سایت جامع خودرو در ایران


» دشواری خودروسازان در جلب خوشنودی خریداران خودرو ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶

دشواری خودروسازان در جلب خوشنودی خریداران خودرو

دسته بندی : خودرو تاریخ : دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶


 دشواری خودروسازان در جلب خوشنودی خریداران خودرو
خدمات پس از فروش در دنيا به‌سرنویس يكي از مهم‌ترين اقدامات پوششي شركت‌هاي توليد و عرضه‌كننده خودرو براي حمايت از مشتري همواره مطرح بوده است.
شیوه و كيفيت ارائه خدمات به چند دليل از دسته حصول اطمينان از رضايت مشتري نسبت به خريد خود، گرفتن بازخورد از مشتري براي ارتقاي سطح كيفي توليد يا عرضه خودرو و نهايتا ايجاد اطمينان از حمايت مشتري حتي در زمان بهره‌برداري از خودرو جهت وفادار کردن او و گسترش بازار از اين طريق بسيار اهميت دارد.به گزارش دنیای اقتصاد،به راستی سطح رضايت مشتريان از دريافت خدمات پس از فروش مایه یکم اینکه وفاداري هر مشتري نسبت به خريد از شركت باره نظر خواهد شد و ثانیا تسري اين وفاداري به بازار، گسترش بازار را براي محصولات يك شركت توليد يا عرضه‌كننده‌اي كه توانسته با تكيه بر افزايش سطح رضايت مشتريان خود، آنها را به مرز وفاداري نزديك کند، به‌دنبال خواهد داشت.در آخرين رتبه‌بندي كه مربوط به وضعيت ارائه خدمات پس از فروش شركت‌هاي توليد يا عرضه‌كننده خودرو در سال ۹۵ مي‌شود، شركت معين موتور سیکلت و ايرتويا به‌سرنویس دو شركت عرضه‌كننده خودروهاي لوكس توانسته‌اند بيش از سطح میانه صنعت امتياز كسب کرده و رتبه‌هاي نخست و دوم خدمات پس از فروش را به خود گزین کردن دهند. در بين شركت‌هاي توليد‌كننده ايران خودرو به‌رغم رشد ۵ درصدي نسبت به سال ۹۴ ولی كماكان ۱۵ امتياز تا رسيدن به سطح میانه صنعت فاصله دارد.نكته‌اي كه ولی نبايد از هنگام غافل شد دشواري فعاليت‌هاي شركتي نظير ايران‌خودرو در گستره خدمات پس از فروش نسبت به شركت‌هاي عرضه‌كننده است. اين دشواري از هنگام رو مطرح است كه از طرفي حجم فعاليت‌هاي ارائه شده با پروا به ميزان عرضه خودرو به بازار در يك سطح برابر پیمان ندارند و از طرف ديگر تفاوت فاحشي نيز در سطح كيفيت محتوايي خودروهاي ارائه شده هستی دارد كه به گونه پلت‌فرم و مدلينگ خودروها مربوط مي‌شود.
به‌عبارت بهتر در يك پهنه وسيع تر با شمار مشتريان بيشتر، جلب رضايت بسيار دشوارتر است و اين جستار وقتي پيچيده تر مي‌شود كه خودروهاي عرضه شده از دید كيفيت ذاتي يعني كيفيت نهفته در گونه پلت‌فرم و طراحي خودروها نيز بايكديگر تفاوت داشته باشند. تصوركنيد در اين نظرسنجي پیمان است از مشتري خودروي porsche كاين همان نظري دريافت شود كه از مشتري خودروي ۴۰۵، آيا محتواي كيفيت اين دو خودرو يكسان است؟ براي توضيح بيشتر بايد بگويم كه بخش مهمي از رضايت مشتري يك خودروي porsche كاين در زمان طراحي و توليد اين خودرو، كسب و به راستی لحاظ شده است؛ بنابراين ارائه خدمات پس از فروش به اين دسته از مشتريان با هستی آنكه ممكن است سطح راضي شدنشان متفاوت باشد، ولی بی گمان به دشواري راضي کردن مشتري يك خودرويي كه فاقد پلت‌فرم به‌روز و يك طراحي نوین است نخواهد بود. به‌سرنویس نمونه خودرويي مثل ۴۰۵ را كه شركت ايران خودرو به بازار عرضه مي‌كند يك خودروي توليد تو یا درون است و بخش زيادي از قطعات هنگام نيز در خطوط توليد تکه‌سازان داخلي با سطح تكنولوژي نه چندان بالا توليد مي‌شود. اگر بپذيريم كه بخشي زيادي از كيفيت يك خودرو، حاصل سطح تكنولوژي بالا و برخورداري از اتوماسيون و ماشين آلات به‌روز است، آنگاه نتيجه طبيعي اين مقايسه هنگام خواهد بود كه بار اصلي كسب رضايت مشتري در چنين خودروهايي كه با کمینه كيفيت توليد مي‌شوند بر دوش شركت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش است؛ چرا‌كه همانطور كه گفته شد امكان ارتقاي كيفيت برخي از محصولات توليد تو یا درون به‌دليل محتواي ضعيف اين خودروها در خط توليد هستی ندارد؛ بنابراین براي راضي كردن مشتري خواه ناخواه باید هزينه بيشتري را در گستره خدمات پس از فروش پرداخت کرد.با اين توضيحات مي‌توان به دشواري شركت‌هاي خدمات پس از فروش ايران خودرو و سايپا پي برد. بدین سان با پروا به امتيازات كسب شده به‌نظر مي‌رسد رشد ۵ درصدي شركت ايساكو در رتبه‌بندي سال ۹۵ از اهميت بيشتري نسبت به شركت‌هاي عرضه‌كننده خودروهاي لوكس برخوردار است.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام