سایت جامع خودرو در ایران


» پیشی کلاسیـــک‌ها از فرســـودگی ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
پنج شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۶

پیشی کلاسیـــک‌ها از فرســـودگی

دسته بندی : اخبار ، خودرو تاریخ : چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶


آیا خودروهایی با سن بیش از ۲۰ سال لزوما فرسوده و آلاینده هستند؟

پیشی کلاسیـــک‌ها از فرســـودگی

ایوار خودرو- بارها در مطالبی انبوه به این ماجرا که در ابتدای فروردین ماه امسال، طرحی با نام »لایحه هوای پاک« چه موضوعاتی در باره خودروهای کلاسیک و کلاسیک جوان (نئوکلاسیک) مطرح کرده است، پرداخته‌ایم. ولی سوالی که بیشتر مخاطبان را درگیر کرده‌، این باره است که آیا لزوما خودروهایی که سنی بیش از ۲۰ سال دارند، فرسوده و آلاینده هستند؟

به گزارش پایگاه خبری «ایوار خودرو»، پاسخ به این سوال نیازمند بررسی قوانین و آیین نامه دیگر کشورها، اسناد و نتایج آزمایش‌های سنجش معاینه فنی کشور بود که خوشبختانه به لطف همکاری چندی از دلبستگی‌مندان و خوانندگان خودرو امروز، در گزین کردن ما پیمان گرفت. در این مطلب کوشش داریم به گونه ای پابرجا کردن کنیم که آنچه نشان‌دهنده فرسودگی و آلاینده‌بودن خودروهاست، لزوما سن و سال‌ آنها نیست و برخلاف تبلیغاتی که در گوشه و کنار دیده‌ایم، همیشه دود از کنده بلند نمی‌شود!

بررسی استانداردهای کهنه
نخستین موضوعی که بدست نهادهای مربوط به سرنویس علت فرسودگی و آلاینده‌بودن خودروهای کهنه مطرح می‌شود، نبود استانداردهای آلایندگی هنگام طراحی و فرآوری خودروهای کهنه‌تر و یا پیش پا افتاده بودن استانداردهای یادشده است. این بدین معناست که برای نمونه خودرویی که در دهه ۷۰ میلادی در آمریکا طراحی و فرآوری شده است، بی گمان میزان آلایندگی بیشتری نسبت به خودرویی دارد که در چند سال بازپسین به تازگی در ژاپن طراحی و ساخته شده است. چنین مسئله‌ای کاملا صحت دارد و همگی کشورها کم کم کوشش کرده‌اند تا سطوح استانداردهای آلایندگی خودروهای وارد شده و یا فرآوری شده در خاکشان را بالاتر ببرند تا بهره خود در حفظ و نگهداری پیرامون زیست را ایفا کنند. ولی این بدین معنا نیست که این خودروها در دورانی بدون هیچ استاندارد و یا محدودیتی فرآوری شده‌اند. مسئله حفظ پیرامون زیست از اواخر دهه ۶۰ میلادی به طور جدی مطرح شد و از همان زمان قوانین نسبتا سختگیرانه‌ای در اروپا، ژاپن و آمریکا نسبت به میزان آلایندگی و ایمنی خودروها وضع شد که در دهه‌ ۷۰ با شتاب پیشرفت کرد تا آنکه در دهه ۸۰ به شدت سختگیرانه‌تر شد و امروزه نیز استانداردهایی وضع شده‌اند که گاهی انگاشت آنها در ۳۰ سال پیش کم وبیش ناممکن به نظر می‌رسید. ولی در هر چهره استانداردهایی در زمان فرآوری و عرضه خودروهای کلاسیک و کلاسیک جوان نیز هستی داشته‌اند و به ویژه خودروهای فرآوری شده در دهه ۹۰ میلادی، از نظر سطح گازهای خروجی اگزوز، تفاوتی از زمین تا آسمان با استانداردهای کنونی ندارند.

کارایی شرایط نگهداری
عامل دیگری که در باره چگونگی خودروهای کهنه به سرنویس آنچه زمینه ها فرسودگی را فراهم می‌آورد سرنویس شده، شیوه نگهداری خودروست. بی گمان خودرویی که به چهره روزانه و تحت شرایط سخت، بدون سرویس‌های دوره‌ای مرتب و با به کارگیری قطعات غیرفابریک کم‌دوام کاربرد شده است، زندگی مفیدی بسیار کمتر از خودرویی دارد که مسافتی اندک را طی کرده، مالک هنگام همگی موارد باره نیاز را برای تندرست ماندن هنگام انجام داده است. ولی اینکه زندگی فرسودگی خودرو را به طور مطلق ۲۰ سال در نظر بگیریم و سرنویس کنیم که هر خودرویی لزوما پس از ۲۰ سال آلاینده و فرسوده خواهد بود، امری ناعادلانه است. همه ما با محصولات آلمانی، آمریکایی و ژاپنی متعددی آشنا هستیم که افسانه‌های دوام و کم‌آزاری هستند و شمار زیادی از آنها توانسته‌اند در معابر کشور دوام بیاورند، بی ‌آنکه به وضعیتی نامناسب و ناگوار دچار شوند و در معرض نابودی پیمان گیرند. حتی خودروهای مونتاژ تو یا درون نیز اگر به چهره خوبی فرآوری شده، بدست مالکانی با وسواس پسندیده نگهداری شوند، بی گمان زندگی مفیدی بسیار بیشتر از ۲۰ سال خواهند داشت. این موارد همگی بدست نتایج آزمایش‌های معاینه فنی کشور تایید شده است. بسیاری از خودروهای با سن کمتر از ۱۰ سال، به علت عدم نگهداری پسندیده مالکان شرایط لازم برای دریافت معاینه فنی را ارضا نمی‌کنند، ولی بسیار دیده شده که خودروهایی که در دهه‌های ۷۰، ۸۰ و ۹۰ میلادی فرآوری شده‌اند و مالکانشان همگی تلاش‌شان را برای کاربرد بهینه از این خودروها داشته‌اند، به راحتی کامیاب به دریافت این تاییدیه شده‌اند.

