سایت جامع خودرو در ایران


» گردآور‌های خودروسازی بزرگ باید ادغام شوند ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶

گردآور‌های خودروسازی بزرگ باید ادغام شوند

دسته بندی : خودرو تاریخ : جمعه ۱۶ تیر ۱۳۹۶


گردآور‌های خودروسازی بزرگ باید ادغام شوند
گفت‌وگو با منصور معظمی به فراخور ۵۰ سالگی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
به گفته معظمی «‌برجام یک فرصت زرین برای صنعت خودرو به هستی آورد‌. البته بی گمان خودرو، نسبت به بخش‌های دیگر کامیاب‌تر بود. مردم یادبود ها برجام را در صنعت خودرو یکی، دو سال دیگر می‌بینند.
امروز برای خودرویی که اعلام می‌شود ۱۵ هزار دستگاه می‌خواهد بفروشد، ۴۵۰ هزار درخواست به هستی می‌آید. این فرمایش نشان می‌دهد که بازار کشش و گیرایش دارد و مردم دنبال یک خودروی خوب هستند. ما باید خودروی باکیفیت فرآوری کنیم.»
به گزارشدنیای خودرو،وی همچنین در‌خصوص اینکه هستی سازمان‌هایی همانند ایدرو واجب است یا خیر می‌گوید: «چون بخش خصوصی ما به گنجایش‌های لازم نرسیده است و ازسوی دیگر گنجایش‌هایی هستی دارد که بخش خصوصی دلبستگی‌مند به حضور در آنهاست لذا در شرایط کنونی هستی سازمان‌های گسترش‌ای یک نیاز به شمار می‌آید.»
در آستانه ۵۰سالگی سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) پیمان داریم. برای آغاز و پیش از پرداختن به بحث خودرو می‌خواهم بدانم که سازمان طی نیم‌سده حضور چه نقشی در پهنه صنعت داشته و آیا به هستی این سازمان همچنان به دم نیاز است؟
سازمان گسترش در سال ۱۳۴۶ براساس یک اندیشه بزرگ و شرایط خاصی که کشور داشته است، تشکیل ‌شد. (جا دارد یاد کنم از خدمات بسیار ارزشمند جناب آقای دکتر نیازمند، بنیادگذار این سازمان و از ایشان تقدیر کنم چرا‌که وی منشا خدمات بزرگی بوده است.‌)
دم روز تفکر جنبش به سمت صنعتی شدن کشور بود، از این روی دولت کمک می‌کند تا کارهای بزرگی انجام شود. اگر نگاهی به صنایع سنگین مثل هپکو، خودرو‌ساز‌ی‌ها، تراکتورسازی‌ها و … داشته باشید می‌بینید که تمام این موارد بدست سازمان گسترش برپایی شده است و تفکر شکل‌گیری صنعتی‌شدن با این‌کار استارت می‌خورد.
این سازمان یک ناسازگاری ویژه با بسیاری از سازمان‌های دیگر داشت و دم ثبات مدیریتی در زمان پیش از انقلاب بود که به نظرم در طی دم سال‌ها خوب راهبری شد.
به راستی هر‌جا که ثبات مدیریتی حاکم باشد یادبود ها مثبت دم را خواهید دید. حالا پس از ۵۰ سال، امروز می‌بینیم که کار صنعتی در کشور شکل گرفته است. بخش خصوصی به یک توانمندی و بلوغ رسیده و حالا این سوال پیش می‌آید که باز هم این سازمان و سازمان‌های گسترش باید باشند یا نباشند؟
با شرحی که بیان کردید آیا به حضور سازمان نیاز است؟
در کشور ما بخش خصوصی از نظر ابعاد کوچک است. من از شما سوال می‌کنم‌؛ کدام خودروساز بخش خصوصی راستین است که می‌تواند یک میلیون دستگاه خودرو فرآوری کند؟ کدام خودروساز خصوصی است که می‌تواند مثلا در سال، ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو صادر کند؟ کدام تکه‌ساز چیره دست در سال ۵۰۰ میلیون دلار صادرات دارد؟ هیچ‌کدام. چون توان این گردآور‌ها در حدی است که توان چشم وهمچشمی ندارند، بنابراین حرف آنچنانی هم برای گفتن ندارند.
ما نباید نگران باشیم که گردآور‌هایمان بزرگ می‌شوند. اتفاقا باید به سمت بزرگ کردن گردآور‌هایمان برویم. در گیتی بنگاه‌ها به سمت بزرگ‌شدن می‌روند و ادغام می‌شوند. ما ۳۰ پروانه خودروسازی داریم. کجای گیتی کشوری ۳۰ خودروساز دارد؟
اگر این روند را در سطح جهانی نگریستن کنید، می‌بینید که در ۷۰،۶۰ سال پسین، شمار خودروسازان همش در حال کاهش است و آنها ادغام می‌شوند، مثلا renault با سه میلیون دستگاه فرآوری، امروز با ادغام ‌شدنش، تولیدش به ۱۰ میلیون دستگاه در سال رسیده است و با این کار توان رقابتی‌اش را افزایش می‌دهد.
با فرآوری ۱۰۰، ۱۵۰ و ۲۰۰ هزار دستگاه که کسی خودروساز نمی‌شود. بنابراین چون بخش خصوصی ما به گنجایش‌های لازم نرسیده و ازسوی دیگر گنجایش‌هایی هستی دارد که بخش خصوصی دلبستگی‌مند به حضور در آنهاست لذا در شرایط کنونی هستی سازمان‌های گسترش‌ای یک نیاز به شمار می‌‌رود.
در همان سان تفاوت امروز سازمان گسترش با دیروزش در این است که دیروز دولت‌محور بود، ولی امروز دیگر بنا نیست که کار دولتی کند، بلکه نقش حمایتی دارد‌.



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.


مطالب محبوب