سایت جامع خودرو در ایران


» خودروهای کارکرده ولی بدرد بخور در بازار ایران – خرداد 96 ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶


به گزارش پایگاه خبری«ایوار خودرو» به نقل از ایران جیب،  ۳۲۳ مدل FL که در راستی نمونه فیس لیفت شده مدل F است، در سال ۸۲ و در سه تیپ ۱ و ۳ و ۵ روانه بازار شد. طراحی ظاهری ۳۲۳ حتی پس از گذشت سال‌ها، هنوز هم ملوس و هماهنگ است و امکان ندارد از دیدنش خسته شوید. نمونه فول آپشن‌این خودرو از سانروف نیز برخوردار است، که به زیبایی نمای ظاهری و کابین هنگام کمک شایانی کرده است. تنها نکته منفی در نما مزدا۳۲۳ را می‌توان چرخ‌های کوچک سایز ۱۴ و فاقد رینگ آلومینیومی‌ سرنویس کرد.

طرح کلی کابین سبک و سیاق خودروهای دهه پیش را دنبال می‌کند. ولی همچون طراحی بدنه، ساده و هماهنگ است و حس آرامش خوبی را منتقل می‌کند. مزدا۳۲۳ تیپ ۵، نسبت به دورانی که فرآوری می‌شده، از امکانات مناسبی همچون شیشه‌های برقی،‌اینه‌های برقی با توانایی جمع شدن برقی از تو یا درون، ترمز ABS،‌ایربگ راننده و چنجر ۱۰تایی به همراه ۶بلندگو بهره می‌برد. فضای کابین بسیار جادار و آسان است و در مسافرت‌های طولانی به هیچ روی خسته کننده نیست. تنها چند نکته منفی در کابین مزدا۳۲۳ به چشم می‌خورد، که بر این پایه اند دکمه‌های شیشه بالابر فاقد چراغ، نبودن چراغ روشنایی در جعبه داشبورد و نبود نشان دهنده چگونگی دنده روی صفحه کیلومتر شمار در نمونه خودکار.

کیفیت متریال کابین در سطح مطلوبی پیمان دارد و با‌اینکه نمونه‌های دست دوم موجود در بازار دست کم ۱۰ سالی از عمرشان می‌گذرد، قطعات کابین ولی همچنان تندرست هستند و خبری از سرو صداهای اضافی در کابین نیست. فضای صندوق بار ۳۲۳ بسیار بزرگ است و تمام نیازهای یک خانواده را پاسخ می‌دهد. از نکات دلنشین در‌این بخش می‌توان به صندلی تاشو عقب اشاره کرد که هنگام جا به جا کردن بارهای حجیم بسیار سودمند است.

۳۲۳ از موتور سیکلت ۱٫۶ لیتری با توان ۱۱۰ اسب بخار بهره می‌برد که سواری و کشش خوبی را برای‌این خودرو به ارمغان اورده است. سیستم تعلیق رویهمرفته آسان و ریزبین کنش می‌کند، ولی در برخی از ناهمواری‌ها و دست‌اندازها خشکی خود را نشان می‌دهد. همچنین در برخی موارد  صدای سیستم تعلیق به کابین منتقل می‌شود. فرمان ۳۲۳ بسیار نرم است. فرمان در نمونه‌های فاقد‌ ایربگ ۳شاخه و در نمونه‌های‌ایربگ دار ۴ شاخه است.

  شش حالت S,D,N,R,P,L  برای جعبه دنده ۴ سرعته خودکار ۳۲۳ تعریف شده است. با فشار دادن دکمه HOLD جایگزینی دنده‌ها به چهره دستی انجام می‌شود و هیجان بیشتری را منتقل می‌کند. نکته منفی در جعبه دنده نمونه خودکار، دیرکرد در وارونه دادن‌ها و منطبق شدن با چگونگی پیشرانه است. به طوری که  در سربالایی‌ها با برداشتن پا از روی گاز نفس خودرو کم شده و خبری از وارونه دادن جعبه دنده  نیست. ولی رویهمرفته رانندگی با ۳۲۳ بسیار نرم و آسان است و شیشه‌های بزرگ و طراحی بخردانه هنگام، دید خوبی را در کمر بستن راننده پیمان می‌دهند. تمیزترین نمونه‌های ۳۲۳ در بازار خودروهای دست دوم، مربوط به سالهای ۸۶، ۸۵ هستند که به طور میانگین کارکردی نزدیک ۲۰۰ هزار کیلومتر دارند.‌ این مدل‌ها بسته به تمیزی بدنه، قیمتی نزدیک ۳۰ تا ۴۵ تومان دارند که با‌این بها گزینه‌ای مثل تندر۹۰ خودکار نزدیک به صفر قابل خریداری است.

پیشنهاد پایانی

اگر آنقدر شیفته خودرو‌های ژاپنی هستید که می‌توانید چشم روی ال۹۰ خودکار ببندید، مزدا۳۲۳ را گزینش کنید. ولی با خرید mazda 323 تا اندازه ای به ویژگی‌های گیرا یک خودروی ژاپنی دست پیدا خواهید کرد. البته اگر از برخی بی دقتی‌های جعبه دنده خودکار فاکتور بگیرید.

 

 

زانـتیا

ایران پسینیان جایی است که زانتیا در هنگام فرآوری و به یکی از پرفروش‌ترین و دوست داشتنی‌ترین خودروهای بازار‌ تبدیل شد. خودرویی که با ۳ چرخ هم جنبش می‌کند و تنها به کمک یک اهرم بلندی هنگام تا ۳۰ سانتی‌متر نیز تغییر می‌کند. بالاترین بلندی ویژه عبور از مناطق نیمه سنگلاخی و پایین ترین بلندی هنگام بیشتر برای حالت پارک است. سواری در حالت بلندی پایین و بالا کم وبیش ناممکن است، زیرا در‌این شرایط ترمزها بدرستی کار نمی‌کنند و خودرو مثل چوب بسیار خشک می‌شود و نرمی خود را از دست میدهد.

طراحی زانتیا از آن نزدیک ۲۰ سال پیش است ولی همچنان خودرویی نسبتا ملوس به نظر می‌رسد ولی در حین حال کسل‌کننده است.‌ این طراحی استوک‌ و کسل کننده در تو یا درون کابین پررنگ تر است و چیدمان ساده و طراحی استوک ‌کنسول جلو بیننده را آزار می‌دهد. تهویه دلنشین نیمه خودکار است و دکمه‌های تنظیم سیستم صوتی روی فرمان پیمان دارند. زانتیا آپشن بخصوصی ندارد و از‌این نظر پایین تر از رقبایش پیمان می‌گیرد. ولی فضای سرنشینان کاملا پسندیده است و به جز یک باره که هنگام هم محدودیت فضای سر سرنشینان عقب است، کابین زانتیا از نظر راحتی مشکلی ندارد. دید جلو و چیرگی روی ‌این قسمت‌اندکی ناتوان است که‌این مساله بیشتر به خاطر پهن بودن جلو خودرو و موقعیت گود افتاده راننده است.

زانتیا شتابگیری بسیار خوبی دارد. به طوری که با گاز دادن در دورهای میانی و بالایی، لحظه ای قابل توجهی حس نمی‌شود. همین چالاکی و مانورپذیری دلخواه هنگام مایه شده که زانتیا در سال‌های گذشته خودروی شهربانی بزرگراه شود.

موتور سیکلت ۴ سیلندر زانتیا ۲ لیتر حجم دارد و ۱۳۵ اسب بخار توان فرآوری می‌کند. جعبه دنده زانتیا اندکی دشوار دارد، علاوه بر ضریب دنده نامناسب، جایگزینی دنده از یک به دو هم با دیرکرد همراه است. کیفیت سواری زانتیا بسیار عالی است و حتی در خودروهای بزرگتر و گران‌تر نیز دیده نمی‌شود. زانتیا ‌این قابلیت را مدیون سیستم تعلیق پیشرفته‌اش است. ترازمندی و چسبندگی بی اندازه‌ای را در سرعت‌های بالا به همراه دارد. زانتیا در تصادفات بسیار ناامن است و از این حیث تنها ۱ ستاره ایمنی دارد. فرسایش نسبتا بالا و گران بودن بها ابزارها یدکی و هزینه‌های تعمیر تخصصی ، از معایب زانتیاست. جک های بالا و پایین برنده خودرو یکی از قطعاتی است که در همان سالهای نخست معیوب و از کار می‌افتاد.

