سایت جامع خودرو در ایران


» دوربین‌های پلاک‌خوان گنجایش مهار همه خودروها را ندارند ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶


به گزارش تازه ها خودرو ،سامانه سیمفا پیش‌زمینه‌ای برای اجرای طرح LEZ و کاهش آلودگی هوای تهران، سال گذشته آغاز به‌کار کرد. اجرای این طرح مایه شد تا تهرانی‌ها روبه‌روی مراکز معاینه‌فنی رسته بکشند و آمار مراجعه به مراکز معاینه‌فنی در سال ۹۵ را به یک‌میلیون و ۲۰۰هزار خودرو برسانند. با این حال رئیس کمیسیون پیرامون‌‌زیست شورای شهر از نتایج عملکرد سامانه سیمفا آشکارکردن ناخشنودی کرده و فاصله استانداردهای این سیستم را با استاندارد جهانی بسیار دانسته است. از سوی دیگر مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی تهران عملکرد سامانه سیمفا را خوشنود‌کننده ارزیابی کرد و از افزایش گنجایش استعلام‌گیری روزانه این سامانه تا یک‌میلیون خودرو در یک‌ماه آینده تازه ها داده است، زیرا درحال‌آماده اطلاعات یک‌میلیون خودرویی که در محدوده طرح LEZ آمدوشد می‌کنند، اعلام نمی‌شود.

سیمفا تنها در تهران
سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی تهران در روشنگری اینکه سامانه سیمفا با استانداردهای جهانی فاصله دارد، گفت: «در هیچ جای گیتی سامانه‌ای مانند سامانه سیمفا هستی ندارد و تمام سامانه‌ها متفاوت از چیزی است که ما در حال اجرای هنگام هستیم. در کشورهای اروپایی و آمریکایی به معاینه‌فنی به چهره مکانیزه نگاه نمی‌کنند، زیرا قانونی دارند مبنی‌بر این که اگر خودرویی معاینه‌فنی نداشته باشد، در چهره بروز پیشامد برای خودرو هیچ‌کدام از بیمه‌ها هنگام را تحت پوشش خود پیمان نمی‌دهند و مبلغی هم به‌سرنویس زیان پرداخت نمی‌کنند. بنابراین در کشورهای دیگر سامانه‌ای مانند یا همانند سیمفا هستی ندارد.»

سیمفا، بانک اطلاعاتی
سازمان معاینه‌فنی بارها به شهربانی اعلام کرده است دوربین‌های شهری این قابلیت بررسی معاینه‌فنی خودروها در تهران را دارند. در گام بعدی خودروهای دیگر استان‌ها و شهرستان‌ها موردتوجه پیمان گرفتند، اطلاعات آنها در سامانه ثبت شد و برآیند اینکه این روند، سامانه یکپارچه کشوری سیمفا شکل گرفت. حسینی‌منش با اشاره به این‌که ماهیت سامانه سیمفا یک بانک اطلاعاتی است و هیچ ارتباطی به روش‌های معاینه‌فنی و نزدیک آلایندگی ندارد، سرنویس کرد: «هنگام چیزی که در معاینه‌فنی بررسی می‌شود، مصوبه دو دستگاه است. نخست سازمان استاندارد برای مباحث ایمنی و دوم سازمان نگهداری پیرامون‌زیست برای مباحث آلایندگی. بنابراین نزدیک مجاز و استانداردها بدست این دو نهاد دولتی مشخص می‌شوند. سیمفا در وزارت کشور تنها یک بانک اطلاعاتی است که اطلاعات مراکز معاینه‌فنی در هنگام اندوخته می‌شود.»

افزایش مراجعات در سال ۹۵
وی درباره نکات ناتوانی و قوت سامانه سیمفا اظهار کرد: «باید گفت ثمرات سامانه سیمفا بسیاربیشتر از نقاط ناتوانی هنگام است. برای نمونه در شهر تهران میزان مراجعات به مراکز معاینه‌فنی در سال ۹۴ رقمی در نزدیک ۵۸۰ هزار خودرو بود که در سال ۹۵ به یک میلیون و ۲۰۰هزار مراجعه رسید. بنابراین می‌بینیم شمار مراجعات به انگیزه اجرای طرح LEZ به شدت افزایش پیدا کرد و یکی از ملزومات اجرای این طرح سامانه سیمفا بود.» وی در پیوستگی افزود: «کمبودهایی در سامانه سیمفا هستی دارد که بدست همه دستگاه‌ها در حال پیگیری است. ما پیشنهادهای خود را به وزارت کشور منتقل می‌کنیم تا رفع شوند. بیشترین ضعفی که در سامانه سیمفا هستی دارد، گنجایش استعلام‌گیری است که در دستورکار پیمان گرفته، دیتابیس‌ها تقویت شده‌اند و این دشوار بیشینه تا یک‌ماه آینده برطرف خواهد شد.»

افزایش گنجایش استعلام‌گیری
سامانه سیمفا روزانه اطلاعات ۳۰ هزار خودرو را اندوخته و این اطلاعات را به مدت یک‌سال در حافظه خود نگهداری می‌کند. حسینی‌منش در باره افزایش گنجایش استعلام‌گیری سامانه سیمفا کالبدشناسی کرد: «در طرح LEZ آمدوشد خودروها در محدوده طرح بسیار بسیار است و روزانه به یک‌میلیون خودرو می‌رسد، اطلاعات یک‌میلیون خودرو اعلام نمی‌شود. به راستی سامانه سیمفا از گنجایش اعلام اطلاعات یک‌میلیون خودرو که کدام یک معاینه‌فنی دارند و کدامیک ندارند، برخوردار نیست. با این‌حال این دشوار تا یک‌ماه آینده
رفع می‌شود.»
وی درخصوص سنجش تاثیرگذاری معاینه‌فنی بر کاهش آلودگی هوا در ایران و کشورهای اروپایی سرنویس کرد: «این جستار مربوط به نزدیک مجاز و تنظیم استانداردها می‌شود. در اروپا انجام معاینه‌فنی دست کم ۴۰ دقیقه زمان می‌برد و در برابر ۸۰یورو از مردم دریافت می‌کنند ولی در ایران ۱۸ آیتم مهم فنی، آلایندگی و عیوب ظاهری را بررسی و در برابر ۲۲هزار تومان یعنی نزدیک ۵ یورو دریافت می‌کنیم.
با این تفاوت که در معاینه‌فنی کشورهای اروپایی آزمایش تعلیق جلو، صدا و چراغ خودرو هم انجام می‌شود. البته انجام این موارد به زودی در کشور الزامی و اجرایی خواهد شد. در دستورکار ماده ۳ آیین‌نامه معاینه‌فنی به این جستار اشاره شده است.»
حسینی‌منش در انتها پذیرفتن کرد: «برای آنکه بخواهیم به حد استاندارد برسیم، در آغاز باید مردم را دلگرمی کنیم تا خودروهای خود را به مراکز معاینه‌فنی ببرند و از ۱۸‌میلیون خودروی سبک که در کشور شماره‌گذاری شده‌اند، نزدیک ۶ تا ۷ میلیون خودرو معاینه‌فنی دریافت کردند، درصورتی که باید ۱۲ میلیون خودرو معاینه‌فنی دریافت کنند. بنابراین اکنون نزدیک نیمی از خودروها هنوز به مراکز معاینه‌فنی مراجعه نکرده‌اند، چراکه الزامی برای خود نمی‌بینند که معاینه‌فنی دریافت کنند.»




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام