سایت جامع خودرو در ایران


» تجربهٔ رانندگی با fiat 500L کراس مدل 2017، مینی‌ونی با مزه کراس‌اوور ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶


fiat 500L برای سال ۲۰۱۷ فیس‌لیفت شده است تا با دیگر اعضای خانوادهٔ ۵۰۰ تطابق داشته باشد، ولی رانندگی با دم چگونه خواهد بود؟

در کنار فروش fiat 500X و مدل همیشه دوست داشتنی ۵۰۰، فروش مدل ۵۰۰L هم بدون تغییر از سال ۲۰۱۳ پیوستگی داشته و کمی نادیده گرفته شده است. هرچند این مدل پیرو چندانی ندارد ولی این MPV رترو درنهایت به‌تازگی فیس‌لیفت میان‌دوره‌ای خود را تجربه نموده است تا شاید بتواند در بحث فروش به دیگر اعضای خانواده ۵۰۰ بپیوندد. fiat می‌گوید ۴۰ درصد از قطعات ۵۰۰L طی این فیس‌لیفت تغییر کرده است ولی هنگامی‌که صرفاً به نما این خودرو نگاه شود سخت می‌توان این ادعا را پذیرفت. بااین‌حال از دگرگونی ها بیرونی ۵۰۰L جدید می‌توان به چراغ‌های LED بروز شده، به کارگیری کروم بیشتر در جلو، چراغ‌های روشنایی در روز جدید، تغییراتی در سپرها و ارائه رنگ‌های جدید اشاره کرد. افزون بر این، نام مدل‌های خودرو نیز تغییر کرده و نام‌های جدید کراس و واگن به ترتیب جایگزین Trekking و MPW شده‌اند.

حال ما در اینجا یک دستگاه از نسخۀ کراس را باره آزمایش پیمان داده‌ایم که fiat به‌منظور افزایش تصویر کراس‌اوور، نام دم‌را به ۵۰۰L کراس تغییر داده است. این مدل دارای پوشش‌های پلاستیکی روی سپرها نگهبان بخش زیرین بوده و از ۲۵ میلی‌متر بلندی بیشتر نسبت به نسخه استاندارد سود می‌برد. در تو یا درون نیز یک گزینش‌گر سه‌حالتۀ جدید تعبیه شده که کشش و چسبندگی را در مسیرهای لغزنده افزایش می‌دهد. افزون بر این می‌توان سیستم مهار پایین آمدن از سراشیبی‌ها را نیز پرکار کرد که fiat دم‌را مهار کشش می‌نامد.

در تو یا درون خودرو نیز fiat متریال درونی کابین را بروز کرده و طراحی کنسول میان یا میانی هم بهینه‌سازی شده است. افزون بر این، دسته‌دنده کمی بالاتر آمده و ترمزدستی پیشین با یک نمونه عادی‌تر جایگزین شده است. صفحه آمپر نیز تغییر کرده که در برگیرنده دو غلاف دایره شکل و یک صفحه‌نمایش TFT جدید میان دم‌ها است درحالی‌که نور پس‌زمینه هم به رنگ سفید درآمده است. برای رو دری‌ها و داشبورد طراحی جدیدی بکار رفته و با به کارگیری پلاستیک نرم و باکیفیت، سطح کیفی متریال هم افزایش پیدا کرده که مایه برپایی محیطی خوش‌لمس‌تر شده است. ساز و برگ استاندارد خودرو دربرگیرنده سقف پانوراما، مهار تهویه ربات، رادیو DAB و نورپردازی درونی می‌شود درحالی‌که ترمز خودکار هم در لیست آپشن‌ها پیمان دارد.

بزرگ‌ترین تغییر درونی ۵۰۰L ولی علاوه بر ارائهٔ پسینیان ورژن از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی UConnect fiat، جایگزینی صفحه‌نمایش پنج اینچی کاربرد شده با یک نمونهٔ جدید هفت اینچی است که از اندروید اتو گوگل و کارپلی opel هم پشتیبانی می‌کند. این صفحه‌نمایش جدید، روشن و شفاف بوده و بهتر از نمونهٔ کاربرد شده کار می‌کند ولی هنوز هم هنگام تغییر منوها لُگ یا دیرکرد هستی دارد. چشمداشت می‌رود بها‌گذاری fiat 500L تا حد زیادی همانند پیش باقی بماند و بنابراین خودروی باره آزمون ما در زمان عرضه قیمتی در نزدیک ۲۰ هزار پوند بها خواهد داشت و چشمداشت می‌رود با همین سطح ساز و برگ ایمنی عرضه گردد.

