیای خودرو با مجید صفدری مدیرعامل شرکت «بیمه ما» را می‌خوانید.

قانون بیمه شخص ثالث تغییر کرده و مصوبه دم به بیمه مرکزی ابلاغ شده است. درباره این قانون و زمان اجرایی شدن دم روشنگری ‌دهید.
پیش از هر چیز باید روشنگری دهم که در همه جهان شخص، بیمه می‌شود نه خودرو، یعنی بیمه شخص ثالث به‌نام راننده صادر می‌شود، نه برای خودرو. به راستی این شخص است که می‌تواند خطر و پیشامد برپایی کند.

خودرو یک وسیله جامد بدون اندیشه و خرد است و انسان پشت خودرو می‌نشیند و می‌تواند خطرساز باشد. در حال آماده در کشور ما خودرو بیمه می‌شود نه شخص.

به این روش است که بیمه شخص ثالث برای خودرو بر پای بست گونه، مدل و شمار سرنشین صادر می‌شود. ولی در جهان این بیمه بر پای بست تحصیلات، پیشه، سن، میزان و گونه آمدوشد راننده و کاربرد خودرو صادر می‌شود.

خوشبختانه در کشور ما هم قانون بیمه شخص ثالث تغییر کرده و پیمان است این بیمه به نام فرد صادر شود. سال گذشته طرح باره نظر بدست دولت به انجمن ارسال و تصویب شد و در برنامه پنج ساله ششم نیز به دم پرداخته شده است.

بیمه مرکزی هم این جستار را به همه شرکت‌های بیمه‌ای ابلاغ کرده است. هم‌اکنون بیمه مرکزی در حال گردآوری آیین‌نامه و دستورکار‌های قانون جدید است.

پیمان است تا چند ماه آینده و بیشینه تا پایان شهریور‌ شرکت‌های بیمه‌ای قانون جدیدی را اجرایی کنند و این جستار نشان می‌‌دهد کشور ما به سمت بیمه کردن راننده می‌رود، نه خودرو.

نکته مهم قانون جدید این است که وقتی راننده‌ای خودروی خود را عوض می‌کند، بیمه شخص ثالث را با فروش خودروی خود انتقال نمی‌دهد بلکه این بیمه در خودروی دیگری که راننده پشت دم می‌نشیند، قابل کاربرد است.

این بیمه‌نامه بدست راننده‌ها به‌سرنویس یک شخص حقیقی خریداری می‌شود. ضمن اینکه تخفیف‌هایی نیز از بیمه شخص ثالث حذف شده است و این اقدام بسیار بجا و خوب بود.

پیش از این هر شرکت بیمه‌ای، تخفیفی برای فروش بیمه شخص ثالث اعلام می‌کرد. در همان سان بیمه بدنه، اختیاری است و شرکت‌های بیمه برای چشم وهمچشمی با یکدیگر،‌ تخفیف‌های مختلفی جهت جذب مشتری اعلام می‌کنند.

علاوه بر تغییر این قانون چه اقدامات دیگری باید انجام بگیرد تا مردم بیمه کامل خودروی خود را جدی بگیرند؟
نکته مهمی که باید به دم پروا کنیم این است که وقتی نرخ خونبها افزایش پیدا می‌کند، حق بیمه نیز بالا می‌رود. بنابراین درخواست ما این است که نرخ خونبها با پروا به افزایش تورم باشد.

همچنین با پروا به اینکه در اسلام، ۶راهکار برای پرداخت خونبها مرد و زن مسلمان پیش‌بینی شده است که به‌جای شتر نرخ خونبها با نقره محاسبه شود. نقره هم بر پای بست خونبها درهم تعیین می‌شود. هر اندازه خونبها افزایش پیدا کند، نقره هم افزایش می‌یابد.

نکته مهم دیگر اینکه وزیر اقتصاد در این چهار سال قول داد مالیات بر ارزش افزوده را حذف کند. در حال آماده ۹ درصد حق بیمه شخص ثالث بابت مالیات بر ارزش افزوده است. این در حالی است که در هیچ جای جهان برای گسترش فرهنگ بیمه مالیات بر ارزش افزوده گرفته نمی‌شود.

از این روی از انجمن شورای اسلامی، بیمه مرکزی و وزارت اقتصاد درخواست می‌کنیم که مالیات بر ارزش افزوده را حذف کنند، زیرا با این اقدام حق بیمه کاهش می‌یابد و مردم گرایش بیشتری به خرید بیمه‌نامه پیدا می‌کنند.

نکته مهمی که بر دم پافشاری دارید، ترغیب مردم برای پوشش کامل بیمه خودرو است. چه راهکاری برای گسترش فرهنگ بیمه پیشنهاد می‌کنید؟
گسترش فرهنگ بیمه نیاز به عزم همگانی دارد و رسانه در این زمینه نقش مهمی ایفا می‌کند. در این میان صداوسیما با پخش برنامه‌هایی در این زمینه می‌تواند افکار همگانی را آگاه‌تر کند و فرهنگ بیمه خودرو و حتی بیمه‌های دیگر را گسترش دهد.

در رسانه ملی با هستی شمار بسیار ‌شبکه‌های تلویزیونی و مباحث کارشناسی، جای بحث‌های بیمه‌ای خالی است و به راستی مباحث بیمه در صداوسیما مطرح نمی‌شود.

نباید فراموش کنیم که گسترش فرهنگ بیمه به سود کشور، مردم و جامعه است. بسیاری از مردم فرهنگ بیمه را نمی‌شناسند و بایسته است که رسانه ملی برای این جستار اقدام کند.

نکته دیگر در گسترش فرهنگ بیمه به کارگیری گنجایش‌های آموزش و پرورش است تا فرهنگ بیمه از دوران کودکی آموزش داده شود. در حال آماده در همه جهان بخشی از آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها به بیمه وابستگی دارد.

یکی از دشواری ها حمل‌و‌نقلی کشور خودروهای فرسوده است و برخی از صاحبان این خودروها، به دنبال بیمه کردن خودروی خود نیستند. چگونگی بیمه خودروهای فرسوده چگونه است؟
دقیقا همین‌طور است. خوشبختانه یکی از راهکارهای پسندیده دولت یازدهم ملزم کردن خودروهای فرسوده به پرداخت حق بیمه بیشتر است. بر این پای بست مالکان خودروهای فرسوده باید حق بیمه بیشتری نسبت به خودروهای دیگر پرداخت کنند زیرا این خودروها ریسک و خطر‌آفرینی بیشتری دارند و فرسایش آنها در درازا زمان به خودرو آسیب زیادی زده است.

امیدواریم در دولت دوازدهم این اقدام عملی شود البته بسیاری از این خودروها بیمه‌نامه ندارند و پیش از هر اقدامی باید از آمدوشد خودروهای فرسوده بدون بیمه جلوگیری شود.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام