سایت جامع خودرو در ایران


» شایستن افزایش رسمی بها خودرو قوت گرفت ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶

شایستن افزایش رسمی بها خودرو قوت گرفت

دسته بندی : خودرو تاریخ : چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶


شایستن افزایش رسمی بها خودرو قوت گرفت

خودروسازان درونی در حالی درخواست افزایش بها محصولات خود را به شورای چشم وهمچشمی ارسال کرده‌اند که شایستن می‌رود بها‌ها، میان چهار تا پنج درصد افزایش یابد.

اگر این رویداد رخ بدهد، برای دومین بار در سال‌جاری و در پهنا تنها دو ماه، بها خودروهای درونی روند افزاینده به خود خواهد گرفت، اتفاقی که شاید در گونه خود بی‌پیشینه باشد.
هفته گذشته بود که رئیس شورای چشم وهمچشمی از اعلام بها جدید خودروها طی اوایل تابستان گفتگو به میان آورد و پافشاری کرد شورا مشغول بررسی مولفه‌های اثرگذار بر بها پایان یافته خودروهای درونی است.
به گفته رضا شیوا، شورای چشم وهمچشمی پس از بررسی مسائلی مانند نرخ تورم بخشی (اعلام شده بدست بانک مرکزی) و همچنین وضع کیفی خودروها (اعلامی از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران)، بها جدید خودروها را اعلام خواهد کرد. هرچند رئیس شورای چشم وهمچشمی افزایش بها خودروها را قطعی نمی‌داند، با این حال به گفته یک منبع آگاه در خودروسازی، به شایستن بسیار بها‌ها میان چهار تا پنج درصد بالا خواهند رفت.
به گزارش دنیای اقتصاد، این منبع آگاه با پافشاری بر اینکه خودروسازان چندی پیش درخواست جدید خود برای افزایش بها را به شورای چشم وهمچشمی ارسال کرده‌اند، می‌گوید: این درخواست بر پایه روال چند سال گذشته و با پروا به افزایش هزینه‌های فرآوری، به شورای چشم وهمچشمی ارسال شده تا میان این هزینه‌ها و بها پایانی خودروها، ترازمندی پایدار شود.
به گفته وی، مبنای درخواست افزایش بها خودروها را مواردی مانند بالا رفتن هزینه دستمزد و انرژی و همچنین افزایش نرخ ارز، تشکیل داده‌اند. این منبع آگاه در پایان این را هم می‌گوید که شورای چشم وهمچشمی احتمالا با افزایش چهار تا پنج درصدی بها خودروهای درونی موافقت خواهد کرد و خودروسازان نیز بها‌های جدید را اعمال می‌کنند. اظهارات وی در شرایطی است که خودروسازان کشور در اوایل امسال نیز بها محصولات خود را افزایش دادند و بنابراین اگر شورای چشم وهمچشمی پروانه جدیدی برای آنها صادر کند، بها‌ها در پهنا حدودا سه ماه، دو بار جهش خواهند داشت.
اوایل امسال بود که خودروسازان با اعمال مجوزهای پیشین (مجوزهایی که شورای چشم وهمچشمی به آنها داده بود)، بها محصولات خود را افزایش دادند. این در حالی بود که مجوزهای موردنظر ماه‌ها بایگانی شده و خودروسازان به‌انگیزه رکود بازار، آنها را اعمال نمی‌کردند.به راستی اگرچه شرکت‌های خودروساز مجاز بودند بها محصولات خود را تا سقف مشخص شده از سوی شورای چشم وهمچشمی افزایش دهند، با این حال چون بازار کشش نداشت آنها دست نگه داشته و مجوزهای مربوطه را با دیرکرد اعمال کردند.

هرچند با پروا به ارسال درخواست خودروسازان به شورای چشم وهمچشمی، مشخص است آنها به‌دنبال بالا بردن بها محصولات خود هستند، ولی این امکان نیز هستی دارد که در چهره فراهم نبودن شرایط و نبود کشش لازم در بازار، پروانه احتمالی شورای چشم وهمچشمی در اوایل تابستان امسال، باز هم برای چند ماه بایگانی شود. این گمانه زنی از هنگام جهت است که در حال آماده بازار خودرو با رکود روبرو بوده و بنابراین شاید افزایش بها‌ها به صلاح خودروسازان نباشد و آنها ابزارسال گذشته خود (اعمال با دیرکرد پروانه احتمالی افزایش بها) را به کار بگیرند. بر پایه روال هر سال، شورای چشم وهمچشمی در اوایل تابستان نظر پایانی خود در باره بها خودروها را اعلام خواهد کرد؛ بنابراین خودروسازان باید سه چهار هفته دیگر صبر کنند و با پروا به شرایط بازار و همچنین اوضاع نقدینگی خود، تصمیم پایانی را در باره تغییر بها محصولات شان بگیرند. به نظر می‌رسد اگر جمیع شرایط بر وفق مراد نباشد، این شایستن هستی دارد که خودروسازان پروانه احتمالی شورای چشم وهمچشمی را فعلا بایگانی کرده و به وقت مقتضی اعمال کنند. هرچند گفته می‌شود شرکت‌های خودروساز بزرگ کشور با دشوار نقدینگی مواجهند؛ بنابراین پروانه احتمالی شورای چشم وهمچشمی را بی گمان اعمال خواهند کرد، با این حال اگر این افزایش بها بخواهد ردپا منفی روی فروش بگذارد، شاید Iran KHodro و سایپا در بالا بردن بها‌ها دوراندیشیدن به هزینه بدهند. با این حال در چهره اعمال پروانه پنج درصدی احتمالی، بها خودروهای پر تیراژی مانند Kia Pride و peugeot ۴۰۵ به ترتیب یک و یک و نیم میلیون تومان بالا خواهد رفت.

افزایش بها خودرو، چرا؟

ولی جدای از تصمیم پایانی شورای چشم وهمچشمی و خودروسازان برای بها خودروهای درونی، پرسش اینجاست که با هستی مهار تورم و تثبیت نسبی نرخ ارز، چرا شرکت‌های خودروساز باز هم به‌دنبال افزایش بها هستند؟ مگر نه اینکه همین دو ماه پیش بها خودروها (البته با پروانه قانونی) بالا رفت، پس چرا خودروسازان باز هم سودای افزایش بها در سر دارند؟ یکی ازمولفه‌هایی که خودروسازان از هنگام به‌سرنویس عامل بالا رفتن هزینه‌های فرآوری نام می‌برند، افزایش نرخ ارز است، حال آنکه ارز با تثبیت نسبی بها روبرو بوده است. هرچند طی سال گذشته در دوره ای نرخ ارز افزایش قابل‌توجهی داشت، با این حال زمان این نوسان آنقدر بالا نبود که حالا به بهانه‌ای برای بالا رفتن بها خودروها تبدیل شود.

از سوی دیگر، تورم نیز طی دولت یازدهم تا حد قابل‌توجهی مهار شده، بنابراین نمی‌تواند بهانه مناسبی برای افزایش بها خودروهای درونی باشد. همچنین هرچند هزینه‌های دستمزد و احتمالا انرژی افزایش یافته‌اند، با این حال این گونه هزینه‌ها در خودروسازی جهان معمولا به واسطه بهره وری مهار می‌شوند، ولی خودروسازان درونی از آنها به‌سرنویس ملاکی بابت افزایش بها کاربرد می‌کنند. در این باره البته خودروسازان نیز استدلال‌های ویژه خود را داشته و معتقدند با هستی هزینه‌های دولتی، امکان تثبیت یا کاهش بها خودرو هستی ندارد. همچنین برخی کارشناسان نیز معتقدند خودروسازی به‌انگیزه دولتی بودن است که با مشکلاتی مانند بهره وری پایین و همچنین ناتوانی در ساختار مالی روبرو شده و بنابراین شرکت‌های خودروساز درونی چاره و حربه‌ای جز افزایش بها، برای جبران هزینه‌های فرآوری ندارند. هرچه هست، این میان یا میانی تنها مشتریان ایرانی هستند که مجبورند تن به افزایش بها خودروها دهند، هنگام هم در شرایطی که کیفیت این خودروها نیز باب میل‌شان نبوده و تناسبی با بها آنها ندارد.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.


مطالب محبوب