سایت جامع خودرو در ایران


» سرانجام دودمان جدید audi A8، پرچم‌دار خدایان حلقه‌ها ماشین 98

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶


زنگ خطری برای ب‌ام‌و سری ۷، مرسدس S کلاس و لکسس LS

سرانجام پس از سال‌ها آزمایش، روزها چشمداشت، انتشار تیزرهای انبوه و تصاویر جاسوسی فراوان، audi رسماً طی مراسمی در بارسلونای اسپانیا دودمان کاملاً جدید سدان پرچم‌دار A8 خود را رونمایی کرد که اگر بخواهیم صادقانه داوری کنیم، به نظر نمی‌رسد خیلی متفاوت از دودمان پیشین باشد؛ ولی این رویکردی محافظه‌کارانه است که می‌دانیم اکثر پیروان audi از دم خوشنود خواهند بود. بااین‌حال این بدان معنا نیست که دودمان جدید A8 پیشرفتی در طراحی نداشته است. audi در پرچم‌دار جدید خود هر دو ویژگی اسپرت و لوکس بودن را در کنار هم ارائه کرده تا بدین ترتیب از خرید مرسدس S کلاس و ب‌ام‌و سری ۷ بدست خریداران جلوگیری کند. A8 در دو نسخهٔ عادی و کشیده ارائه شده است که دومی A8 L نام دارد. نسخهٔ عادی این خودرو ۵٫۱۷ متر درازا دارد درحالی‌که A8 L از ۱۳ سانتیمتر فاصلهٔ محوری بیشتری برخوردار است.

در بخش طراحی ولی A8 جدید به‌شدت از کانسپت پرولوگ سال ۲۰۱۴ الهام گرفته و زبان طراحی جدید audi را به راستی تبدیل کرده است. این خودرو که بدست Marc Lichte طراحی شده، به‌طور قابل‌توجهی مسطح‌تر از دودمان پیشین به نظر می‌رسد ولی هنوز هم استایل و پرستیژی که از سدان پرچم‌دار audi چشمداشت داریم در دم قابل‌نگریستن است. بزرگ‌ترین تغییر بیگانه نمای جلویی این سدان لوکس، جلوپنجرهٔ کرومی بزرگ دم است که همچنان نمایانگر همان جلوپنجرهٔ شش‌ضلعی سرشناس audi است. در گوشه ‎ها این جلوپنجره، چراغ‌های ستانی نازکی بکار رفته که چراغ‌های LED روشنایی در روز به‌طور یکپارچه درون دم‌ها ادغام شده است. همچنین این چراغ‌ها مجهز به آی تی جدید لیزری شده‌اند. این چراغ‌های لیزری در سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت پرکار شده و دامنهٔ نور را به دو برابر افزایش می‌دهند.

در نمای پهلویی خودرو ولی بیش از هر چیز خط سقف شیب‌دار دم جلب‌پروا می‌کند که به گفتهٔ audi مایه می‌شود تا در این خودرو نمایی کوپه مانند ارائه گردد. همچنین در هر دو سو خودرو زیر خط کمر، خط ظریفی دیده می‌شود که تا روی درِ صندوق بار هم پیوستگی دارد. این در حالی است که چراغ‌های عقب دودمان جدید A8 به‌طور چشمگیری با دودمان پیشین متفاوت است. روشن‌ترین تغییر این چراغ‌ها پیوستگی دم‌ها به یکدیگر از راه یک نوار باریک است که در سراسر پهنا خودرو کشیده شده است. افزون بر این، در چراغ‌های عقب A8 جدید مانند مدل TT RS از آی تی OLED کاربرد شده است.

درمجموع هرچند طراحی دودمان جدید audi A8 کاملاً مانند کانسپت پرولوگ انقلابی نیست، ولی مطمئناً برای چشم وهمچشمی با ب‌ام‌و سری ۷ و مرسدس S کلاس، به‌اندازهٔ کافی امروزین هست. همچنین سدان لوکس خدایان حلقه‌ها از استایلی ساده، سنگین و موقر برخوردار است که بر پایه شیوهٔ طراحی سادۀ شرکت مادرش، گروه فولکس واگن‌واگن شکل گرفته است؛ بنابراین درحالی‌که مرسدس این روزها به خاطر طراحی‌های بحث‌برانگیز خود گاهیً باره انتقادات شدیدی پیمان گرفته، audi استایل خوشگل، ساده و تحسین‌برانگیزی را برای سدان پرچم‌دار خود ارائه کرده است.

