سایت جامع خودرو در ایران


» دوکاتی مالتی استرادا 950: چاقوی سوئیسی ساخت ایتالیا ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
پنج شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۶


مالتی استرادا نخستین بار در سال ۲۰۰۳ میلادی شناسایی شد، موتورسیکلتی با موتور سیکلت دو سیلندر V شکل با گوشه ۹۰ درجه و حجم ریزبین ۹۹۲ cc و با نام مالتی استرادا ۱۰۰۰ DS، در پیوستگی مدل ۶۲۰ راه مالتی استرادا را پیوستگی داد مدلی که جهت‌گیری سازنده برای ساخت موتورسیکلتی همه‌جارو به‌روشنی نشان می‌داد.


در سال ۲۰۱۰ میلادی دوکاتی مدل ۱۲۰۰ را با بدنه کشیده‌تر شناسایی کرد، موتورسیکلتی نوین‌تر و وحشی‌تر از پیشینیان خود که توان خود را از موتوری به حجم ریزبین ۱۱۹۸cc دو سیلندر V شکل با گوشه ۹۰ درجه، آب‌خنک و دارای چهار سوپاپ دیسمودرومیک (Dismodromic سوپاپ ابداعی دوکاتی که بدون فنر بوده و به موتور سیکلت دستور دستیابی به دورهای بالا را می‌دهد) است و توانایی فرآوری ۱۵۰ اسب بخار را دارد، به دست می‌آورد. ۱۲۰۰ دارای طراحی بدنه تهاجمی جدید و همچنین دربرگیرنده گردآور‌ای از ابزارها پهلویی بود که به دم دستور عبور از مناطق صعب‌العبور را می‌داد.


برخلاف مدل ۱۰۰۰ DS از ۱۲۰۰ پیشباز زیادی شد، بنابراین دوکاتی برای فرآوری مدل اختصاصی اندورو (Enduro) که دارای چرخ‌های اسپوک دار، سیستم تعلیق جدید برای سفرهای طولانی و ۱۰ اسب بخار توان بیشتر بود، خط فرآوری مالتی استرادا را گسترش داد.


درحالی که این موتورسیکلت‌ها جزو موتورسیکلت‌های ادونچر (Adventure به آرش( arash) ماجراجویی) طبقه‌بندی می‌شوند و توانایی عبور از مسیرهای آفرود را کم‌وبیش دارند، دوکاتی اعتقاد داشت که خیلی خوب نیستند، درنتیجه چاقوی سوئیسی متولد شد.


قلب تپنده ۹۵۰، موتور سیکلت دو سیلندر L شکل تستااسترتا (Testastretta) با حجم ریزبین ۹۳۷cc می‌باشد که باره کاربرد مدل هایپرموتارد (Hypermotard) و همچنین نسخه جدید سوپراسپورت (Supersport) نیز می‌باشد. مالتی استرادا ۹۵۰ سواری ماجراجویانه‌ای را ارائه می‌کند، درحالی که با پلتفرم do-it-all می‌توانید میان حالات اسپورت، تورینگ و حالت آفرود یکی را گزینش کنید. شاسی ۹۵۰ از برادر بزرگترش یعنی ۱۲۰۰ برداشته شده تا قابلیت تطبیق‌پذیری، توان و عملکرد را با کمترین بها در اختیارتان پیمان دهد.


مأموریت دوکاتی ساخت موتورسیکلتی چند منظوره بود، به راستی دم‌ها می‌خواستند موتورسیکلتی بسازند که برای رفت‌وآمد شهری، مسافت‌های طولانی و گاهی آفرود نیز پسندیده باشد. چاقوی سوئیسی میان اسکرمبلرلاین (Scramblerline) و مدل ۱۲۰۰ پیمان می‌گیرد. بها ۹۵۰ از ۱۳۹۹۵ دلار آغاز می‌شود که مایه چشم وهمچشمی دم با honda آفریقا توئین (Africa twin) (با بها ۱۲۹۹۹ تا ۱۳۶۹۹ دلار برای مدل دارای گیربکس دو کلاچه) و ب‌ام‌و F800 GS (با بها ۱۲۲۹۵ تا ۱۳۸۹۵ دلار برای مدل ادونچر) می‌شود. البته بها ۹۵۰ با نصب آپشن ابزارها پهلویی بیشتر از این نیز اوج می‌گیرد. با اینحال اگر بدنبال موتورسیکلتی برای رفت‌وآمد شهری، موتورسیکلتی اسپورت تورینگ برای مسافت‌های طولانی بیرون از شهر یا به دنبال موتورسیکلتی با توانایی‌های آفرود میانه هستید، مالتی استرادا ۹۵۰ همان چیزی است که می‌خواهید. دوکاتی بدنبال مشتریانی که دوست دارند موتورسیکلت‌ها را در گاراژ زندانی کنند نیست، بلکه بدنبال کسانی است که می‌خواهند این تنها وسیله نقلیه آنها برای کاربرد روزمره باشد. البته با عملکردی مانند هایپرموتارد و قابلیت سفارش چرخ اسپوک دار و ابزارها پهلویی به نظر اندیشه درستی می‌آید.