در کابین فضاهایی عالی برای پیمان دادن اشیا هستی دارد به‌گونه‌ای که جعبه‌داشبورد درِ بزرگی داشته و دو محفظهٔ دیگر هم برای پیمان دادن اشیاء کوچک تعبیه شده است درحالی‌که یک زیر آرنجی مرکزی هم در کابین هستی دارد. افزون بر این، در اتاق ۵۰۰L فضای پای زیادی هستی داشته و به لطف صندلی‌های عقب کشویی، حجم صندوق بار نیز به ۴۵۵ لیتر رسیده است؛ ولی به خاطر هستی سقف شیشه‌ای، کمی فضای سر کاهش یافته است.

با هستی دگرگونی ها ظاهری، fiat نیاز به تغییر در پیشرانه‌ها و تعلیق ۵۰۰L را پرماسیدن نکرده است. از این روی همگی موتورهای این خودرو همانند پیش بوده و بدون تغییر باقی‌مانده‌اند. نمونهٔ باره آزمایش ما مجهز به یک پیشرانهٔ ۱٫۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو T-Jet بود که ۱۲۰ اسب بخار قوت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور سیکلت سرعت خوبی‌ را ارائه کرده و به‌اندازهٔ کافی قوت دارد ولی کمبود گشتاور دم در هنگام جنبش در تپه‌های شیب‌دار گوشه ‎ها تورین حس می‌شد. بااین‌حال این موتور سیکلت انتخابی عالی برای رانندگی در شهر است ولی برای کسانی که به دنبال اطمینان و کشش بیشتر به همراه مصرف سوخت کمتر هستند، موتور سیکلت ۱٫۶ لیتری دیزل ۵۰۰L گزینهٔ بهتری خواهد بود که در سفرهای طولانی هم عملکرد مناسبی دارد.

افزایش بلندی در نسخهٔ کراس مایه شده که به‌راحتی بتواند در مسیرهای ناهموار و شنزارها جنبش کند ولی نبود سیستم چهارچرخ جنباننده به این چم(cham ) است که نباید به مسیرهایی سخت‌تر از این رفت. تعلیق نیز نرم است و سواری راحتی را پدید می‌آورد ولی ضربه‌های ناگهانی وارده به کابین بیش از یک ford B-Max یا اوپل کراس‌لند X است. همچنین با هستی گیربکس دستی، فرمان سبک و جنبش گهواره‌ای بدنه، fiat 500L رانندگی چندان جذابی ندارد.

نتیجه

اگر پیشترً پیرو fiat 500L با طراحی رترو نبوده‌اید، این دگرگونی ها جزئی سال ۲۰۱۷ برای تغییر ذهنیت شما در باره این خودرو کم هستند؛ ولی این fiat، جایگزینی جدا و کاربردی برای MPVهای کوچک عادی است و دارای فاکتورهای مطلوبی است که بسیاری از رقبا فاقد دم هستند. ولی از سوی دیگر، تجربهٔ رانندگی دم به‌نوعی ترکیبی است و پیشرانهٔ بنزینی‌اش نیز بیشتر پسندیده کاربرد‌های شهری است درحالی‌که موتور سیکلت دیزلی کشش بهتری را در هنگام رانندگی ارائه می‌دهد. بااین‌حال درمجموع اگر خواهان یک کراس‌اوور راستین هستید، مدل ۵۰۰X می‌تواند گزینهٔ بهتری باشد چراکه سامانهٔ چهارچرخ جنباننده هم برای دم ارائه می‌شود.

 

مشخصات فنی

Fiat 500L Cross 2017
بها نزدیک ۲۰ هزار پوند
پیشرانه ۱٫۴ لیتری ۴ سیلندر توربو
قوت ۱۲۰ اسب بخار
گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی
محور جنباننده جلو
شتاب صفرتاصد ۱۱ ثانیه
بیشینه سرعت ۱۸۵ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ۵٫۷ لیتر در صد کیلومتر
فرآوری CO2 ۱۶۳ گرم در هر کیلومتر

 

منبع: AutoExpress



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]


مطالب محبوب
اینستاگرام