هرچند شاید نمای بیرونی دودمان جدید A8 دگرگونی بزرگی را تجربه نکرده باشد ولی انقلاب راستین در کابین دم روی داده است به‌گونه‌ای که نمای درونی دم بسیار با دودمان پیشین متفاوت بوده و کاملاً امروزین‌تر از دم است. پرچم‌دار جدید audi در تو یا درون نیز مجهز به دودمان دوم کابین مجازی این شرکت با صفحه آمپر دیجیتالی شده است که تمام اطلاعات خودرو را از راه نمایشگری فول HD با روشنی ۱۹۲۰×۷۲۰ پیکسل برای راننده به نمایش درمی‌آورد. افزون بر این، دو صفحه‌نمایش هم در کنسول میان یا میانی خودرو تعبیه شده که یکی ۱۰٫۵ اینچی بوده و وظیفهٔ ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MMI را بر دوش دارد و دیگری برای مهار سیستم تهویه و تنظیمات راحتی خودرو در نظر گرفته شده است. شاید بزرگ‌ترین تفاوت کابین A8 جدید کاهش دکمه‌ها و کلیدهای فیزیکی نسبت به دودمان پیشین باشد. سیستم چندرسانه‌ای جدید audi بیشتر از راه صفحه‌نمایش لمسی و مهار صوتی کار می‌کند ولی هنوز هم می‌توان ویژگی‌های اصلی خودرو را از راه دکمه‌های روی غربیلک فرمان مهار کرد.

افزون بر این، کابین دودمان جدید A8 مملو از فناوری است به‌گونه‌ای که به گفتهٔ audi 41 سیستم کمک‌رانندهٔ گوناگون در دم ارائه شده و از راه سیستم MMI می‌توان ۴۰۰ بها گوناگون خودرو را مهار کرد که شماری از دم‌ها دربرگیرنده سیستم ناوبری هوشمند با توانایی یادگیری خودکار، تنظیمات نمایشگر سربالا، پیوستگی گوشی‌های هوشمند، مهار دوربین‌ها و سنسورها، تنظیم سیستم صوتی و موارد فراوان دیگر می‌شود. همچنین audi دودمان جدید A8 را به صندلی‌های عقب آرامش‌بخش مجهز کرده است که البته تنها در نسخهٔ کشیدهٔ A8 L ارائه می‌شوند. این صندلی‌ها دارای سیستم خنک‌کننده، گرم‌کننده و ماساژور با تنظیمات گوناگون و همین‌طور ماساژور پا هستند. افزون بر این، یک پانل لمسی OLED قابل جدا شدن نیز میان دو صندلی عقب پیمان گرفته است که از راه دم سرنشینان عقب به بسیاری از تنظیمات و ویژگی‌های خودرو دسترسی خواهند داشت.

ولی همان‌طور که پیش‌ازاین مشخص شده بود، audi از لحاظ فناوری‌های پیشرفته نیز در دودمان جدید سدان پرچم‌دار خود سنگ تمام گذاشته است که ازجملهٔ دم‌ها می‌توان به سیستم الکتریکی ۴۸ ولت و سیستم تعلیق الکترومکانیکی کاملاً پرکار اشاره کرد. همچنین گفته شده که A8 جدید نخستین خودروی تولیدی بازار است که سیستم رانندگی خودکار سطح ۳ را ارائه می‌کند. audi نخستین شرکتی است که برای سیستم رانندگی خودکار خود از اسکنر لیزی کاربرد کرده است. این اسکنر در پیوستگی با رادارها و دیگر سنسورها، طرح کاملی از پیرامون گوشه ‎ها خودرو را فراهم می‌کنند. از این روی این سیستم رانندگی خودکار می‌تواند در هنگام جنبش آهسته در شدامد و همین‌طور هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها تا سرعت تا سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت به‌طور کامل مهار خودرو را در دست گرفته و دستور می‌دهد که راننده دست‌های خود را کاملاً از روی فرمان بردارد.