پیشنهاد پایانی

زانتیا هنوز هم گزینش نخست افرادی است که به دنبال لذت بردن از سواری نرم و آسان خودرو هستند. کشش و شتاب زانتیا پسندیده است ولی با پولی که برای خرید نمونه دست دومش می‌دهید، طراحی استوک‌کابین هنگام و نبود برخی امکانات رایج شما را آزار می‌دهد. همچنین زانتیا در تصادفات خودرویی نا امن به​ شمار می​رود. این خودرو در مدل‌های ۸۹ میان ۴۸ تا ۵۲ میلیون تومان بها دارد.

proton جنـتو

proton Gen2محصول کشور مالزی است که در سال ۲۰۰۴ روی شاسی mitsubishi و با همکاری شرکت لوتوس انگلستان ساخته و به بازار جهانی شناسایی شد. نما جنتو اسپرت و نوین است و با دیگر خودروهای موجود در خیابان تفاوت دارد ، از این رو بیشتر افرادی که به دنبال خودرویی ویژه هستند را به سمت خود جذب می‌کند. همچنین طراحی زنانه و جمع و جور هنگام نظر بانو‌های راننده را هم به سوی خود جلب کرده است.

ردپای لوتوس در طراحی اسپرت کابین جنتو کاملا مشخص است. کنسول جلو و دیگر قسمت‌های کابین اسپرت طراحی شده‌اند و همین فرم ویژه مایه شده تا در نگاه نخست نتوان با هنگام به راحتی وابستگی پایدار کرد. همچنین کیفیت پایین قطعات در کابین جنتو هم آزار دهنده است و ظاهری ارزان از کابین به نمایش می‌گذارد. کنسول جلو فاقد جعبه داشبورد است و ظاهرا طراح این خودرو شعارش سلامت جوانان بوده ، چون چیزی به نام فندک و جاسیگاری برای جنتو در نظر نگرفته است! یکی از نکات مثبت کابین جنتو دورنگ بودن کنسول جلو و پنل‌های درب هاست. که مایه شده تا کابین زیباتر به نظر برسد. درب‌های کوچک عقب ورود و برونرفت به کابین را دشوار می‌سازند، ولی علی‌رغم انحنای سقف، فضای سر سرنشینان عقب پسندیده است. باید به مکان برخی ابزارها همانند کلید شیشه بالابرها و اهرم بازکننده درب موتور سیکلت و ترمز دستی خو کنید.

امکانات جنتو در سطح خودش پسندیده است و در حد یک ۲۰۶ تیپ ۵ پیمان دارد و سنسور فاصله سنج در عقب به پارک خودرو کمک می‌کند. سواری جنتو بسیار خشک و پرتکان است. که مهمترین انگیزه این فرمایش را می‌توان در ماهیت اسپرت هنگام جست و جو کرد. جنتو هنگام روبرو با دست‌اندازها و ناهمواری‌های راه، آنها را به خوبی دفع نمی‌کند، ضمن هنگام​که علاوه بر تکان‌های وارد شده، صدای ضربات نیز به تو یا درون کابین منتقل می‌شود.

در بحث فنی ولی، جنتو خودروی مناسبی به نظر می‌رسد. رد پای لوتوس در بخش هندلینگ و فرمان پذیری جنتو کاملا مشخص است و از این رو، جنتو خودرویی با چسبندگی بالا است که به راننده جسارت مانورهای سنگین را نیز می‌دهد. بازدهی موتور سیکلت ۱٫۶ لیتری ۱۱۰ اسب بخاری جنتو پسندیده است، ولی برای به کارگیری بیشینه گشتاور، باید هنگام را به دورهای بالا ببرید. همچنین دنده‌های سفت جنتو دست راننده را  برای جایگزینی تند دنده‌ها و شتاب گیری می‌بندند.

اگر از هنگام دسته افرادی هستید که بسیار به خرید و فروش خودرو اقدام می‌کنید، جنتو گزینه مناسبی برای شما نیست، چون فروش نمونه‌های دست دوم هنگام سخت و زمان بر است.

پیشنهاد پایانی

نما نوین و اسپرت ، ابعاد جمع و جور ، فرسایش بسیار، مصرف سوخت بالا ، کمبود موجودی قطعات یدکی ، خدمات پس از فروش ناتوان، سختی فروش نمونه‌های کارکرده ، از ویژگی‌های جنتو هستند که باید پیش از خرید، آنها را در نظر گرفت. این خودرو در بهترین حالت و مدل نزدیک ۴۰ میلیون تومان بها دارد.

toyota آریون

آریون را می‌توان یک کامیابی بزرگ میان محصولات گوناگون toyota به حساب آورد، که روی پلت فرم کمری و برای بازار استرالیا و خاورمیانه ساخته شده است. واردات آریون به ایران نسبت به دیگر محصولات toyota همچون کمری، کرولا و لندکروزر محدودتر بود، ولی علی‌رغم بها بالا در برابر رقیبی همچون آزرا، به کامیابی چشمگیری دست پیدا کرد. نما آریون نقاط مشترک زیادی با کمری دارد، ولی به مراتب لوکس تر و پویاتر از کمری است و ردپای lexus در نما هنگام به روشنی مشخص است. رویهمرفته نما جا افتاده آریون نسبت به رقبای پر زرق و برق کره‌ای مایه شده تا دیرتر از هنگام خسته شوید.

طراحی کابین آریون نسبتا ساده است. ولی همین سادگی و دور شدن از شلوغی و زرق و برق، مایه شده تا در کابین هنگام دریافتن آرامش کنید. کیفیت متریال کابین در سطح مطلوبی پیمان دارد و به مراتب از کمری بالاتر است. قطعات چوبی کاربرد شده در کابین به ‌اندازه است و با پوشش‌های فلزی و چرمی‌ترکیب خوبی را برپایی کرده است. فضای جادار کابین جای هیچ گله‌ای را باقی نمی‌گذارد و صندلی‌های نرم و آسان آریون، آسایش سرنشینان را دو چندان می‌کنند. محصولات برند toyota، علی‌رغم اعتبار و پیشینه خوبی که میان مشتریان دارند، همیشه از فهرست اندک امکانات رفاهی رنج می‌برند. که آریون هم از این قاعده مستثنی نیست و از این رو یک سرو گردن پایین تر از رقبای کره ایش پیمان می‌گیرد. ولی ساز و برگ هنگام به مراتب از کمری کامل تر است. امکانات کابین در حدی هست که سرنشینان را خوشنود کند، ولی اگر از کسان دشوار پسند باشید، در این زمینه با آریون به دشوار می‌خورید.

مهمترین نقطه قوت آریون را می‌توان در بحث فنی و پیشرانه جست و جو کرد، که از این رو تمام رقبایش را کنار می‌زند و مایه می‌شود تمام کم و کاستی‌های هنگام را فراموش کنید. برگ برنده آریون در به کارگیری پیشرانه و گیربکس بی اندازه lexus است، که همین پیشرانه در دودمان جدید هم بدون تغییر باقی مانده است. قلب تپنده ۶ سیلندر ۳٫۵ لیتری آریون، ۲۶۸ اسب بخار توان فرآوری می‌کند که در کنار جعبه دنده ۶ سرعته خودکار جای هیچ گله‌ای را باقی نمی‌گذارد. هنگامی‌ که ماشین ۹۸ گاز را تا انتها فشار می‌دهد و جهش بی اندازه هنگام را می‌بینید، بیشتر می‌توانید توان بالایش  را لمس کنید.

قدرتی که حتی در شتاب گیری‌های ثانویه هم خود را به خوبی نشان می‌دهد. سواری آریون مانند دیگر محصولا toyota بسیار نرم و آرام است، که این نرمی‌بسیار گاهی اوقات حوصله راننده را سر می‌برد. ولی صدای زوزه موتور سیکلت ۶ سیلندر در دورهای بالا، می‌تواند چاشنی هیجان در کابین آرام آریون باشد. محصولات toyota همواره به دوام بالا نامی هستند، که آریون هم از این قاعده مستثنی نیست. مدل‌های کارکرده هنگام هنوز هم هزینه آنچنانی ندارند و کمتر پای مالک را به تعمیرگاه باز می‌کنند. ولی در چهره بروز نقص و ویرانی، بها بالای قطعات و ابزارها پهلویی هنگام خود را نشان می‌دهد. که البته مصرف سوخت نسبتا بالای هنگام هم مزید بر علت است.

