سایت جامع خودرو در ایران


» مراقب موتورسیکلت‌های اماراتی باشید ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶


سرگذشت یا داستان موتورهای دزدی در بیرون که سر از بازار ایران درمی‌آورند

بازاری مرموز دارند؛ موتورسیکلت‌های غول‌پیکر و به‌اصطلاح سنگینی که سال‌هاست رخست‌ای برای آمدوشد در خیابان‌های شهر ندارند. کاربرد این موتورسیکلت‌های ورزشی تعیین شده و تنها مجاز به آمدوشد در محدوده پیست‌ها هستند. بازار شگفت و ناآشنا موتورسنگین‌ها، هنگام هم با بها‌هایی که برای یک مدل متفاوت است، سوالات بسیاری را در ذهن به هستی می‌آورد.

مراقب موتورسیکلت‌های اماراتی باشید

مراقب موتورسیکلت‌های اماراتی باشید

به گزارش آگاهی ها خودرو ، موتورهای سنگین چه قابلیت پلاک شدن داشته باشند یا خیر، باید مدارک موردنیاز را داشته باشند. اگرچه بر پای بست قوانین کنونی راهنمایی و رانندگی، آمدوشد موتورسیکلت‌های با حجم بالای ۲۵۰سی‌سی در سطح شهرها غیر قانونی است و اگر مجوزهای لازم در گزین کردن نباشد، راکب با تاوان و مجازات‌های سنگینی روبه‌رو خواهد شد ولی تفاوت بها موتورهای سنگین موجود در بازار، سرگذشت یا داستان از رمز و راز بازار موتورسیکلت‌های سنگین و ورزشی دارد.

بخشی از این موتورها به چهره کاملا قانونی وارد کشور می‌شوند و پس از پرداخت عوارض گمرکی به پیست‌ها می‌رسند. در نقطه روبرو این موتورسیکلت‌ها، موتورهای قاچاق یا دستک اماراتی پیمان دارند که به چهره غیر قانونی وارد کشور شده‌اند و با قیمتی به مراتب کمتر از بازارهای جهانی، میان موتورسواران دست به دست می‌شوند.

موتورهای دزدی که قاچاقی می‌آیند!

شاید بسیاری انگار کنند موتورسیکلت‌هایی که با نیم یا نیمه یا کمتر از نیم یا نیمه بها نمونه قانونی در بازار به فروش می‌رسند، تنها به انگیزه نپرداختن عوارض گمرکی ارزان‌تر در بازار عرضه می‌شوند. نکته قابل تاملی که با کمی بررسی در بازار موتورهای سنگین، مشخص می‌شود دلیلی به غیر از قاچاق بودن دارد و در بسیاری از موارد شایستن دزدی بودن درباره این موتورسیکلت‌های سنگین صدق می‌کند.

این را رحیم خداپسند مدیرعامل شرکت کویرموتور به سرنویس نماینده انحصاری بسیاری از برندهای موتورهای سنگین در ایران می‌گوید. او در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» این پرسش را مطرح می‌کند که «چگونه شدنی است موتورسیکلتی که با پرداخت تمام عوارض قانونی در کشور ۱۰۰میلیون تومان عرضه می‌کنیم، در بازار به ۲۰یا ۳۰میلیون تومان فروخته شود؟»

او انگیزه اصلی این دویی بها را دزدی بودن موتورسیکلت‌ها و واردات هنگام به چهره قاچاق به کشور می‌داند و می‌گوید: «بسیاری از این موتورها در بیرون از کشور دزیده و به چهره قاچاق وارد کشور می‌شوند. ارزانی بها این دسته از موتورسیکلت‌ها هم تنها از این روی است.

ضمن اینکه این موتورها به انگیزه دزدی و قاچاق بودن هیچ‌گونه خدمات پس از فروشی در کشور ندارند و در چهره بروز دشواری ها فنی یا نیاز به قطعات با دشواری ها بسیاری روبه‌رو می‌شوند.»