مالتی استرادا ۹۵۰ دارای باک سوخت ۲۰ لیتری، چرخ جلو ۱۹ اینچی و ۱۷ اینچی عقب، دوشاخ جلو قابل تنظیم Kayaba، کمک‌فنر عقب قابل تنظیم Sachs،ECU بوش و وزن ۲۲۹ کیلوگرم است. ۹۵۰ در چرخ جلو دارای دیسک‌های ترمز دوتایی ۳۲۰ میلی‌متری است که همان ترمز عقب ۱۲۰۰ Enduro می‌باشد.


بلندی زین ۸۴۰ میلی‌متر است. دارای سیستم ABS بوش مدل ۹٫۱MP با سه سطح تنظیم و سیستم مهار کشش دوکاتی با هشت سطح تنظیم نیز می‌باشد.


۹۵۰ بسیار مانند برادر بزرگتر خود ۱۲۰۰ است و این به خاطر یک گونه شاسی، همان بدنه آشنا و چراغ‌های LED دوگانه جلو دم است.
۹۵۰ به شیوه قابل توجهی جمع و جورتر به نظر می‌رسد که این به خاطر بلندی کمتر زین و وزن کمتر (نزدیک ۴٫۵ کیلوگرم کمتر از ۱۲۰۰) دم است. صندوق‌هایی از کالا آلومینیوم و پلاستیک و قطعات محافظتی که دربرگیرنده صفحه نگهبان موتور سیکلت، قفس نگهبان موتور سیکلت و گارد رادیاتور می‌شود و بدست توراتک (Touratech) آلمان ساخته شده‌اند قابل سفارش می‌باشند.

نقاط قوت: فواصل سرویس طولانی، قابلیت کاربرد آسان برای سبک‌های گوناگون رانندگی
نقاط ناتوانی: کارایی کم ABS و IMU (وسیله‌ای برای سنجش گوشه موتورسیکلت نسبت به سطح زمین) در میانه پیچ، چرخ دارای استوک برای آفرود نامناسب است.

مشخصات فنی:
بها: ۱۳۹۹۵ دلار
موتور سیکلت: V شکل دو سیلندر DOHC (دو میل‌سوپاپ) با حجم ریزبین ۹۳۷cc، آب‌خنک، انژکتوری EFI ساخت بوش، دارای فناوری ride-by-wire
توان: ۱۱۳ اسب بخار در دور موتور سیکلت ۹۰۰۰ rpm، ۹۶ نیوتن متر گشتاور در دور موتور سیکلت ۷۷۵۰ rpm
انتقال توان: گیربکس ۶ سرعته، زنجیر
شاسی لوله‌ای از کالا فولاد
تعلیق جلو: دوشاخ قابل تنظیم با قطر ۴۸ میلی‌متر و دامنه نوسان ۱۷۰ میلی‌متر ساخت KYB
تعلیق عقب: کمک‌فنر قابل تنظیم با دامنه نوسان ۱۷۰ میلی‌متر ساخت Sachs
ترمز جلو: کالیپر چهار پیستونه برمبو با دیسک دوتایی شناور ۳۲۰ میلی‌متری، همراه با ABS
ترمز عقب: کالیپر دو پیستونه برمبو با تک دیسک ۲۶۵ میلی‌متری، همراه با ABS
لاستیک جلو: Pirelli Scorpion trail II 120/70 R19
لاستیک عقب: Pirelli Scorpion trail II 170/60 R17
وزن: ۲۲۹ کیلوگرم
فاصله دو محور: ۱۵۹۴ میلی‌متر
بلندی زین:۸۴۰ میلی‌متر
گنجایش باک سوخت: ۲۰ لیتر
مصرف سوخت:۴٫۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

منبع: roadrunner



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]


آخرین دیدگاه‌ها

    مطالب محبوب
    اینستاگرام