پیشنهاد پایانی

اگر قابلیت‌های فنی عالی نسبت به طراحی پر زرق و برق و فهرست بلند بالای امکانات کره ای‌ها برایتان از اهمیت بیشتری برخوردار است و حاضرید بها بیشتر نسبت به دیگر رقبا را به جان بخرید تا لذت بیشتری در رانندگی تجربه کنید، toyota آریون حتما بهترین گزینه پیش رویتان خواهد بود. پسینیان مدل ذکر شده در این گزارش مربوط به سال ۲۰۱۱ بوده و در بهترین حالت نزدیک ۱۶۵ میلیون تومان بها دارد.

kia اپتیما ۲۰۱۰

این مدل از اپتیما به راستی گونه فیس لیفت دودمان دوم این سدان میانه کره‌ای است که در سال ۲۰۰۹ دستخوش تغییراتی شده است. اپتیما در راستی همزاد hyundai سوناتا محسوب می‌شود که البته موتور سیکلت ۶ سیلندر ۲٫۷ لیتری اش که ۱۹۱ اسب بخار توان فرآوری می‌کند، چندی از خریداران را در دو راهی سوناتا و اپتیما، به سمت اپتیما می‌کشاند. طراحی ظاهری اپتیما مردانه و ساده است. البته در عین سادگی از هماهنگی خوبی هم  بهره می‌برد که خروجی‌های اگزوز در عقب و رینگ‌های اسپرت هنگام، بر گیرایش ظاهری اش افزوده‌اند.

فضای تو یا درون کابین هم مانند بدنه هماهنگ و چشم نواز است. البته در نگاه نخست، کنسول جلو با انبوهی از دکمه‌ها و ابزارک ها، کمی‌شلوغ به نظر می‌رسد. همچنین به کارگیری قطعات شفاف با رنگ تیره، روی فرمان و کنسول جلو و قطعات آلومینیومی‌نقره ای، بر زیبایی کابین افزوده است. صفحه کیلومتر شمار هم بسیار گیرا و همانند خودروهای اسپرت طراحی شده و در کنار نورپردازی قرمز رنگ کابین، نمای زیبایی را به نمایش می‌گذارد.

فضای کابین اپتیما هم مانند سوناتا جادار و آسان است. همچنین امکانات موجود در کابین سرنشینان را خوشنود می‌کند. صندلی‌ها در این مدل برقی و مجهز به گرمکن هستند. سانروف برقی، تهویه خودکار و پوشش چرمی‌ صندلی‌ها هم از دیگر امکانات اپتیما به شمار می‌آیند. سواری اپتیما از سوناتا نرم تر است، ولی باز هم سیستم تعلیق برخی تکان‌ها را به کابین منتقل می‌کند. هندلینگ اپتیما در حد متوسطی پیمان دارد و بسیار نمی‌توان روی هنگام حساب باز کرد. ولی پیشرانه ۱۹۱ اسبی با جعبه دنده ۵ سرعته تیپ ترونیک اصلاح شده هماهنگی مناسبی دارد و از این رو یک سرو گردن بالاتر از سوناتا پیمان می‌گیرد. البته این پیشرانه پرقدرت خوش اشتها هم بوده و مصرف سوخت اپتیما را بالا برده است. ولی می‌تواند اپتیما را پا به پای ماکسیمای ۳ لیتری پیش براند.

پیشنهاد پایانی

افرادی که میان اپتیما و سوناتا شک می‌کنند، کسانی هستند که نما نوین برایشان از اهمیت بیشتری برخوردار است. ولی اگر فاکتور گیرایش را کنار بگذارید و تنها پیشرانه نیرومند تر را هدف پیمان دهید، بی گمان اپتیما میان این دو خودرو گزینش می‌شود.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]


مطالب محبوب
اینستاگرام