افزون بر این، A8 به سیستم پارک خودکار هم مجهز شده است که می‌تواند حتی بدون حضور راننده درون خودرو، دم‌را به‌طور خودکار پارک کند. راننده می‌تواند این سیستم را از راه دور با به کارگیری یک گوشی تلفن همراه هوشمند مهار کند. سیستم تعلیق منحصربه‌فرد و پرکار این خودرو نیز برای هر چرخ از یک موتور سیکلت الکتریکی و چندین اجزای دیگر کاربرد می‌کند که دم‌را توانا می‌سازد تعلیق هر چرخ را به‌طور مستقل تنظیم کند. همچنین این سیستم از دوربین جلوی خودرو نیز کاربرد می‌کند که بدست دم دست‌اندازها و موانع گذرگاه را تشخیص داده و به‌طور خودکار پیش از رسیدن خودرو به دست‌انداز یادشده، برای ارائهٔ هموار‌ترین و بی‌تکان‌ترین سواری، تعلیق را تنظیم می‌کند. audi می‌گوید این سیستم توانا خواهد بود نزدیک بهً تمام ارتعاشات گذرگاه را از میان ببرد. همچنین این سیستم می‌تواند تعلیق A8 را پسندیده خودرویی کاملاً لوکس یا به‌سرنویس خودرویی اسپرت تنظیم کند.

دودمان جدید A8 در نخست در آلمان با دو پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توربو عرضه می‌شود که یکی دیزلی TDI و دیگری بنزینی TFSI است. موتور سیکلت دیزلی ۲۹۰ اسب بخار نیرو دارد درحالی‌که نمونهٔ بنزینی توانایی فرآوری ۳۴۰ اسب بخار نیرو را دارد. افزون بر این، در آیندهٔ نزدیک یک موتور سیکلت ۴ لیتری V8 دیزلی TDI با ۴۳۵ اسب بخار نیرو و یک یکتا ۴ لیتری V8 بنزینی با ۴۶۰ اسب بخار نیرو نیز برای A8 ارائه خواهد شد؛ و درنهایت این لیست با یک موتور سیکلت ۶ لیتری W12 با قدرتی نامشخص به پایان خواهد رسید. افزون بر این پنج مدل، در آیندهٔ مدل پلاگین‌هیبریدی A8 E-Tron هم عرضه خواهد شد که مجهز به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری بنزینی TFSI و یک موتور سیکلت الکتریکی خواهد بود. مجموع خروجی این نیروهای محرکه برابر با ۴۵۰ اسب بخار نیرو و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور خواهد بود که از راه سامانهٔ کواترو به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. همچنین به لطف برخورداری از باطری‌های لیتیوم یون، این مدل می‌تواند تا ۵۰ کیلومتر را به‌چهره تمام الکتریکی طی کند درحالی‌که از قابلیت شارژ بی‌سیم باطری‌ها نیز بهره‌مند‌است.

به لطف سیستم الکتریکی ۴۸ ولت، همگی پنج موتور سیکلت A8 بجای استارت به یک آلترناتور مجهز شده‌اند که می‌توان دم‌را یک سیستم هیبریدی خفیف دانست. به لطف این سیستم، A8 جدید می‌تواند در هنگام جنبش میان سرعت‌های ۵۵ تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تا ۴۰ ثانیه پیشرانهٔ خود را خاموش کرده و سپس مجدداً به نرمی روشن نماید. این سیستم همچنین وظیفهٔ سیستم توقف/جنبش را هم بر دوش دارد. audi می‌گوید این ویژگی می‌تواند در شرایط رانندگی راستین، مصرف سوخت A8 را به میزان ۰٫۷ لیتر در هر صد کیلومتر کاهش دهد.


ولی همگی این ویژگی‌ها و فناوری‌های پیشرفته ارزان به دست نمی‌آیند زیرا بها دودمان جدید audi A8 در آلمان از ۹۰,۶۰۰ یورو و بها نسخهٔ A8 L از ۹۴,۱۰۰ یورو آغاز می‌شود که این بها از آن مدل پایهٔ V6 است. این در حالی است که دودمان پیشین A8 بها پایه‌ای برابر با ۸۲,۵۰۰ دلار دارد که بنابراین گواه افزایش بها چشمگیری هستیم. بااین‌حال زمان نشان خواهد داد که آیا لیزرها و پیشرفته‌ترین حالت‌های رانندگی خودکار ارزش پرداخت چنین مبلغی را خواهند داشت یا نه. فرآوری دودمان جدید A8 و A8 L هم‌اکنون در کارخانهٔ audi در آلمان آغاز شده و تحویل دم در بازار درونی آلمان از اواخر پاییز امسال آغاز خواهد شد.

[دانلود ویدئو]



لینک منبع

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

مطالب محبوب