برخی نتایج رسمی
اکنون که دو عامل اصلی باره نظر نهادهای مربوطه در باره فرسوده و آلاینده بودن خودروهایی با سن بیش از ۲۰ سال را بررسی کرده‌ایم، بد نیست تا دلایلی روشن در باره رد لزوم فرسوده بودن خودروهای کلاسیک و کلاسیک جوان ارائه کنیم. خوشبختانه چندی از مالکان پایبند و دلبستگی‌مند خودروهای اینچنینی، برگه‌های دریافت معاینه در امسال را در گزین کردن ما گذاشتند. در این میان خودروهای فرآوری شده در دهه‌های ۸۰ و ۹۰میلادی، در چهره انجام سرویس‌های منظم دوره‌ای و به کارگیری قطعات فابریک و اصلی، به‌سادگی کامیاب به دریافت معاینه فنی شده‌اند و حتی گاهی از خودروهای امروزین نیز بهتر کنش کرده‌اند. در میان خودروهای آلمانی، محصولات مرسدس شاید افسانه دوام و کیفیت باشند و شمار زیادی از آنها نیز هنوز در کشور در حال آمدوشد هستند. در یک باره ویژه، یک دستگاه مرسدس ۱۹۰E مدل ۱۹۸۳ با پیشرانه کاربراتوری ۴ سیلندر، میزان CO برابر ۰٫۸ فرآوری می‌کند که بسیار کمتر از نزدیک مجاز یعنی ۴ است. برای میزان HC نیز شماره اعلام شده ۱۴۳ است، در حالی که استاندارد بیشینه را ۴۰۰ سرنویس کرده. این خودرو معاینه فنی خود را از مرکز خاوران تهران دریافت کرده است. حتی برای نمونه‌های اسپرت نیز چگونگی خوب است و برای نمونه در باره یک مرسدس ۳۵۰SL انژکتوری ۶سیلندر مدل ۱۹۷۳ که در مرکز معاینه فنی بیهقی تهران بررسی شده، میزان CO برابر ۰٫۴۴ (بیشینه مجاز ۲٫۵) و HC  ۲۱۷ (بیشینه مجاز) است. ولی دلچسب‌ترین نمونه را باید مرسدس ۲۳۰E مدل ۱۹۹۶ دانست که بسیار بهتر از شمار زیادی از خودروهای مدل بالا نما شده است. این خودرو مجهز به پیشرانه انژکتوری در مرکز بیهقی تهران ارقام ۰٫۱۳ برای CO (در برابر ۲٫۵ حد مجاز) و برای HC شماره ۱۰۰ (در برابر حد مجاز ۲۵۰) را از خود به جای گذاشته است. ولی برای خودروهای آمریکایی نیز چگونگی چندان بد نیست. برای نمونه یک دستگاه اولدزموبیل کاتلاس سیرا S مدل ۱۹۹۰ مجهز به پیشرانه انژکتوری، توانسته در مرکز اروم فن کبودان شهر ارومیه اعداد ۲٫۱ برای CO (در برابر ۲٫۵) و ۲۱۲ برای HC (در برابر ۲۵۰) را ثبت کند. ولی بد نیست تا نیم نگاهی به خودروهای دو‌دیفرانسیل آفرود نیز داشته باشیم. در یک باره ویژه، یک دستگاه nissan پاترول سافاری مدل ۱۹۸۸ کاربراتوری، توانسته در مرکز بیهقی تهران معاینه فنی دریافت کند. مقادیر گزارش شده بدست مرکز برای CO شماره ۳٫۲۵ (در برابر استاندارد ۴) و ۱۰۹ برای HC (در برابر ۴۰۰) بوده است. همگی این خودروها به طور مرتب بدست مالکان در حال کاربرد هستند و برخی حتی خودرو روزمره شهری آنها محسوب می‌شوند. البته باید سرنویس کرد که همگی این کسان، خودروهای خود را در شرایطی ایده‌آل نگهداری کرده، سرویس‌های دوره‌ای را به طور منظم انجام داده‌اند. پس می‌توان نتیجه گرفت، شرایط نگهداری اصلی‌ترین عامل در تعیین چگونگی فرسودگی خودروهاست و نباید خودروهای کلاسیک و کلاسیک جوانی که در وضعیتی ایده‌آل کاربرد شده‌اند را در کنار خودروهایی پیمان داد که مالکانشان هیچ ارزشی برایشان قائل نیستند.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]


آخرین دیدگاه‌ها

    مطالب محبوب
    اینستاگرام