از زمینه دزدی بودن موتورهای قاچاق شده به کشور که بگذریم، موتورسیکلت‌های سنگین به انگیزه ممنوعیت دریافت پلاک، اگر به چهره قانونی وارد کشور شوند، تنها می‌توانند برگ سبز دریافت کنند و با کارت سبز راهی پیست شوند. ولی اگر دنبال خرید موتورسیکلت ورزشی هستید، باید به مدارک هنگام نیز دقت ویژه‌ای داشته باشید. مدارک موتورهای سنگین در ایران به ۴دسته بخش می‌شوند.

مزایده‌ای‌ها ۹۰درصد موتورهای سنگین را تشکیل می‌دهند

بخشی از موتورسیکلت‌های سنگین در ایران دارای برگه مزایده از ارگان‌های گوناگون از دسته باژگاه هستند و باید گفت این گونه موتورسیکلت‌ها به هیچگونه قابل پلاک شدن نیستند. چرایی هنگام هم به این علت است که شماره تنه و موتور سیکلت آنها سنگ گرفته شده و تنها باید اوراق شوند. کم وبیش ۹۰درصد موتورهای سنگین موجود در کشور از همین گونه هستند و حتی بسیاری از آنها سال‌ها از مهلت قانونی اوراق کردنشان گذشته است. تنها برتری این موتورها نسبت به نمونه‌های قاچاق و دزدی قاچاق شده این است که اگر زمانی بدست شهربانی بازداشت شوند، به انگیزه حمل و نگهداری کالای قاچاق بازخواست و تاوان نمی‌شوید.

مراقب سندهای ساختگی برای موتورهای قاچاق باشید

هنگام خرید موتورهای مزایده‌ای بازهم باید مراقب بود تا گرفتار قاچاقچی‌هایی که با سنگ گرفتن شماره تنه و موتور سیکلت، موتورسیکلت‌های قاچاق آنها را با قیمتی ارزان‌تر می‌فروشند نشویم چراکه اکثر سندهای موتورهای اوراقی کپی یا برابر اصلی هستند و به راحتی می‌توان آنها را روی موتورهای قاچاق وارداتی گذاشت و برساخت کرد.یک راه مهم برای تشخیص این کار پروا به مدل موتور سیکلت است. اگر دیدی
موتور سیکلت مدل بالاست و سندش اوراقی، باید به هنگام شک کرد، چون اکثر موتورهای دارای دستک اوراقی مدل پایین هستند نه مدل بالا.

موتورهای دارای برگ سبز باژگاه

اگر موتورسیکلت سنگینی دارای برگ سبز باشد، می‌توان هنگام را در پیشگاه به نام زد و در چهره بازداشت بدست شهربانی با پرداخت تاوان و تعهد هنگام را ترخیص کرد. این دسته از موتورها که به چهره قانونی و با پرداخت عوارض گمرکی وارد کشور شده‌اند، موتورهای برگ سبزدار نامیده می‌شوند و اگر می‌خواهید با موتورسیکلت در پیست پیکار دهید، چاره‌ای ندارید جز خرید موتورسیکلتی که برگ سبز باژگاه دارد چراکه یکی از شرایط فدراسیون برای حضور در پیست، داشتن دستک و برگ سبز است.

موتورسنگین با برگه تملیکی

تعدادشان در بازار به مراتب کمتر از دیگر موتورهاست و به سختی می‌توان نمونه‌ای را برای خرید پیدا کرد. وضعیتشان میان موتورهای با برگ سبز و موتورهایی است که دستک اوراقی دارند. این موتورسیکلت‌ها مانند اوراقی‌ها شماره تنه و شماره موتورشان سنگ گرفته نشده است و می‌توان برایشان برگ سبز گرفت. از سوی دیگر برای گرفتن برگ سبز نیازی به پرداخت تاوان نگهداری از کالای قاچاق نیست و به مراتب موتورسیکلتی کم دردسرتر است.




لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.



مطالب محبوب
اینستاگرام