سایت جامع خودرو در ایران


» بازگشت افسانه، تجربهٔ رانندگی با ford GT مدل 2017 ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶


دودمان سوم سوپراسپرت ford به ریشه‌هایش بازگشته است

ford GT بازگشته است. این جمله برای دلبستگی‌مندان به خودرو می‌تواند بسیار دلشاد‌کننده باشد؛ ولی این تنها یک سوپراسپرت عادی نیست. این ford GT است. این دودمان سوم از یک سوپراسپرت بااصل‌ونسب و با تاریخی پرافتخار است. شماری کمی از خودروها می‌توانند احترامی را که نام ford GT کسب کرده است را تجربه کنند. پیمان است از این خودرو طی چهار سال آینده سالانه ۲۵۰ دستگاه فرآوری شود ولی برای اینکه مالک یکی از دم‌ها شوید باید مبلغ ۴۵۰ هزار دلار را پرداخت کنید؛ ولی ford می‌خواهد با این سوپراسپرت غرور و لذتی بدون تکرار را برای مالکین فراهم آوَرَد و از این روی حاشیهٔ سود بسیار کمی برای دم در نظر گرفته است؛ بنابراین ford با GT جدید بیشتر حرکتی احساسی را بجای جنبه‌های مالی دنبال کرده است.

افزون بر این، این ford GT دوست داشتنی در علت وجودی خود نیز با پدربزرگش GT40 افسانه‌ای اشتراک دارد که دم پیروزی در مسابقات ۲۴ ساعتهٔ لمانز است و فرزند نورسیدهٔ خانوادهٔ ford GT نیز توانست در مسابقات لمانز سال گذشته بدان دست پیدا کند. این در حالی است که ford GT پیکار‌ای و نسخهٔ جاده‌ای بسیار همانند یکدیگر هستند. برخلاف نزدیک بهً همگی خودروهای تولیدی امروزی، این ford GT به معنای راستین واژه از آغاز به‌سرنویس یک خودروی پیکار‌ای طراحی شده است.

شاید دلبستگی‌مندان موافق به کارگیری یک پیشرانهٔ V6 بجای یک نمونهٔ V8 سنتی در GT نباشند ولی این تمام ماجرا نیست. هر میلی‌متر از بدنهٔ زیبای این خودرو بسیار کاربردی طراحی شده است که بهترین سنت‌های خودروهای پیکار‌ای نیز دم‌را همراهی می‌کند. بدنهٔ خودرو دم‌قدر دوست داشتنی و استوار در گوشه ‎ها پیشرانه طراحی شده که اگر موتور سیکلت V6 توئین توربو اکوبوست درون دم نبود فرم خودرو کاملاً متفاوت می‌شد. همچنین در بخش پهلویی این سوپراسپرت آمریکایی ورودی‌های هوای جسورانه‌ای برای تغذیهٔ اینترکولرها طراحی شده و در بالای دم‌ها نیز باله‌هایی برای شکل دادن جریان هوا به سمت عقب تعبیه شده است؛ بنابراین هرچند موتور سیکلت V8 صدای زیباتری دارد ولی به کارگیری دم، این استایل زیبای ford GT را از میان می‌برد.

رفتن به تو یا درون ford GT از بسیاری از خودروهای پیکار‌ای و همین‌طور سوپراسپرت‌های عادی آسان‌تر است. در اینجا رول کیج ویژه مسابقات و با تائیدیهٔ فیا تعبیه شده است که هرگز در نگاه نخست و یا حتی هنگام نشستن در GT متوجه دم نخواهید شد. این کاری است که انجام دم در بسیاری از خودروها به‌سادگی امکان‌پذیر نیست. به انگیزه ها قانونی و ایمنی به جهت جلوگیری از اینکه سرنشینانی با قدِ کوتاه بیش‌ازحد به رول کیج نزدیک شوند، صندلی‌های ford GT در مکان خود ثابت هستند ولی در برابر در قسمتی نزدیک به محل قرارگیری زانوها، بندی نایلونی پیمان دارد که با کشیدن دم ماشین ۹۸‌ها به سمت پای راننده جلو می‌آیند.

با فشردن دکمهٔ استارت قرمزرنگ، صدایی از نیروگاه GT برمی‌خیزد که یادآوری می‌کند این خودرو تنها برای ادای گرامیدن به میراث خود ساخته نشده بلکه مأموریت پدربزرگ خود را هم پیوسته خواهد داد. در هنگام رانندگی نیز این پیشرانهٔ V6 اکوبوست با فریادی ترس‌انگیز ۶۵۰ اسب بخار نیرو و ۷۴۵ نیوتن متر گشتاور خود را رها می‌کند. در روی غربیلک فرمان کلیدی برای گزینش حالات رانندگی عادی، اسپرت و پیست هستی دارد که من دم‌را از روی N (نرمال یا عادی) به روی T (پیست) می‌برم. بدین ترتیب هیدرولیک، کمک‌فنرها را فشرده می‌کند تا جنبش دم‌ها کمتر شود و در کمتر از یک ثانیه بلندی خودرو به میران ۵۰ میلی‌متر کم می‌شود. درنتیجه ford GT برای آتش‌بازی در پیست آماده می‌شود.

ford GT تنها به خودرو‌های پیکار‌ای کلاس GTLM نزدیک نیست بلکه این هیولا در بیرون از راه پیکار هم کاملاً تند است. با فشار بر روی ماشین ۹۸ ترمز نیز بال عقب پرکار خودرو به یک ترمز هوایی ستونی تبدیل می‌شود. سپس با فشار دوبارهٔ ماشین ۹۸ گاز، برای افزایش داون‌فورس به‌آرامی پایین می‌رود. دو فلپ هم در قسمت جلویی خودرو پیمان دارد که هوا را از درون دریچه‌های روی کاپوت عبور می‌دهد.

هنگام فشردن بیشتر ماشین ۹۸ گاز و افزایش خشونت، نعرهٔ موتور سیکلت V6 بیشتر می‌شود. دنده را به چهار جا می‌کنم که سریعاً انجام می‌گیرد. موتور سیکلت به فریاد باشکوه خود از راه بالا بردن دَوَران پیوسته می‌دهد تا اینکه به دندهٔ پنج می‌روم. سپس به نقطه‌ای که نیاز به کاهش سرعت است نزدیک می‌شوم. در این هنگام، ماشین ۹۸ ترمز را فشار می‌دهم و بال عقب همهٔ کارها را انجام می‌دهد درحالی‌که گیربکس نیز سریعاً دنده‌ها را کم می‌کند. هر زمانی که ماشین ۹۸ گاز را می‌فشارم به راستیً دریافتن می‌کنم که این به یک خودرو پیکار‌ایِ تک سرنشینه نزدیک‌تر است تا یک سوپراسپرت عادی. فرمان هیدرولیک سنتی GT نیز کاملاً ریزبین و توانا است. در میانهٔ پیچ‌ها، خودرو ترازمندی عالی خود را حفظ می‌کند و پیشرانه و ترمزها نیز کاملاً تنظیم شده‌اند.

این سوپراسپرتی است که رانندگان آماتور می‌توانند با دم رانندگی کنند درحالی‌که هنوز هم برای کسانی با استاد رانندگی بسیار بالا پسندیده است؛ بنابراین ford GT قوانین فیزیک را نقض نمی‌کند بلکه از دم‌ها در زمین بازی شخصی خود کاربرد می‌کند. رانندگی با این خودرو در جاده‌های همگانی نیز چندان دشوار نیست. بااین‌حال غلاف اینترکولرها بسیار بزرگ بوده که در کنار گلگیرهای عضلانی عقب، GT را بیشتر از آنچه هست پهن نشان می‌دهند. همچنین هنگام بالا بودن اسپویلر عقب، جلوی بخش زیادی از شیشهٔ عقب مسدود می‌شود ولی مشکلی در دید رو به عقب هستی نخواهد داشت چراکه همچنان می‌توان از راه کانال‌های آئرودینامیکی میان اینترکولرها و پیشرانهٔ V6 جمع‌وجور، عقب را نگریستن کرد.

دوازده دکمه، دو کلید، دو کنترلر، دو ماشین ۹۸ جا دنده و گردآور‌ای از چراغ‌های LED زینت‌بخش غربیلک فرمان ford GT هستند ولی من بیشتر به کلید سمت چپ دلبستگی دارم که حالت‌های رانندگی را مهار می‌کند. حالت عادی تا اندازه ای برای رانندگی در جاده‌های همگانی و یا رانندگی در شهرها پسندیده است ولی در اینجا من حالت اسپرت را دوست دارم. با عبور سرعت از مرز ۱۲۰ کیلومتر در ساعت، بال عقب بالاتر می‌آید درحالی‌که سیستم ضد تأخیر پیشرفتهٔ اکوبوست نیز توربوشارژرها را آماده می‌کند که پاسخ فوق‌العاده‌ای به فشردن ماشین ۹۸ گاز از خود نشان دهند؛ ولی پاسخ تند تنها بخشی از ماجرا است زیرا در هر زمانی که پای خود را روی ماشین ۹۸ گاز فشار دهید، سوت باشکوه و اعتیادآوری از توربوها به گوش می‌رسد. از این روی در پیوسته ناخواسته دوست داشتم با صدای زیبای این خودرو بازی کنم. غرش اگزوز، سوت توربو، غرش اگزوز، سوت توربو.

هنگامی‌که از پیست بازمی‌گشتم، به این می‌اندیشم که ford GT به راستیً چه خودرویی است. این آمیزه ای از عملکرد گذشته و آینده است. این سوپراسپرت در پیست‌ها، یعنی همان‌جایی که باید باشد، به راستیً نتیجهٔ مستقیمی از یک شاهکار مهندسی پیچیده دریافتن می‌شود. در خیابان‌ها نیز رانندگی با GT نسبتاً ساده است درحالی‌که هرگز دستور نمی‌دهد هدف ساخت این هیولای وحشی را فراموش کنید. همهٔ این‌ها در حالی است که دودمان جدید ford GT در حال آماده در چشم وهمچشمی‌های میان‌المللی هم پیروز شده است. در پایان تنها دربارهٔ این شاهکار آمریکایی می‌توان گفت که ford GT دقیقاً همان چیزی است که باید باشد. نه خرده‌ای کمتر و نه بیشتر.

 

مشخصات فنی

Ford GT 2017
پیشرانه ۳٫۵ لیتری V6 توئین توربو
نیرو ۶۵۰ اسب بخار
گشتاور ۷۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته DCT
بیشینه سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ۱۶٫۸ لیتر (ترکیبی)
محور جنباننده عقب
وزن ۱۳۸۵ کیلوگرم
گنجایش سرنشین ۲ تن
حجم صندوق بار ۱۱ لیتر
بها پایه ۴۵۰ هزار دلار

 

منبع: Motor1



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

مطالب محبوب